دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

افزایش مهارت حل مسئله و بررسی دلایلی که شما را در حل مسائل با مشکل مواجه می کنند

  • ملیحه بال افکن
  • ۹ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

چگونگی افزایش مهارت حل مسئله که امروزه اغلب افراد با آن درگیر هستند و به همین منظور در این مقاله سعی داریم به بیان گام های تقویت حل مسئله بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که حل مسئله در واقع یک مهارت به حساب می آید که ما به کمک آن یاد می گیریم مسئله های زندگی خود را حل کنیم و معمولا افرادی که در برخورد با مسئله ها و مشکلات زندگی راه حل های مناسبی دارند از اعتماد به نفس بالاتر و استرس کم تری نسبت به سایر افراد برخوردار هستند و نتیجه های بهتری را نیز کسب می کنند.

افزایش مهارت حل مسئله

توجه داشته باشید که توانایی تصمیم گیری و حل مسئله معمولا به افراد کمک می کند تا مشکلاتی را که در زندگی برایشان رخ داده برطرف نمایند و در واقع از چالش ها به عنوان یک فرصت برای شکوفایی استعداد های خود استفاده کنند و در نهایت ذهنی پر از ایده و خلاقیت داشته باشند. در هنگام بروز یک مسئله تمامی افراد به یک شکل با آن مواجه خواهند شد ولی روند حل مسئله برای افراد کاملا متفاوت و مجزا خواهد بود زیرا ممکن است برخی از افراد با بروز احساسات قوی و شدید مانند سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر به مسائل واکنش نشان دهند که البته انجام این رفتار مانع از تصمیم گیری عقلانی خواهد شد و به این نوع از حل مسئله واکنش ناسازگار گفته می شود. برخی از افراد نیز در هنگام برخورد با یک مشکل در برابر آن سکوت می کنند و مشکل را غیر قابل حل می دانند که این نوع از واکنش را نیز واکنش هیجان مدار یا سازگارانه می نامیم. دسته سوم افرادی هستند که در برابر مشکل صبر و حوصله پیشه می کنند و سپس با مسئله مقابله خواهند کرد که این رفتار را می توان واکنش مسئله مدار نامید. توجه داشته باشید که این نوع رفتار در واقع یک نوع مهارت است که با یادگیری آن می توانید مسائل را به شکل و راه بهتری حل نمایید.

چگونگی افزایش مهارت حل مسئله

بهتر است بدانید که مسائل به وجود آمده در زندگی چه کوچک و چه بزرگ راه فرازی بر آن نداریم و بایستی پیش از اینکه تبدیل به یک بحران شود آن را حل نماییم. همانطور که متوجه شدید حل مسئله یک مهارت است که به وسیله آن می توان مشکلات و مسائل پیش آمده در زندگی را کنترل نمود و راه رسیدن به موفقیت را برای خود هموار کرد و در نهایت به آرامشی که خواهان آن هستید دست پیدا کنید. توجه داشته باشید که در تمام نقاط جهان از مهارت حل مسئله به عنوان یک مهارت مهم برای رسیدن به موفقیت یاد شده و به افراد توصیه می شود که حتما آن را یاد بگیرند. بهترین سن برای یادگیری این مهارت سنین کودکی است که فرد به مدرسه می رود و به همین خاطر آموزش آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.

دلایل ضعف در حل مسئله:

همانطور که متوجه شدید افزایش مهارت حل مسئله بایستی مانند سایر مهارت ها انجام شود و برای اینکه در آن مقتدر باشیم بایستی رویکرد های صحیح و مناسبی را در پیش بگیریم. اما متاسفانه اغلب افراد متوجه اشتباهاتی که در زمان حل مسئله مرتکب می شوند نیستند و از دلایل ضعف در حل مسئله می توان به مواردی که در ادامه بیان کرده ایم پرداخت:

اشتباه گرفتن نشانه ها با دلایل واقعی شکست:

همانطور که می دانید اغلب ما اکثر انرژی خود را برای کنار آمدن با نشانه های مشکل صرف می کنیم بدون اینکه دلیل واقعی آن را درک کنیم. توجه داشته باشید که برای شناخت دلایل ریشه ای یک مشکل در ابتدا بایستی نتیجه گیری ذهن خود را به چالش بکشیم و سوالاتی از خود بپرسیم تا در نهایت به درجه ای برسیم که بتوانیم مشکل را فراتر ببینیم.

دلایل ضعف در حل مسائل

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

جست و جوی راه حل های سریع به جای راهکارهای موثر:

همانطور که می دانید ما اغلب تمایل داریم برای مشکلات از راه حل های سریع استفاده نماییم و توجه داشته باشید که اولین راه حلی را که به ذهنمان خطور کرده بدون توجه به علت و معلولی آن بپذیریم و به همین خاطر است که اغلب به هسته مشکلات می رسیم و در نتیجه از راهکارهای غیر موثر استفاده کنید.

تکیه بیش از حد به دانش خود:

همانطور که می دانید اغلب افراد دارای مهارت حل مسئله بسیار ضعیفی هستند چون بیش از اندازه به دانش فردی خود اکتفا می کنند. توجه داشته باشید که این امر در واقع یک غلط محض است زیرا دانش فردی ما را به افرادی با مهارت در زمینه حل مسئله تبدیل نمی کند و چیزی که ما بدان احتیاج داریم مهارت های تفکر منطقی می باشد که به ما این فرصت را می دهد تا منتقدانه و خلاقانه فکر کنیم.

روش های تقویت حل مسئله:

توجه داشته باشید برای اینکه بتوانید افزایش مهارت حل مسئله را در خود ایجاد کنید بایستی زمانی که با یک مشکل روبرو می شوید چهار گامی که در ادامه بیان کرده ایم را مورد استفاده قرار دهید:

راه های تقویت مهارت حل مسئله

تعریف مشکل:

اولین گامی که بایستی در مواجه با یک مشکل بردارید این است که بدانید مشکل اصلی چیست و از خود سوال کنید که این مشکل چرا به وجود آمده است؟ توجه داشته باشید که انجام این کار به شما کمک خواهد کرد تا مهارت های تفکر منطقی را در خود تقویت کنید. بهتر است بدانید که تفکر منطقی باعث می شود که شما تنها به ظواهر مشکلات توجه نداشته باشید و ببینید که چه چیزی در ریشه مشکل دارد و این مسئله را ایجاد کرده است.

ایجاد گزینه ها:

پس از اینکه موفق شدید ظاهر مسئله را کنار بزنید و به صورت عمقی به بررسی مسئله خود بپردازید قادر خواهید بود تا راهکارهای مختلفی مطرح نمایید و توصیه می شود که به جای فکر کردن به علت مشکل تمام تمرکز خود را بر روی پیدا کردن راه حل های موثر صرف نمایید. پیشنهاد می شود که تمامی راه حل های موجود را بر روی کاغذ بنویسید و آن ها را مورد بررسی قرار دهید تا در نهایت به موفقیت و مهارت فردی در زندگی دست پیدا کنید. اگرچه که انجام این کار در ابتدا ساده به نظر می آید ولی پس از انجام آن به این نکته خواهید رسید که چندان هم آسان به مقصد نرسیده اید و در واقع با همان گزینه های اول نمی توان به پاسخ درست دست پیدا کرد. توجه داشته باشید که ممکن است در همان دفعات اول به پاسخ نرسید و برای همین پیشنهاد می شود که زمان دیگری را برای انجام این کار انتخاب نمایید تا به راه های منطقی و درست تری دست پیدا کنید.

گام های مختلف حل مسئله

ارزیابی و انتخاب گزینه ها:

توجه داشته باشید که پس از اینکه راهکارهای موجود احتمالی را بررسی نمودید وقت آن رسیده تا تک تک آن ها را بار دیگر بررسی کنید و در نهایت بهترین ها را انتخاب کنید. بهتر است بدانید برای اینکه مطمئن شوید بهترین تصمیم را گرفته اید بایستی تمامی جنبه های مثبت و منفی هر گزینه را بنویسید و سپس آن ها را با هم مقایسه کنید. انجام این روش احتمالی باعث خواهد شد تا بهترین روش را انتخاب کنید و در نتیجه انتخابتان منطقی تر و مناسب تر خواهد بود.

اجرای راهکار:

پس از انجام راهکارهای بالا به صراحت می توان گفت که به موفقیت رسیده اید و توانسته اید تا با چگونگی حل مسئله آشنا شوید. حالا لازم است تا به بهترین شکل به راهکارهای انتخاب شده عمل نمایید. توجه داشته باشید که پیش از رسیدن به این مرحله نمی توان اطمینان داشت که راهکار انتخاب شده قابل اجرا است یا خیر. توصیه می شود که پس از اجرای این مرحله خود را مورد آزمایش قرار دهید تا ببینید که تصمیم عاقلانه ای گرفته اید یا خیر. پس از این مرحله متوجه افزایش مهارت حل مسئله در خود خواهید شد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *