دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به مکان های دیدنی میانه و آشنایی بیشتر با سوغات این منطقه

  • سحر هودانلویی
  • ۱۷ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

طبق آخرین تقسیمات کشوری، شهرستان میانه به ۴ بخش کلی شامل: مرکزی، ترکمانچای، کاغذکنان و کندوان تقسیم شد. این شهرستان دارای ۱۷ دهستان است ۴۰۳ آبادی است که در حال حاظر در ۵۰ آبادی این شهر هیچ کس زندگی نمی کند. اگر مایلید بیشتر از این با جاذبه و مکان های دیدنی میانه آشنا شوید، در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

شهرستان میانه جز پهناور ترین شهرستان ها در آذربایجان شرقی است. این شهر دارای کوه های پر پیچ و خم است که با جاده و منظره های زیبا روح آدمی را نوازش می کند. میانه به دلیل قرار گیری در بین دو کوه همانند کودکی است که در آغوش مادر جا خوش کرده است. این شهر با دارا بودن مکان های زیبا و دل انگیز همگان را به بازدید از خویش دعوت می کند و با به نمایش گذاشتن مناظر و زیبایی های خود، تحسین را از زبان همگان می شنود.

آشنایی با مکان های دیدنی میانه

آشنایی با شهرستان میانه

میانه؛ شهری با قدمت ۱۰ هزار ساله در جنوب شرقی استان همیشه سبز آذربایجان شرقی دل خوش کرده است. میانه از اسامی است که در کتاب های قدیمی برای این شهر برگزیده شده است. در مورد برگزیدن نام برای این شهر، اسامی گوناگونی وجود دارد که هر یک  با توجه به ویژگی این شهر مورد قبول می باشند. در قرن هفتم و هشتم برای این شهر نام تاریخی گرمرود برگزیده شد که گاها هنوزم برخی افراد این شهر را به این اسم می شناسند. اگر مکان های دیدنی میانه را فاکتور بگیریم، از مهمان نوازی و خوش صحبتی مردمان این شهر نمی توان گذشت. اگر برای مسافرت به این شهر گذرتان بیفتد متوجه مهمان نوازی این شهر خون گرم می شوید.

از نظر قدمت تاریخی با توجه به وجود کتیبه های آشوری و اوراتویی در برخی مناطق آذربایجان، می توان گفت که قدمت این شهر به روزگار پیش از تشکیل ماد ها باز می گردد. برخی مورخان سابقه تاریخی میانه را تا ۷۲۰ سال قبل از میلاد تخمین زده اند. اگر بیش از این می خواهید با میانه و جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید، ادامه مطلب را بخوانید.

جاذبه های گردشگری میانه

این شهر با توجه به قدمت تاریخی گفته شده، دارای جاذبه های گردشگری بسیار است که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

  • قلعه دختر شهرستان میانه

قلعه دختر که به قیز قالاسی نیز معروف است از مکان های دیدنی و تاریخی شهرستان میانه به حساب می آید که در ۱۸ کیلومتری از بخش جنوبی شهرستان میانه، بر روی صخره ای بزرگ با قلعه های تیز قرار گرفته است. این قلعه که دارای نمای سنگی و آجری است از ۲۴ برج دیده بتنی تشکیل شده است که امروزه تنها قسمت های کمی از آن باقی مانده است. این  قلعه با دارا بودن قدمت تاریخی، زندگی گذشتگان را برای شما به نمایش می گذارد و تنها با چند بنای باقی مانده از آن جا، به جاذبه تاریخی میانه پی می برید.

آشنایی با منطقه کاغذ کنان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • منطقه کاغذ کنان

این منطقه از زیباترین و تاریخی ترین مکان های دیدنی شهرستان میانه به حساب می آید که از بناهای به جا مانده از دوران ابتدایی اسلام تا حکومت مغولان به شمار می رود. این منطقه در گذشته از مکان های پویا و آباد و متعلق به قطب جنوبی تجارت بوده است. این منطقه دارای مساحتی بالغ بر ۸۰ هکتار است و دارای سفال های شکسته ای است که مربوط به قرن میلاد مسیح می باشد. با جرات می توان گفت که این سفال های به جا مانده از خردمندی و خلاقیت ایرانیان در آن زمان سخن می گوید.

  • پل پردلیس

این پل از دیگر جاذبه های گردشگری میانه به حساب می آید که در بخش تاریخی کاغذ کنان قرار دارد. از این پل در گذشته  برای عبور از ایران به سرزمین های قفقاز و روسیه استفاده می کردند. همچنین افرادی که از شهر زیبای اردبیل گذر می کردند باید از روی این پل تاریخی عبور می کردند.

  • آبشار بلوکان میانه

اگر بخواهیم یکی از مکان های دیدنی و زیبا شهر میانه را به شما معرفی کنیم، باید گفت که آبشار بلوکان در اولدیت قرار دارد. این آبشار دارای منظره های بکر و دل انگیز است که چشم آدمی را به خود خیره می کند و با آب و هوای مطبوع و ملایم خود روح را نوازش می کند. این مکان از زیبایی های میانه به شمار می رود، که اگر در زمان مسافرت به این شهر از این آبشار غافل شوید، حسرت و پشیمانی برای شما به وجود می آورد.

رودخانه بلوکان از ارتفاعات بزغوش سرچشمه می گیرد که در بالا دست این آبشار قرار گرفته است. این رودخانه بعد از چشمه گرفتن به دره ها نفوذ می کند و به رودخانه شهر چایی می ریزد. بعد از آن این رودخانه به قزل اوزن و در نهایت دریای خزر وارد می شود.

مکان های دیدنی میانه چه نام دارد؟

  • قلعه سنگی میانه

از دیگر مکان های دیدنی میانه قلعه سنگی است که گاه با نام داشت قالا نیز شنیده می شود. این بنا دارای قدمتی باستانی است که در همان ابتدا برای مقابله با نفوذ دشمن به دستور محمد خان سعدلو تعدادی ساختمان و برج به آن اضافه شد.

  • پل دختر میانه

پل دختر و یا به اصطلاح مردمان شهر میانه قیز کورپوسی از بناهای زیبایی است که چشم همگان را به خود خیره می کند و با تحسینی از زبان مردمان می شنود، جانی دوباره می گیرد. این پل در ۲۰ کیلومتری میانه بر روی رودخانه قزل اوزون بنا شده است که متاسفانه دست نوشته و یا تاریخچه ای که مربوط به سال بنا آن باشد، وجود ندارد. به دلایل گفته شد سال و علت بنای این پل تاریخی گم و راز آلود باقی مانده است.

  • بارگاه امامزاده اسماعیل واقع شده در میانه

این بارگاه از دیگر مناطق دیدنی و مذهبی میانه به حساب می آید که بسیار محبوب و مورد علاقه مردمان متعلق به میانه می باشد. در ضلع جنوبی این بارگاه مسجدی جامع بنا شده است که قدمت آن به قرن ۸ باز می گردد. زمانی که شما به این مسجد پا می گذارید، کاشی های فیروزه ای می بینید که آرامشی به جان و روح شما تزریق می کند. این امامزاده به دلیل تغییر و تعمیراتی که به دلیل بازسازی برای آن صورت گرفته است شکل اولیه خود را توسط معماران و هنرمندان ابتدایی از دست داده است.

  • کاروانسرای جمال آباد

در ۳۵ کیلومتری شهرستان میانه در داخل روستایی به نام جمال آباد، کاروانسرایی واقع شده است که قدمت آن به سال ۱۰۶۵ هجری قمری باز می گردد. کاروانسرای جمال آباد واقع شده در یکی از ده های شهرستان میانه در سال ۷۳۳ هجری به دستور غیاث الدین محمد است که از وزرای عالی رتبه سلطان  ابو سعید بود، بنا شد. این سلطان متعلق به سلاطین مغول می باشد.

معرفی مسجد واقع شده در میانه

  • مسجد سنگی ترک

در ۲۹ کیلومتری میانه واقع شده در شمال شرق روستایی به نام ترک وجود دارد، که مسجد سنگی زیبایی به همین نام در دل خود جای داده است. آوازه شیوه معماری و نوع طراحی به کار رفته در این مسجد در همه جا شنیده می شود و باستان شناسان بسیاری را حیرت زده کرده است. مسجد سنگی ترک که از مکان های دیدنی میانه به شمار می رود، جز نتایج درخشان مربوط به قرون گذشته می باشد.

در این مسجد کنده کاری های عظیم و کتیبه های باشکوه وجود دارد که تمامی آن ها با خط نستعلیق تزیین شده اند. این بنا هنر و خلاقیت معماران ایرانی را در گذشته به خوبی نمایش می دهد.

  • پل شهر چای

در ۱۲ کیلومتری میانه، درست در جنوب این شهر پلی بر روی رودخانه ی شهر چایی بنا شده است که امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری و زیبای میانه تبدیل شده است. باستان شناسان قدمت این پل را با توجه به اسناد موجود، به دوران حکومت صفویان مرتبط کرده اند. این پل با دارا بودن ۲۳ چشمه با طاق های جناغی به ۲۳ پل نیز در میان مردمان شهر معروف است.

آشنایی با سوغات مرتبط با میانه

سوغات مربوط به شهرستان میانه

همان طور که هر شهر دارای یادگاری های منحصر به فرد خود است، میانه نیز دارای سوغاتی های خاص خود است که با خرید آن ها می توان تا سالیان سال از تجربه سفر به این شهرستان و بازدید از مکان های دیدنی میانه سخن گفت.

  • جارو

بسیاری از جارو هایی که ما در خانه هایمان از آن ها استفاده می کنیم از گیاهی به نام سوپوربرگه ساخته می شود. سوپوروگه در میانه کشت می شود و می توان زادگاه آن را به این شهر اختصاص داد. برخی از مردمان این شهر جارو را با نام محلی سوپوربرگه می شناسند.

  • تئل خیرچا

تئل خیرچا که با نام دیگر کمبوزه به عنوان میوه سوغاتی این شهر شناخته می شود. شکل ظاهری این میوه را می توان به مانند خربزه و طالبی تشبیه کرد ولی در بحث مزه می توان تصور کرد که چیزی مث خیار در حال خوردن هستید. این میوه خوشمزه با نمک دارای فواید بسیاری است که در گرمای تابستان به عنوان میوه مناسب این فصل برای رفع تشنگی و تعادل دمای بدن مصرف می شود. مردم شهر میانه نوع دیگری از تل خیرچا را که از خانواده طالبی نارس می باشد، شاماما می نامند.

اشنایی با سیب های منحصر به فرد میانه

  • سیب

یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی میانه برنج می باشد که در گروه تره بار از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر مکان های دیدنی میانه را فاکتور بگیریم و به بحث میوه و سوغاتی وارد شویم، باید گفت که نباید از سیب های خوشمزه و باکیفیت این شهر که به نام آلما نیز شناخته می شود، گذشت. از بهترین مناطق تولید سیب آلما در شهر میانه و منطقه توشمانلو می باشد که هر ساله جشن هایی با آیین های محلی در آن جا برگزار می شود.

  • برنج

برنج از مصارف خوراکی می باشد، از گذشته در میان مردم رواج داشته است، میانه با گرفتن ۹۵ درصد از تولید کل استان رقیبی در برابر خود ندارد. این برنج به دلیل سطح مرغوبیت بالا، عطر واقعی، خوشپخت و طعم بودن، هضم بهتری نسبت به دیگر برنج های موجود در بازار دارد. دلیل این مرغوبیت استفاده نکردن از کود در زمین های کشت می باشد.

  • گیاهان دارویی

از گیاهان دارویی که مربوط به این شهر و استان می باشد، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

آشنایی با لبنیات میانه

  1. کهلیک اوتور یا به اختصاری کاکوتی
  2. قاز آیاغی
  3. شاتره
  4. مرزه کوهی
  5. انواعی از قارچ ها
  6. گون
  7. آویشن
  8. هفت بند
  9. رناس
  10. کاسنی
  11. گل ختمی
  12. مخلصه
  13. پنیرک
  14. درمنه
  15. شیرین بیان
  16. بابونه
  17. گل گاو زبان
  18. توکلوجه
  19. کنگر
  20. پونه
  21. بولاق اوتو
  22. مرز نگوش
  23. گون کتیرا
  24. شنگ
  25. گل شقایق
  26. گل بنفشه
  27. گل مریم
  28. گل زبان در قفا
  29. آلاله
  30. تاج خروس
  31. خیارک
  32. شمعدانی تیکمه ای
  33. قدومه کوهی
  34. شب بو
  35. اسپند
  36. رازیانه
  37. سماق
  38. تورشک
  39. شاه تره
  40. چاتلانقو
  41. چاتلاتقوش
  42. شوورن
  43. قارا تیکان
  44. یونجه
  45. ریواس
  46. دنبالان

معرفی لبنیات منحصر به فرد میانه

  • لبنیات

لبنیات این شهر به دلیل تولیده شده از شیر طبیعی حیوانات بسیار معروف و پر طرفدار می باشد. این لبنیات معروف و خوشمزه شامل پنیر، کره و خامه می باشد که ماست گاو میش و ماست گاو میانه در سراسر کشور از محبوبیت خاص خود برخوردار است. ماست قاتیق میانه بسیار خوشمزه و پر چرب است که قیماق آن بسیار خوردنی است. در میانه با ماست قاتیق درست می کنند که برخی قاتیق شورباسی نیز به آن می گویند. این غذا بسیار خوشمزه است که اگر یک بار آن را امتحان کنید تا سالیان سال مزه آن را فراموش نخواهید کرد.

  • ایشلی فطیر

به جز مکان های دیدنی میانه باید به غذا و خوردنی های این شهر توجه داشته باشید. میانه دارای ایشلی فطیر هایی است که به دو صورت خانگی و فانتزی پخته می شود. این فطیر دارای ترکیباتی همچون؛ زردچوبه، زنجبیل، شیره خرما و شکر است. روی فطیر را لایه ای از ترکیبات تخم مرغ، شیر، کنجد و سیاه دانه می زنند. همچنین در این شهر فطیر دیگری به نام نان قندی تولید می شود که آن نیز دارای مزه و طعم منحصر به فرد خود است.

  • عسل

این شهر دارای زنبور هایی با کندو های سنتی و کندو های جدید است، که به سخخت و تولید عسل مشغول هستند. این شهر به دلیل دارا بودن مراتع سر سبز و گلزار، عسلی با کیفیت بالا تولید می شود.

گلیم بافی منحصر به فرد میانه

  • گلیم بافی های میانه

این شهر سراسر زیبایی، در دل خود انواع صنایع دستی، غذا و مکان های دیدنی جای داده است. همان طور که می دانید گلیم مربوط به آذربایجان می باشد اما می توان گوشه از این هنر را در شاهسون نیز مشاهده کرد. در پایان امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد برای آشنایی بیشتر با سایر مکان های دیدنی استان آذربایجان شرقی کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *