دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان عفونت دندان با ۱۲ روش طبیعی موثر خانگی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

عفونت دندان ها یکی از مسائل شایع دهان و دندان به شمار می رود که عوامل متعددی سبب ایجاد آن می شوند. روش های بسیاری برای درمان عفونت دندان وجود دارند که برخی از این روش ها خانگی و بسیار موثر می باشند.

عفونت دندان به مجموعه ایی از چرک های عفونی گفته می شود که بسیار دردناک است و ناشی از عفونت های باکتریایی است که از طریق یکی از حفره های دندانی و یا یک تراشه یا شکاف در یک دندان در دهان ایجاد می شود. خوشبختانه روش های خانگی موثری وجود دارند که در بهبود عفونت دندان کمک می کنند. در این مطلب با این روش ها آشنا می شویم.

۱۲ روش موثر و فوق العاده در درمان عفونت دندان

درمان عفونت دندان

عفونت های باکتریایی که ممکن است از طریق حفره های دندانی و یا یک شکاف در یک دندان, ایجاد شده باشند می توانند به ریشه دندان ها نیز نفوذ کرده و موجب درد, تورم و التهاب آن ها شوند. عوامل متعددی سبب عفونت دندان می شوند. بهداشت ضعیف دندان, معاینات نامنظم دندانی, قند بالا و یا مصرف مواد غذایی چسبنده, عفونت های دندان، بیماری های لثه، عفونت لثه و یا ضعف سیستم ایمنی بدن از جمله عوامل ایجاد عفونت دندان می باشند. عدم بهبود عفونت دندان منجر به پوسیدگی جدی دندان ها می شود و سلامتی انسان را تهدید می کند. بنابراین به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان ها مراجعه سریع به دندانپزشک الزامی است. با این وجود بسیاری از روش های موثر خانگی وجود دارند که به بهبود عفونت دندان کمک می کنند. اگرچه این روش ها ممکن است به طور کامل عفونت ها را از بین نبرند اما در تسکین درد و التهاب موثر می باشند. در ادامه با هر یک از آن ها آشنا می شویم.

۱- سیر و بهبود عفونت دندان

درمان عفونت دندان

سیر یکی از قوی ترین آنتی بیوتیک های طبیعی است. این سبزی با ارزش از عفونت های باکتریایی پیشگیری می کند و چون حاوی ترکیبات سولفوریک از جمله آلیسین است می توان با عفونت ها و التهابات مقابله کند. برای درمان خانگی عفونت دندان توصیه می شود آب سیر را به ناحیه عفونی شده اعمال کنید. این کار را به طور منظم انجام دهید. همچنین جویدن یک حبه سیر تازه و یا شستن دهان با آب سیر می تواند به کاهش علایم عفونت دندانی کمک کند.

۲- روغن گل میخک

فواید روغن گل میخک

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روغن میخک دارای خواص ضد قارچی، ضد عفونی کننده، ضد باکتری و ضد درد است که عفونت ها را از بین می برد و دندان درد و دیگر مشکلات لثه را درمان می کند. در واقع یکی از روش های موثر در تسکین دندان درد, استفاده از میخک می باشد. همچنین این روغن سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مانند منگنز، امگا ۳ و فیبر است که موجب تسکین درد و کاهش التهاب و از بین رفتن عفونت ها می شوند. برای تسکین درد ناشی از عفونت دندان با استفاده از گل میخک به صورت زیر عمل کنید.

  • یک چهارم قاشق چای خوری روغن زیتون را با ۲ یا ۳ قطره روغن گل میخک خالص مخلوط کنید.
  • پنبه ایی را به مخلوط تهیه شده آغشته کنید و آن را بین ناحیه عفونی شده و داخل گونه خود قرار دهید.
  • تا زمانی که تحمل دارید, صبر کنید تا پنبه حاوی روغن گل میخک در ناحیه عفونی شده قرار داشته باشد. اما از خوابیدن در این هنگام خودداری کنید.
  • این کار را به طور منظم انجام دهید.

۳- درمان خانگی عفونت دندان با اسانس نعناع

درمان عفونت دندان

یکی از مهمترین خواص اسانس نعناع خاصیت ضد عفونی کنندگی آن است که این خاصیت موجب از بین رفتن باکتری ها می شود. به علاوه روغن نعناع دارای خاصیت ضد التهابی است که این مسئله در از بین بردن تورم دردناک موثر است. برای تسکین علایم و رفع عفونت دندان توصیه می شود پنبه ایی را به این روغن آغشته کنید و توسط آن به آرامی ناحیه عفونی شده دندان را ماساژ دهید. توصیه می شود این کار به طور منظم انجام شود.

۴- آب نمک گرم

درمان عفونت دندان

از جمله خواص نمک می توان به کاهش عفونت، درد و التهاب اشاره کرد. همچنین استفاده از آب نمک گرم از گسترش عفونت دندان به سایر قسمت های دهان جلوگیری می کند. برای این منظور توصیه می شود یک قاشق چای خوری نمک ( هر نوع نمک تصفیه شده دریا، سولفات منیزیم و یا نمک معمولی) را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. دهان خود را با این محلول شستشو دهید. این شستشو در ابتدا ممکن است کمی دردناک باشد اما رفته رفته کاهش پیدا می کند. این کار را به طور منظم انجام دهید.

۵- بهبود عفونت دندان با سیب زمینی

خواص سیب زمینی برای دندان درد

یکی از خواص سیب زمینی خام, کمک به از بین بردن عفونت ها است. برای استفاده از سیب زمینی به منظور درمان عفونت دندان توصیه می شود به شیوه زیر عمل کنید.

  • قبل از خواب, یک تکه سیب زمینی خام را بین دندان عفونی و قسمت داخلی گونه قرار دهید.
  • اجازه دهید سیب زمینی تا صبح به صورت گفته شده روی دندان بماند و صبح دهان را با آب بشویید.
  • این کار را به طور منظم انجام دهید.

۶- دانه های کنجد

فواید دانه های کنجد برای دندان درد

دانه های کنجد درد را تسکین و عفونت های باکتریایی را کاهش می دهند. برای استفاده از این دانه ها به منظور تسکین درد ناشی از عفونت دندان توصیه می شود چهار قاشق چای خوری از دانه های کنجد را با یک فنجان آب به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. سپس پنبه ایی را به مخلوط تهیه شده آغشته کرده و در ناحیه عفونی شده دندان قرار دهید. این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید.

۷- سرکه سیب

فواید سرکه سیب برای دندان ها

یکی دیگر از روش های طبیعی موثر در ضد عفونی کردن و کاهش تورم ناشی از عفونت ها, استفاده از سرکه سیب است. برای این منظور دهان را با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب طبیعی, ارگانیک و خام شستشو دهید. فقط دقت داشته باشید در حین شستشو, سرکه را غورت ندهید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید. همچنین توصیه می شود دو بار در روز, مخلوط یک قاشق چای خوری سرکه سیب رقیق شده با یک لیوان آب را تهیه و آن را بنوشید. 

عوامل ایجاد عفونت دندان

۸- زنجبیل

یکی از ادویه های پرکاربرد در آشپزی و علم پزشکی زنجبیل است که به بهبود عفونت دندان نیز کمک می کند زیرا دارای خواص ضد باکتری است فقط کافی است یک زنجبیل را تازه را شسته سپس آن را به تکه های کوچک تقسیم کرده و بر روی دندان مورد نظرتان قرار دهید و یا می توانید با آب زنجبیل دهان تان را بشویید، همچنین می توانید پیش از خوابیدن زنجبیل را به مدت پنج دقیقه بجوید، از این روش به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب هفت تا ده روز استفاده کنید.

۹- روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون علاوه بر اینکه به سفیدی پوست و صافی مو کمک شگفت انگیزی می کند به دلیل اینکه دارای خواص ضد التهابی است برای رفع عفونت دندان نیز می توانید از آن استفاده نمایید، پنجاه میلی لیتر روغن زیتون را در صد میلی لیتر روغن گل میخک مخلوط کرده سپس توپ پنبه ای به روغن حاصل آغشته و بر روی دندان آسیب دیده اعمال کنید، از این روش روزی سه تا چهار بار کمک بگیرید.

نسخه های خانگی برای رفع عفونت دندان

۱۰- زردچوبه

زردچوبه نیز از ادویه های پرکاربرد محسوب می شود و برای کاهش عفونت دندان در خانه گزینه مناسبی است زیرا دارای خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کنندگی کی باشد، پودر زردچوبه را با آب ترکیب کرده سپس مخلوط به دست آمده را بر روی دندان مورد نظر اعمال کنید و بعد از رفع شدن درد دهان تان را با آب بشویید و یا می توانید به صورت مستقیم پودر زردچوبه را به دندان آسیب دیده بزنید.

۱۱- روغن آویشن

از دیگر روغن های طبیعی که سبب از بین رفتن انگل ها و باکتری ها می شود و همچنین تورم را نیز کاهش می دهد روغن آویشن است، یک توپ پنبه را به روغن آویشن آغشته کرده سپس بر روی دندان آسیب دیده بمالید و یا می توانید چند قطره از این روغن را به آب بیفزایید و به عنوان دهان شویه از آن استفاده کنید.

ترفند های خانگی برای بهبود سریع عفونت دندان

نکته : به منظور بهبود عفونت دندان می توانید روزی سه بار از این روغن استفاده کنید.

۱۲- کمپرس سرد

استفاده از کمپرس یخ برای کاهش عفونت دندان بسیار مفید است و برای رفع درد و تورم بسیار موثر است، بنابراین بسته یخ را داخل یک حوله قرار دهید سپس به مدت ده دقیقه در خارج از دهان تان گذاشته و در صورت احساس سرد شدن بسته یخ را بردارید.

با توجه به مطالب بیان شده, خوشبختانه با روش های طبیعی و به سادگی می توان بهبود عفونت دندان را انجام داد. این روش های طبیعی در عین کارآمد بودن, بی خطر و بدون ضرر می باشند. به همین دلیل توصیه می شود به منظور تسکین درد از این روش های طبیعی استفاده شود، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با روش های درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *