دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به دیدنی های کازرون و جاهای توریستی مناطق اطراف آن

  • سحر هودانلویی
  • ۱۶ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

کازرون از شهرهای متمایز یافته در استان فارس است. این شهر به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری بسیار، خاک حاصلخیز، سفر های آب زیر زمینی، تنوع مناطبع طبیعی و داشتن پوشش های گیاهی سرسبز در گذشته نام شهر سبز را به خود اختصاص داده بود. دیدنی های کازرون متنوع و بسیار می باشد که برای آشنایی بیشتر شما مطالبی را جمع آوری کرده ایم.

شهرستان کازرون واقع شده در غرب استان فارس است، که زیبایی و طراوت آن زبان زد تمامی مردم می باشد. جاذبه های کازرون به حدی بسیار است که در چهار فصل توریستان مختص به خود را دارا می باشد. مشاهده طبیعت بکر آن روح را نوازش می کند؛ در تابستان می توان آبشار و چشمه های زیبا را برای شنا و باغ های پر درخت و سرسبز پاییزی کازرون را برای قدم زدن انتخاب کرد و لحظات خوشی برای خود و خانواده رقم زد.

آشنایی مکان های تاریخی و دیدنی کازرون

آشنایی با شهرستان کازرون

شهر کازرون دارای تاریخ کهن و آثار باستانی بسیار است. این شهر در بخش باختری استان فارس قرار گرفته است و به علت دارا بودن جاذبه های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و  طبیعی هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. کازرون تا هم اکنون دارای اسامی بسیاری همچون؛ نورد، بلد العتیق، شهر کهنه، شهر سبز، گازگاه، گازران، کازران، کوزران، و هم اکنون که کازرون میباشد، بوده است. کازرون زادگاه بسیاری از دانشمندان، صوفیان و دیگر افراد پرنام و بزرگ کشور عزیزمان ایران بوده است و طبق پیشینه تاریخی که موجود است، فرضیه هایی مبنی بر اینکه کازرون در زمان ساسانیان همان بیشاپور بوده است، وجود دارد. این داستان به این صورت است که به دستور شاپور اول، پادشاه ساسانی شهری به نام بیشاپور تاسیس شد که بعد از حمله اعراب کاملا ویران و خراب شد.

بعد از این اتفاق مردم ساکن بیشاپور به منطقه ای نزدیک به آن نقل مکان کردند که امروزه نام کازرون را به خود گرفته است. بیشاپور جز مکان های دیدنی کازرون به حساب می آید، که اگر مایل به آشنایی بیشتر با آن هستید باید ادامه مطلب را بخوانید.

  • شهرستان کازرون در کنار منطقه تاریخی بیشاپور

کازرون به دلیل دارا بودن نوآوری و دانش اسلامی در دوران طلایی اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته بود. زبان مردم کازرون پارسی است و لهجه کازرونی را در گویش آنان می توان مشاهده کرد. دیدنی های کازرون به همراه آثار تاریخی، باستانی و طبیعی او را به شهری گردشگری واقع شده در فارس تبدیل کرده است. در کازرون بیشترین میزان  آثار تاریخی وجود دارد که نیمی از آن ها متعلق به دوره ساسانی می باشد. کازرون در دوره پادشاهی شاپور اول به عنوان پایتخت ایران بوده است و می توان گفت که بی شک این شهر دارای بیشترین جاذبه های تاریخی و گردشگری با قدمت بالا می باشد.

آثار به جا مانده مجسمه، سنگ نوشته و نقشه های برجسته ای هستند که تمامی آن ها نشان دهنده شکوه و  جلال ایران زمین می باشند. اگر شما نیز قصد سفر به این شهر پر از نقش و نگار و زیبایی را دارید، باید با مکان های دیدنی آن به خوبی آشنا شوید. که در این رابطه ما به شما کمک کرده ایم.

معرفی شهرستان کازرون

مکان های دیدنی کازرون

در این قسمت جاذبه های گردشگری و تاریخی کازرون را خواهید خواند.

  • مکان تاریخی بیشاپور

همان طور که گفته شده است، بیشاپور از شهر های مهم در زمان ساسانیان بوده است که با ورود اعراب به ایران با خاک یکسان شده است. این شهر که از بزرگترین شهر های دوره ساسانی به شمار می رفت با شهر های مهم و بزرگ جهان همانند بیزانس و انطاکیه در زمان خود برابری می کرد. مکان تاریخی بیشاپور در ۲۳ کیلو متری شمال غرب کازرون در نزدیکی رودخانه شاپور قرار گرفته است. بیشاپور به دلیل قرار گیری در نزدیک سواحل جنوبی خلیج فارس از اهیت بالایی در نزد ساسانیان برخوردار بوده است. در عصر امروز نقش و نگار های برجسته و معبد آناهیتا از زمان ساسانیان به یادگار مانده است که بسیار مورد توجه عموم واقع شده است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  •  دریاچه زیبای پریشان

دریاچه زیبای پریشان واقع شده در ۱۲ کیلومتری جنوب شرق کازرون است که از زیباترین دریاچه های دارای آب شیرین در کشور محسوب می شود. آب این دریاچه از طریق بارش های سالانه تامین می شود و بیشترین میزان مساحت و آب دریافتی را در ماه اردبیهشت می توان مشاهده کرد. اگر در فصل زمستان مایل به بازدید از این منطقه هستید، می توانید به تماشای ۵۰۲ نوع و ۱۰۰ گونه پرنده بپردازید و برای خود و خانواده عزیزتان لحظات به یاد ماندنی رقم بزنید.

  • زیارت امام زاده حسین

در ۲۳ کیلومتری کازرون، کنار روستای سید حسین و در شمال شهر تاریخی بیشاپور، یکی از مهم ترین زیارت گاه ها به نام امام زاده حسین قرار گرفته است. این امام زاده از نوادگان امام چهارم یعنی امام زین العابدین است که دارای چشمه و مناطق سرسبز بسیاری است. وجود چشمه سراب اردشیر و پوشش های جنگلی به همراه درختان سرسبز و تنومند که هر یک از آن ها سر به فلک کشیده اند چشم نواز خوبی برای همگان پدید آورده اند. همچنین در این مکان باغ های مرکب بسیاری وجود دارد که هر ساله گردشگران و زائران بسیاری را به تماشا از خود دعوت می کند.

آشنایی با مکان های دیدنی کازرون

  • روستای دوان

از دیگر مکان های دیدنی کازرون می توان به روستای دوان اشاره کرد که در ناحیه شمالی این شهرستان واقع شده است. در این منطقه hب و هوای مطبوع و دلنشین حکم فرماست که مردم متعلق به آن منطقه از این روستا به عنوان ماسوله فارس یاد می کنند. علت این نام گذاری، وجود خانه های قدیمی و پلکانی شبیه به منطقه ماسوله است؛ به این صورت که اگر بر روی حیاط خانه خود بایسیتید، بام خانه پایینی، زیر پاهای شما قرار دارد.

  • منطقه با صفای سرو کلانی

در ۲۸ کیلومتری واقع شده در شمال شرق کازرون، روستایی به نام کلانی قرار گرفته است که به دلیل دارا بودن درختان سر به فلک کشیده و کهن سالش بسیار معروف است. این منطقه به دلیل دارا بودن درختان بلند و کهن سال با منطقه ابر کوه یزد برابری می کند. اهالی ساکن در این روستا عمر این درختان را به بیش از ۵۰۰ سال تخمین زده اند.

  • غار راز آلود شاپور

در ارتفاع ۸۰۰ متری از سطح زمین، واقع شده در دل کوه و انتهای تنگ چوگان، به وسیله مجسمه ای غاری به نام شاپور پدید آمده است که دلیل نام گذاری آن وجود مجسمه شاپور در دهانه غار است. بی شک این مجسمه را می توان به عنوان بهترین تراشکاری مجسمه سازی در طول تاریخ اشاره کرد. این مجسمه که از دیگر مکان های دیدنی کارون به شمار می رود، بعد از گذشت ۱۷۰۰ سال همچنان بر جای خود باقی مانده است و ذره ای از زیبایی و عظمت آن کاسته نشده است. مجسمه شاپور، تنها مجسمه به جا مانده از دوره ساسانیان است که ۶ متر ارتفاع دارد و هنوز آسیب جدی بر آن وارد نشده اشت.

  • گردشگاه زیبای میان کتل

منطقه گردشگری میان کتل در جنوب غرب دشت ارژن واقع شده است. این منطقه به عنوان زیستگاه اصلی گوزن ایرانی به شمار می رود. دارا بون منطقه طبیعی کوهستانی، پوشش جنگلی متراکم و درختان انبوه بلوط از دلایلی است که سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. از دیگر ویژگی های منحصر به فردی که باعث زیبایی و تبدیل کردن آن به منطقه ای تاریخی شده است، می توان به وجود کاروانسرایی با قدمت دوران صفوی اشاره کرد.

معرفی کاروانسرای کازرون

  • تنگ جیز

در فاصله ۴ کیلومتری شهر خشت و ۶۴ کیلومتری شهر کازرون منطقه تنگ جیز واقع شده است. این منطقه دارای چشمه بی نظیر و بسیار زیبا است که آثار به جا مانده در آن منطقه مربوط به دوران ساسانی می باشد. قلعه دختر، جوی آبی از جنس ساروج و حوضچه های سنگی از دسته این آثار به جا مانده هستند که دارای اهمیت بسیار هستند و هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند.

  • نقش های برجسته پل آبگینه

از دیگر دیدنی های کازرون پل آبیگنه است که بر روی آن نقش های برجسته ای از تیمور میرزا حک شده است. تیمور میرزا از نوادگان فتحعلی شاه قاجار است که نقش برجسته آن را می توان در پلی که بر روی دریاچه پریشان قرار گرفته است، مشاهده کرد. این نقش برجسته، طرحی از تیمور میرزا است که بر روی صندلی نشسته است و در حال رام کردن شیر می باشد. در سطح این پل و اطراف نقش های برجسته اشعاری در وصف تیمور میرزا با خط نستعلیق حک شده است که می توانید به تماشای زیبایی های آن بپردازید.

  • دشت شقایق

دشت برم یا به اصطلاحی دشت شقایق از دیگر مکان های دیدنی کازرون است که در فاصله ۲۰ کیلومتری از مسیر جدید کازرون قرار گرفته است. این منطقه را می توان به بهشتی تشبیه کرد که دارای درختان بلوط بسیار و گل های شقایق است. اگر می خواهید به خوبی از زیبایی های این منطقه بهره بگیرید بهتر است، در اواخر تابستان و نزدیک به فصل بهار به این منطقه سفر کنید.

  • آتشکده کازرون

کنار جاده کازرون در فاصله ۵۰ کیلومتری از این شهرستان، تالار های مربع شکل وجود دارد که در هر تالار طاق های بیضی شکل طراحی شده است. بر بلندی این تالار ها، گنبد هایی قرار گرفته است که چهار طاقی بالاده نامیده می شود. این آتشکده از دیگر مکان های دیدنی کازرون است که خود از  ۴ آتشکده دیگر تشکیل شده است. این آتشکده به دستور مهر نرسی، وزیر اعظم بهرام پنجم ساخته شده است و تا هم اکنون پا برجا باقی مانده است. در گذشته از این منطقه برای نگهداری آتش مقدس استفاده می کردند.

دشت گل نرگس کازرون

  • دشت های نرگس کازرونی

دشت های نرگس بی شک از زیباترین مکان های دیدنی کازرون هستند که دارای جاذبه های طبیعی و بکر فراوان است. سالانه هزاران کیلو از این گل های نرگس را به شهر های خارجی به خصوص حاشیه خلیج فارس صادر می کنند. برای مشاهده بهتر زیبایی های این منطقه می توانید در اواخر دی ماه تا اواسط بهمن ماه به شهر زیبای کازرون سفر کنید.

  • بقعه علامه دوانی

یکی از دانشمندان و مفسران بزرگ قرآن کریم، علامه ای به نام جلال الدین دوانی است که در روستای تاریخی دوان واقع شده در شمال غرب کازرون، چشم به جهان گشود. ساختمان بقعه علامه دوانی از سابقه قدیمی بسیاری برخوردار است و نقشه آن با توجه به دوران ساسانیان طراحی شده است. در این ساختمان چهار طاق هایی مربوط  به دوران ساسانی بنا شده است که با توجه به شواهد کاربرد های بسیاری نیز در زمان خود داشته است.

  • چشمه دادین

این چشمه زیبا از از تعداد بسیاری چشمه های کوچک تشکیل شده است. این چشمه زیبا که از دیگر مکان های دیدنی کازرون به حساب می آید در ۵۰ کیلومتری از جنوب شهر کازرون در دهستان دادین واقع شده است. با مشاهده این مکان جانی دوباره به روح خود تزریق می کنید و باری دیگر خدا را از اعماق وجود برای خلق چنین زیبایی هایی شکر می کنید.

  • آبشار زیبای حکیم باشی

آبشار حکیم باشی که در روستایی به همین نام با ارتفاع ۲۵ متری از سطح زمین وجود دارد، از دیگر جاذبه و دیدنی های زیبای کازرون به حساب می آید. وجود حرکت های سیل آسا به شدت آب های این آبشار می افزاید و با تشکیل حوضچه های کوچک در پایین آبشار مناطق زیبا با لحظات به یاد ماندنی رقم می زند.

سوغاتی های مخصوص کازرون

سوغاتی منحصر به  فرد کازرون

بعد از بازدید مکان های دیدنی کازرون، نوبت به خرید سوغاتی و یادگاری از این شهر پر رمز و راز می رسد. اگر می خواهید با سوغاتی های مربوط به این شهر آشنا شوید، ادامه مطلب را بخوانید.

سوغات کازرون که از خوشمزه ترین سوغاتی های استان فارس می باشد، شامل موارد زیر می باشد.

  1. مسقطی که از شیرینی های خاص و خوشمزه شهرستان کازرون است و هم اکنون دارای طرفداران بسیاری در جای به جای ایران پهناور می باشد.
  2. انواع ترشیجات خوشمزه
  3. زیتون
  4. خرما
  5. مرکبات

علاوه بر خوردنی های خوشمزه، یادگاری های بسیاری از این شهر می توانید به همراه خود ببرید که با هر مشاهده آنان خاطرات خوش در ذهنتان جان پیدا کنند. این یادگاری ها شامل صنایع دستی کازرون می باشد که نباید از آنان غافل شد.

معرفی صنایع دستی مرتبط با کازرون

صنایع دستی هر شهر اصالت آن موقعیت را به رخ می کشد، در ادامه با تعدادی از صنایع دستی زیبای کازرون آشنا خواهید شد.

  1. قالی بافی
  2. نمد مالی
  3. گیوه دوزی
  4. ساخت اشیا فلزی، گلی و چوبی
  5. دولچه دوزی که در گذشته میان مردن بسیار رواج داشته است. دولچه به اصطلاحی همان ظرفی است که برای نوشیدن آب از آن استفاده می کردند. دولچه گونه دیگری از مشک بود، که اگر کهنه می شد توسط فردی دیگر باید به دولچه تغییر شکل پیدا می کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *