دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش کاشت سیر در گلدان و آنچه باید درباره رشد این گیاه بدانید

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

اگر از دسته افرادی هستید که علاقه فراوانی به سیر دارید و مادام به دنبال روش هایی برای پرورش آن در محیط خانه هستید پیشنهاد می کنیم که این مطلب را از دست ندهید زیرا در این مقاله به بیان تمامی نکات و دستورالعمل های کاشت سیر در گلدان پرداخته ایم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید سیر از دسته گیاهان پرخاصیت و پر کاربرد است که البته روش کاشت آن بسیار ساده می باشد و حتی افراد مبتدی نیز می توانند به پرورش آن بپردازند. همچنین شما می توانید این گیاه مغذی را در محیط خانه و داخل گلدان بکارید و در زمان مناسب آن را برداشت نمایید و استفاده کنید.

آشنایی با نحوه کاشت سیر در گلدان

بهتر است بدانید که از زمانی که هوا شروع به سرد شدن می کند تا اواخر آبان ماه می توان برای کاشت سیر اقدام نمود. توجه داشته باشید که کاشت دانه های سیر پیش از فصل زمستان باعث خواهد شد که سرمای هوا جوانه های سیر را کامل نابود کند. البته اگر قصد کاشت سیر در گلدان را دارید می توانید در تمام طول سال حتی زمستان نیز اقدام به کاشت بکنید و در نهایت گلدان را در دمایی متوسط قرار دهید. اکنون در ادامه سعی داریم تا به بیان دستورالعمل کاشت سیر در گلدان بپردازیم:

مراحل کاشت سیر در گلدان

توجه داشته باشید که برای کاشت و پرورش گیاه سیر شما نیاز به یک گلدان یا ظرفی با لبه های بلند دارید که البته ته آن سوراخ باشد تا آب اضافی به راحتی بتواند از ته ظرف خارج گردد و همچنین بایستی یک کیسه خاک گلدانی آلی و یک بشقاب برای قرار دادن در زیر گلدان تهیه نمایید.

بهتر است بدانید که برای تهیه جوانه های سیر می توانید هنگامی که گیاه در حال جوانه زنی است جوانه های کوچک و سبز آن را که خیلی تلخ هستند و نمی توانید از آن برای آشپزی استفاده نمایید توصیه می شود که به جای دورانداختن آن ها را در یک لیوان که دارای مقدار کمی آب می باشد قرار دهید و بدین ترتیب جوانه ها را پرورش دهید. توجه داشته باشید که این جوانه ها دارای عطر و طعمی خفیف تر از حبه های سیر هستند و برای تهیه سالاد و پاستا می توانند انتخاب خوبی باشند.

بهتر است بدانید که پیاز سیر را می توان چند هفته پیش از کاشت ذخیره نمود. همچنین توجه داشته باشید که پیاز سیر را درون یخچال نبایستی قرار دهید جوانه ها را نیز تا زمان کاشت از آن جدا نکنید.

اکنون برای کشت سیر لازم است که جوانه های روییده را به گلدان های حاوی خاک مناسب انتقال دهید و همچنین برای کاشت از حبه های سیر نیز استفاده نمایید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

چگونگی کاشت سیر در داخل گلدان

حالا گلدان مورد نظر را تا ۱ الی ۲ سانتی متر فاصله تا لبه پر از خاک نمایید و به آرامی حبه ها را از یکدیگر جدا نمایید.

توجه داشته باشید که در طول این روند نبایستی پوسته رویی سیر ها کنده شود و ترکی بر روی حبه سیر ایجاد شود.

حالا بایستی حبه های سیر را از طرف تیزی آن در خاک فرو کرده و در حدود ۲ الی ۳ سانتی متری در خاک قرار دهید. البته بسته به سایز گلدان می توانید حبه ها را در نزدیکی یکدیگر بکارید.

توصیه می شود که پس از کاشت گیاه را به خوبی آبیاری نمایید و سپس آن را در یک نقطه آفتاب گیر از خانه قرار دهید. توجه داشته باشید میزان آب لازم برای این گیاه تنها به جهت حفظ رطوبت خاک خواهد بود و نباید خیلی آن را خیس کنید.

توجه داشته باشید که خاک گلدان نباید زیادی مرطوب باشد زیرا منجر به گندیدگی گیاه و در نهایت از بین رفتن آن خواهد شد. همچنین در روند کاشت توصیه می شود که سیر ها را در فاصله ۶ سانتی متری از یکدیگر بکارید.

بهتر است بدانید که پس از گذشت یک الی دو هفته اولین نوک سبز برگ ها مشاهده خواهد شد و به تدریج سر از گلدان بیرون خواهد آورد و طی چندین هفته قد خواهد کشید.

توجه داشته باشید که برای برداشت برگ های سیر شما به یک قیچی نیاز دارید به طوری که به پیازچه گیاه آسیبی وارد نشود.

آشنایی با دستورالعمل کاشت سیر

اگر دوست دارید که مجدد حبه های سیر داشته باشید می توانید چند قلمه از برگ های سیر را جدا نموده و سپس آن ها را در گلدان جدید بکارید تا باز هم جوانه بزنند.

به منظور رشد بهتر قلمه ها می توانید به گلدان خود مقداری خاک کمپوست اضافه نمایید و سپس روی آن را با خاک گلدان بپوشانید. در صورت انجام این عمل به رشد سریع تر و بهتر برگ های گیاه خود کمک شایانی کرده اید.

توجه داشته باشید برای اینکه به حبه های سیر برسید نباید هیچ کدام از برگ های گیاه را جدا نمایید و لازم است تا برای مدت چند ماه گیاه را در زیر نور آفتاب قرار دهید.

بهتر است بدانید که در انتهای فصل که رشد سیرها کامل خواهد شد برگ گیاه به رنگ قهوه ای تغییر پیدا خواهد و به تدریج می ریزند. این عامل نشانه زمان برداشت محصول است و اگر زودتر از این موقع اقدام به برداشت گیاه بکنید حبه های سیر بسیار ریز خواهند بود.

برای برداشت سیرها بایستی آن ها را توسط یک چنگال از خاک بیرون بکشید به طوری که هیچ آسیبی به سیرها وارد نشود و کبود نشوند.

شرایط لازم برای کاشت سیر در گلدان

شرایط محیطی لازم برای کاشت سیر:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای داشتن روند رشد بهتر نیاز به فراهم کردن شرایطی دارند و به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط لازم برای کاشت سیر در گلدان پرداخته ایم:

آبیاری:

توجه داشته باشید که خاک گلدان گیاه سیر بایستی همواره مرطوب باشد و در صورتی که گلدان درون منزل نگهداری می شود بایستی مراقب نحوه آبیاری آن بود. بر اساس شرایط داخل منزل بایستی گیاه را مانند مقدار نور دریافتی آن آبیاری نمایید. بهتر است بدانید که آبیاری سیر بایستی همواره منظم باشد و رطوبت خاک مادام حفظ گردد.

آبیاری منظم گیاه سیر برای رشد بهتر

نور:

بهتر است بدانید که گیاه سیر برای رشد نیاز به نور فراوان دارد و بایستی در طول روز حداقل ۶ ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرد. همچنین استفاده از نور مصنوعی نیز می تواند برای این گیاه مناسب باشد. توصیه می شود که گلدان حاوی گیاه سیر را در بالکن یا در پشت پنجره های جنوبی قرار دهید تا میزان نور مورد نیاز گیاه تامین گردد.

خاک:

توجه داشته باشید که خاک مناسب برای رشد گیاه سیر بایستی دارای زهکشی و نفوذ پذیری مطلوب باشد. همچنین بهترین ترکیب خاک برای رشد این گیاه می تواند ترکیب پیت ماس با کمپوست و مواد معدنی با پرلیت در اندازه های مساوی باشد.

تهیه خاک مرغوب برای کاشت سیر

هرس کردن:

همانطور که می دانید پس از رشد جوانه های سیر علف های هرز نیز شروع به نمایان شدن خواهند کرد و جالب است بدانید که این علف های هرز می توانند به رشد گیاه آسیب فراوانی بزنند و به همین خاطر توصیه می شود که هرچه زودتر اقدام به کندن آن ها بکنید تا رشد سیر شما به خوبی انجام شود.

کوددهی:

بهتر است بدانید که برای رشد بهتر گیاه در طول فصل گرم سال بایستی از تغذیه های مصنوعی اعم از کودهای ارگانیک که تمامی عناصر مورد نیاز را در خود دارد استفاده نمود و در طول ماه ۲ مرتبه به گیاه خود کود بدهید.

استفاده از کود مرغوب برای رشد بهتر گیاه سیر

چگونگی برداشت سیر:

توجه داشته باشید که برای برداشت گیاه سیر بایستی به نکاتی توجه نمایید که در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:

برداشت ساقه های سبز گیاه سیر:

بهتر است بدانید که برگ های سبز و تازه سیر پس از گذشت ۱ الی ۲ هفته سر از خاک بیرون خواهند آورد و شما برداشت آن را می توانید از زمانی آغاز نمایید که ارتفاع ساقه ها به ۸ الی ۱۲ سانتی متر رسیده باشد. توصیه می شود که برای رشد مجدد گیاه چند سانتی متر از ساقه را بر روی گیاه در زمان برداشت نگه دارید.

برداشت حبه های گیاه سیر:

توجه داشته باشید که پس از گذشت ۸ الی ۱۰ ماه که برگ ها شروع به قهوه ای و خشک شدن کردند می توانید اقدام به برداشت حبه های سیر بکنید و برای انجام این روش لازم است که بوته ها را بیرون بکشید و به آن چند هفته ای زمان بدهید تا کامل خشک شوند. پس از خشک شدن کامل سیرها می توانید از آن ها برای استفاده در غذاها و درست کردن انواع ترشیجات استفاده نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *