دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص آب پنیر و نگاهی به فایده های شگفت انگیز این ماده غذایی با ارزش

  • ساناز براتی
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

آب پنیر ماده ای طبیعی که برای تمام رده های سنی بسیار مناسب و پر فایده است. آب پنیر دارای خواص بسیاری از جمله درمان کننده یبوست، تنظیم کننده فشار خون و قند خون، دفع کننده سنگ کلیه و سنگ صفرا، مفید برای بیماران دیابتی، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و … است.

هنگام تهیه کردن پنیر یا ماست به روش خانگی همواره میزان زیادی مایع زرد رنگ از پنیر باقی خواهند ماند که برخی آن را ماده ای بی مصرف و زائد دانسته و دور می ریزند. ولی در اصل این مایع همان سرم یا مایع شیر و یا همان آب پنیر است که سرشار از مواد مغذی بسیاری برای سلامت بدن است. در این مطلب با خاصیت های مختلف آب پنیر آشنا می شویم.

خواص مختلف آب پنیر

آب پنیر معجونی است مقوی که برای تمام رده های سنی مورد مصرف بوده و خواص درمانی ویژه ای دارد. آب پنیر یا آب ماست که در زبان عربی به آن «ماء الجبن» می گویند جایگاه مهمی در طب سنتی داشته است. در حال حاضر بسیاری از کشورها آب پنیر را به قرص، پودر و انواع مکمل غذایی تبدیل کرده اند و از آن استفاده می نمایند. همانطور که گفتیم آب پنیر دارای خاصیت های زیادی بوده به طوریکه در ایتالیا دو ضربالمثل در اینباره وجود دارد: «برای سالم ماندن و فعالیت، آب پنیر بخور» و «با خوردن روزانه آب پنیر دکترها بیکار خواهند شد». در ادامه با معرفی برخی از خواص مهم آب پنیر همراه ما باشید.

خاصیت های برای آب پنیر

ضد یبوست، بالا بردن سرعت هضم، کاهش دهنده وزن

آب پنیر به دلیل دارا بودن میزان زیادی از املاح و باکتریهای کمک کننده به هضم غذا، باعث هضم بهتر غذا و تحریک حرکات دودی روده خواهند شد. پس در صورت داشتن مشکلات گوارشی آب پنیر را از یاد نبرید.

آب پنیر به دلیل داشتن خاصیت هضم کنندگی و بالا بردن سرعت هضم غذا، سبب دفع بهتر و روان شدن مدفوع شده و حالت نیمه اسهال ایجاد می کند پس در درمان یبوست بسیار مفید است و باعث بهبود در تخلیه رودها می شود که این موضوع خود به خود به کاهش وزن می انجامد. برای نتیجه بهتر بعد از هر وعده غذایی یک لیوان آب پنیر را مصرف نمایید.

خاصیت های مختلف آب پنیر

از بین برنده سلولیت

آب پنیر یکی از بهترین مواد از بین برنده سلولیت است. به خاطر دفع چربی و اهمیت آن در زمان مصرف آب پنیر، با مصرف طولانی مدت این ماده مغذی چربی های اضافه در بدن دفع خواهد شد و باعث کوچک شدن شکم و کاهش سلولیت می شود.

  •  آرون گروپس

تنظیم کننده قند خون

با توجه به تحقیقات انجام شده در افراد دچار شده به دیابت نوع دو، استفاده از آب پنیر در این بیماران باعث ترشح انسولین در بدنشان شده و باعث تنظیم و کاهش میزان قند خون در آنها می شود. آب پنیر یکی از بهترین مواد تنظیم کننده قند خون است.

انواع خاصیت های آب پنیر

تنظیم کننده فشار خون بالا

استفاده بیش از حد از مواد حاوی سدیم باعث افزایش در فشار خون می شود، همچنین عدم مصرف و یا کاهش مصرف مواد حاوی سدیم فشار خون را کاهش خواهد داد. آب پنیر به دلیل دارا بودن میزان زیادی کلسیم، پتاسیم و منیزیم باعث می شود تا غلظت یون های کلسیم، پتاسیم و منیزیم در بدن به طور طبیعی بالا رفته و این موضوع به تنظیم فشار خون و همچنین کاهش آن در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می انجامد. آب پنیر در رده بهترین تنظیم کنندگان فشار خون قرار دارد.

خواص و ویژگی های آب پنیر

مکمل غذایی برای ورزشکاران

افراد ورزشکار در طول روز و در زوان انجام فعالیت های ورزشی به آب و مواد معدنی بیشتری نیاز دارند. مصرف آب پنیر بسیار مفید تر از یک وعده غذایی است. این ماده به خاطر دارا بودن خواص هضم کنندگی غذا و مواد مغذی بسیار از جمله انواع پروتئین، کربوهیدرات ها و املاح مختلف برای ورزشکاران بسیار مهم و حیاتی است. استفاده از آب پنیر مثل یک مکمل غذایی مفید و طبیعی برای ورزشکاران خواهد بود.

مکمل غذایی برای سالمندان

با توجه به شواهد و تحقیقات انجام شده اکثر سالمندان به مشکلات گوارشی دچار هستند. برای رفع این مشکل مصرف همیشگی آب پنیر پیشنهاد می شود. آب پنیر باعث بهبود فرایند گوارش و دفع مواد اضافه شده و بعلاوه مشکلات شایع در افراد سالمند بخصوص بواسیر و هموروئید را در این افراد پیشگیری و درمان خواهد نمود.

خاصیت های دارویی آب پنیر

خاصیت آنتی اکسیدانی

آب پنیر با توجه به داشتن اثر آنتی اکسیدانی طبیعی باعث می شود تا ترکیبات اکسیده شده کاهش پیدا کند. برای رسیدن به این خاصیت آب پنیر باید این ماده را حداقل در طی دو هفته استفاده نمایید.

تقویت و رشد استخوان ها

وجود مقدار زیادی از مواد آلی و معدنی در آب پنیر سبب رشد و تقویت استخوان ها می شود همچنین باعث تحریک سلول های بنیادین تشکیل دهنده استخوان ها خواهد شد. کلیه این مواد مفید آب پنیر از طریق روده جذب بدن می شوند.

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

همانطور که گفته شد آب پنیر دارای پروتئین و اسید آمینه های بسیاری است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد هر چه بهتر آن کمک می کنند. آب پنیر مستقیما سلول های لنفوسیت t که نقش اساسی در سیستم ایمنی دارند، را تقویت کرده و در نهایت باعث کاهش تحلیل بافت های بدن در طول بیماری می شود. همچنین باعث بالا رفتن سطح سلامتی و سریع شدن بهبود بدن بعد ار بیماری می شود.

آب پنیر و خاصیت های آن

مناسب برای کسانی که خوردن مواد پروتئینی برایشان مضر است

آب پنیر دارای چربی و پروتئین اندکی است اما حاوی مقادیر بالایی از مواد معدنی به ویژه کلسیم است. همچنین آب پنیر دارای مقادیر زیادی ویتامین B2 و B6 است در نتیجه برای افرادی که استفاده از پروتئین و چربی برایشان مضر است پیشنهاد می شود. این افراد نیاز به پروتئین و چربی نداشته و در مقابل به مواد معدنی و ویتامین های بیشتری نیاز دارند. به این منظور به افراد دارای این مشکل توصیه می شود تا قبل از صبحانه یک فنجان و قبل از خوردن شام یک فنجان آب پنیر مصرف نمایند.

دفع کننده سنگ کلیه

یکی از موارد ابتلا به سنگ کلیه مصرف نکردن آب کافی است. استفاده از آب پنیر در طول روز به اندازه دو تا سه فنجان به خاطر پروتئین کم و کلسیم مناسب باعث فشار به کلیه ها نخواهد شد و در مقابل باعث بیشتر شدن ادرار د دفع بهتر مواد زائد مثل اگزالات و اسید اوریک می شود.

دفع کننده سنگ صفرا

همانطور که قبلا اشاره کردیم آب پنیر دارای حالت اسیدی و ضد یبوست بوده و به همین جهت باعث از بین رفتن و درمان سنگ صفرا می شود. سنگ های صفرایی که هنوز به رشد زیادی نرسیده باشند به راحتی با مصرف آب پنیر برطرف خواهند شد.

خواص مختلف آب پنیر

برطرف کننده تورم مفاصل

آب پنیر دارای خواص دفع بلغمی بوده و باعث پاکسازی بدن از اخلاط مضر می شود. وجود اخلاط مضر در بدن در برخی موارد موجب تورم مفاصل در دست و پا می شود. مصرف آب پنیر در طولانی مدت این مشکل را بر طرف خواهد کرد.

خاصیت ضد سرطانی آب پنیر

اب پنیر به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان ها توانایی مبارزه با رادیکال های آزاد را دارد، رادیکال های آزاد یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن سلول های سرطانی هستند. پس سعی کنید که آب پنیر را در وعده های غذایی خود بگنجانید.

کاهنده علائم هپاتیت

برخی از مواد مغذی موجود در آب پنیر مثل آمینواسیدها، لاکتوفرین، بتالاتوگلوبین و ایمونوگلوبین باعث کاهش علائم هپاتیت خواهند شد. مصرف آب پنیر برای درمان هپاتیت موثر است.

خاصیت های آب پنیر برای درمان بیماری ها

مفید برای مبتلایان به ایدز

همانطور که گفته شد آب پنیر دارای آمنی اکسیدان های قوی است که در افراد بویژه کودکان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. بیماران مبتلا به ایدز سیستم ایمنی ضعیفی دارند در نتیجه برای تقویت سیستم دفاعی و ایمنی این نوع بیماران آب پنیر بسیار تاثیر گذار است.

جلوگیری از التهاب روده

بیماری التهاب روده برای کسانی پیش می آید که سیستم گوارششان به سختی کار می کند. آب پنیر به دلیل جذب و هضم آسان بدون هیچ آسیبی به سیستم گوارش، پروتئین مورد نیاز را در اختیار بدن قرار می دهند و باعث پیشگیری از التهابات روده خواهد شد.

کنترل کننده کلسترول

استفاده از آب پنیر باعث کنترل سطح کلسترول بدن می شود و سطح بالای کلسترول LDL یا همان کلسترول بد را کاهش می دهد. کلسترول بد باعث بوجود آمدن مشکلات حادی مثل بیماری قلبی می شود.

انواع خواص آب پنیر

مفید برای قلب

همانطور که در بالا اشاره کردیم یکی دیگر از خواص آب پنیر پیشگیری از مشکلات قلبی است. پروتئین موجود در پنیر برای قلب بسیار مفید بوده و باعث افزایش گلبول های قرمز خون می شود. بعلاوه آب پنیر دارای مواد زیست فعالی است که بسیار مفید برای سلامتی قلب هستند.

جلوگیری از کمی ماهیچه و کاهش عضلات

کاهش پروتئین در بدن باعث مشکل کم ماهیچگی در سالمندان خواهد شد. مصرف مداوم آب پنیر برای جلوگیری از این مشکل و کاهش سرعت این بیماری کمک می کند. بعلاوه وجود پروتئین وی در پنیر باعث حفظ توده عضلانی در سنین پیری است.

کاهنده استرس و افسردگی

آب پنیر به دلیل وجود آمینو اسید مناسب برای افراد مضطرب و افسرده است. با اضافه کردن آب پنیر به رزیم غذایی می توان علائم این مشکلات را کنترل نمود.

ویژگی های درمانی آب پنیر

مفید برای کبد چرب

استفاده از آب پنیر و یا نوشیدن آن به همراه خاکشیر بسیار مفید برای کبد بوده و دارای خواص بسیاری است. از این دو به عنوان دارویی ضد سودا و ضد صفرا و همچنین باز کننده مسیرهای کبدی استفاده می شود.

آب پنیر برای سلامت پوست

علاوه بر خاصیت های دارویی آب پنیر، این آب برای سلامت پوست نیز مفید است. از آب پنیر می توان در درمان کک و مک استفاده کرد، برای این منظور کافیست روزانه دو تا سه لیوان آب پنیر بنوشید تا علاوه بر رفع کک و مک باعث شادابی و رفع خشکی پوست شما شود.

خاصیت های بیشمار آب پنیر

نوشیدن آب پنیر همچنین باعث درمان پسوریازیس خواهد شد.

استفاده از آب پنیر به همراه پودر جو دو سر، روغن آواکادو و بادام آسیاب کرده بر روی پوست مثل یک لایه بردار عمل کرده و شادابی پوست را باز می گرداند.

فرو کردن ناخن ها به مدت نیم ساعت در مخلوط آب پنیر، آب آناناس، سرکه انگور و زرده تخم مرغ برای زیبایی ناخن ها بسیار مفید است.

طرز تهیه آب پنیر

برای تهیه آب پنیر به روش زیر عمل می کنیم:

  • در ابتدا شیر به مدت ۲۰ دقیقه جوشانیده شود.
  • بعد از جوشیدن اجازه دهید شیر ولرم شود.
  • به اندازه یک پیمانه سرکه خرما، سرکه انگور، آب لیمو به شیر اضافه کنید.
  • بعد از گذشت دو ساعت شیر به صورت بریده بریده در خواهد آمد. حال شیر بریده شده را داخل کیسه ای پارچه ای ریخته و آویزان نمایید و ظرفی زیر آن قرار دهید. به این طریق آب موجود در آن یعنی همان آب پنیر جدا خواهد شد.
  • آب پنیر را در ظروف فلزی نگه داری نمایید. هر چقدر شیر شما زیادتر باشد آب پنیر بیشتری به دست می آید.

آب ماست نیز خواص آب پنیر را دارد برای تهیه آب ماست کافیست ماست را در کیسه پارچه ای ریخته و آب آن را جدا نمایید.

خواص مختلف و جالب آب پنیر

عوارض و موارد منع مصرف آب پنیر

علاوه بر خواص بیشمار آب پنیر مصرف آن ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد:

  • مصرف بی اندازه آب پنیر (بیش از دو هفته) باعث تنبلی رودها خواهد شد.
  • افرادی که مشکلات روده ای مثل کولیت روده دارند نباید آب پنیر استفاده نماید.
  • کسانی که به عدم تحمل لاکتوز دچارند بهتر است اب پنیر مصرف ننمایند.

انواع خواص و ویژگی های آب پنیر

  • استفاده بیش از اندازه از آب پنیر باعث ایجاد تهوع، افزایش حرکت روده ای، تشنگی و نفخ خواهد شد.
  • بیماران کلیوی بهتر است آب پنیر مصرف نکنند.
  • آب پنیر با داروهای آنتی بیوتیک، داروهای بیماری پارکیسون و پوکی استخوان تداخل داشته و مصرف همزمانشان خطرناک است.
  • در مصرف آب پنیر ممکن است فرد دچار اسهال و استفراغ شود که طبیعی است و نوعی سم زدایی از بدن محسوب می شود.

در پایان پیشنهاد می کنیم با کلیک بر روی لینک های مقابل با خواص لبنیات دیگر از جمله خواص شیر گوسفند و خواص کره حیوانی نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *