دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کلیسای سنت باسیل روسیه با هنر معماری بسیار زیبا

  • محدثه رمضانی
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

کلیسای سنت باسیل با قدمتی بالغ بر چهار صد و پنجاه سال درست در میدان سرخ مسکو واقع شده است و به عنوان یکی از جذاب ترین بناهای تاریخی روسیه به شمار می رود.

کلیسای سنت باسیل از دیدنی های روسیه و یکی از نمادهای ارزشمند این کشور به شمار می آید و جالب است بدانید جزو نخستین جاذبه های دیدنی محسوب می شود که هر گردشگری ابتدا به دیدن آن می رود و در ضمن این کلیسا با قدمتی بالغ بر چهار صد و پنجاه سال، در میدان سرخ مسکو جای خوش کرده در ادامه با آرگا همراه باشید.

آشنایی با تاریخچه کلیسای سنت باسیل

 این کلیسا برای بزرگداشت تسخیر دژ تاتار بنام «کازان» در سال هزار و پانصد و پنجاه و دو میلادی ساخته شده است و این پیروزی درست در روز جشن “میانجی گری مریم مقدس” اتفاق افتاد.

آشنایی با تاریخچه سنت باسیل

نام این کلیسا برگرفته از نام “واسیلی مقدس” می باشد که بسیار هم مورد احترام مردم روسیه بخصوص اهالی مسکو می باشد، در ادامه در سال هزار و پانصد و چهل و هفت میلادی واسیلی، ایوان مخوف را با پیش گویی آتشی که آن سال به جان مسکو افتاد مبهوت و حیرت زده کرد و بعد از مرگ او، بدنش در کلیسای جامع “تثلیث” که در آن زمان در منطقه قرار داشت دفن گردید و در نهایت ساخت کلیسای جامع سنت باسیل را بین سال های هزار و پانصد و پنجاه و پنج و هزار و پانصد و شصت به اتمام رسید.

جالب است بدانید که افسانه های محلی این چنین نقل می کنند که بعد از ساخت این بنا ایوان معمارش را کور کرد تا دیگر نتواند ساختمانی بهتر بسازد، اما در کمال ناباوری آن معمار بعد از واسیلی یک کلیسای دیدنی در “ولادیمیر” نیز ساخت.

معرفی کلیسایی در روسیه

  •  آرون گروپس

اطلاعات مهم درباره ی این کلیسا

این کلیسا یکی از نمادهای کشور روسیه می باشد که مورد استقلال گردشگران زیادی قرار گرفته است. این کلیسا با قدمتی بالغ بر چهار و صد و پنجاه سال درست در میدان سرخ مسکو واقع شده است و به عنوان یکی از جذاب ترین بناهای تاریخی روسیه به دستور ایوان چهارم معروف ایوان مخوف درست شده است.

جالب است بدانید که ساختن این کلیسای سنگی تنها شش سال به درازا انجامید و کار های ساخت کلیسای سنت باسیل فقط در طول ماه های گرم صورت می گرفت. بنای اصلی این کلیسا همان طور که می دانید از آجر می باشد و زیر بنای آن، زیر زمین و برخی بخش های دیگر از سنگ سفید ساخته شده است.

آشنایی با تاریخچه سنت باسیل

بازگویی حقایق در مورد این کلیسا

این بنا یکی از میراث جهانی است که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است. در سال هزار و نه صد و نود کار کرملین و میدان سرخ در فهرست سایت جهانی یونسکو به ثبت رسیدند. این بنا یکی از شانزده بنای با ارزش و به ثبت رسیده در فهرست یونسکو در روسیه می باشد.

یکی از داستان های دیگری که پیرامون این کلیسا وجود دارد، مربوط به زمان استالین است. هنگامی که استالین تصمیم می گیرد تا اطراف میدان سرخ را گسترش دهد تا رژه روندگان بتوانند به راحتی در این مکان حرکت کنند، تصمیم به تخریب این کلیسای باشکوه می گیرد. در همین بازه زمانی، معمار Pyotr Baranovsky پیامی به استاین فرستاد و در آن گفت که ترجیح می دهد به جای نابودی چنین اثر باشکوهی او را بکشد.

هر چند که این معمار به خاطر چنین نامه ای، به پنج سال زندان محکوم شد اما همین حرکت باعث تغییر دیدگاه دولت شد. پس از آن به کلیسای سنت باسیل خسارتی وارد نشد و از تخریب به دور ماند.

معرفی یکی دیگر از کلیسا های روسیه

آشنایی با مجسمه و باغ کلیسا

در جلوی کلیسای سنت باسیل مسکو و قسمت پله های ورودی در باغ کلیسا، یک مجسمه نمادین قرار داده شده است. در مقابل کلیسا، در باغ یک مجسمه برنزی به افتخار دیمیتری پوچرسکی و کوزما مینین است. این دو نفر برای ارتشی که به جنگ لهستانی های شورشی می رفت داوطلب پیدا می کردند.

آشنایی با کلیسایی در روسیه

معرفی ویژگی های ظاهری و تاریخ کلیسا

این کلیسای در مسکو در سال دو هزار و شانزده چهارصد و پنجاه و پنج ساله شد. در طول سال هایی که بر پا بود و استوار در کنار دیگر جاذبه های مسکو در میدان سرخ قرار داشته است، خسارت های بسیاری به آن وراد شده است.

این کلیسای باشکوه بارها و بارها دچار آتش سوزی، آسیب هایی بر اثر حمله سپاه ناپلئون به مسکو شده است. حتی در یکی از طرح های وسعت بخشی به شهر که استالین داده بود نیز، بخش هایی از آن تخریب شد تا لشکر استالین بتوانند بدون توقف در رژه خود وارد میدان سرخ مسکو شوند.

آشنایی با کلیسا

با این حال، چنین بنایی ابهت و زیبایی خود را همچنان حفظ کرده است و همچنان تنها بنایی در میدان سرخ شهر مسکو است که به دلیل وجود رنگ های پاستیلی که دارد، اول از همه جلب توجه می کند.

در خارج از کلیسا می توانید گنبد های رنگارنگ آن را بر برج های کلیسا ببینید. هر یک از این گنبد ها نه تنها رنگ های متفاوتی دارند، بلکه از اشکال و طرح های مختلفی هم برخوردار می باشند. معمار کلیسای سنت باسیل این بنای جذاب و شهر فرنگی از هیچ گونه الگوی یکسانی در ساخت کگنبدها استفاده نکرده است. بزرگ ترین گنبد کلیسا، شکل گنبد پیازی را ندارد؛ بلکه گنبدی هرمی شکل است که بر بالایش، یک گنبد کوچک طلایی رنگ دو پیازی شکل دارد.

آشنایی با یکی از کلیسای های کشور روسیه

چهار گنبد بزرگ بعدی، پیازی به شکل و به رنگ های آبی، سفید، زرد، سبز و روشن و سبز تیره، و قرمز می باشند. تزئینات این گنبدها اصلا شبیه یکدیگر نمی باشند. پس از آن چهار گنبد دیگر و کوچکتر وجود دارد. دو گنبد کوچکتر پیازی شکل و دو شکل و دو گنبد دیگر کوچک مخروطی شکل هستند. رنگ های این گنبدها، سبز تیره، قرمز، آبی، صورتی و سورمه ای هستند.

آشنایی با یکی از باشکوه ترین کلیسا ها

بنایی شبیه به این کلیسا در مغولستان

در شهر جالینور، واقع در شمال شرقی مغلوستان حدود سه هزار و دویست مایلی غرب شهر مسکو و نزدیک به هفتصد مایلی شمال پکن، مدل کوچکتری از این کلیسا ساخته شده است اما هرگز به عنوان کلیسا استفاده نشده. عکاس دیوید مونتولئون، تصویری عجیب و غریب از این ساختمان را که یک موزه علمی کودکان بود در سال دو هزار و پانزده میلادی ارائه داد.

فسیل های جعلی که در تصویر بنای مشابه کلیسای سنت باسیل شهر مسکو مشاهده می شود، بسیار شباهت به پوسته هایی تو خالی می باشند که واقعی نمی زنند. بنابراین بازهم این بنای رنگارنگ، هیچ گونه مشابهتی ندارد و در دنیا بی نظیر باقی مانده است.

آشنایی با کلیسای سنت در روسیه

 آشنایی با جاذبه های دیدنی درون سنت واسیلی

 این کلیسا در یک ضلع به میدان سرخ و از طرف دیگر روبروی”کرملین” و برج اسپاسکایا قرار گرفته است و این بنا خیلی بزرگ نیست اما نه نمازخانه بر روی یک پی را تشکیل می دهد که در نگاه نخست مدهوش عظمت آن می شوید.

جالب است بدانید که یکی از سیاستمداران فرانسوی درباره این بنا می گوید:”پولک های یک ماهی قرمز، پوست براق یک مار، صورتی و لاجوردی یک کبوتر و رنگ های متغیر یک آفتاب پرست را می توان مشاهده نمود. همچنین هدف اصلی ساخت این کلیسا، تشکیل مجموعه ای از کلیسا های کوچک بوده که هر کدام را بتوان به یکی از قدیسان اهدا نمایند. اما ساختار برجی که در مرکز مجموعه قرار گرفته سبب شد کل کلیسا های کوچک با هم ادغام و بنای واحد و اصلی کلیسای جامع را شکل دهند.

آشنایی با کلیسای سنت باسیل

جالب است بدانید طراحی شگفت انگیز و موفق شرقی سنت باسیلی، انعکاسی از دو وجه اروپایی و آسیایی و ریشه های عمیق تاریخی آن می باشد. مسجد کازان گل شریف نماد اصلی قلمرو خانی بود که توسط ایوان مخوف فتح گردید، برخی از عناصری که در این مسجد و ساخت کلیسا استفاده شده است به عنوان نمادی از  پیروزی به شمار می رود.

هر چند در گنبد کلیسا یک بی نظمی و هرج و مرج خاصی مشاهده می شود اما یک تقارن و سمبلیسم نیز در آن  نیز خود نمایی می کند. جالب است بدانید هشت نمازخانه گنبدی بنا، نمادی از هشت حمله به کازان می باشد که شامل : چهار هشت ضلعی بزرگ و چهار مربع کوچک است و همان طور که می دانید این جاذبه دیدنی جزو مناطق گردشگری شهر مسکو به حساب می آید.

معرفی یکی ازکلیسا های روسیه

در ادامه در مرکز نیز یک منار هرمی با یک گنبد طلایی کوچک وجود دارد که چشم هر بیننده ای را مبهوت می کند و نماز خانه نهم که در ضلع شرقی در سال هزار و پانصد و هشتاد و هشت برای مقبره سنت واسیلی به مرحله اجرا درآمد که به نوعی تقارن طراحی را به هم می زند. این کلیسا با گنبد سبز-طلایی و هرم های کوچک طلایی بر روی آن کار شده و فضای داخلی این کلیسای جذاب و شگفت آور  همچو یک هزارتو از گالری های پیچیده و متنوع است که از نمازخانه ای به نمازخانه دیگر تزیین شده اند.

در پایان ساخت این کلیسا سنگی و متفاوت برای محافظت از کلیسا در برابر اثرات جوی و جلوگیری از خرابی مصالح، تمام دیوار های آن با رنگ های قرمز و سفید پوشانده شد. پوشش اولیه دیواره ها و گنبد این ساختمان نامشخص بوده چرا که این پوشش در سال یک هزار و پانصد و نود و پنج طی یک آتش سوزی از بین رفت، در نهایت در سال هزار و ششصد و هشتاد و سه نیز سقف های این کلیسا برای بار دوم کاشی کاری شده است.

معرفی کلیسا سنت واسیل روسیه

ناراحت کننده ترین بخش این مکان این کلیسا بود که این نوشته ها یک قرن بعد طی یک باز سازی از بین رفت و ناقوس کلیسا در سال هزار و ششصد و هشتاد با دو ناقوس جدید جایگزین شد. شاید برای شما ارزشمند باشد که بدانید در باغی که روبروی کلیسا وجود دارد مجسمه برنزی دیمیتری پوسخارسکی و کوزما مینین که هر دو رهبران ارتش داوطلب روسیه در برابر یورشی های لهستان در اواخر قرن شانزدهم و اوایل هفدهم بودند را می توانید ببینید.

این مجسمه ها در ابتدا در میدان سرخ قرار داشتند اما دولت شوروی احساس کرد که آن ها مزاحم رژه ارتش بوده و در سال هزار و نهصد و سی و شش به روبروی کلیسای جامع منتقلشان کردند.

آشنایی با تاریخچه ی کلیسای سنت باسیل

برنامه زمان بندی بازدید از کلیسا

  • از یک جون تا بیست و چهار آگوست: از ساعت ده صبح تا هفت بعد از ظهر- چهارشنبه ها نیز تعطیل است.
  • از بیست و پنجم آگوست تا سه سپتامبر: از ساعت ده صبح تا چهار بعد از ظهر- چهارشنبه ها نیز تعطیل است.
  • از چهار سپتامبر تا پنج نوامبر: از ساعت یازده صبح تا شش بعد از ظهر- هر روزه باز است.
  • از شش نوامبر تا سی آپریل: از ساعت یازده صبح تا پنج بعد از ظهر- هر روزه باز می باشد.
  • از یک می تا سی و یک می: از ساعت یازده صبح تا شش بعد از ظهر- هر روزه باز است.

معرفی کلیسای سنت باسیل

در مجموع چهارشنبه اول هر ماه این کلیسای مسکو را می بندند تا درون آن را تمیز کنند. باجه بلیط فروشی در ورودی کلیسا چهل و پنج دقیقه قبل از تعطیل شدن کلیسا بسته شده و دیگر بلیط فروشی پیدا نخواهید کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *