دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

قرص لووتیروکسین و میزان تاثیر آن بر کم کاری تیروئید

  • ساناز براتی
  • ۳ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

لووتیروکسین نامی است آشنا برای بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید. این قرص یکی از اصلی ترین روش های درمان کم کاری تیروئید در اغلب کشورها می باشد. سدیم لووتیروکسین است که باعث می شود تا این دارو در بدن بیمار تاثیری مثبت داشته باشد.

در بیمارانی که مشکل کم کاری تیروئید دارند، غده تیروئید آنها به خوبی کار نکرده و به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند به همین جهت پزشکان از نوعی دارو برای جبران کم کاری تیروئید و تولید هورمون کافی کمک می گیرند. لووتیروکسین دارویی است که به کمک غده تیروئید رفته در تولید هورمون تعادل برقرار می کند.

بررسی قرص لووتیروکسین

داروی لووتیروکسین بسیار آشنا برای مبتلایان به کم کاری تیروئید است. زمانی که غده ی تیروئید در فرد به میزان طبیعی و کافی فعالیت نداشته باشد، باعث خواهد شد تا هورمون های تیروئید در سطح بدن کم شده و فرد دچار عوارضی مثل رشد کم، افسردگی، کاهش انرژی، چاقی مفرط، خشکی پوست، یبوست، حساسیت به سرما و برخی موارد دیگر شود. به اختلال کم کاری تیروئید در علم پزشکی هایپوتیرئیدیسم گفته می شود. مصرف قرص لووتیروکسین باعث خواهد شد تا تیروئید در تولید هورمون ها تعادل یافته و علائم گفته شده در بیمار کمتر شوند. البته این قرص ممکن است تاثیری در ریزش مو نداشته و حتی آن را بیشتر نماید. بر طبق تحقیقات انجام شده بیش از ۹۰ درصد بیمارانی که از این دارو استفاده کرده اند از میزان کاهش علائم بیماری رضایت کافی داشته اند.

آشنایی با داروی لووتیروکسین

موارد مورد توجه قبل از مصرف

قبل از استفاده از این دارو موارد زیر را مد نظر داشته باشید.

  • در زمان بارداری یا شیر دهی حتما پزشک معالج باید در جریان قرار بگیرد تا در این مدت معاینه ها و آزمایش های دوره ای خاص بر روی بیمار انجام پذیرد و بعلاوه عملکرد غده ی تیروئید کودک نیز بررسی شود.
  • اگر بیمار دچار مشکلات قلبی مثل آنژین صدری است و یا دچار فشار خون بالا می باشد باید پزشک را در جریان مشکلات خود قرار دهد.
  • افرادی که بنا به هر دلیلی در غدد فوق کلیوی خود دچار مشکل هستند و تولید هورمون های کورتیزول د بدنشان کافی نیست و یا از داروهای کورتیکواستروئیدی استفاده می نمایند باید پزشک را در جریان قرار بدهند.

نحوع عملکرد لووتیروکسین

  • در صورت داشتن سابقه پرکاری تیروئید در گذشته باید پزشک را در جریان قرار دهید.
  • بیماران دیابتی و ابتلا به عدم توانایی بدن در تنظیم آب بدن (دیابت اینسیپیدوس) حتما پزشک را در جریان بگذارند.
  • این دارو ممکن است با برخی از داروهای دیگر تداخل دارویی داشته باشد. پس باید لیستی از داروهای مصرفیتان تهیه کرده و به پزشک یا داروساز نشان بدهید تا تصمیم درست در این رابطه توسط پزشک گرفته شود.
  • داشتن هر نوع حساسیت دارویی، باید به پزشک معالج اطلاع داده شود.

مصرف قرص لووتیروکسین

روش مصرف

برای مصرف این قرص حتما باید دستور پزشک وجود داشته باشد از مصرف خود سرانه داروها به شدت پرهیز نمایید. تعداد قرص و میزان مصرف آن با توجه به شدن بیماری و شرایط بیمار تجویز خواهد شد و عموما باید قبل از صبحانه مصرف شود.‎ قرص لووتیروکسین به صورت ۵۰، ۷۰ و ۱۰۰ میکروگرمی در داروخانه ها وجود دارد و با توجه به نوع بیماری تجویز می شود پس به اندازه و دوز دارویی خود توجه داشته باشید. در برخی موارد تجویز قرص از کم شروع شده و بعد از مدتی به دوز های بالا در روز افزایش پیدا می کند. توجه داشته باشید که استفاده از این قرص برای بهتر شدن علائم بیماری تجویز شده است و سبب برطرف شدن بیماری به طور کامل نخواهد شد. استفاده از قرص ممکن است برای هفته ها و یا تا آخر عمر به طول بیانجامد. اگر این دارو برای کودک تجویز شده مقدار مصرف را در نظر داشته باشید و آن را حداقل نیم ساعت قبل از وعده غذایی به کودک بدهید. در صورت فراموش شدن یک نوبت، بعد از بیادآوردن سریعا قرص مصرف شود، ولی اگر بیشتر از ۲یا ۳ ساعت از نوبت مصرف گذشته باشد دارو را مصرف نکرده و در نوبت بعدی میزان آن را دو برابر نکنید.  در آخر توجه داشته باشید که مصرف قرص را بدون اطلاع پزشک قطع نکنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آشنایی با قرص لووتیروکسین

مواد غذایی تاثیر گذار بر لووتیروکسین

بنابر مطالعات انجام شده بعضی از مواد غذایی ممکن است باعث کاهش جذب برخی داروها شوند. در مورد لووتیروکسین مصرف بیش از اندازه برخی مواد غذایی و خوراکی ها، از جمله سویا، گریپ فروت و نوشیدنی های کافئین دار سبب می شنود تا جذب این قرص در بدن کاهش پیدا کند. پس از مصرف بی اندازه این مواد غذایی در طول دوره درمان جلوگیری نمایید.

لوتیروکسین و عملکرد آن

تداخلات دارویی

برخی از تداخلات مهم دارویی لووتیروکسین شامل موارد زیر می شود:

  • لووتیروکسین تاثیرات داروهای ضد انعقاد خون مانند والفارین را بیشتر می کند.
  • تاثیرات داروهای مسدود کننده بتا مانند آنتولول، متوپرولول و پروپرانولول و داروهای دیگوکسین همزمان با مصرف لووتیروکسین کمتر می شود.
  • برخی از داروهای کاهش دهنده چربی خون مثل کلستیرامین و کلستیپول باعث جذب بیشتر لووتیروکسین می شوند. در صورت استفاده از این نوع داروها باید آنها را حداقل ۴ ساعت قبل از لووتیروکسین یا ۱ ساعت بعد از آن مصرف نمایید.
  • در صورت مصرف همزمان انسولین یا داروهای خوراکی دیابت دوز مناسب دارو را از پزشک سوال فرمایید.
  • داروی لووتیروکسین امکان دارد با آمفتامین ها، داروهای ضد احتقان و داروهای درمان آسم از جمله تئوفیلن تداخل دارویی جدی داشته باشد.

مصرف قرص لووتیروکسین و عملکرد آن

‎عوارض شایع لووتیروکسین

مصرف لووتیروکسین ممکن است عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  • تهوع و استفراغ، که با مصرف وعده های غذایی سبک و عدم مصرف غذاهای چرب و پر ادویه کمتر خواهد شد.
  • در طول مصرف این قرص ممکن است بیمار اسهال نسبتا خفیفی داشته باشد. در این دوران مصرف مایعات باید به اندازه کافی باشد.
  • سردرد، در صورت بروز سردرد مصرف آب و مایعات فاقد کافئین به اندازه کافی و همچنین مشورت با پزشک برای تجویز دارویی برای برطرف شدن درد تاثیر گذار خواهد بود. در صورت بیشتر شدن سردرد ها به پزشک اطلاع دهید.
  • در صورت داشتن علائم احساس درد در قفسه سینه و تپش قلب حتما پزشک معالج را در جریان قرار دهید.
  • با بروز علائم خستگی شدید، عرق کردن بی اندازه، گر گرفتگی، مشکلات خواب، ریزش مو، کاهش وزن، گرفتگی و درد در ماهیچه ها، خارش پوست و تغییر در عادات ماهیانه پزشک را در جریان قرار دهید.

موارد استفاده از لووتیروکسین

توصیه های لازم در طول مصرف لووتیروکسین

در طول دوره درمان کم کاری تیروئید و مصرف لووتیروکسین به موارد زیر توجه نمایید:

  • دوره درمان اختلالات تیروئید طولانی مدت می باشد. در طول درمان بیمار باید حتما تحت نظر پزشک بوده و آزمایشات و معاینات دوره ای لازم باید حتما انجام بگیرد و استفاده از دارو تا زمان صلاحدید پزشک انجام پذیرد.
  • لووتیروکسین امکان دارد با برخی از داروها تداخل داشته باشد پس حتما پزشک را در جریان دارویی خود قرار دهید. و برای مصرف هر نوع مکمل غذایی و گیاهی با پزشک مشورت نمایید.
  • مصرف این دارو باید با داروهای سوءهاضمه و مکمل های آهن و کلسیم حداقل دو ساعت فاصله داشته باشد تا اثر آن کم نشود.
  • استفاده از شربت های معده دارای آلومینیوم در طول مصرف این قرص ممنوع است.
  • مصرف غذاهای سرشار از آهن و کلسیم مثل گوشت و لبنیات باعث کاهش اثر گذاری این دارو می شود.
  • اگر قصد عمل جراحی دارید یا می خواهید داروی دیگری را مصرف کنید، پزشک را از مصرف این دارو آگاه نمایید.

موارد مصرف لووتیروکسین

شرایط نگهداری دارو

قرص لووتیروکسین را در داخل بسته های مخصوص آن که کاملا پوشیده باشد نگهداری کنید. قرص را از دسترس اطفال و حیوانات خانگی دور نگه دارید. قرص ها باید در دمای اتاق نگهداری شوند و از یخ زدگی محافظت شوند همچنین دور از رطوبت بمانند. در صورت گذشتن تاریخ مصرف از استفاده دارو شدیدا جلوگیری کنید.

بررسی داروی لووتیروکسین

در صورت مصرف بیش از حد از قرص سریعا به نزدیکترین پزشک و درمانگاه مراجعه نمایید. مصرف بیش از حد قرص باعث عصبی شدن، تعرق بیش از اندازه و تشدید در ضربان قلب خواهد شد.

موارد منع مصرف قرص

این دارو را نباید برای بیماران پرکاری تیروئید تجویز کرد. همچنین در بیماران مبتلا به مشکلات قلبی شدید، نارسایی عروق کرونر، افراد دارای سابقه سکته قلبی، فشار خون کنترل نشده و همچنین برای کاهش وزن در افراد چاق نباید به هیچ عنوان این دارو مصرف شود.

قرص لووتیروکسین و بررسی آن

دیگر اطلاعات لووتیروکسین

ترکیب فعال لووتیروکسین که باعث می شود در بدن اثر بگذارد سدیم لووتیروکسین می باشد. دیگر ترکیبات موجود در لووتیروکسین شامل لاکتوز، استئارات منیزیم، اسید استئاریک و نشاسته ذرت می باشد. شکل ظاهری قرص های لووتیروکسین سفید، گرد و بدن هیچ روکشی است.

تاریخچه دارویی

این قرص بار اول در آمریکا و در سال ۱۹۵۰ به طور انبوه تولید شد و سپس در سال ۲۰۰۰ به وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان مشکلات تیروئید مورد تایید قرار گرفت. سال ۲۰۰۷ انجمن تیروئید در بریتانیا این دارو را به عنوان تنها دارو برای درمان کم کاری تیروئید عنوان کرد.

این قرص با نام های مختلف، به وسیله لابراتورهای مختلف تولید می شود. از جمله نام های تجاری آن لووتروید، لووکسیل، لووتی، یونی تروئید می باشد. در اغلب کشور ها به خصوص ایران این دارو به عنوان اولین گزینه درمان کم کاری تیروئید شناخته و تجویز می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *