دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نوسانات خلقی در بارداری را چطور کنترل کنیم؟

  • مریم صبوری
  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

برای رفع نوسانات خلقی در بارداری سعی کنید هر کجا که هستید و مشغول کاری بودید در کنار دوستان یا همسر از آن لذت ببرید تا به شما خوش بگذرد. از تفریحات سالم با کنار گذاشتن افکار مزاحم از آن جلوگیری نمایید.

تغییرات خلق و خو در مادران باردار که مسئله ای مهم می باشد از شایع ترین تغییرات هورمونی است که در حاملگی ممکن است به وجود آید و بر کارکرد مغز تاثیر بگذارد. امکان دارد این نوسانات به هر شکلی در فرد ظاهر شود که در اغلب مادران موجب هیجان احساسی می شود که هم خوب و هم بد است و بعضی ها با افزایش استرس و افسردگی از هفته ۶ تا ۱۰ بارداری به اوجش می رسد. که بر اساس تحقیقات در ۳ ماه دوم بارداری کاهش می یابد و در پایان بارداری دوباره شیوع پیدا می کند که ما در این مقاله از مجله آرگا قصد داریم بیشتر درباره این موضوع بحث نماییم.

چالش های هیجانی در بارداری

همه چیز درباره نوسانات خلقی در بارداری

از دلایلی که می توان در جهت تغییر خلق و خو بیان کرد دوران بارداری می باشد که لحظات پراسترس و طاقت فرسایی خواهد بود. امکان این وجود دارد که هم از بچه دار شدن بترسید و هم خوشنود شوید که حس تردید را به دنبال دارد که از خودت سوالاتی نظیر این که مادر خوبی خواهید بود و یا فرزندتان سالم است و حتی قادر به توانایی تامین هزینه های کودکتان را خواهید داشت یا بچه دار شدنتان روی روابط شما و همسرتان تاثیر می گذارد و می توانید به او توجه کنید. با توجه به این که به بچه دار شدن فکر می کردید ولی باز هم روی آینده و فرزند ار شدن احساس شبه دارید. پس در این زمان احساس ۲ گانه ای دارید که می تواند در بدن شما دچار تغییرات و نوسانان خلقی در بارداری شود مثلا با خود فکر می کنید دیگر زیبا نیستید و مثل گذشته برای همسرتان جذابیتی ندارید. امکان اضافه وزن در این شرایط زیاد می باشد که کاملا موضوع طبیعی است و لازم به نگرانی نیست و جلوی روابط شما را با دیگران نخواهد گرفت. از نشانه های بارداری می توان به خستگی مفرط، سوزش سر دل و معده، تکرر ادرار و تغییر خلق و خو اشاره کرد که از دیگر مشکلات است که بر روی کنترل بدن بر زندگی تاثیر می گذارد و با طیف بزرگی همراه است.

نوسانات خلقی در مادران

تغییرات خلقی را چگونه می توان کنترل کرد؟

نوسانات خلقی در بارداری با احساس به وجود آمده در خلق و خو در این دوران امری طبیعی می باشد که در زمان سخت به ثبات شخصیتی می رسد پس باید در موارد احساسی خود را از این اوضاع حفظ کرد که به شرح زیر می باشد؛

  • با آسان گرفتن موضوع بدون هیچ وسواسی می شود کارها را انجام داد که قبل از تولد بچه می توان در مقابل آن جلوگیری کرد. فکر های وسواسی و شکاکی را کنار بگذارید و به جای آن به طراحی اتاق کودکتان بی اندیشید و جای وسایل را به شکلی مشخص نمایید که کمد و دیگر وسایل باقی مانده را بعد ترخیص از بیمارستان مشخص باشد. پس برای نگهداری درست از فرزندتان باید حفظ و نگهداری از خود را در مرحله اول بگذارید.

تغییرات خلق و خو در بارداری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • رابطه تان را با همسرتان بیشتر کنید تا بتوانید احساس خود را به طور واضح با او در میان بگذارید. به همسرتان ثابت کنید که دوستش دارید و که همین اطمینان خاطر موجب می شود او بد خلقی های شما ناراحت نشود. زمان بیشتری را صرفش کنید و از ارتباط بیشتر در جهت محکم شدن رابطه استفاده نمایید. اگر شرایطش جور شد به همدیگر به سفر بروید و این رابطه را تا قبل به دنیا آمدن نوزادتان با استقامت تر سازید تا او بعد تولد بچه حمایت بیشتری به شما داشته باشد. همین طور می توانید در برقراری رابطه با خانواده و دوستان و آشنایان بیشتر کنید که آن ها حامی شما شوند.
  • برای جلوگیری از استرس می توان از ترفند برطرف ساختن مشکلات به جای جمع کردن آن ها استفاده نمود که با برنامه درست در جهت تغذیه و خواب کافی و ورزش می توان اضطراب را کمتر کرد. از عواملی که موجب می شود در زندگی با استرس دچار شوید دوری کنید و یا به نحوی تغییرش بدهید تا از نوسانات خلقی در بارداری دوری شود. انجام کار هایی که واجب نیستند را کاهش دهید و با رفتن به کلاس های تفریحی و ورزشی مثل یوگای بارداری و یا انجام مدیتیشن با متخصص مشاوره حرف بزنید.

بهبود نوسانات خلقی در حاملگی

  • برای رفع نوسانات خلقی در بارداری سعی کنید هر کجا که هستید و مشغول کاری بودید در کنار دوستان یا همسر از آن لذت ببرید تا به شما خوش بگذرد. از تفریحات سالم مثل پیاده روی، خرید کردن، ماساژ گرفتن، رفتن به سینما و تئاتر، استقبال از کنسرت و نوشتن یادداشت های روزانه لذت ببرید.
  • اگر نگران روزمره های زندگی خود هستید می توانید با یک نفر قابل اعتماد درد و دل نمایید. برای استفاده از این روش به دوستان صمیمی مراجعه نمایید و درباره موضوعات نگران کننده و رفع مشکلات برای از بین رفتن آن راه حلی را چاره کنید. می توانید از همسرتان کمک بگیرید و به دور از دعوا و کشمکش با او به صحبت بپردازید و ابراز احساسات کنید.

نوسانات روحی در حاملگی

نکاتی در جهت تغییر حالات روحی در زمان حاملگی

در زمانی است که نوسانات خلقی در مادران به بیش از ۲ هفته می رسد که در این شرایط نشانه ای از بهبود نیست باید به پزشک مراجعه کنند و درباره این موضوع که آن ها را به یک مشاور انتقال دهد صحبت کند. برای حل این مشکل احتمال دارد مادر به افسردگی دچار شده باشد که بعد از زایمان باعث افسردگی شدید تر شود و یا احساس مضطرب و عصبی درباره اختلالی فکر شما را به خود درگیر کرده باشد.

رفع نوسانات خلقی در بارداری

اگر در صورتی تغییرات روحی و خلقی شما به شدت افزایش پیدا کرد امکان دارد اختلال شخصیتی دوقطبی در شما به وجود آمده باشد. در صورت داشتن این اختلال شخص به شکلی موجب افسردگی می شود که در این مواقع باید در دوران بارداری درمان شود. بر طبق تحقیقات اگر نشان داد نوسانات روحی شما درمان نمی شود و امکان دارد روی سلامت جنین تاثیر بدی بگذارد یا به خطر زایمان زودرس و افسردگی پس از زایمان افزایش یابد. روان درمانی با دارو درمانی در مشاوره می تواند به بهترین نحو مشکل نوسانات خلقی در بارداری را برطرف سازد که سلامت مادر و جنین را تضمین کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *