دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با تعریف خوشبختی و چند دلیل برای خوشبخت بودن

  • سحر هودانلویی
  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در تعریف خوشبختی می توان به حسی که در اثر رضایت از خود و رفتارمان پدید می آید، اشاره کرد. خوشبختی ارتباط مستقیمی با میزان اعتماد به نفس، عزت نفس و دیگر موارد ارزشمند دارد که اغلب با احساس خوشنودی همراه است. به طور کلی و مختصر خوشبختی را می توان به رضایت داشتن از انتخاب های خود تعریف کرد.

خوشبختی فرایندی است که همه تمایل دارند آن را داشته باشند. در بعضی موارد فردی پولدار که در کسری از ثانیه نیاز هایش تامین می شود، به دنبال خوشبختی می گردد اما هیچ گاه او را پیدا نمی کند.

تعریف خوشبختی از نظر فلسفه نگاران

احساس خوشبختی و رضایت از عوامل تاثیر گذار در نحوه زندگی می باشد. محققان هنوز به تعریف خاصی از خوشبختی دست پیدا نکرده اند، اما همین که بدانیم خوسبختی موجبات رضایت و خشنودی را فراهم می کند، کفایت می کند. اگر می خواهید بیشتر از این ها با تعریف خوشبختی آشنا و ارتباط آن را با سایر موارد متوجه شوید، با ما در این بخش از مجله آرگا همراه شوید.

تعریف خوشبختی چیست؟

به طور کلی معنای خوشبختی را می توان در دو دسته کلی قرار داد.

  1. در دسته اول خوشبختی را در رسیدن به لذت های بسیار که دائمی هستند، معنا می کنند.
  2. در دوسته دوم خوشبختی عبارت است از: رضایت داشتن از زندگی کنونی و داشتن خوشنودی کامل از وضعیت خود و اطرفیان وابسته است.

افرادی که به تعریف دوم از خوشبختی اعتقاد دارند، بر این باورند که رسیدن به خوشبختی از طریق جستجو ثبات هیجانی و تعادل حیاتی بسیار ارزشمند تر از لذت های زود گذر و اندک است. با داشتن خوشبختی می توان وجود عواملی همچون: نیک بختی، آسایش، موفقیت، رسیدن به آرزو و خواسته ها را در زندگی تضمین کرد.

معنای خوشبختی از نظر فلسفه نگاران

خوشبختی به چه معناست

  1. در ابتدا بهتر است معنای خوشبختی را از نظر دهخدا که در لغت نامه خود آورده است، بیان کنیم. معنای خوشبختی در لغت نامه دهخدا با صفاتی همچون: نیک بختی، نیک اختری، مقابله در برابری شقاوت و بدبختی بیان شده است.
  2. در لغت نامه مریام وبستر تعریف خوشبختی به صورت رسیدن به وضعیت سلامتی و جسمانی، کسب تجربه لذت بخش و مطابق با میل های درونی بیان شده است.
  3. همچنین خوشبختی در لغت نامه آکسفورد به صورت احساس رضایت و ابراز خرسندی بیان شده است.
  4. مهاتما گاندی درباره معنای خوشبختی می گوید: خوشبختی به زمانی گفته می شود که به چیزی فکر نمی کنید، شما باید به چیزی که می گویید عمل کنید و بین حرف و عمل خود هماهنگی ایجاد کنید.
  5. این رند معنای خوشبختی را به صورت؛ وضعیت هوشیاری که فرد با ارزش های خود به هدفش دست پیدا می کند، بیان کرده است.
  6. معنای خوشبختی از نظر وین دایر دست یابی به چیز هایی است که درباره آن ها فکر می کنید است.
  7. ویلیام اچ شلدون در بیان معنای خوشبختی می گوید: رفتن به جایی از اعماق وجود است که بدون پشیمانی و محافظه کار بودن صورت می گیرد.
  8. همچنین رابرت اینگرسول درباره خوشبختی می گوید: خوشبختی پاداش نیست بلکه دستیابی به نتیجه ای ارزشمند است.
  9. جرج شیهان درباره  معنای خوشبختی جمله ای متفاوت از دیگران بیان کرد به این صورت که خوشبختی با لذت فرق دارد، اگر خوشبختی می خواهید باد برای آن تلاش کنید و در رسیدن به آن تمامی سختی ها را تحمل کنید.
  10. ارسطو در معنای خوشبختی بیان کرده است: خوشبختی منظره ای از معنا و مفهوم زندگی است، خوشبختی دارای هدفی نهایی است که رسیدن به آن فرد را به تکامل می رساند.
  11. همچنین اسکار لوانت درباره خوشبختی گفته است: این عامل به عنوان تجربه محسوب نمی شود بلکه از دسته مواردی است که شما آن را به یاد دارید.
  12. خوشبختی از دیدگاه مارگارت لی ران بک به معنای شیوه سفر کردن و دستیابی به موقعیت مناسب برای موفقیت است.
  13. خوشبختی از نظر دنیس وایت لی به معنای تجربه معنوی لحظات همراه با عشق است. همچنین قدر شناسی و بخشندگی از دسته همین موارد می باشد.

آشنایی با تعریف خوشبختی

  •  آرون گروپس
  1. دیگر معانی خوشبختی که افراد به آن معتقدند

با توجه به موارد گفته شده زمانی می توانیم به عمق معنای خوشبختی دست پیدا کنیم که از ته دل و اعماق وجود احساس رضایت و خشنودی کنیم. همچنین در این باره می توان به نکاتی که در ادامه بیان می شود، اشاره کرد.

  1. خوشبختی نه ویژگی است، نه صفت. بلکه یک حالت و دارای ویژگی های ماندگار است. احساس خوشبختی حالتی زود گذر است که همواره با تغییر مواجه می شود.
  2. خوشبختی به طور پیوسته با لذت و رضایت های دو برابر همراه است، به این صورت که شادی و احساسات شدید را نمی توان با آن اشتباه گرفت.
  3. شادی احساس کاملا درونی است که بروز داده می شود اما خوشبختی این طور نیست، نمی توان گفت تجربه ای درونی و یا خارجی است بلکه ادغامی از این دو تجربه می باشد.

منابع خوشبختی انسان

هر چقدر که عوامل موثر در شادی را شناسایی کنیم باز هم باید به این امر که خوشبختی دارای عوامل گوناگون است توجه کنیم. تمامی مواردی که در ادامه گفته می شود در داشتن زندگی شاد و زیبا اثر گذار هستند.

  1. میزان درآمد شخصی
  2. وضعیت اقتصادی و بازار کار
  3. سلامتی جسمانی
  4. خاواده ای سالم و بدون تنش های آزار دهنده
  5. روابط اجتماعی بالا
  6. دارا بودن ارزش های اخلاقی والا
  7. دارا بودن تجارب عاطفی و مثبت

افراد خوشبخت دارای چه ویژگی هایی هستند

راز خوشبختی

انسان ها با دارا بودن فکر و اندیشه ای که تنها مختص به خود آن ها می باشد، میزان دریافتی خوشبختی خود را در زندگی تعیین می کنند. برای خوشبخت بودن و شاد زندگی کردن باید افکار مثبت و زیبا را در خود پرورش دهید و تسلط کامل بر روی امور فکری خود داشته باشید. افرادی که برعکس عمل می کنند تعریف و تمجید دیگران را نشنیده می گیرند اما همواره سخنان و تعریفات بد دیگران را در ذهن خود نگه می دارند از جذب خوشبختی در میزان کمتری قرار دارند. خوشبخت زندگی کردن به منظور کنار آمدن با مشکلات در کوتاهترین زمان ممکن است که به خوبی باید رفع و حل شود. راز خوشبختی تنها به معنای دانستن راه حل مناسب نیست، بلکه چگونگی استفاده و نحوه به کار گیری آن در شرایط مختلف بسیار اثر گذار است.

زندگی پر از مشکل و بحران است، به طوری که بعد از رفع و رجوع کردن یک مشکل، مشکل دیگری پدید می آید. اگر افراد به این باور برسند که مشکل برای همه به طور یکسان وجود دارد فقط نباید بیش از حد خود را درگیر آن کنند به راحتی می توانند به تعریف درستی از خوشبختی برای زندگی خود دست پیدا کنند. باید دانست که هدف از خلقت انسان رشد و تکامل یافتن او به وسیله مشکلات زندگی است، هر مشکل پله ای برای سعود به خوشبختی و رسیدن به کامیابی است.

همچنین از دیگر رموز رسیدن به خوشبختی اراده قوی و مستحکم فرد می باشد. اگر فردی از اراده بالایی برخوردار باشد با تصمیم جدی که برای زندگی خود می گیرد با وجود تمامی محدودیت هایی که در زندگی دارد به هدف خود که همان رسیدن به خوشبختی و رضایت درونی است، می رسد. دوره زندگی انسان بر روی کره زمین بسیار کوتاه است و زمان هایی که در اختیار او قرار دارد بسیار محدود است، پس باید به خوبی از آنها بهره گرفت و از تصمیماتی در زندگی برخوردار شد که شما را گامی در رسیدن به آرزوهایتان نزدیک کند.

چرا خوشبخت بودن در زندگی مهم است؟

افراد خوشبخت دارای چه ارشی در اجتماع هستند

خوشبختی از نظر همه افراد به یک صورت نیست گاهی تعریف خوشبختی از نظر دیگر افراد به معنای خوشحال بودن و توانایی لذت بردن از لحظات می باشد. بسیاری معتقدند که خشنود بودن از خودت در رسیدن به تعریف خوشبختی در زندگی رابطه مستقیم و اثر گذار دارد. همین طور که همه ما می دانیم شاد و خوشحال بودن در زندگی بسیار مهم و دارای اهمیت است، همچنین دارای مزایای ارزشمندی است که در ادامه به بیان آن پرداخته ایم.

  • افرادی که از روحیه شاد و خوشحال برخوردار هستند در حوزه های مختلفی همچون؛ ازدواج، دوستی، میزان کسب درآمد و عملکرد های کاری و سلامت جسمانی از موفقیت بالایی برخوردار هستند.
  • شاید عجیب باشد اما بهتر است بدانید، افراد شاد کمتر از دیگر افراد به بیماری دچار می شوند. این گونه افراد حتی در زمان ابتلا به بیماری علائم و نشانه های کمتری به دیگر افراد مبتلا دارند.
  • افراد شاد و شادی پسند دارای دوستان بیشتری هستند و از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار هستند.
  • افراد شاد چون همواره به دنبال شاد کردن خود و دیگران هستند در کمک کردن به موسسه های خیریه لذت می برند.
  • افراد شاد و خوشحال به دیگران کمک می کنند و در امداد رسانی و کمک های اولیه جز افراد داوطلب هستند که خواهان قسمت کردن شادی خود با دیگر افراد هستند.
  • افرادی که از خوشحالی بسیار برخوردار هستند، ناراحتی و اندوه خود را به راحتی پشت سر می گذارند و در طول زندگی در هنگام عبور از موانع به مشکلی بر نمی خورند.
  • افرادی که دارای روحیه شاد هستند دیگر افراد را تشویق می کنند تا از لحظه به لحظه زندگی خود لذت ببرند و به دنبال شادی های هرچند کوتاه زندگی خود باشند.
  • خندیدن از عوامل موثر در سلامتی انسان است، پس یکی از دلایل وجود سلامتی افراد شاد را می توان به خنده های مستانه آنان اشاره کرد.

افراد خوشبخت دارای چه ویژگی هایی هستند

 

  • افرادی که خوشحال هستند بیشتر خواهان ورزش هستند و غذاهای سالم و سرشار از پروتئین مصرف می کنند.
  • از دیگر مزایا و ویژگی های افراد شاد می توان به خلاقیت و کارآمد بودن آن ها اشاره کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *