دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های شنونده خوب چیست؟ چطور می توانیم شنونده خوبی باشیم؟

  • ساناز براتی
  • ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

گوش کردن به حرف های دیگران و یک شنونده خوب بودن مهارتی است که باید فراگرفته شود. شنونده خوب دارای نشانه های زیادی است که او را از دیگران متمایز می کند. از این نشانه ها می توان به داشتن ارتباط چشمی با گوینده، صبور بودن، درک احساسات، قضاوت نکردن و مشتاق بودن و… اشاره کرد.

شنونده خوبی بودن و گوش کردن به حرف دیگران نوعی مهارت است که باید آن را به دست آورد. با مهارت و تمرین زیاد می توان به هر نوع مهارتی تسلط پیدا نمود. گوش کردن به حرف های دیگران نقطه ی قوتی در روابط اجتماعی می باشد و باعث انتقال حس خوب به گوینده می شود. برای بدست آوردن این مهارت باید مواردی را رعایت کرده و بیاموزیم.

نشانه های یک شنونده خوب

همه افراد می خواهند در زمان صحبت شنونده ای خوب به حرف ها و درد دلهایشان گوش نماید. شنونده خوب بودن نوعی هنر است که یادگیری آن نیاز به وقت و کوشش دارد. گوش کردن به حرف دیگران و تلاش برای شنونده خوب بودن باعث می شود تا در روابط خانوادگی و اجتماعی موفق تر بوده و احترام بیشتری برایتان قائل شوند. در ادامه روش هایی برای یک شنونده خوب بودن را ارائه می دهیم که با تمرین و تکرار نتیجه بخش خواهد بود.

برقراری ارتباط چشمی با گوینده

یکی از نشانه های یک شنونده خوب بودن داشتن ارتباط چشمی با گوینده است. نگاه کردن به گوینده باعث می شود تا فرد مقابل بداند که شما به حرف هایش اهمیت می دهید و کاملا به او توجه می نمایید. در زمان ناراحتی از گوینده روی بر نگردانید و در زمانی که گوینده به شما نگاه می کند چشمانتان را نبندید، در زمان صحبت دو طرفه به بالای سر گوینده یا کفش هایش توجه نکرده و نگاه نکنید، زیرا این رفتارها باعث می شود تا گوینده رشته کلام را از دست دهد.

علائم شنونده خیلی خوب

در زمان گوش کردن به حرف کسی کار دیگری انجام ندهید

زمانی که فرد مقابلتان در حال صحبت است از تماشای تلویزیون یا هر نوع فعالیت دیگری پرهیز نموده و حواس خود را به گوینده بدهید. اگر مشغول کاری دگری هستید حتما به گوینده این موضوع را عنوان کرده و زمان دیگری را به صحبت کردن اختصاص دهید. محترمانه از گوینده بخواهید تا فرصتی دیگر را برای اینکار در نظر بگیرد.

علائمی برای یک شنونده خوب

 به احساس طرف مقابل گوش نمایید

علاوه بر گوش کردن باید به احساسات گوینده نیز گوش کنید. یعنی از احساسات او سر در بیاورید. در این صورت با درک احساسات او باعث می شوید تا احساساتش را واضح بگوید. همچنین گوینده متوجه خواهد شد که شما با دقت به حرفهایش گوش داده اید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مشتاق بودن بری شنیدن

زمانی که به پای صحبت فردی که نیازمند صحبت با ماست می نشینیم، باید خود را مشتاق نشان دهیم. سکوت به تنهایی در گوش کردن کفایت نمی کند باید اشتیاق خود را برای شنیدن به طرف مقابل نشان دهیم. طرز نگاه و نوع رفتار ما می تواند نشان دهنده اشتیاق ما باشد.

نشانه های شنونده خوب و عالی

تایید حرف های گوینده با تکان دادن سر

برای اینکه به گوینده نشان دهید حرفهایش را با دقت گوش می کنید و همچنین برای تایید حرف های او سر خود را تکان دهید. در حالت کلی اگر واقعا به حرف ها گوش کنیم و آن ها را بدرستی متوجه شویم مسلما می توانیم آنها را تایید نماییم.

نشان دادن واکنش های احساسی

واکنش های احساسی ما در واقع نشان دهنده درک واقعی ما از حرفهای طرف مقابلمان است. از این طریق می توان احساسات بدست آمده از طرف مقابل را به درستی شناسایی کرد و نسبت به واکنش دادن هراسی نداشت. در مقابل حرف های طرف مقابلتان در صورت لزوم لبخند بزنید، بغض نمایید و با صداقت کامل عکس العمل نشان دهید.

نشانه های یک شنونده خوب

گرفتن دست دوستان صمیمی زمان بیان احساساتشان

با در دست گرفتن دستان گوینده اگر با او صمیمی هستید باعث انتقال احساس امنیت و اطمینان به او خواهید شد. این امر نشانده نهایت همدردی و همدلی با گوینده است. پس در زمان صحبت با دوستان صمیمی یا اعضای خانواده احساسات اصلی خود را نشان داده و برای نشان دادن درک بیشتر و همدردیتان دست های گوینده را بگیرید. این موضوع کمک خواهد کرد تا گوینده در بیان احساساتش راحتتر بوده و به شما اعتماد کند.

علائم یک شنونده خوب

قابل اعتماد بودن

از نشانه های دیگر یک شنونده قابل اعتماد بودن است. انتقال دادن حرف هایی که از دیگران شنیده ایم کاری اشتباه بوده و نباید حرفهای فردی را که شنونده او شده این را به دیگران انتقال دهیم. قابل اعتماد بودن مهمترین نشانه های شنونده خوب است. شنوندگان باید رازدارهای خوبی نیز باشند که با اعتماد به آنها می توان بسیار موفق عمل کرد.

قضاوت نکردن

اشخاصی که نیاز به یک شنونده دارند به دنبال روشی برای قضاوت شدن نمی باشند. با قضاوت کردن باعث خواهیم شد تا گوینده نیازی به حرف زدن نداشته باشد. خیلی از مردم در بعضی زمان ها دوست دارند فقط یک نفر به حرف هایشان گوش دهد و هیچ نوع قضاوت یا دستوری را از طرف مقابل نمی خواهند.

نشانه های برای یک شنونده خوب

نصیحت نکردن

زمانی که شخصی شروع به حرف زدن می کند، مطمئنا نیاز شدید به حرف زدن دارد. همه می توانند نصیحت کنند اما هیچ کسی تمایل به شنیدن نصیحت ندارد. هر کسی می تواند نصیحت کند اما شنونده خوب خیلی کم پیدا می شود. با گوش کردن می توان احساس عمقی محبت را به درستی به گوینده انتقال داد. نصیحت نکردن یکی دیگر از نشانه های شنونده خوب می باشد.

صبور بودن

یکی دیگر از نشانه های یک شنونده خوب بودن صبوری است. شنونده خوب باید فردی صبور باشد و در زمان گوش کردن به صحبت های گوینده صبر کافی داشته باشد تا گوینده تمام مطلب خوب خود را بیان کند. شنونده باید با صبر و بزرگواری عمل نماید.

علائم شنونده خوب بودن

در میان کلام گوینده صحبت نکنید

یک شنونده خوب نباید وسط حرف گوینده بپرد و صحبت کند. شنونده باید بداند که چه زمانی سکوت کند، چه وقتی صحبت کند و کی از تایید های کلامی یا حرکتی استفاده نمایید. با پریدن مدام در میان صحبت گوینده باعث می شویم تا او دیگر میلی به حرف زدن نداشته باشد.

قبل از جواب دادن یا صحبت کردن چند ثانیه صبر نمایید

در زمانی که به صحبت های کسی گوش می دهید بعد از تمام شدن صحبت های طرف مقابل حداقل ۲ ثانیه صبر کرده و بعد از اینکه اطمینان پیدا کردید که گوینده دیگر حرفی برای گفتن ندارد به او جواب دهید . این موضوع زمانی که از پشت تلفن در حال شنیدن هستید بسیار مهم تر می باشد زیرا چهره فرد گوینده را نمی بینید و نمی توانید از روی چهره حدس بزنید که هنوز هم می خواهد حرفش را ادامه بدهد یا نه، زیرا برخی افراد با مکث کردن به دنبال جمع کردن افکار خود بوده و می خواهند دوباره صحبت کنند.

از علائم شنونده خوب

سوال پرسیدن

با سوال پرسیدن در زمان مناسب باعث می شوید تا گوینده متوجه دقت شما به موضوع شده و مشتاق تر شود. همچنین پرسیدن سوال در زمان مناسب بین گفتگو نشان می دهد که شما تا چه اندازه به موضوع و جزئیات آن علاقه مند هستید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *