دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 طرز تهیه ته چین لبو مجلسی لذیذ و ایده آل در منزل

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

اگر قصد دارید با یک غذای سنتی و خوشرنگ ایرانی به پذیرایی از مهمانانتان بپردازید ته چین لبو انتخاب شایسته ای خواهد بود.  این غذا بسیار زیبا، مجلسی و اشتهابرانگیز است و با طعم متفاوتی که دارد قطعا باب طبع همه افراد قرار خواهد گرفت. برای آشنایی با طرز تهیه ته چین لبو همراه این مطلب باشید.

ته چین یکی از انواع غذاهای رسمی ایرانی بوده که برای مهمانی ها بسیار مناسب است. این غذا از مخلوط برنج، ماست، تخم مرغ، زعفران و انواع گوشت تهیه می شود. ته چین انواع مختلفی دارد و در این مطلب با دستور تهیه ته چین لبو که غذایی بسیار خوشرنگ، خوشمزه و مجلسی است آشنا خواهید شد.

آشنایی با طرز تهیه ته چین لبو

طرز آماده سازی ته چین لبو

اگر دوست دارید مهمان هایتان را با طعم متفاوتی از ته چین ها شگفت زده کنید ته چین لبو گزینه مناسبی خواهد بود. این غذا دستور تهیه آسانی دارد و به راحتی می توانید در منزل آن را آماده کنید. ته چین لبو غذایی مجلسی، اشتها آور و بسیار خوشرنگ است که نظر هر بیننده ای را قطعا به خود جلب خواهد کرد. لبو یا چغندر قرمز که یکی از مواد اصلی این غذاست طبعی گرم و تر دارد و دارای خواص فراوانی است که به اختصار به چند مورد اشاره می شود. شیره لبو یا چغندر با تصفیه خون جریان آن را بهبود می بخشد و پاک کننده عالی برای کبد، کلیه و کیسه صفرا خواهد بود. همچنین موجب افزایش بنیه و قوای بدنی می شود. از دیگر خواص چغندر رفع کم خونی می باشد زیرا سرشار از آهن و ویتامین ث و اسید فولیک است. همچنین لبو به کاهش فشار خون کمک می کند. این ته چین همچون ته چین مرغ، ته چین شهمیرزادی و ته چین گوشت می تواند در مهمانی های خانوادگی نیز سرو شود. در ادامه با طرز تهیه ته چین لبو آشنا می شوید.

لبو خواص فراوانی دارد

مواد لازم:

  • لبو: ۴-۵ عدد ارغوانی پررنگ و رنده شده
  • ماست: یک لیوان
  • برنج: پنج پیمانه
  • فیله مرغ: به تعداد نفرات
  • پیاز: دو عدد
  • زرشک: ۱۰۰ گرم
  • تخم مرغ: سه عدد
  • آب لبو:نصف پیمانه
  • روغن و کره: به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده : به مقدار لازم
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم
طرز تهیه:

۱. ابتدا تابه را روی حرارت قرار دهید و به آن روغن اضافه کنید تا داغ شود. سپس پیازها را اضافه کرده و تفت دهید تا پیاز داغ ها را آماده کنید.

۲. حالا فیله مرغ را با زعفران، نمک و مقداری کره بپزید.

  •  آرون گروپس

دستور تهیه ته چین لبو

۳. برنج را آبکش کنید(کمی زنده بردارید)

۴. در ادامه تخم مرغ ها را با ماست، آب لبو، مقداری روغن و نمک مخلوط نماید و کمی برنج نیز به این مخلوط اضافه کنید تا مایه سرخابی یکدستی حاصل شود.

۵. در این مرحله از طرز تهیه ته چین لبو, ظرف مناسبی را روی حرارت قرار دهید و مقداری کره و روغن را داغ کنید سپس یک ردیف مایه سرخابی را ته ظرف بریزید و روی آن را صاف نمایید.

۶. سپس لبوهای از قبل پخته و درشت رنده شده را روی مایه بریزید و صاف کنید سپس یک ردیف برنج سفید روی آن بریزید تا ترکیب رنگی زیبایی ایجاد شود.

 

طرز تهیه ته چین لبو

۷. حالا فیله های مرغ را با پیاز داغ و کمی آب مرغ(۴-۵ قاشق در صورتی که برنج زنده باشد) روی مواد بریزید و با پشت قاشق فشار دهید تا صاف شود.

۸. سپس بقیه برنج را زعفران زده و کمی روی مواد داخل ظرف بریزید و مقداری را برای تزئین کنار بگذارید.

۹. بعد باقی مانده کره و روغن را روی مواد ریخته و روی آن را با فویل بپوشانید. اما دو تا سوراخ ریز در دو طرف ایجاد کنید تا بخار اضافی خارج شود و برنج خمیر نشود.

۱۰. حدود یک ساعت و نیم اجازه دهید برنج با حرارت ملایم دم بکشد.

۱۱. بعد از دم کشیدن غذا، حرارت را خاموش کنید و فویل را بردارید تا برنج کمی خنک شود.

۱۲. حالا ظرف را طوری تکان دهید تا ته چین به صورت قالبی از آن جدا شود.( توجه کنید ظرف خنک شده باشد تا ته چین کاملا از آن جدا شود).

۱۳. چنانچه ته چین از ظرف جدا نشد آن را چند لحظه ای روی آب سرد قرار دهید سپس در دیس برگردانید.

۱۴. مرحله پایانی. ته چین لبوی خوشمزه و مجلسی آماده سرو است. می توانید برای تزئین از زرشک و خلال پسته نیز بهره بگیرید. نوش جان

نکته:

چنانچه مایل بودید می توانید از کشمش نیز در دستور پخت ته چین لبو استفاده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *