دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره جراحی بینی استخوانی و آنچه باید قبل و بعد از جراحی به آن اهمیت دهید

  • ساناز براتی
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

امروزه عمل جراحی بینی یکی از شایع ترین عمل های زیبایی است که به وفوور دیده می شود. جراحی های بینی بسته به نوع بینی به دو دسته تقسیم می شود: جراحی بینی استخوانی و جراحی بینی گوشتی. در این مطلب می خواهیم عمل بینی استخوانی را مورد بررسی قرار دهیمو

در حالت کلی دو نوع بینی استخوانی و گوشتی وجود دارد. کسانی که بینیشان دارای استخوان یا غضروفی محکم باشد در دسته بینی های استخوانی قرار می گیرند که در بیشتر آنها نوعی برآمدگی قابل دید بر روی بینی قرار دارد و پوستی نازک تر از بینی های گوشتی دارند.

جراحی بینی با فرم استخوانی

بینی استخوانی که به بینی عقابی یا قوز دار نیز شناخته می شود دارای استخوانی سفت بوده و پوستی نازک دارد. دارا بودن پوست نازک بسیار مفید برای شکل دهی و تراش استخوان بینی بوده و به عمل جراحی کمک زیادی می کند و بازتاب زیباتری دارد.

جراحی زیبایی برای بینی های استخوانی

دلیل بوجود آمدن برآمدگی روی بینی

غوز یا همان برآمدگی روی بینی های استخوانی بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود که با آن اشنا می شویم:

  • عامل اثری: برخی از اقراد به طور ژنتیکی و مادر زادی دارای بینی های استخوانی هستند که در سنین بلوغ نمایان تر می شود.
  • عامل محیطی: در برخی افراد ممکن است بینی در اثر ضربه با مشکل رو به رو شود. دلایلی مثل تصادف و ضربه ممکن است بینی را دچار شکستگی کرده و فرم آن را تغییر دهد که در این نوع مشکلات تنفسی نیز وجود خواهد داشت.

جراحی زیبایی بینی استخوانی

روش های عمل زیبایی در بینی استخوانی

عمل زیبایی بینی با توجه به نوع بینی صورت می گیرد. این عمل برای بینی های استخوانی به دو صورت باز و بسته انجام می گیرد:

  • عمل بینی به روش باز:

عمل رینوپلاستی باز به منظور به وجود آوردن تغییرات اساسی و کلی در ظاهر بینی انجام می شود. همانطور که از اسم این نوع عمل مشخص است، جراح در حین جراحی با برش تیغه و پره های بینی بر روی جزئیات و آناتومی بینی کار می کند. از محاسن این عمل تسلط جراح به بینی و ساختار آن است که باعث دقت عمل بیشتری می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

عمل زیبایی جهت بینی های استخوانی

  • عمل بینی به روش بسته:

در این روش تیغه بینی هیچ نوع برشی نخورده و برش ها در داخل بینی انجام می گیرند. و مشابه با روش باز استخوان و غضروف از هم جدا شده و تغییرات مدنظر توسط جراح انجام می گیرد. از مزیت های این نوع عمل نبود زخم روی تیغه بینی، مدت زمان محدود جراحی، ورم کمتر بعد از عمل و در نهایت بهبودی سریعتر است.

جراحی بینی استخوانی و غضروفی

در کل این جراح است که تصمیم می گیرد چه نوع عملی بر روی بینی صورت گیرد.

میزان موفقیت در عمل بینی استخوانی

عمل بینی استخوانی به خاطر نازک بودن پوست بینی بسیار ساده تر از عمل بینی گوشتی است. همچنین بینی های ترکیبی از استخوان و غضروف جراحی سخت تری دارند. در حالت کلی درصد موفقیت بینی های استخوانی بیشتر از بینی های گوشتی است و نتیجه بهتری دارد. یعنی هرچه استخوان و غضروف بینی بیشتر باشد فرد به نتیجه دلخواه خود نزدیکتر خواهد شد. درصد دقیقی از میزان رضایت افراد در عمل بینی استخوانی وجود ندارد.

عملکرد عمل زیبایی بینی استخوانی

نازکی پوست بینی

همانطور که گوشتی بودن و ضخیم بودن پوست بینی عمل بینی را سخت تر می کند بیش از اندازه نازک بودن پوست بینی هم ممکن است جراح را دچار مشکل نماید. داشتن پوستی نازک در عمل زیبایی بینی باعث می شود تا بعد از عمل بینی تورم کمتری داشته و جای زخم چندانی بر روی آن باقی نماند. نکته منفی در پوست های نازک این است که کوچکترین مشکلات بعد از عمل به وضوح دیده شده و نمایان می شوند. تمام تلاش جراح در افراد دارای پوست های نازک انجام عملی بدون عیب و نقص می باشد. در این مورد توصیه می شود برای رسیدن به نتیجه مطلوب جراحی را انتخاب نمایید که در کار خود تبحر داشته و با این نوع بینی ها آشنایی کامل داشته باشد.

عمل انواع بینی استخوانی

عمل زیبایی بینی استخوانی به کمک لیزر

وقتی که حرف از عمل زیبایی با لیزر پیش می آید، همه عملی بدون درد و خونریزی را در نظر می گیرند، اما باید بدانید که این موضوع ترفندی است برای بازاریابی جراحی پلاستیک. این امکان وجود ندارد که استخوان و غضروف های بینی را به کمک لیزر شکل و تغییر داد. لیزر برای از بین بردن آکنه های بینی و ترمیم پوست بینی کاربرد دارد و برای تغییر شکل آن روشی مناسب نبوده و بیشتر جراحان این موضوع را تبلیغات و بازاریابی عنوان می کنند.

عمل زیبایی بینی استخوانی

عوارض بعد از عمل بینی استخوانی

مسلما هر نوع جراحی عوارضی را به همراه خواهد داشت. عمل بینی یکی از کم ریسک ترین جراحی است که در آن سلامتی فرد برای خود و جراح باید در اولویت باشد. بعد از هر عمل جراحی عوارضی مثل خونریزی، عفونت،واکنش نسبت به مواد بیهوشی و هماتوم ممکن است اتفاق بیافتد. در عمل بینی برخی دیگر از عوارض مانند خونریزی بینی، ورم، زخم داخلی بینی و آسیب به عصب بینی نیز ممکن است ایجاد شود که همه بسته به تیم جراحی و تبحر جراح دارد. انتخاب جراح متبحر با تجربه کافی عوارض این عمل را به حداقل می رساند.

جراحی کردن بینی استخوانی

بعضی از عوارض کوتاه مدت که در جراحی بینی استخوانی امکان دارد اتفاق بیافتد شامل موارد زیر است:

  • درد پس از عمل:

در عمل بینی استخوانی بخاطر تراشیده شدن غضروف و استخوان، بعد از عمل در ناحیه دماغ احساس دردی اندک وجود دارد. این درد کاملا گذرا بوده و به کمک مسکن های تجویز شده توسط پزشک برطرف خواهد شد.

  • ورم:

از شایع ترین عوارض عمل بینی استخوانی به وجود آمدن ورم در اطراف چشم ها و بینی می باشد. ورم در روز های اولیه بعد از عمل به وضوح قابل دید بوده ولی بعد از دو هفته کمتر خواهد شد. البته برخی از ورم های جزئی ممکن است تا شش ماه بعد از عما باقی بماند. نتیجه دقیق و نهایی عمل بینی بعد از یکسال دقیقا مشخص می شود.

  • کبودی:

کبودی اطراف چشم و بینی اغلب بعد از عمل بینی استخوانی وجود داشته است. اندازه کبودی به حساسیت بیمار و میزان عمل بستکی دارد. کبودی ها بیشتر در اطراف چشم وجود دارند که تا ۱۰ روز ممکن است باقی بمانند.

عمل نمودن بینی استخوانی

بازگشت برآمدگی بینی بعد از عمل

در موارد خیلی کم امکان دارد مقداری برجستگی یا غوز بینی بعد از عمل باقی مانده باشد که این مشکل به وسیله ترمیم جزئی حل خواهد شد. با مراقبت درست از بینی و دور ماندن از ضربه این امکان به حداقل خواهد رسید.

هزینه عمل بینی های استخوانی

هزینه ای عمل جراحی بینی با توجه به نوع بینی و مهارت و تجربه دکتر جراح و همچنین نوع بیمارستان متفاوت است. مقدار دقیق هزینه در جلسه مشاوره مشخص خواهد شد.

فوائد عمل زیبایی بینی استخوانی

عمل بینی استخوانی داری فوائد مختلفی است که در ادامه بیان می کنیم:

  • برطرف شدن انحراف بینی و استخوان بینی
  • رفع شکستگی یا قوز روی بینی
  • برطرف شدن پولیپ یا گرفتگی بینی
  • کوچک و زیبا شدن بینی
  • تورم کمتر بعد از عمل
  • با تغییرات اندک نتیجه ایده آلی حاصل خواهد شد
  • به دلیل چربی کم در بینی های استخوانی نیاز به تزریق استروئید بعد از عمل وجود ندارد.

چگونگی عمل بینی های استخوانی

توصیه هایی بعد از عمل

برای رسیدن به نتیجه دلخواه بعد از عمل اقدامات زیر را انجام دهید:

  • حدالامکان سر را پایین نگه داشته و در زمان خواب از چند بالش برای زیر سر استفاده نمایید تا سر بالاتر از سطح بدن باشد.
  • تا ۴۸ ساعت بعد از عمل برای کمتر شدن درد، تورم و کبودی حتما از کمپرس آب سرد استفاده نمایید.
  • برای پیشگیری از خونریزی های احتمالی از برداشتن اجسام سنگین و انجام کارهای سخت دوری کنید.
  • پس از جراحی مراقب باشید تا ضربه و آسیبی به بینی نرسد.
  • تا دو ماه بعد از جراحی از قرار گرفتن زیر نور آفتاب و سرمای شدید جلوگیری نمایید.
  • تا یک هفته از بینی نفس نکشید.
  • به مدت یک هفته مراقب پانسنان باشید و در صورت شل شدن سریه به پزشک مراجعه نمایید.
  • بینی را دستکاری نکرده تا دچار غفونت و خونریزی یا تغییر شکل بینی نشوید.
  • در صورت بودن زخم اطراف بینی یا درون آن از هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه برای شستشو استفاده نمایید.
  • در صورت داشتن نخ بخیه جذبی روزی ۴ مرتبه آن را با آب اکسیژنه بشویید. می توان از وازلین یا آکوافر برای نرم نگه داشتن بخیه ها استفاده کرد.

درست است که عمل جراحی بینی استخوانی به خاطر زیبایی و فرم بهتر بینی انجام می گیرد اما سیستم عملکرد در بینی اولویت اصلی در عمل می باشد. اگر حین عمل جراحی، بینی صدمه ببیند ممکن است دیگر قابل جبران نباشد. پس در جراحی بینی استخوانی فقط ظاهر و نتیجه نهایی برایتان مهم نباشد و به خاطر داشتن بینی استخوانی فکر نکنید که صدمه ای به بینیتان نخواهد رسید. برای پیشگیری از صدمات احتمالی انتخاب جراح متبحر مهمترین موضوع بوده و نیاز به صرف زمان دارد تا بتوانید جراحی مناسب برای اینکار انتخاب نمایید.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *