دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خون ریزی بینی در بارداری و نحوه بند آوردن آن

  • مریم صبوری
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

خون ریزی بینی در بارداری ممکن است بر اثر سرماخوردگی یا سینوزیت پدیدار شود که اگر غشا های داخل بینی خشک باشند احتمال این خونریزی ها بیشتر خواهد شد.

یکی از علل خون دماغ که اثر مادران باردار را دچار استرس می کند به خاطر خون فراوان داشتن مخاط است که نازک شده و در سطح مخاط بینی رخ می دهد. باید گفت خونریزی دماغ در زمان حاملگی یک امر طبیعی است که اگر خون ضعیف باشد باعث گشاد شده عروق خونی داخل بینی می شود که کاملا بی خطر خواهد بود. انجام یکسری از علل های مشکلات که بعد از رفتن به دکتر زنان خواهد شد باید مورد درمان قرار گرفت و هوای محیط را رطوبت دار کرد که با استفاده از دستگاه بخور و خوردن آب زیاد می توان بافت های داخل مخاط بینی را از خشکی درآورد و مرطوب کرد تا به خونریزی منجر نشود. با مجله آرگا همراه باشید تا بیشتر درباره این موضوع اطلاعات کسب نماید.

دلایل خون ریزی بینی در بارداری

علت خون ریزی بینی در بارداری

خون دماغ ممکن است بر اثر سرماخوردگی یا سینوزیت پدیدار شود که اگر غشا های داخل بینی خشک باشند احتمال این خونریزی ها بیشتر خواهد شد. وقتی در هوای سردی قرار دارید مثلا اتاق هایی که با کولر سرد می شوند و یا محیط های خشک دیگر که غشای داخل حفره های بینی خشک می شود و باعث بروز این بیماری خواهد شد. خانم های باردار در این شرایط نگران خواهند شد که اگر خفیف باشد در این دوران خطری نخواهد داشت و جای نگرانی نیست. در زمان حاملگی چون عروق درون بینی گشاد می شود حجم خون زیاد تر می گردد که با فشار داخل ورید ها افزایش یافته و باعث گشاد شدن و پاره شدن مویرگ های بینی می شود. پس لازم به ذکر است که بگوییم اگر خانوم حامله ای به این مشکل برخورد دچار اضطراب نشود و تا زمان کم بودن لازم نیست به دکتر مراجعه کند. ولی اگر بسیار پر خون بود باید به پزشک متخصص زنان و زایمان برود و اقدام به درمان کند که شاید دلیل بر خشکی و پر خون بودن مخاط نباشد. اگر عطسه می کنید بتوانید دهان خود را باز نگه دارید از خون ریزی جلوگیری کرده اید که در گاهی موارد دیده شده به دلیل فشار خون زیاد محتویات از داخل بینی خارج می شوند پس این کار را انجام ندهید.

علت خون ریزی بینی در بارداری

دارو های مجاز برای استفاده خانم های باردار

اکثر دکتر ها برای درمان و جلوگیری از خشکی مخاط بینی و خون ریزی بینی در بارداری پماد نرم کننده ویتامین آ یا وازلین و استفاده از سرم فیزیولوژی را تجویز می کنند. که این درمان در گاهی اوقات قابل پیشگیری است برای باز کردن بینی خود از اسپری های ضد احتقان استفاده نکنید که موجب بدتر شدن خشک شدن مخاط بینی می شود و خون دماغ اتفاق می افتد.

خون بینی در حاملگی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

چگونه خون دماغ را بند آوریم؟

وقتی که به خون ریزی بینی در بارداری مبتلا می شوید اصلا دراز نکشید و سر خود را به عقب خم نکنید که موجب بلعیدن خون شده و احتمال استفراغ، تهوع خواهد شد. پس در این موقعیت دچار استرس نشوید و بنشینید و سرخود را بالا به شکلی صاف نگه دارید تا سوراخ های بینی تان را به مدت ده دقیقه به همین شکل نگه دارید و اصلا قطع نکنید. با انجام ندادن این کار موجب انعقاد خون می شود که در حین خونریزی بیشتر شده و خون زیادی را از دست خواهید داد و جای هیچ کنجکاوی و نگرانی نیست.

خون ریزی بینی در بارداری طبیعی است؟

همچنین در این موقعیت می توانید از تکه یخی استفاده کنید که منجر به انقباض عروق خواهد شد. ابتدا یک کیسه یخی بردارید آن را بر روی بینی و گونه ها بگذارید و با دست دیگری بینی را فشار دهید تا جلوگیری از خون دماغ شود. سپس اگر بعد ده دقیقه خونریزی بند نیامد خود را به اورژانس یا پزشک برسانید تا درمان شوید اگر بنا به دلایلی خون زیادی از بینی شما می آید باید فورا به پزشک اطلاع دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *