دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

طرز تهیه سس هلندی و اقداماتی که در صورت بریدن سس باید انجام دهید

  • ساناز براتی
  • ۵ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

در حال حاضر استفاده از چاشنی ها و سس ها در کنار انواع غذا بسیار دیده می شود. سس هلندی یک نوع سس خوشمزه است که به صورت گرم سرو می شود از این سس بیشتر در کنار غذاهای فرانسوی استفاده می شود. برای آشنایی با طرز تهیه سس هلندی در این مطلب همراه با باشید.

برای طعم دادن به غذاها چاشنی ها و ادویه های بسیاری وجود دارند. امروزه از انواع سس برای مزه دار کرن غذاها و انواع سالاد استفاده می شود. سس نوعی مایع غلیظ است که برای طعم دار کردن غذاها و همچنین زیباتر کردن آنها کاربرد دارد. در ادامه با طرز تهیه یک نوع سس خوشمزه و عالی همراه ما باشید.

طرز تهیه سس هلندی خوشمزه

سس ها جاشنی های خوشمزه ای هستند که برای مزه دار کردن انواع غذا و سالاد استفاده می شوند. قبل از ارائه طرز تهیه سس هلندی بهتر است با این سس بیشتر آشنا شویم. سس هلندی یکی از اصلی ترین چاشنی های غذا در آشپزی فرانسوی است، این سس را می توان در کنار انواع مختلف سبزیجات بخار پز شده یا کبابی، تخم مرغ آب پز، استیک مرغ و همچنین دیگر غذاها استفاده نمود. سس هلندی به صورت گرم و تازه سرو می شود پس برای تهیه این سس باید اول غذای مورد نظر را آماده کرد و در آخر به سراغ آماده کردن سس رفت. تهیه سس هلندی به زمان زیادی نیاز ندارد و شما می توانید در مدت زمان کوتاه چیزی حدود ۳ دقیقه آن را آماده و سرو کنید. حال اگر به خوردن غذا با چاشنی های مختلف علاقه دارید و تا کنون سس هلندی را امتحان نکرده اید، با طرز تهیه این سس خوشمزه در کنار ما باشید.

روش تهیه کردن سس هلندی

مواد لازم

برای تهیه سس هلندی به مواد زیر نیاز داریم:

  • ۲ عدد زرده تخم مرغ
  • به اندازه نصف پیمانه آب
  • یک قاشق سوپ خوری آب لیمو
  • یک قاشق سوپ خوری خردل
  • ۴ قاشق سوپ خوری کره
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه کردن سس هلندی

روش درست کردن سس هلندی

در طرز تهیه این سس هلندی خوشمزه و لذیذ باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • در ابتدا به کره ذوب شده نیاز داریم. برای ذوب کردن کره می توان آن را در ماکروفر قرار داد تا ذوب شود و یا می توانید کره را در ماهیتابه و روی حرارت کم ذوب نمایید. نکته قابل توجه در استفاده از کره این است که باید به صورت گرم از آن استفاده شود.
  • در ظرفی دیگر دو عدد زرده تخم مرغ را به همراه فلفل، نمک و خردل با هم مخلوط نمایید برای بهتر شدن نتیجه از مخلوط کن استفاده نمایید. مواد گفته شده را در مخلوط کن ریخته و به خوبی با هم ترکیب نمایید.

روش تهیه سس هلندی خوش طعم

  •  آرون گروپس
  • در ادامه کره را به مخلوط کن اضافه کرده و مجددا مواد را با هم مخلوط کنید در مورد استفاده از کره همانطور که گفتیم دقت داشته باشید که حتما گرم باشد نه خیلی داغ و همچنین کره را کم کم به مواد اضافه کنید. می توانید کره را داخل مخلوط کن که روشن است به آرامی ریخته تا کم کم با مواد مخلوط شود. در ابتدا باید به صورت قطره قطره و خیلی کم نصف کره را به مواد اضافه کنید.
  • بعد از اضافه کردن نیمی از کره یعنی حدود ۱۰۰ گرم از کره مذاب، مخلوط کن را خاموش کرده و سپس غلظت سس را مورد بررسی قرار دهید. به حالت سس توجه کنید اگر سس نبریده باشد در مرحله بعد می توان کره را سریعتر به مخلوط کن اضافه نمود.
  • در ادامه بقیه کره را به مخلوط کن اضافه کرده و غلظت سس را مدام بررسی کنید. کره باعث رقیق تر شدن سس خواهد شد پس اگر سس غلیظ تری می خواهید از کره کمتری استفاده نمایید.

طرز تهیه برای سس هلندی

  • حال باید سس را مزه نمایید و در صورت نیاز نمک و فلفل را مجددا به مواد اضافه نماید. در ادامه مقداری آبلیمو به مواد اضافه کرده و مخلوط نمایید و مجددا مزه سس را بررسی کنید و با توجه به ذائقه تان مزه دارش کنید.
  • در ادامه در صورت غلیظ بودن سس باید مقداری آب به آن اضافه نمایید. کمی آب را به مخلوط کن اضافه نموده و غلظت آن را بررسی نمایید. بهتر است تا آب را قاشق قاشق و کم کم به مواد اضافه کنید تا سس تان رقیق نشود.
  • سس هلندی شما آماده سرو است. این سس باید به صورت گرم خورده شود. در صورت سرد شدن سس بعد از چند ساعت می توانید به روش بن ماری سس را مجددا گرم نمایید. یعنی ظرف سس را روی بخار آب جوش قرار داده تا گرم شود.

دستورالعمل تهیه کردن سس هلندی

راح حل در صورت بریدن سس

ممکن است در زمان تهیه انواع سس ها، به خاطر رعایت نکردن برخی مسائل در طرز تهیه سس بریده شود، و حالت یکدستی پیدا نکند. در تهیه سس هلندی اگر دقت لازم را نداشته باشید ممکن است سس شما بریده بریده شود که از علت های آن می توان به داغ بودن زیاد کره و یا سرد بودن زیاد سس اشاره کرد. حال اگر سس هلندی شما بریده بریده شده نگران نباشید و برای حل شدن این مشکل روش های زیر را امتحان کنید:

دستور العمل تهیه سس هلندی

روش اول: در مراحل تهیه سس اگر متوجه شدید که سس در حال بریدن است کره را دیگر اضافه نکنید و بگذارید مواد شما برای ۳۰ ثانیه مخلوط شوند و در صورت حل شدن مشکل مجددا کره را اضافه نمایید.

روش دوم: در صورت بریده بریده شدن سس چند قاشق چای خوری آب گرم را به سس اضافه کرده و مواد را به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در مخلوط کن ترکیب نمایید. اگر مشکل بریده بریده بودن سس شما برطرف شد می توانید باقی کره و مواد را به آن اضافه نمایید.

طرز تهیه سس هلندی خوشمزه

روش سوم: در صورتی که روش های گفته شده بی نتیجه بود و همچنان مشکل بریده بریده شدن سس را داشتید، سس بریده شده خود را به ظرفی دیگر انتقال دهید و بعد یک عدد زرده تخم مرغ و یک قاشق آب گرم را داخل مخلوط کن ریخته و با هم مخلوط نمایید، در ادامه سس بریده شده را به آرامی به مخلوط کن اضافه کنید تا مشکل برطرف شود.

نکته:

استفاده از خردل در این سس اختیاری است و می توانید آن را اضافه نکنید. همچنین در صورت علاقه به فلفل می توانید از فلفل بیشتری استفاده کنید. در کل بنا به ذائقه خود می توانید از میزان چاشنی ها را در این سس کم یا زیاد نمایید. همچنین پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با طرز تهیه سس ارده، سس مخملی و سس دلمه بر روی لینک هر کدام کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *