دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کارهایی که برای افزایش رضایت شغلی کارمندان باید انجام دهید

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

رضایت شغلی کارکنان نقش مهمی را در کیفیت کار ایفا می کند  که این موضوع از جمله موضوعاتی می باشد که چندان مورد توجه قرار گرفته نمی شود اما زمانی که کارمند در محیط کار خود رضایت شغلی داشته باشد به صورت چشمگیری کیفیت کار بالا می رود  که در این مقاله شما را با راهکارهای افزایش رضایت شغلی آشنا خواهیم کرد.

همه ما افراد زیادی را در اطراف خود مشاهده می کنیم که رضایت زیادی از کار خود ندارند و در نتیجه با بی میلی به سرکار می روند و کار را نیز به پایان نمی رسانند به همین خاطر رضایت کارکنان از مهم ترین عواملی است که سبب ایجاد انگیزه در آن می شود و همچنین از انجام وظیفه شان در محل کار لذت می برند با این حال بالا بردن میزان رضایت شغلی در کارمندان زیاد سخت نیست تنها کافی است که بدانند شما به آن اهمیت داده و برای کارشان ارزش قائل می شود.

بالا بردن رضایت شغلی

راهکارهای موثر جهت افزایش رضایت شغلی

رضایت شغلی تاثیر بسیار مهمی در بهبود عملکرد کارمندان دارد زیرا زمانی که کارمند با علاقه و انگیزه به کار مشغول شود حتما نتیجه بهتری از کار می گیرند علاوه بر این سبب افزایش میزان وفاداری کارکنان به سازمان شده و کارکنان تمایل زیادی پیدا می کنند تا مدت طولانی تر را با سازمان همکاری نمایند، در ادامه شما را با چند راهکار مفید و موثر جهت بالا بردن میزان رضایت شغلی آشنا خواهیم کرد.

قدردانی از تلاش کارمند :

از ساده ترین راه هایی که می توان سبب افزایش رضایت شغلی در کارکنان شود قدر دانی از کارمند می باشد که طبق تحقیقات انجام شده ۶۳ درصد از کارکنان بر این باورند که به میزان کافی از آن تقدیر و تشکر نمی شود در صورتی که قدر دانی از کارمندان برای مدیران شانس بسیار خوبی است زیرا با انجام اینکار رضایت شغلی کارمندان بالا رفته و در نتیجه نسبت به سازمان وفادار تر خواهند شد.

کیفیت کار با رضایت شغلی

اهمیت دادن به سلامتی کارکنان :

 در صورتی که به کارکنان خود نشان دهید که به وضعیت سلامتی شان اهمیت می دهید رضایت شغلی آن ها بیشتر از گذشته خواهد شد و همچنین سعی کنید در شرکت کارمندان خود را از نگرانی، استرس و ترس دور کنید و با ارائه دوره های ورزشی با تخفیف برای کارمندان به وضعیت فیزیکی کارمندان خود اهمیت دهید.

رسم مسیر شغل دقیق :

 به منظور بالا بردن رضایت شغلی کارمندان ترسیم آینده ای که کارکنان انتظار آن را می کشد نقش بسیاری مهمی را ایفا می کند بنابراین در صورتی که به کارمندان خود کمک کرده تا برنامه ریزی بهتری برای آینده خود داشته باشند سبب افزایش امیدواری آن به آینده و افزایش انگیزی در آن خواهد شد و هر چه بیشتر در رابطه با آینده ی روشن با کارمندان صحبت کنید بیش از پیش از شغل خود رضایت پیدا می کنند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ترفندهای بالا بردن رضایت شغلی

احترام متقابل بین کارمندان :

کارمندان دوست دارند که همکارانشان با آن با احترام برخورد کنند زیرا، محیط کاری خصومت آمیز و کار کردن با افراد پرخاشگر از جمله عواملی می باشد که سبب کاهش رضایت شغلی در کارمندان می شود و مدیران باید در اختلاف های بین همکاران پا درمیانی کرده تا مشکلات پیچیده تری به وجود نیاید و به کارکنان خود یادآوری نمایند که در تعامل با همکاران چه رفتارهایی غیر قابل قبول و نامناسب است.

پرداخت به موقع حقوق :

تکنیک هایی که سبب بالا بردن رضایت شغلی در کارکنان می شود پرداخت به موقع حقوق آن ها  استکه بسیاری کارمندان نسبت به این موضوع که وقتی به پول احتیاج دارند قادر به گرفتن پول از سازمان نیستند اما اگر یک کارمند به پول نیازی نداشت چه دلیلی دارد که تمام روز را سخت کار کند بنابراین اجازه ندهید که فشار های مالی کارمندان را در شرایط سختی قرار دهد و سعی کنید با آن با احترام رفتار کنید.

بالا بردن رضایت شغلی کارکنان

استخدام افراد مجرب :

بسیاری از افراد دوست دارند در شغلی که در آن تجربه کافی و تخصص دارند مشغول به کار شوند بنابراین در زمان مصاحبه رشته تحصیلی و سوابق کاری او را بررسی کنید این کار علاوه بر اینکه باعث می شود افراد از انجام وظایف خود لذت ببرند بلکه منجر به نتایج سازمانی بهتر خواهند بود.

راهکارهایی جهت بالا بردن رضایت شغلی

راه های افزایش رضایت شغلی در خودتان

برای اینکه رضایت شغلی در خودتان ایجاد کنید بهتر است راهکارهای موثری را در این زمینه انجام دهید که این روش های عبارتند از :

۱. اندیشیدن به خوبی های شغل تان

فکر کردن به مزایای شغل تان از بهترین راهکارهایی است که می توانید برای بالا بردن رضایت شغلی تان انجام دهید از این قبیل سوالات از خود بپرسید : شغل تان نسبت به دیگر شغل ها چه برتری دارد؟ میزان درجه آسانی آن به نسبت شغل های دیگر چقدر است؟ اگر این شغل را نداشتم چگونه زندگی خود را پیش می بردم؟ با این سوالات خوبی های شغل تان را با خود مرور کنید اینکار سبب زیاد شدن رضایت شما نسبت به شغل تان می شود.

روش های افزایش رضایت شغلی

۲. تلاش برای بالا بردن درجه شغلی

به منظور بالا بردن میزان رضایت شغلی می توانید برای خود هدفی را مشخص کنید و برای رسیدن به آن هر کاری که می توانید انجام دهید و بهترین هدف ارتقاء شغلی است که می توانید آن را انتخاب کنید و زمانی که به ارتقاء شغلی دست پیدا کردید علاوه بر اینکه باعث بالا رفتن جایگاه اجتماعی تان می شود بلکه با زیاد شدن درآمد و  رضایت شغلی تان نیز همراه است.

۳. دور ماندن از احساسات منفی

سعی کنید از احساسات منفی اطرافیان دوری کنید و اجازه ندهید با بیان بعضی از حرف ها یا با فکر کردن به نکات منفی مانند: غیر مفید بودن، بی عدالتی، مقایسه خودتان با دیگران رضایت شغلی در شما کاهش پیدا کند.

ترفند های افزایش رضایت شغلی

 

۴. صحبت کردن با افراد تاثیر گذار در نداشتن رضایت شما از شغل

در صورتی که شخصی یا اشخاصی در عدم رضایت شما از شغل تاثیر گذار هستند با آن به صورت محترمانه صحبت کرده و دنبال توافق دو طرف باشید این سبب رفع مشکلات در محل کار می شود به عنوان مثال : اگر درباره میزان حقوق تان مشکل دارید با رئیس تان صحبت کنید و اگر با کسی قهر هستید رابطه خود را با وی یهتر کنید تا مشکلات جدی تری به وجود نیاید.

تکنیک های افزایش رضایت شغلی

آشنایی با معایب نداشتن رضایت شغلی

زمانی که فرد به شغل خود علاقه ندارد و آن را با بی میلی انجام می دهد اثرات جبران ناپذیری در زندگی او به وجود می آید که عبارتند از :

  • نداشتن پیشرفت در کار
  • خستگی زود رس و لذت نبردن از کار
  • به وجود آمدن مشکلات مالی
  • بدخلقی و عصبانیت

در پایان پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی بیشتر با واکنش به نارضایتی شغلی و افزایش انگیزه در محیط کار بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *