دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرورش گل آکالیف و آشنایی با نحوه هرس کردن و تکثیر این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

گیاه آکالیف از دسته گیاهان گلداروزینتی محسوب می شود که گل های آن مشابه دم روباه هستند و به همین خاطر محبوبیت فراوانی درمیان افراد پیدا کرده و دراین مقاله به بیان پرورش گل آکالیف خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که گیاه آکالیف از دسته گیاهان بومی آسیای جنوب شرقی محسوب می شود که به دلیل جنبه زینتی و زیبایی آن به اغلب خانه ها راه پیدا کرده است و برگ های دارای شکل هایی منحصر به فرد هستند که جذابیت آن را دو چندان خواهد کرد. برای آشنایی با آموزش پرورش گل آکالیف این مطلب را مطالعه نمایید.

نحوه پرورش گل آکالیف

جالب است بدانید که گیاه آکالیف از دسته گیاهان جنوب آسیا محسوب می شود که دارای برگ هایی سبز و درشت و بیضی شکل است. همچنین شاتون های این گیاه بلند و قرمز رنگ هستند که شباهت فراوانی نیز با دم روباه دارند. بهتر است بدانید که گیاه آکالیف در تمام طول سال گل خواهد داد و در فصول تابستان و بهار میزان گلدهی آن به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. توجه داشته باشید که نگهداری گیاه آکالیف در محیط خانه کار بسیار سختی به نظر می رسد و منجر به ریزش اغلب برگ های آن خواهد شد به همین خاطر نمی توان برای مدت طولانی این گیاه را در محیط خانه نگهداری کرد. این گیاه دارای گل های پرز مانندی است که شما می توانید آن ها را به رنگ های مختلف سبز،سفید و قرمز مشاهده نمایید.

چگونگی پرورش گل آکالیف

همچنین این گل ها دارای عمری طولانی هستند و طول آن ها بین ۲۰ سانتی متر تا ۳ متر متغیر خواهد بود. جالب است بدانید که گیاه آکالیف دارای عمری طولانی است و پس از گذشت ۵ سال به بلوغ خواهد رسید و در طول این دوران بایستی شرایط مورد نیاز گیاه را فراهم نمایید تا گیاه بتواند بهترین رشد خود را نشان دهد.

شرایط مورد نیاز برای پرورش آکالیف:

همانطور که می دانید برای پرورش گل آکالیف به محیط و شرایطی نیاز دارید تا گیاه بتواند روند رشد خود را به خوبی طی کند و میزان باروری آن افزایش پیدا کند. به همین منظور در ادامه به بیان چندی از اصول لازم برای پرورش گیاه آکالیف پرداخته ایم:

آبیاری:

بهتر است بدانید که پرورش گل آکالیف به آبیاری منظم به ویژه در ماه های گرم سال نیاز دارد و بایستی خاک حاوی گیاه همواره مرطوب باشد و برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه توصیه می شود که آن را با مقداری آب آبیاری نمایید. توجه داشته باشید که این گیاه به رطوبت فراوانی نیاز دارد و به همین منظور نگهداری آن در خانه کار درستی نیست زیرا در محیط خانه نمی توان رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کرد و در نهایت برگ ها شروع به ریزش خواهند کرد.

آبیاری منظم گیاه آکالیف برای رشد بهتر

  •  آرون گروپس

نور:

بهتر است بدانید که نور کامل برای رنگ گیری بهتر شاخه و برگ های گیاه بسیار مناسب است و گیاه به این درجه از نور نیاز دارد البته که آکالیف تا حدودی قادر به تحمل سایه نیز است. توجه داشته باشید که تابش نور مستقیم خورشید برای گیاه آکالیف مضر خواهد بود و منجر به خشک شدن گیاه خواهد شد. توصیه می شود که از نگهداری گیاه آکالیف در محیط خانه پرهیز نمایید زیرا اغلب باعث ریزش برگ ها خواهد شد. به طور کلی پرورش گل آکالیف در محیط بالکن و باغچه مناسب تر خواهد بود.

خاک:

بهتر است بدانید که گل آکالیف به خاکی با زهکشی خوب و تقویت شده همراه با مواد عالی نیاز دارد. خاک مطلوبی که برای پرورش گیاه آکالیف توصیه می شود در واقع مخلوطی از یک قسمت تورب،سه قسمت خاک برگ،دو قسمت ماسه و یک قسمت کود پوسیده دامی می باشد. توصیه می شود که هر سال حداقل دو مرتبه گلدان حاوی گیاه را تعویض نمایید زیرا عدم انجام باعث خواهد شد تا ریشه های گیاه گلدان را پر کند و در نهایت منجر به زرد شدن برگ ها خواهد شد.

استفاده از خاک مرغوب برای پرورش گل آکالیف

دما:

توجه داشته باشید که بازه دمایی مناسب برای پرورش گل آکالیف ۱۶ درجه تا حداکثر ۳۰ درجه سانتی گراد خواهد بود. بهتر است بدانید که گیاه آکالیف مناسب برای فضاهای گلخانه ای گرم است ولی بایستی آن را از منبع حرارتی مانند شوفاژ و رادیاتور و همچنین جریان مستقیم هوا دور نگه داشت.

کوددهی:

از آنجایی که گیاه آکالیف سرعت رشد بالایی دارد به همین خاطر به تغذیه درست و فراوانی نیز نیاز دارد. توجه داشته باشید که اگر به این گیاه کود ندهید برگ هایش سریع زرد خواهند شد و در نهایت از بین می روند. توصیه می شود که در اوایل بهار تا اواسط تابستان هر دو هفته یک مرتبه به گیاه خود آب بدهید. بهتر است بدانید که گیاه آکالیف نیاز به کود  ازته دارد و به همین خاطر پیشنهاد می شود که از کودی شامل ۱۰۰ گرم نیترات پتاسیم،۱۰۰ گرم فسفات کلسیم و ۲۰۰ گرم سولفات آمونیوم به مقدار ۲ گرم در لیتر در زمان مناسب استفاده نمایید.

تاثیر کوددهی بر رشد بهتر گیاه

تعویض گلدان:

همانطور که متوجه شدید آکالیف ها رشد بسیار سریعی دارند و البته سرعت رشد آن به نوع گیاه نیز بستگی خواهد داشت. توصیه می شود که در سال های اول هر بهار گلدان حاوی آکالیف ها را تعویض نمایید. به طور کلی زمانی که گیاه به سایز اصلی خود رسید تعویض گلدان را بایستی انجام دهید. برای انجام عمل تعویض گلدان بایستی گیاه را از گلدان خارج نمایید و ریشه ها و شاخه هایش را هرس نمایید و سپس آن را در گلدانی با همان سایز قبلی و همراه با خاک تازه بکارید. توجه داشته باشید که اغلب آکالیف ها قادر هستند تا هرس شدید را نیز تحمل نمایند.

تعویض گلدان حاوی گیاه برای رشد بهتر

هرس گیاه آکالیف:

بهتر است بدانید که هرس کردن این گیاه تنها محدود به جدا کردن گل های پژمرده و شاخسار های اضافی خواهد شد که انجام این کار باعث افزایش میزان گل بر روی شاخه ها خواهد شد. همچنین برای اینکه رشد ساقه های جانبی تحریک شود و گیاه بیش از پیش به شکل و فرم بوته ای درآید می توان از هر ساقه حدود ۸ الی ۱۲ سامتی متر باقی گذاشت و بقیه را قطع نمود.

چگونگی هرس کردن گیاه آکالیف

تکثیر گیاه آکالیف:

بهتر است بدانید که گیاه آکالیف از طریق قلمه ساقه که از نوع نیمه خشتی نیز می باشد قابل تکثیر خواهد بود و زمان برداشت این قلمه ها در اواسط بهار خواهد بود یعنی زمانی که درجه حرارت محیط ریشه زایی گیاه به ۲۰ الی ۲۴ درجه سانتی گراد خواهد رسید و رطوبت نسبی محیط ۸۰ درصد باشد. بهتر است بدانید که ریشه زایی گیاه در مدت زمان ۱۵ روز اتفاق خواهد افتاد و بایستی پس از ریشه زایی گیاه آن را به محل اصلی آن یعنی گلدان هایی که حاوی خاک مرغوب هستند انتقال داد.

روش های مختلف پرورش گل آکالیف آکالیف

انواع آکالیف

کالیفا مارجیناتا :این گونه از گیاه آکالیف که به آکالیفای برگی نیز شناخته می شود که در مناطق استوایی و نیمه استوایی می روید، گیاهی با برگ های سبز تیره مایل به قهوه ای می باشد که دارای شاتون های صورتی کوتاه و یک ساقه چوبی و ایستاده می باشد، همچنین این گیاه به دلیل شرایط آب و هوایی کشورمان به عنوان یک گیاه آپارتمانی در داخل منزل نگهداری می شود.

پرورش گلهای آکالیفا

آکالیفا ویلکزیانا :این گونه از اکالیفا که اکالیفا برگ مسی نیز نامیده می شود، دارای برگهایی رنگین بوده و البته همیشه سبز می باشد، ارتفاع این نوع آکالیفا به سه متر می رسد.

آکالیفا هیزپیدا : یک گونه دیگر از خانواده فرفیون ها می باشد که زادگاه آن در آسیای جنوب شرقی بوده و به آکالیفای ساندری نیز شناخته می شود، این گیاه دارای برگ های طویل، بیضوی و به رنگ سبز درخشان و شاتون های رنگی بلند بوده که ساقه آن نیز چوبی است.

جالب است بدانید که از گل آکالیف می توان به عنوان گیاهی زینتی در منازل و اغلب در گلدان استفاده کرده و پرورش داد، به علت آویزان بودن شاتون های این نوع گل ها، کشت آنها در گلدان های آویز می تواند منظره فوق العاده زیبایی به وجود آورد، ضمن اینکه از این گیاهان می توان در باغ های صخره ای و فضا های سرسبز به عنوان گیاهان زینتی استفاده فراوانی کرد.

تکثیر و نگهداری گل آکالیف

آفات و بیماری های گیاه آکالیف:

بهتر است بدانید که آفات و بیماری های خاصی برای گیاه تاکنون شناسایی نشده است و به طوری کلی خطری نمی تواند در روند رشد گیاه اختلال ایجاد نماید.

البته یکی از مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاید برای حیوانات است زیرا نباید اجازه دهید که حیوانات از این گیاه تغذیه کنند زیرا برای بدن آن ها سمی خواهد بود و در مدت زمان کوتاهی آن ها را از پای درخواهد آورد.

در صورت تمایل برای آشنایی با پرورش گل فیلودندرون و پرورش گل پتوس ساتین در منزل می توانید بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *