دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با کشور اتیوپی

  • مریم صبوری
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

کشور اتیوپی از لحاظ اقتصادی جزو دسته های بالای تاریخی در اقتصاد است که آب و هوای کلی منطقه شمالی و شرقی آن گرم و خشک با ارتفاعات معتدل می باشد و دین اقلیت آن ها مسیحی می باشد. با مجله آرگا همراه باشید تا بیشتر درباره اینکشور اطلاعات کسب نمایید.

جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی با اسم تاریخی حبشه در منطقه ای محدود به خشکی در شاخ آفریقا قرار گرفته است. اتیوپی با جمعیت ۱۰۰٬۰۱۳٬۰۱۲ نفره جزء دومین کشور پر جمعیت قاره آفریقا به حساب می آید که وسعت آن بالغ بر ۱٬۱۰۴٬۳۰۰ کیلومتر مربع از ۱۰ کشور بزرگ آفریقا می باشد که پایتختش شهر آدیس آبابا است. کشور پهناور اتیوپی از شرق با جیبوتیو سومالی، از شمال با اریتره، از غرب با سودان و از جنوب با کنیا همجوار می باشد که تا سال ۱۹۹۳ اریتره بخشی از اتیوپی بود. این کشور همواره از کهن ترین کشور های جهان به شمار می رود که دومین کشوری بوده بعد از ارمنستان مسیحیت را به دین رسمی شناخت. اتیوپی از طولانی مدت ترین تمدن های خاورمیانه در شمال آفریقا می باشد که هیچ گاه تحت استعمار کشور دیگری نبوده است و خودش همیشه استقلال داشته است. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این کشور اطلاعات کسب نمایید.

بزرگ ترین کشور اتیوپی

آشنایی با کشور اتیوپی

کشور اتیوپی با نام رسمی (جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی) از کشور های مستقل قدیمی محسوب می شود که از گذشته جزو سازمان های بین المللی می باشد. همچنین در سال ۱۹۴۲ به عضویت سازمان منشور ملل متحد درآمد که با تاسیس قاره آفریقا از ۵۱ نفر عضو پذیرفته شده بود که از بنیان گذار های اصلی سازمان اتحاد آفریقا به شمار می رود. یکی از پادشاهانی که در سده یکم میلادی توانست منطقه را یک تخته و یک پارچه نماید پادشاه آکسوم بود که به عنوان نیای اتیوپی در سده میانی شناخته شد. به طوری که مانی یکی از پیامبران ایرانی آکسوم را با کشور های رم و و چین از ۴ قدرت بزرگ زمان دانست.

کشور اتیوپی کجاست؟

اتیوپی با سابقه بالغ بر ۱۰۰۰ ساله خود از زمان باستان یونانی ها او را اتیوپی نام نهادند که در واقع این واژه یونانی آیثیوپس به معنی چهره‌سوخته می باشد. این کشور در سال ۱۹۳۶ توسط ایتالیا تصرف شد که تا سال ۱۹۴۱ درگیر جنگ بودند و سپس بعد شکست ایتالیا در جنگ جهانی دوم اتیوپی کشور های آفریقای شرقی را تخلیه کرد. اتیوپی کشوری است که از لحاظ انسان شناسی و تاریخ بسیار مهم می باشد که طبق تحقیقات بسیاری از اجدادان بزرگ به شهر های اطراف پایتخت سفر کردند. یکی از مشکلاتی که مردم اتیوپی را به خود درگیر کرد خشکسالی و گرسنگی به مدت زیادی بود که در دهه هشتاد به دلیل فرسایش خاک در جنگ این کشور دچار قحطی بزرگی شد.

اقتصاد کشور اتیوپی

  •  آرون گروپس

آب و هوای اتیوپی

آب و هوای کلی منطقه شمالی و شرقی آن گرم و خشک با ارتفاعات معتدل می باشد که کشوری متنوع با هوایی متعادل است. که در اصل ارتفاع سطح آن با ۳ نوع است: در ارتفاعات بالا با ۲۴۰۰ متر منطقه سرد قرار دارد، در دامنه انجماد تا شانزده درجه سانتی نوسان دارد و در ارتفاع ۱۵۰۰ متری با دمای ۱۷ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است. مناطق گرم آن با ارتفاع زیر ۱۴۰۰ متر قرار دارد که خشک و با درجه حرارت ۳۰ تا ۵۰ سانتی گراد می باشد. همچنین در فصول بارندگی بارش های متناوب را در پی دارد که بقیه زمان ها خشک است. سرچشمه دریاچه تانا در شمال از نیل آبی گرفته می شود که حیواناتی از قبیل؛ گرگ اتیوپیایی، بز کوهی والیا، میمون گلادا و روباه میمون نما دارد.

درباره کشور اتیوپی

سیاست در این کشور

رئیس دولت در کشور اتیوپی نخست وزیر می باشد که قدرت اجرایی به دست کابینه و دارای ۲ مجلس می باشد. رئیس جمهور را مجلس نمایندگان مردمی به مدت ۶ ساله آن را تعیین می کنند که قدرت اجرایی ندارد همچنین نخست وزیر توسط حزب برنده در انتخابات مجلس قانون گذاری تایین خواهد شد. در خصوص شورای سلطنتی این کشور بر اساس قانون اساسی آن از سمت مشاوره امور حکومتی به امپراتوران اتیوپی از طرف مشاور مقام سلطنت انتخاب شده و عضو های آن برگزیده می شوند. حکومت سلطنتی در اتیوپی منسوخ به سلطنت طلبان شده که هنوز شورا را اداره می کند در تاریخ ۲۰۰۵/۰۳/۱۶ پرنس ارمیاس سهل سلاسی توسط شاه رزا باکوب امها سلاسی رئیس شورای سلطنتی منتخب می شود.

آب و هوای اتیوپی

اقتصاد در اتیوپی

کشور اتیوپی از لحاظ اقتصادی جزو دسته های بالای تاریخی در اقتصاد است که با تولید ۷/۵۵ میلیارد دلار ناخالصی داخلی با جمعیت ۲۷/۲۷ نفری نیرو کار و حدود ۸۰% از مردم به بخش کشاورزی خدمت می کنند. این مردم با تعداد ۳۸/۹% از آن ها زیر خط فقر هستند که نرخ تورم با ۹% به روز است. صادرات این کشور بیشتر قهوه می باشد که محصولاتی از قبیل؛ سبزیجات، چرم و پوست، دانه روغنی، مواد غذایی، تولید کرده و صادرات به کشور های آلمان، ایتالیا، امریکا، ژاپن، عربستان، چین، جیبوتی دارد. همینطور در عوض واردات از کشور های عربستان و چین و آلمان و هند و ایتالیا را دارد که محصولاتی مثل: حیوانات زنده، مواد شیمیایی، ماشین‌آلات، نفت، مواد غذایی، غله و منسوجات، وسایل نقلیه موتوری می رسد. اتیوپی از جمله کشور های فقیر می باشد که اراضی آن ۶۵% و فقط ۱۰% از آن به زیر کشت می رود که محصولاتش سیب زمینی، گندم، قهوه، جو و پنبه است و دامپروری آن قابل اهمیت زیاد می باشد. در جهت صنعتی سیمان و نساجی رونق دارد که موادمعدنی استخراجی آن طلا و نیکل و منگز و طلای سفید است.

کشور اتیوپی کجاست؟

درباره مردم و جمعیت کشور اتیوپی

جمعیت این کشور با تنوع زیاد و اکثر زبان ها و نژاد ها مثل:سامی یا گاشیتیک و امهارا و ارومو و تیگرائی با مخلوطی از ۳ چهارم جمعیت و با بیش از ۸۰ گروه مختلف در اتیوپی زندگی می کنند که جمعیت هر گروه به ده هزار نفر می رسد. در کل مجموع جمعیتی حدود ۷۷.۵۱۱.۸۷۷ نفر هستند که میانگین سنی ۱۸ سال دارند. از کل جمعیت ۶۰% مردم مسیحی و ۹% مسلمان اند که زبان رسمی اغلب آن ها امهاری می باشد. برخی از مردم با نژاد ۲ رگه سیاه و سامی به زبان های امهاری، هراری، تیگره، سودو، چها، سیلته و اینور سخن می گویند که تقریبا با ۴۸ زبان مختلف در زبان محلی به تیگرنیا و اورومیفا تسلط دارند. زبان انگلیسی هم از زبان دوم یادگیری آن ها در تحصیل دبیرستان و راهنمایی و دانشگاهی ها به شمار می رود که تدریس می شود. طبق سرشماری سال ۱۹۹۴ اورومو با ۱.۳۳% از جمعیت عظیم ترین تعداد نفرات را داراست که امهارا ۲.۳۰%، تیگرائی ها ۲.۷% از جمعیت، سومالی ۰.۶%، گوریج ۳.۴%، وولایتا ۲%، سیداما ۴.۴%، هادیا ۲% و آفار و گامو جمعا ۳% هستند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *