دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

از بین بردن حسادت کودکان با چند تکنیک ساده که خانواده ها باید بدانند

  • سحر هودانلویی
  • ۶ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

حسادت از سری احساساتی است که به زندگی هر کودکی وارد می شود. این حسادت ها گاه با شدت بسیار و گاه با شدت کم اتفاق می افتد. حسادت های موجود در کودکان گاه از خواهر، برادر، هم کلاسی و دوستان هم سن و سال ناشی می شود که احساسات منفی را در کودک افزایش می دهید. اگر به دنبال روش های مناسب در از بین بردن حسادت کودکان هستید، این بخش از مجله آرگا را مطالعه کنید.

طبق آمار جهانی تمامی کودکان دارای حس حسادت کم و یا زیاد به خواهر و برادر خود هستند. طبق نظریه روانپزشکان باید این حس را در کودکان یک عامل طبیعی در نظر گرفت زیرا؛ کودکان کم سن و سال خود را با دیگر کودکان هم سن و سال مقایسه می کنند و در این هنگام به مشکلات احساسی بر می خورند. اگر کودک بتواند حس حسادت را در خود کاهش دهد کمتر به سری مشکلات اجتماعی و شخصیتی بر می خورد.

علت ایجاد حسادت در کودکان چیست

کنترل نکردن حس حسادت، سرانجام سرخوردگی و ناراحتی را برای کودک به وجود می آورد. در این حالت کودک رابطه عادی خود را با دیگر دوستانش از دست می دهد و بیشتر به خود آزاری دچار می شود. اگر به عنوان پدر و مادر نمونه می خواهید به از بین بردن حسادت کودکان خود بپردازید، در ابتدا نشانه و علت های آن را شناسایی کنید و سپس با روش هایی که گفته شده به حل آن اقدام کنید.

وجود حس حسادت در کودکان

کودکان به طور معمول ساده و بسیار آشکار حسادت خود را بروز می دهند. کودکان در بروز احساساتی چون؛ محبت، تنفر، ناراحتی، دوست داشتن و حتی حسادت هیچ تردید و دو دلی به خود راه نمی دهند و به طور علنی این احساسات را بروز می دهند. این عوامل چون جنبه احساسی دارند شما را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهند، به همین دلیل در هنگام مشاهده احساسات منفی و حسادت سریعا به رفع آن اقدام می کنید. در ابتدا باید نشانه های کودک حسود و علت بروز حسادت را شناسایی کنید، سپس به رفع آن بپردازید.

نشانه های کودک حسود

برای از بین بردن حسادت کودکان ابتدا باید نشانه های آن را شناسایی کنید و سپس اقدام به اعمال دیگر کنید.

عوامل تاثیر گذار در حسادت کودک چیست؟

  • بروز حس مالکیت به صورت دو برابر

اگر کودک شما در خود احساس حسادت داشته باشد، نسبت به هر چیزی احساس مالکیت دو برابر دارد. این اتفاق فقط به صورت فیزیکی مشاهده نمی شود، بلکه این حس را نسبت به خواهر و برادران خود نیز بروز می کند. کودک در این حالت از سهیم شدن چیز هایی که جز اموال خود می داند، بیزار است. شدت این عامل در کودک ممکن است زمینه های افسردگی را برای او به وجود آورد.

  • خود را با دیگر افراد هم سن و سال مقایسه می کند

یک کودک حسود ممکن است توانایی، مهارت و داشته های خود را با دیگر کودکان هم سن و سال مقایسه کند. در مواردی که او دچار فقدان مهارت می شود، حس حسادت سراسر او را در بر می گیرد و شروع به بهانه گیری و پرخاش می کند.

  • کودک احساس عدم امنیت می کند

در برخی موارد از حسادت، ممکن است کودک دچار عدم امنیت و اطمینان شود. این حالت زمانی ایجاد می شود که پای خواهر و یا برادر تازه متولد شده در میان باشد. کودک برای تامین نیاز های خود تماما به شما می چسبد و از شما طلب مراقبت و محافظت می کند. او در این زمان به تمامی رفتار و احساسات شما توجه دارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

معرفی روش های موثر در از بین بردن حسادت کودکان

  • رفتار های خشمگین و پرخاشگرانه از خود بروز می دهد

کودک حسود بسیار غضب آلود است و با دیگر افراد رفتار های پرخاشگرانه دارد. او در این حالت نه تنها دوستان خود را بلکه خواهر و برادر کوچک تر را هم مورد خشم و غضب خود قرار می دهد. در برخی موارد مشاهده شده است که کودک سعی بر آسیب و صدمه زدن به دیگر افراد دارد. این جنبه از حالت های خطرناک حسادت است که باید به طور جدی کنترل شود.

  • سعی بر عصبانی شدن شما را دارد

اگر کودک نسبت به خواهر و برادر و یا اطرافیان خود احساس حسادت کند، تمام سعی خود را می کند تا توجه شما را جلب کند. او در این زمان تمام کارهایی که ممکن است رفتار شما را با او تغییر دهد انجام می دهد و با عصبانی کردن شما از خود تمام حواس شما را به خود مطعوف می کند. هدف این کودک در این زمان فقط مطعوف کردن تمام حواس ها به خود می باشد.

عواملی که در ایجاد حس حسادت کودکان نقش دارند

اگر به دنبال عوامل و ریشه کار هایی هستید که حسادت کودک را بر می انگیزاند، این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

آشنایی با روش های موثر در از بین بردن حسادت کودکان

  • لوس کردن و توجه بیش از حد به کودک

بیشتر والدین دوست دارند که کودکان خود را لوس کنند و همواره با توجه بیش از حد به آن ها، از هر نظر کودک را تامین کنند. همان طور که هرچیزی به میزان کافی مناسب است، توجه بسیار به کودک نیز حس برتری را در او ایجاد می کند. در این زمان اگر کودک شما با کودکی که داشته های او فراتر است برخورد کند، به دشت احساس نا امنی می کند و با پرخاشگری سعی بر آرام کردن خود دارد.

  • مقایسه

به طور طبیعی والدین تمایل دارند که کودکان خود را با دیگر کودکان مقایسه کنند. این اتفاق تا زمانی که در مقابل کودک انجام نشود، اشکالی ندارد اما اگر این اقدام در حضور آن ها صورت گیرد سبب کاهش اعتماد به نفس کودک  وایجاد رقابت بین آن ها می شود. این رقابت اگر به اندازه باشد، هیچ اشکالی ندارد اما بیش از حد آن موجب بروز حسادت در فرد می شود.

  • والدینی که همیشه نگران و محافظ اند

والدینی که همواره نگران سلامتی و اعمال کودکان خود هستند حس استقلال را از آن ها سلب می کنند. در این زمان کودک وقتی حمایت والدین را حس نمی کند خود را همانند گمشده ای می بیند که قادر به انجام هیچ کاری نیست. در این زمان که کارایی خود را نسبت به دیگران کمتر می بیند حس حسادت در او برانگیخته می شود.

  • رقابت ناسالم

رقابت در امور مهم و خوب برای کودکان امری مناسب است، اما اگر در شرایط غیر ضرروی این رقابت صورت گیرد تاثیرات بد و منفی بر روحیه کودک می گذارد. این حالت زمانی در کودک ایجاد می شود که در مقابل کودک از دیگران تعریف و تمجید می شود. به طور مثال زمانی که کودکی در حال انجام حرکات ورزشی است با آب و تاب از او در مقابل کودک خود تعریف می کنید و انتظار دارید که کودک شما نیز این توانایی را در خود دارا باشد.

روش های از بین بردن حسادت کودکان

  • والدینی که همواره کودک خود را کنترل می کنند

زمانی که والدین کنترل بیش از حد بر روی اعمال کودکان خود دارند، حس حسادت و آزار را در کودک ایجاد می کنند. در این زمان والدین انتظار دارند که کودک از تمامی قانون های وضع شده در منزل پیروی کند و هیچ گاه قدرت والدین را زیر سوال نبرد. کودک با قرار گرفتن در شرایط سخت و دارای قوانین بسیار خود را نسبت به هم سن و سالان کمتر احساس می کند و از اعتماد به نفس پایین برخوردار می شود.

  • حسادت در امور درسی و مهارتی

همه حسادت ها بد نیستند، برخی حسادت ها که در امور درس و  تقویت مهارت ها به وجود می آید، برای پیشرفت در زمینه های اجتماعی امری عادی و طبیعی به شمار می رود. برخی کودکان که دارای حسادت خوب هستند سعی می کنند مطالب درسی را به خوبی متوجه شوند و فعالیت های خود را به درستی انجام دهند.

  • حسادت به خواهر و برادر

بسیار دیده شده که کودکان بزرگتر نسبت به خواهر و برادر کوچک خود حسادت بسیار دارند. این حالت زمانی اتفاق می افتد که تمام حواس و احساس والدین به محض تولد دیگر فرزند، معطوف فرزند کوچک تر می شود. در این زمان کودک شرایط را غیر قابل تحمل می بیند و نسبت به خواهر و برادر خود حس حسادت بسیار می کند.

پیامد های حسادت

پیامد هایی که حس حسادت در کودکان به وجود می آورد

همان طور که گفته شد حسادت در کودک یکی از احساسات منفی است که بر شخصیت وی تاثیر بدی می گذارد. اگر می خواهید اقدام به از بین بردن حسادت کودکان کنید، مراقب پیامد های آن باشید که گریبان گیر شما نشود. این نشانه ها عبارت است از:

  1. پرخاشگر شدن کودک
  2. زورگویی و ناسزا گویی کودک به دیگران
  3. منزوی و گوشه گیر شدن کودک
  4. کودک حس درماندگی دارد و سعی بر بروز آن می کند
  5. اعتماد به نفس کودک به شدت کاهش می یابد

چگونه می توان با حس حسادت در کودکان مقابله کرد؟

با حس حسادت باید به درستی و شیوه مناسب رفتار کرد. اگر شما در حین از بین بردن حسادت کودکان اقدامی اشتباه انجام دهید، ممکن است نتیجه ای عکس دریافت کنید. در ادامه این مطلب مواردی را ذکر کرده ایم که با رعایت آن ها می توانید به از بین بردن حسادت کودکان بپردازید.

چگونه کودک حسود می شود؟

  • به صحبت های کودک به خوبی گوش دهید

حسادت را نمی توان احساسی سطحی و زود گذر در نظر گرفت، بلکه این احساس ریشه های عمیقی در دل و جان فرد می افکند که ممکن است با توجه به آن حرکات ناپسندی از خود بروز دهد. برای جلوگیری از ایحاد این حس به سخنان کودک به خوبی گوش دهید و در رفع ترس و نگرانی های او همراه کودک شوید.

  • احساسات منفی کودک را تبدیل به احساسات مثبت کنید

کودکان ممکن است در خود افکار منفی را رشد دهند که زمینه ساز حس حسادت در آن ها شود. اگر از نظر درسی کودک شما در سطح پایینی از دوست، خواهر و برادران خود قرار دارد، او را تشویق و حمایت کنید تا به خوبی درس بخواند و نمرات خوبی را دریافت کند.

  • با کودک خود همراه شوید و با او همدلی کنید

اگر کودک شما از خود رفتار خشن و بدی بروز می دهد، شاید خواهان توجه و محبت از طرف شما می باشد. در این زمان از سرزنش و تحقیر کودک خود جلوگیری کنید، بهتر است که با او درد و دل کنید و از احساسات او با خبر شوید.در این حالت باید کودک را از شرایط سختی که برای خود ساخته بیرون بکشید و در مقابله با مشکلات همراه او شوید.

  • اهمیت مشارکت را برای کودک خود بازگو کنید

لازمه تربیت در هر کودک توجه به اهمیت سهیم شدن و مشارکت با دیگر افراد است. اگر می خواهید در از بین بردن حسادت کودکان موفق شوید ابتدا باید به کودک خود آموزش دهید که داشته های خود را با دیگران سهیم شود. این اقدام مناسب ترین راه حل برای از بین بردن حسادت کودکان است.

برای از بین بردن حسادت کودکان باید چیکار کنیم

  • به هیچ وجه مقایسه نکنید

همان طور که در مطالب بالا گفته شد از مقایسه کودکان به شدت دوری کنید. با این کار عزت نفس کودک را کاهش می دهید و در میزان کارایی او تاثیر منفی می گذارید. به یاد داشته باشید که هر کودک دارای استعداد و توانایی های خاص خود می باشد، سعی نکنید که کودک را باب میل تصور خود و دیگران آموزش دهید. به جای این کار می توانید در رشد و توسعه مهارت های درونی او کمک بسیاری انجام دهید.

  • کودک را بیش از حد نیاز تحسین نکنید

شما به عنوان والدین کودک، گاه آن ها را بیش از حد نیاز تحسین می کنید و مورد لطف و ستایش قرار می دهید. هر چیزی به مقدار مناسب دواست، در هر چیزی زیاده روی نکنید. خوبی های او را ببینید و از او تشکر کنید ولی این عمل را زیاده از حد انجام ندهید. تحسین ها بیش از حد باعث خود بزرگ بینی کودک می شود که حس حسادت را همانند بذری در دل آبیاری و تقویت می کند.

  • از مقایسه های درسی کودک بپرهیزید

مقایسه در هیچ مورد، امری مناسب تلقی نمی شود. به هیچ عنوان عملکرد درسی و ورزشی کودک خود را با دیگر کودکان و یا حتی خواهر و برادر او مقایسه نکنید. به جای مقایسه می توانید او را مورد تشویق و حمایت قرار دهید و در صورت عملکرد های مناسب برای او پاداشی کوچک در نظر بگیرید.

در از بین بردن حسادت کودکان باید چه آموزش هایی به او بدهیم؟

  •  رفتار مناسب را در کودک ایجاد کنید

تا حد امکان از انجام هر نوع عملی که سبب تقویت حس حسادت در کودک می شود بپرهیزید. محبت را به کودک یاد دهید و در سهیم شدن اموال خود با دیگران او را تشویق کنید. آموزش رفتار های مناسب به کودک او را از ناهنجاری های اخلاقی در امان نگه می دارد و هیچ وقت به آزار خود و دیگران فکر نمی کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *