دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نقد و بررسی گوشی پیکسل ۴ و نگاهی با تلفن هوشمند جدید گوگل

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

به طور معمول هر اسمارتفون جدید یک یا دو قابلیت تازه را ارائه می دهد اما گوگل در گوشی جدید خود به نام پیکسل ۴، چهار قابلیت نوین شامل نمایشگر بسیار به روز شده، دستیار صوتی گوگل با عملکرد خیلی سریع، ادارک فضایی توسط رادار و ویژگی Face Unlock را به صورت همزمان برای کاربر به ارمغان آورده است. همچنین زبان طراحی این اسمارتفون نسبت به نسخه های قبلی جدیدتر شده است. با بررسی گوشی پیسکل ۴ همراه این مقاله باشید.

شرکت گوگل در اکتبر ۲۰۱۹ از گوشی های جدید خود به نام پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس ال در شهر نیویرک رونمایی کرد. گوگل تمام تمرکز خود را بر روی هرچه کامل بودن مکانیزم دوربین و کیفیت عکاسی با آن متمرکز نموده است. به طور کلی این نسل جایگزین نسل قبلی یعنی پیکسل ۳ می باشد ولی نمی توان گفت این گوشی نسبت به نسل قبل کاملا متحول شده است. در ضمن قیمت اولیه پیسکل ۴ پایین تر از پیسکل ۳ می باشد.

بررسی گوشی گوگل پیکسل ۴

وارسی گوشی پیکسل ۴  دارای

  • اندروید ۱۰ با عملکرد خوب
  • صفحه نمایش با نرخ تازه سازی ۹۰ هرتز
  • بکارگیری دوربین تله فوتو در کنار دوربین اصلی

در مقابل

  • عمر پایین باتری
  • نبود دوربین اولتراواید
  • نبود سنسور اثرانگشت

گوگل با طراحی جاه طلبانه اسمارتفونهای پیسکل خود قصد دارد با برندهایی مانند سامسونگ و اپل رقابتی جدی داشته باشد. گوشی جدید پیکسل ۴ یکی از بهترین پیکسلی هایی است که تاکنون تولید شده اند. این اسمارتفون با دو مدل ۶۴ گیگابایتی و ۱۲۸ گیگابایتی با تفاوت قیمتی ۱۰۰ دلار به بازار عرضه می شود. پیکسل ۴ نمایشگری ۵.۷ اینچی FullHD + از نوع OLED دارد. در ادامه ابتدا با مشخصات پیکسل ۴ آشنا شده سپس به بررسی این گوشی جذاب می پردازیم.

آشنایی سریع با گوشی گوگل پیکسل ۴

  • ابعاد: ۸.۲* ۶۸.۸*۱۴۷.۱ میلی متر
  • وزن: ۱۶۲ گرم
  • نمایشگر:  ۵.۷ اینچی P-OLED با رزولوشن ۱۰۸۰* ۲۲۸۰ پیکسل
  • دوربین اصلی: ۱۲.۲ مگاپیکسلی و  دوربین تله فوتو ۱۶ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی: ۸ مگاپیکسل
  • سیستم عامل: اندروید ۱۰
  • چیپست: اسنپدراگون ۸۵۵
  • باتری: ۲۸۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ یو اس بی ۱۸ وات و شارژ وایرلس ۱۱ وات.
  • حافظه: رم ۶ گیگابایتی با حافظه داخلی ۶۴ و ۱۲۸

طراحی

بررسی ابعاد گوشی پیکسل ۴

ابتدا ظاهر گوشی پیکسل ۴ را مورد بررسی قرار می دهیم. طراحی بدنه پیکسل ۴ نسبت به نسل قبلی مدرن تر شده و از یک قاب فلزی با روکشی از جنس پلاستیک سخت بهره می برد. البته انتظار می رفت این اسمارتفون مانند دیگر پرچمداران ساخت فلز و شیشه ای داشته باشد اما در حقیقت بعد از آنکه گوشی را درست بگیرید حس یک پرچمدار به شما القا خواهد شد و متوجه می شوید طراحی پیسکل ۴ هوشمندانه بوده و به راحتی در دست قرار گرفته و نگرانی برای سر خوردن گوشی وجود ندارد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

گوشی پیکسل 4 به روز شده

ممکن است این نوع طراحی خوشایند همه نباشد ولی می توان این امر را با دسته بزرگی از سنسورهای استفاده شده در آن توجیه نمود. به این نحو که در بخش بالای گوشی به جز دوربین سلفی، سنسورهای دیگری به ترتیب از راست به چپ سنسور رادار Motion Sense ، بلندگوها، سنسور نور و محیط، دوربین سلفی معمولی و دوربین سه بعدی ToF به کار رفته که  موجب ضخیم تر شدن حاشیه گوشی نیز شده اند.

مزایای پیکسل 4

در پنل جلویی نمایشگر ۵.۷ اینچی مشاهده می شود که در آن از بریدگی خبری نیست. پیکسل ۴ در سه رنگ نارنجی، سفید و سیاه ارائه می گردد و  رنگ دکمه پاور گوشی با بدنه متضاد بوده که موجب جذابتر شدن این اسمارتفون گردیده است. نسخه سیاه رنگ این گوشی از پنل پشتی براق اما حساس به آلودگی و اثر انگشت بهره می برد.

مدلهای گوشی پیکسل 4

ولی رنگهای دیگر صفحه پشتی ماتی دارند. قابل ذکر است پنل پشتی پیکسل ۴ از جنس گوریلاگلاس ۵ می باشد و گواهی IP68 نیز دارد. از دیگر موارد قابل اشاره در پنل پشتی آرایش مربعی دوربین ها است که قابل توجه بوده به این صورت که دو ماژول دوربین کنار هم قرار گرفته اند و در زیر یک فلاش ال ای دی دوتایی و در بالا یک سنسور آنها را همراهی می کند.

نمایشگر

وارسی باتری گوشی پیکسل ۴

پیکسل ۴ از نمایشگری ۵.۷ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰*۲۸۰ پیکسل و نسبت ابعاد تصویر ۹:۱۹ برخوردار است. تراکم پیکسلی این صفحه نمایش نیز حدود ۴۴۴ppi می باشد. پنل نمایشگر از نوع P-OLED بوده و حرف P در آن به این معنی است که بستر زیر نمایشگر جنس پلاستیکی دارد نه شیشه ای. در زیر نور خورشید محتوی صفحه نمایش به راحتی قابل مشاهده است اما به خاطر نبود تقویت روشنایی اتومات در پیکسل ۴  میزان روشنایی این نمایشگر نسبت به صفحه نمایش های دیگر کمتر است.

دوربین

فیلمبرداری خوب با پیکسل 4

به بررسی جذابترین بخش گوشی پیکسل ۴ رسیدیم. نقطه قوت آن گوشی دوربین آن محسوب می شود. پیکسل ۴ دوربین اصلی خود را در کنار یک دوربین تله فوتو روانه بازار نموده است. دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم F/1.7 و دوربین تله فوتو ۱۶ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F/1.2 می باشد و از لنز اولتراواید خبری نیست. و گوگل دلیل این امر را در بیشتر بودن متوسط کاربرانی که تمایل به عکس بزرگنمایی شده دارند تا عکس فوق العاده گسترده می داند.

بازنگری گوشی پیکسل ۴

هر دو دوربین اصلی و تله فوتو مجهز به تثبیت نوری و الکترونیکی و فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel هستند. با دوربین تله فتو بزرگنمایی فوق العاده ای را تجربه نموده و قادر خواهید بود بدون از دست دادن جزئیات، زوم بیشتری روی سوژه داشته باشید.  همچنین برای حالت پرتره  لنز تله فوتو به جداسازی بیشتر عمق تصویر خواهد پرداخت. حالت شب نیز طرفداران خاص خود را دارد و تصاویر را با جزئیات زیاد در حالت کم نور ثبت می نماید. بعلاوه با کیفیت ۴K قادر به فیلم برداری با دوربین های پیکسل ۴ می باشید.

طراحی دوربین سلفی پیکسل ۴ عجیب بوده و فقط ماژولی سه بعدی مدت پرواز ToF (ایجاد تصویر عمیق سه بعدی در نقشه برداری) را اضافه نموده است. دوربین سلفی دارای لنز ۸ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم F/2.0بدون فوکوس خودکار است.

نرم افزار و بررسی ویژگی های پیکسل ۴

سیستم عامل گوشی پیکسل ۴ بر پایه اندروید ۱۰ پایه گذاری شده است و بررسی ها نشان می دهد  با تغییراتی همچون بازشدن جدید قفل چهره، ناوبری همراه با حرکات و ظاهر متفاوت برای دستیار گوگل همراه شده است. همچنین سرعت پردازش داده های صوتی نیز افزایش یافته است. گوگل در این گوشی سنسور اثر انگشت را حذف نموده و از فناوری تشخیص چهره بهره برده است. بعلاوه حاشیه بالای نمایشگر را به رادار حرکتی  و قابلیت Motion Sense (ژست حرکتی) مجهز نموده است.

بازنگری همه جانبه گوشی پیکسل ۴

این ویژگی به وسیله تکنولوژی Project Soli به این گوشی راه یافته است. به این صورت که رابط کاربری Motion Sense کاربر را قادر می سازد با انجام حرکاتی در هوا و روبروی پیکسل ۴ حالت های مختلف گوشی و بیشتر برنامه ها را کنترل نماید که توسط سنسوری به نام Soli این امر انجام می پذیرد کافی است دست را جلوی آن تکان دهید.

گوشی خوش دست پیکسل 4

مدیران گوگل معتقدند این سنسور می تواند حرکت های ریز در حد میلی متر را بادقت و سرعت بسیار بالایی ردیابی و شناسایی کند. قابل ذکر است این سنسور به دلیل عملکرد الکترومغناطیسی در محیط های خیلی کم نور نیز بسیار سریع عمل می کند. در ضمن حتی با خاموش شدن نمایشگر ژست های حرکتی همچنان فعال خواهند بود. از طریق قابلیت می توان آهنگ ها را به آسانی رد نموده، آلارم را خاموش و حتی گوشی را سایلنت نمایید.

قابلیت دستیار صوتی گوگل در حال حاضر می تواند بدون نیاز به اینترنت ، به وظیفه خود عمل نماید و با ارائه ویژگی رونویسی زنده  شما را قادر می سازد در حال حرکت به صورت صوتی به یادداشت برداری بپردازید.

بررسی گوشی پیکسل ۴

سخت افزار

این گوشی از چیپست اسنپدراگون ۸۵۵ برای پردازش کمک می گیرد و با رم ۶ گیگابایتی با حافظه های داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت عرضه می شود. در حالی که پرچمداران اندرویدی به رم حداقل ۸ گیگابایت مجهز هستند.

پیکسل ۴ و تشخیص تصادف

هوش مصنوعی گوگل توسط کنترل دوربین های این گوشی جهت شناسایی تصادفات اتومبیل به کار می رود که این قابلیت بخشی از برنامه ایمنی گوگل می باشد که در حال حاضر تنها در ایالات متحده وجود دارد به این نحو که چنانچه تصادف شدیدی صورت گیرد بعد از تشخیص تصادف خودرو به طور اتومات با اورژانس آنجا(شماره ۹۱۱) تماس می گیرد.

باتری

به نظر می رسد باتری پیکسل ۴ برای کاربر اندکی دغدغه خاطر ایجاد کند. این گوشی از باتری ۲۸۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد و  با آن می توانید حدود ده ساعت وبگردی داشته باشید و برای تماشای ویدیو این عدد به ۱۱ می رسد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *