دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی گوشی سامسونگ a10s و قابلیت های آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

سامسونگ a10s در فاصله زمانی کمی پس از رونمایی نسل قبی اش به بازار معرفی شد. این گوشی میان رده و اقتصادی در قاب پشتی، باتری و بخش سخت افزاری با تغییراتی همراه شده است و به نوعی نمونه ای ارتقا یافته a10 می باشد. برای آشنایی بیشتر با سامسونگ a10s با بررسی این گوشی مقرون به صرفه همراه این مطلب از آرگا باشید.

سامسونگ با فاصله ۶ ماه بعد از معرفی گلکسی a10 از مدل ارتقاء یافته این گوشی به نام a10s در آگوست ۲۰۱۹ رونمایی نمود. گلکسی a10s با بهبودهایی در بخش ظاهری و سخت افزاری همراه شد تا این میان رده اقتصادی با توجه به استقبال خوبی که از این سری گوشی در بازار شده است رضایتمندی بیشتری را به ارمغان آورد.

بررسی گوشی سامسونگ a10s

آشنایی با گوشی سامسونگ a10s

گوشی سامسونگ a10s با بروزرسانی های بیشتر و قیمتی مناسبتر به بازار عرضه شد تا به رقابت با بهترین میان رده ها از سایر برندها بپردازد. این اسمارتفون ارتقا یافته از سنسور اثرانگشت و دوربین دوگانه بهره می برد و باتری آن نسبت به گوشی سامسونگ a10 قوی تر شده است. از نظر ظاهری در پنل پشتی a10s شاهد تغییرات بیشتری هستیم و همچنین در بخش سخت افزاری نیز بهبود یافته است. در ادامه به بررسی این میان رده اقتصادی می پردازیم.

طراحی ظاهر

از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به نسل قبلی خود دارد در پنل جلویی فقط چند میلی متر به طول ان افزوده شده که زیاد به چشم نمی آید. در این پنل نمایشگری با سایز متوسط و حاشیه های زیاد نسبت به گوشی های امروزی مشاهده می شود که در قسمت بالایی آن؛ بریدگی قطره ای، دوربین سلفی را در خود جای داده است. این نمایشگر ۸۱ درصد پنل جلویی را به خود اختصاص داده است. در سمت راست گوشی کلید پاور تعبیه شده و کلیدهای تنظیم صدا در سمت چپ درنظر گرفته شده اند. مکان قرارگیری کلیدها خیلی عالی طراحی شده و به راحتی می توان با یکدست از گوشی بهره برد.

وارسی باتری گوشی سامسونگ a10s

در قسمت پایین پورت میکرو یو اس بی به همراه میکروفون اصلی، اسپیکر و محفظه جک ۳.۵ میلی متری مشاهده می شود. در ضمن در بالای دستگاه میکروفون دوم تعبیه شده است.

  •  آرون گروپس

ثبت تصاویر با کیفیت با دورینهای گوشی سامسونگ a10s

به بررسی پنل پشتی گوشی سامسونگ a10s می پردازیم. این پنل که با تغییرات بیشتری همراه شده جنس پلاستیکی دارد در ضمن قاب گوشی نیز پلاستیکی می باشد. پنل پشتی از طراحی براقی بهره می برد که به راحتی کثیف می شود اما با یکبار تمیز کردن سریع تمیز می شود. در این پنل سنسور اثر انگشت در مرکز نیمه بالایی تعبیه شده و باکس دوربین دارای یک جفت سنسور می باشد و فلش ای ای دی به بخش پایین دوربین دوگانه فرستاده شده است. به طور کلی طراحی لنزهای دوربین در قاب پشتی به صورت زیر هم بوده و قابی که اطراف انها را فرا گرفته چندان بیرون زدگی نداشته و این امر موجب می شود که قرارگیری گوشی بر روی سطح صاف بدون هیچ مشکلی انجام شود.

بازبینی نمایشگر گوشی سامسونگ a10s

ضخامت و وزن گوشی کم بوده که از ویژگی های مهم a10s  محسوب شده و حمل و نقل آن بسیار راحت است. به طور کلی این گوشی بسیار خوش دست بوده و  می توانید مدت طولانی با یکدست به کار کردن با آن بپردازید و احساس خستگی هم نکنید.

نمایشگر

نمایشگر این گوشی اقتصادی ۶.۲ اینچی از نوع IPS لمسی خازنی با رزولوشن ۷۲۰*۱۵۲۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۹:۹ می باشد. کیفیت این نمایشگر فول اچ دی بوده و تراکم پیکسلی ۲۷۱ پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می اورد. سامسونگ با هدف کاهش هزینه ها از تکنولوژی امولد در این نمایشگر استفاده نکرده به ویژه صفحه آمولد برای تراکم پیکسلی کمتر از ۳۰۰ گزینه مناسبی هم نیست و سامسونگ با اشراف به این موضوع صفحه IPS را در این گوش به کار گرفته است. نور صفحه نمایشگر متوسط بوده و در محیطهای باز مشاهده محتوا جالب نخواهد بود.

بررسی دوربینهای گوشی سامسونگ a10s

با توجه به تراکم پیکسلی کم با چشم غیر مسلح به راحتی می توان پیکسل ها را روی صفحه نمایش دید. رنگهای نمایشگر به خوبی نشان داده می شوند ولی زیاد واضح و پویا نیستند. بررسی صفحه نمایش سامسونگ a10s نشان می دهد از لحاظ کیفیت این نمایشگر در حد و اندازه یک گوشی اقتصادی می باشد. در قسمت تنظیمات نیز انتظار زیادی نباید داشت و دارای قابلیت های Night Mode ، Home Screen و  Navigation Bar می باشد.

دوربین سامسونگ a10s

به بررسی دوربین در این اسمارتفون می پردازیم. دوربین اصلی در سامسونگ a10s در پنل پشتی دوگانه بوده و چینشی زیر هم دارد. که شامل یک لنز ۱۳ مگاپیکسلی واید با دریچه دیافراگم f/1.8 و لنز ۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 مگاپیکسل عمق سنج(کاربردش در ثبت پس زمینه) می باشد. با این دوربین ها با اتوجه به میان رده بودن گوشی می توان عکسهای بسیار با کیفیتی را به ثبت رساند. در ضمن دوربین به قابلیت پانورما و HDR نیز مجهز می باشد.

مزایا و معایب گوشی سامسونگ a10s

در شرایط نور روز عکسهای ثبت شده رنگ بسیار خوبی داشته و جزئیات نیز به خوبی مشاهده می شود همچنین تصاویر دارای شارپ خوبی نیز می باشند که در این رده قیمتی یک مزیت مهم محسوب می شود. اما در نور شب تصاویر نویز زیادی دارند و ثبت عکس های کمی تار خیلی مشکل است و عملکرد دوربین در این زمینه قابل قبول نیست. ثبت عکسهای پرتره با این دوربین ها نیز ممکن می باشد و می توان عکس هایی با پس زمینه مات تهیه نمود. رنگ تصاویر ثبت شده خیلی پر رنگ می شود ولی تشخیص سوژه از پس زمینه به خوبی امکان پذیر است.

رنگهای گوشی سامسونگ a10s

دوربین سلفی این اسمارتفون ۸ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم F/2.0 می باشد که ذو حالت عکاسی معمولی و گروهی(زاویه دید بیشتر با جزئیات زیاد) دارد. تصاویر ثبت شده در دو حالت رنگ بسیار خوبی داشته و جزئیات در آن ها نیز به خوبی مشاهده می شود. در ضمن با دوربین های این گوشی می توان به فیلمبرداری با کیفیت ۱۰۸۰ و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه پرداخت و از لحظات خاطره انگیز خود عکس و فیلم های با کیفیت و شگفت انگیزی به ثبت برسانید.

بررسی سخت افزار و نرم افزار

در بررسی قسمت سخت افزاری، سامسونگ a10s  مجهز به پردازنده ۸ هسته ای با چیپست هلیو پی ۲۲ مدیاتک و معماری ۱۲ نانومتری می باشد. هر هسته سرعتی معادل با ۲ گیگاهرتز ارائه نموده و به اجرای پردازش ها در کسری از ثانیه می پردازند. پردازش های گرافیکی نیز توسط پردازنده PowerVR GE8320 صورت می گیرد. رم در نظر گرفته شده ۲ یا ۳ گیگابایت بوده که تجربه کاربری فوق العاده ای به همراه داشته و میزان حافظه داخلی ۳۲ گیابایت نیز به نظر کافی می باشد ولی در صورت نیاز می توان از طریق درگاه اختصاصی جانبی، ظرفیت ذخیره سازی را تا ۵۱۲ گیگابایت ارتقا داد.

به طور کلی تراشه مذکور مدیریت بی نقصی داشته و در کنار هشت هسته Cortex-A53 به دنبال ذخیره انرژی و بهره وری بیشتر بوده است. این تراشه خبر از توسعه هوش مصنوعی در محصولات گلگسی سامسونگ دارد. این چیپست هر آنچه را که در A10s می بینید از اتصال به شبکه ال ای تی موقع  بهره گیری از دو سیمکارت تا نسبت تصاویر در موقع تصویر برداری را مدیریت می کند. به طور کلی با توجه به میان رده بودن A10s  بهترین بازدهی را در زمان وبگردی از این گوشی خواهید داشت. با این وجود نصب و اجرای بازی های سنگین و تماشای فیلم های با رزولوشن بالا هم در محدوده اختیارات این چپست می باشد.

بازنگری نمایشگر گوشی سامسونگ a10s

به بررسی بخش نرم افزاری گوشی a10s سامسونگ می پردازیم. سیستم عامل به کار رفته در این اسمارتفون بر پایه اندروید ۹.۰ پای به همراه رابط کاربری جدید وان یو آی نسخه ۱.۱ می باشد که جایگزین رابط کاربری قدیمی سامسونگ اگسپریس شده است. از قابلیت های مهم رابط کاربری وان یو آی استفاده با یک دست از گوشی می باشد. در a10s  همه کلیدهای فرمان در کنار انگشت شست قرار دارد تا به راحتی بتوانید با یک دست به کنترل امور بپردازید. بعد از روشن شدن گوشی همه فاکتورهای مورد نیاز کاربر  با حباب های رنگی نمایش داده می شوند.

بازنگری گوشی سامسونگ a10s

در صفحه قفل میانبرهایی با امکان شخصی سازی آن ها وجود دارد  و در این صفحه شاهد نمایش ساعت نیز خواهید بود. در صفحه اصلی اپ های دلخواه شما به همراه ویجت ها مشاهده می شود که با کشیدن انگشت به بالا یا پایین صفحه فهرست همه برنامه های نصب شده نشان داده می شود. در ضمن با قابلیت Digital Wellbeing نیز می توانید زمان استفاده از گوشی خود را کنترل کنید. به طور کلی نرم افزار نسبت به محدوده قیمتی که دارد عملکرد مناسبی دارد.

امنیت سامسونگ a10s

سامسونگ از طریق سنسور اثر انگشت و فناوری تشخیص چهره امنیت را برای  a10s فراهم اورده است. این دو روش امنیتی قابلیت های مهم این نسخه از گلکسی های سری A هستند. به نحوی که با قرار دادن گوشی مقابل چهره و شناسایی آن به راحتی قفل صفحه باز شده یا توسط اثر انگشت خود به قفل گشایی بپردازید.

بازبینی گوشی سامسونگ a10s

سنسور اثر انگشت در پنل پشتی جای مناسب و عمق و اندازه خوبی دارد و از دقت خوبی بهره می برد از این حسگر علاوه بر بازگشایی قفل دستگاه می توان برای باز نمودن نوتیفیکیشن بار یا بستن آن نیز بهره برد. تشخیص چهره نیز از طریق دوربین سلفی صورت می گیرد و عملکرد آن تقریبا مناسب گزارش شده است و سرعتی متوسط دارد.

باتری

یکی دیگر از تغییرات گوشی a10s نسبت به مدل قبلی افزایش ۶۰۰ میلی امپر ساعتی آن نسبت به مدل قبلی است. به این مفهوم که باتری این اسمارتفون ۴۰۰۰ میلی آمپر شده است. به نظر این قسمت از گوشی حتما رضایت شما را جلب خواهد کرد چرا که شارژ مجدد گوشی های هوشمند امروزه یک مشکل بزرگ برای طراحان و کاربران محسوب می شود و شرکت ها به دنبال روشی هستند تا بدون افزایش وزن گوشی این نیاز را برطرف سازند.

به طور کلی این حجم از باتری بسیار عالی بوده ولی عدم پشتیبانی از شارژ سریع در این گوشی مشکل بزرگی است. تا موقعی که باتری شارژ داشته باشد همه چیز خوب پش می رود اما باید برای شارژ مجدد برنامه ریزی دقیقی داشته باشید زیرا شارژ دوباره  زمان زیادی نیاز دارد.

در پایان می توانید برای مشاهده نقد و بررسی سایر گوشی های سری a سامسونگ نظیر سامسونگ a20، سامسونگ a30 و سامسونگ a40 بر روی لینک هر کدام کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *