دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

علائم کرونا و نشانه هایی که باید جدی بگیرید

  • ساناز براتی
  • ۵ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

کرونا بیماری جدیدی است که از کشور چین آغاز شده است. کرونا نوعی بیماری ویروسی است که تا کنون به ایران هم رسیده و افرادی را درگیر کرده است. از مهمترین علائم این بیماری تب، سرفه، عطسه، گرفتگی بینی، تنگی نفس و خستگی مفرط می باشد. برای مقابله و درمان این بیماری تنها رها موجد تقویت سیستم ایمنی و پیشگری از آن می باشد.

مساله ای که این روزها افکار و افراد زیادی را درگیر خود کرده است ویروس کرونا است که در ابتدا از ووهان چین شروع شده و چند روزی است که به ایران رسیده است، عامل این ویروس نوعی حیوان است که ماهیت آن دقیق مشخص نیست، همچنین این ویروس از انسان و حیوان به انسان منتقل شده و تا حدودی خطرناک است.

علائم ویروس کرونا

برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین جدیدترین گونه از کرونا ویروس با نام علمی nCov-2019 با همه گیر شدن در انسان ها گسترش یافت. تا ۳۰ بهمن ماه بیش از ۷۳۳۳۲ نفر در چین به این ویروس مبتلا شده اند که در بیش از ۲۰۰۰ نفر منجر به مرگ شده است. وجود این ویروس در کشور های تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا، سنگاپور، نپال، ویتنام، آلمان، روسیه، فیجی، فرانسه، آمریکا و ایران تایید شده است. بعد از گذشت قربانیان بیش از ۱۰۰۰ نفر سازمان جهانی بهداشت نام رسمی کووید ۱۹ را برای این ویروس انتخاب کرد. این ویروس برای اولین بار است که در انسانها دیده شده است و شروع آن از یک نوع حیوان بوده است. درست است که آمار مرگ و میر در این ویروس زیاد بوده اما تحقیقات انجام شده نشان دهنده این است که این ویروس بین ۲ تا ۳ درصد از مبتلا شدگان به مرگ منجر شده است. در ادامه با این ویروس و علائم آن بیشتر آشنا می شویم.

علائم ویروس کرونا

علائم این ویروس

از مهمترین علائم این کرونا این است که در ابتدا با تب و سرفه خشک شروع می شود و بعد از مدتی حدود یک هفته با مشکلات تنفسی مثل تنگی نفس، تند نفس کشیدن، گلودرد و آبریزش بینی همراه می شود. بدن درد و خستگی مفرط و سردرد از دیگر علائم این ویروس است. در موارد شدید تر از کار افتادن برخی از اندام های بدن نیز از علائم کرونا است. اولین کسانی که در چین دچار این بیماری شده اند در بازار خوراک دریای کار می کرده اند و یا در آن منطقه حضور داشته اند، با شیوع این بیماری در افرادی که با حیوانات سروکار نداشته اند شیوع آن از طریق انسان به انسان نیز تایید شده است.

نشانه هایی از کرونا

درمان کرونا

ویروس کرونا می تواند فرد را به ذات الریه یا همان سینه پهلو دچار کند. به خاطر اینکه سینه پهلو به واسطه ویروس کرونا ایجاد می شود مصرف آنتی بیوتیک ها در این مورد بی نتیجه می باشد . کمکی به مبتلایان نمی کند. همچنین داروهای ضد ویروس آنفولانزا نیز تاثیری در درمان آن ندارند. این بیماری درمان دارویی ندارد و همه چیز به سیستم ایمنی بدن فرد بستگی دارد، هر چقدر سیستم ایمنی قوی تری داشته باشید احتمال بهبود بیشتر خواهد بود. اغلب کسانی که در این بیماری جان خود را از دست داده اند قبل از این ویروس سلامت جسمانی خوبی نداشته اند و مشکلات دیگری نیز داشته اند.

نشانه های ویروس کرونا

  •  آرون گروپس

با داشتن علائمی مثل سرفه باید چه کرد؟

با توجه به اطلاعات بدست آمده از منابع بین المللی، مسافرانی که در دو هفته گذشته از چین، تایلند، ژاپن، کره جنوبی، هنگ کنگ، تایوان، سنگاپور، مالزی و ماکائو به کشور خود برگشته اند گفته شده است که در صورت داشتن علائمی مثل تب، سرفه یا تنگی نفس در خانه مانده و مراکز درمانی را با خبر کنند. حتی اگر علائم خفیف بود باز هم اینکار را انجام دهند تا به موقع از سرایت به دیگران جلوگیری شود.

بررسی نشانه های کرونا

پیشگیری از گسترش و کمک به بهبود کرونا

برای پیشگیری از گسترش و ابتلا به ویروس کرونا باید موارد زیر را به دقت انجام دهید:

  • شستن مرتب و مکرر دست ها:

مهمترین مسئله شستن دست ها به طور مرتب و به مدت بیست ثانیه است. قبل از صرف غذا بعد از استفاده از سرویس های بهداشتی، قبل از آشپزی و قبل از ورود به منزل و در کل بهتر است از هر فرصتی برای شستن دست ها استفاده نمایید. در ابتدا کف دست ها سپس لای انگشت ها و لای ناخن ها و در انتها انگشت شصت را به خوبی بشویید. همچنین استفاده از ضد عفونی کننده هایی که ۶۰ تا ۹۵ درصد الکل داشته باشند بسیار مفید هستند. ضد عفونی کننده را به دستها بمالید تا کاملا خشک شوند. بعلاوه توجه داشته باشید که دست های کثیف را به دهان، بینی و چشم ها نمالید.

  • خودسرانه داروی آنتی بیوتیک استفاده نکنید:

باید داروهای آنتی بیوتیک فقط با دستور پزشک انجام گیرد و نباید آنها را خودسرانه استفاده کرد و یا میزان آن را تغییر داد.

آشنایی با علائم کرونا

  • با داشتن علائم عفونت خانه را ترک نکنید:

اگر نشانه هایی مثل سرفه، تنگی نفس، حالت تهوع یا اسهال را مشاهده کردید. در خانه بمانید و به مکان های عمومی و یا محل کار نروید. رفت و آمد به خانه را تا حد امکان محدود کرده و فقط برای مراجعه به بیمارستان خانه را ترک نمایید. و حتی الامکان از وسائل نقلیه عمومی استفاده نکنید. فردی که دچار ویروس کرونا باشد باید در خانه بماند و فقط با صلاحدید مراکز بهداشتی و درمانی می تواند از خانه خارج شود.

  • رعایت موارد بهداشتی و احتیاطی در زمان پخت غذا:

در زمان غذا پختن پیشخوان آشپزخانه و کابینت ها و هر محلی که برای پختن غذا به آن دسترسی دارید را کاملا ضد عفونی نمایید. از استفاده غذاهای مانده پیشگیری کرده و غذا را در دمای اتاق نگهداری نکنید.

  • مکان هایی که در تماس دست ها قرار دارند را ضد عفونی نمایید:

نقاط مختلف خانه و چیزهایی را که با آن سروکار دارید مرتبا ضد عفونی نمایید، از جمله پیشخوان ها، میز غذاخوری، گوشی مبایل ، تبلت، کیبورد رایانه و … را با اسپری یا دستمال تمیز نمایید. همچنین سرویس های بهداشتی به خصوص دستگیره ها را مرتبا ضد عفونی کنید.

آشنایی با نشانه های ویروس کرونا

  • از مصرف لوازم خانه به صورت اشتراکی جلوگیری کنید:

لوازم شخصی مثل حوله، بشقاب، لیوان، چنگال و قاشق، شانه و تیغ اصلاح را مشترکا استفاده نکنید. بعد از استفاده از این لوازم حتما آنها را با آب گرم و مایع شست و شو دهید.

رفتن به سفرهای غیر واجب را کنار بگذارید:

محیط هواپیما و مکان های کوچک سربسته مستعد شیوع کرونا و بیماری ها هستند پس سفرهای تفریحی را انجام ندهید و در مکان های شلوغ حضور نیابید.

موارد و نشانه های ویروس کرونا

  • ارتباط خود را با حیوانات خانگی و افراد دیگر محدود نمایید:

اگر دچار کرونا شده اید یا علائم آن را دارید حدالامکان در اتاق بمانید و ارتباط خود را با سایر اعضای خانواده و حیوانات به حداقل برسانید. همچنین در افراد دیگر و سالم پیشنهاد می شود از دست دادن روبوسی کردن پرهیز نمایند.

  • قبل از مراجعه به مراکز درمانی حتما با آنها تماس بگیرید:

اگر مشکوک به کرونا هستید و برخی از علائم آن را در خود مشاهده کرده اید، قبل از رفتن به مراکز درمانی حتما با آنها تماس گرفته و اطلاع دهید تا اقدامات لازم برای نزدیک شدن افراد کمتری به شما را انجام دهند.

  • استفاده از ماسک طبی:

در زمانی که در مجاورات حیوانات خانگی یا سایر اعضای خانواده و یا دیگران هستید بخصوص در محیط های بسته حتما از ماسک استفاده کرد و در زمان عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را با دستمال یا آرنج دست خود بگیرید تا ویروس به دیگران منتقل نشود. اگر فرد مبتلا دچار مشکلات تنفسی بوده و نتواند ماسک بزند باید اطرافیان او حتما این کار را انجام دهند.

علامت هایی از کرونا

  • پوشاندن دهان و بینی در زمان عطسه یا سرفه:

در زمان عطسه زدن یا سرفه کردن حتما با استفاده از دستمال یا بازو جلوی دهان و بینی خود را بگیرید دستمال مصرفی را در زباله مخصوص مواد عفونی قرار دهید. بعد از سرفه یا عطسه فورا دست ها را با آب و صابون شسته و ضد عفونی نمایید.

  • زیر نظر گرفتن علائم بیماری:

اگر چنانچه در خود علائم کرونا را دیدید و یا به بودن کرونا مشکوک شدید. در درجه اول با مراکز درمانی تماس بگیرید. البته باید بدانید که داشتن عطسه یا سرفه به طور قطع نشان دهنده این مشکل نیست پس در صورت بروز این مشکلات اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و استرس نداشته باشید و بدانید که علائم اصلی ویروس تا دو هفته بعد از ابتلا خود را نشان می دهند.

ویروس کرونا و علائم آن

نکات کلیدی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

علاوه بر توضیحات داده شده موارد زیر را رعایت نمایید:

  • کرونا بیشتر از طریق دهان، چشم، گوش و بینی وارد بدن می شود پس قبل از دست زدن به این نقاط حتما مواد ایمنی و شستن دست و ضد عفونی کردنشان را انجام دهید.
  • در طول روز تا می توانید دست ها را شسته و ضد عفونی نمایید.
  • به همراه داشتن مایع ضدعفونی کننده و استفاده مکررا از آن.
  • اگر فردی در نزدیکی شما سرفه یا عطسه کرد سریعا از او دور شوید. تنفس از روش های انتقال کرونا است.
  • وسائلی را که با آن سروکار دارید مرتبا ضد عفونی نمایید.
  • دست دادن و روبوسی را رای مدتی کنار بگذارید.
  • بعد از ورود به خانه اولین کار شستن و ضد عفونی دست ها است.

علائم مختلف کرونا

  • تقویت سیستم ایمنی بدن با سبزیجات و میوه های تازه و ضد عفونی شده. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C و خوردن روزانه یک لیوان آب ولرم+آب لیموی تازه+ یک قاشق عسل طبیعی بسیار مفید است.
  • از خوردن غذا و مایعات در بیرون از منزل حتی الامکان خود داری شود.
  • از خوردن غذاهای نیم پز مثل استیک یا تخم مرغ عسلی خودداری نمایید.
  • مرغ، گوشت و شیر را حتما کاملا بجوشانید و کاملا بپزید.
  • مسواک خود را مدام ضد عفونی نمایید.
  • سعی کنید حتی الامکان در خانه بمانید و از رفتن به مکان های شلوغ جلوگیری نمایید. و در بیرون از منزل ار دستکش استفاده کرده و مرتبا آن را ضد عفونی کنید.

بررسی نشانه های ویروس کرونا

افراد مصون از ویروس کرونا

بنا بر بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته در چند هفته گذشته تعداد قربانیان در ویروس کرونا در مقایسه با ویروس های هم خانواده آن مثل سارس و مرس خوشبختانه کمتر بوده است. بعلاوه تا به الان هیچ کودک زیر ۸ سالی دچار این بیماری نشده است. کم سن ترین فرد مبتلا شده به کرونا ۱۴ سال سن داشته است. افرادی که بیماری های حاد نداشته باشند با مبتلا به کرونا مشکل زیادی نخواهند داشت. این بیماری در افراد دچار مشکلات حاد مثل مشکلات قلبی یا تنفسی ممکن است به مرگ منجر شود البته آمار سالخوردگان دچار بیماریهای حاد که به ویروس کرونا مبتلا شده و فوت کرده اند، بیشتر می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *