دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

همه چیز درباره اسپاسم شیرخوارگی و نشانه های این بیماری

  • مریم صبوری
  • ۷ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از نوع بد تشنج ها اسپاسم شیرخوارگی می باشد که متاسفانه در کودکان یک ساله بیشتر اتفاق می افتد که این حمله تشنجی موجب سفت شدن عضله های بازو و پا و خم شدن سر می شود.

Infantile spasm یکی از اختلالاتی که در کودکان شیرخوار ممکن است رخ دهد اختلال تشنجی می باشد. این حمله موجب سفت شدن عضله های بازو و پا و سر به جلو خم می شود که امکان دارد در رشد او تاثیر بگذارد و نتواند سینه خیز یا نشستن را تجربه کند. در همین رابطه اگر اسپاسم ها تا سن ۴ سالگی بر طرف گردد کودک خوب می شود ولی اگر ادامه پیدا کند در آینده کودک به نوعی صرع دچار خواهد شد. پس باید بدانید که وجود اسپاسم ها در کودکان یکی بعد از دیگری سراغ آن خواهد آمد و در کل ممکن است چند ثانیه تا چند دقیقه اتفاق بیوفتد که ما در این مطلب به توضیح کامل این موضوع برای شما عزیزان می پردازیم با مجله آرگا همراه باشید.

علت اسپاسم شیرخوارگی

اسپاسم شیرخوارگی چیست؟

یکی از نوع بد تشنج ها اسپاسم شیرخوارگی می باشد که متاسفانه در کودکان یک ساله بیشتر اتفاق می افتد. برای حل درمان آن باید به آزمایشگاه تشخیص و تصویر برداری بروند که علتش مشخص شود و سریع درمان گردد که به کمک والدین این اتفاق خواهد افتاد. والدین باید کودک را به پزشک ببرند و درمان و بهبودی را علتش را جویا شوند و سپس به تشخیص درست و سریع تکمیل شود. در برخی موارد دیده شده که کمتر از ۲ هفته این روند طول می کشد و بچه به روند زندگی عادی خود می رسد. پس با تشخیص و درمان به موقع از این بیماری جلوگیری نمایید و از آثار مخربی که روی کودک می گذارد جلوگیری نمایید. علائم این بیماری بسیار مخفی می باشد که والدین به دلیل آشنا نبودن به بیماری به دکتر مغز و اعصاب و گرفتن نوار مغز روی می آورند که آن ها را دچار شک و تردید خواهد کرد.

Infantile spasm چیست؟

نشانه های وجود این بیماری

اسپاسم شیر خوارگی به مدت زمان کوتاهی مثلا چند ثانیه یا چند دقیقه کوتاه رخ می دهد که آن هم بیشتر بعد از بیدار شدن کودک اتفاق می افتد و به شکل ناگهانی رخ خواهد داد. در گاهی مواقع اسپاسم را با رفلاکس یا سکسکه و قلنج اشتباه می گیرند که نشانه هایی از این قبیل دارد؛

عوامل اسپاسم شیرخوارگی

  • سر به جلو خم شده در صورتی که بازو ها باز و زانو مثل چاقو به داخل بدن کشیده شده یا سر به عقب خم شده و بازو ها و پا ها صاف هستند.
  • کاهش تمرکز در هنگام نگاه کردن و برقرار تماس چشمی وقتی که کسی حرف می زند و او به اندام و لباس طرف توجه می کند.
  • شل شدن و پایین آمدن عضله ها در اندام های بدن است.
  • حرکت های غیر طبیعی که کودک در بعد ۶ ماهگی بر اثر ترس بسته شدن در یا مچاله شدن پلاستیک از خود نشان می دهد.
  • کاهش مهارت ها و پیشرفت تکاملی که قبل از وقوع تشنج یا در همان هنگام رخ خواهد داد.
  • پرش ناگهانی دست ها به طرف بالا وقتی که کف دستان به سمت آسمان است در هنگام وجود صدای زنگ در خواب یا بیداری اتفاق می افتد.
  • داشتن علایمی مثل رفلاکس که به علت شبیه بودن به آن درمان را تاخیر می اندازد.
  • کاهش تعامل در تکامل ارزیابی به خاطر وجود سیستم عصبی مرکزی وقتی به بیماری متابولیک افزایش پیدا می کند.

تشخیص و دلیل اسپاسم تشنج

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

عوامل وجود اسپاسم شیرخوارگی

این بیماری را سندروم وست هم می گویند که با اختلال در شکل گیری مغز، جراحت مغز، عفونت، ناهنجاری، رگ خونی اتفاق می افتد. در برخی کودکان این اختلال متابولیک و ژنتیکی است که شاید بر اثر کمبود ویتامین B6 اتفاق بیوفتد. همچنین در زمانی هلت پدیدار شدن او اصلا مشخص نیست ولی اگر شاهد حرکات مشکوکی شدید با دوربین گوشی خود فیلمبرداری نمایید تا حرکات را در جهت تشخیص صحیح به بیماری مورد درمان قرار گیرد. چنان چه کودک به اسپاسم شیرخوارگی مبتلا بود او را به فوق تخصص مغز و اعصاب ببرید تا هر چه سریع تر مورد درمان قرار گیرد.

اسپاسم شیرخوارگی در کودکان 1 ساله

تشخیص و درمان بیماری

با مراجعه به پزشک مغز و اعصاب می توانید در جهت تشخیص درست کودک خود اقدام نمایید و علائم او را شرح دهید تا به بهترین روش درمان شود. طبق یکسری آزمایشات مثل: آزمایش خون و ادرار برای بررسی عفونت، الکتروانسفالو گرافی برای بررسی امواج و فعالیت های الکتریکی در مغز و یا الکتروانسفالوگرافی ویدئویی و سی تی اسکن ، ام آر آی و پت سکن برای بررسی داخل مغز انجام می شود. درمان این نوع بیماری در کودکان بیشتر با دارو های استروئیدی و دارو تشنج قابل درمان است که اگر کنترل نشد با استفاده از یک رژیم غذایی خاص کتوژنی می توان کمک کرد که در برخی مواقع به عمل جراحی دچار خواهد شد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *