دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تکنیک های نورپردازی در عکاسی و آشنایی با اصول حرفه ای آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۶ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

عکاسی یکی از جذابترین و محبوبترین هنرها می باشد که به ثبت لحظاتی شاید تکرار ناشدنی می پردازد. عکاس از طریق این هنر می تواند مفهوم عمیقی را حتی از ساده ترین شرایط به ببننده ارائه نماید. برای گرفتن یک عکس منحصر به فرد تنها ابزار و تجهیزات پیشرفته عکاسی کافی نبوده بلکه باید به دانش نورپردازی نیز آگاه بود. در این مقاله قصد داریم شما را با شیوه های متعدد نورپردازی در عکاسی آشنا سازیم تا بتوانید تصاویری خارق العاده و بی نظیر را به ثبت برسانید.

از مهارتهای مهم یک عکاس برای ثبت عکسی زیبا و هنری این است که بر اصول و شیوه های نورپردازی صحیح کاملا اشراف داشته باشد. به طوری که جهت، کیفیت و میزان درخشش نور را در هر بخش از سوژه به صورت کاملا حرفه ای تشخیص دهد. استفاده از شیوه ها و راهکارهای متعدد نورپردازی به عکاس کمک می کند تا اثری زیبا را خلق نماید و ویژگی های نور و سایه سوژه مورد نظر را به بهترین نحو به نمایش بگذارد.

آشنایی با شیوه های نورپردازی در عکاسی

آشنایی با عکسبرداری حرفه ای عکاسی یکی از جذابترین و محبوبترین هنرها می باشد که به ثبت لحظاتی شاید تکرار ناشدنی می پردازد. عکاس از طریق این هنر می تواند مفهوم عمیقی را حتی از ساده ترین شرایط به ببننده ارائه نماید. برای ثبت یک اثر هنری  ماندگار تنها بهره گیری از به روز ترین تجهیزات عکاسی کافی نیست بلکه لازم است عکاس ریزترین جزئیات سوژه خود را کاملا حرفه ای بسنجد و به دانش نورپردازی مسلط باشد.

منظور از نورپردازی هدایت صحیح و اصولی نور موجود در محیط ، جهت ثبت عکسی با کیفیت و زیباست. همچنین اسفاده از تکنیک های نورپردازی، در گرفتن یک عکس مطلوب نقش مهمی دارد. نوع نور استفاده شده نتیجه نهایی یک عکس را مشخص می کند. به طور مثال تصاویر ثبت شده از سوژه ای در شرایط نوری مختلف معنا و مفهوم متفاوتی را به بیننده انتقال می دهد.

نورپردازی درست برای ثبت تصاویر

در یک هوای ابری نور از میان ابرها درخشش خاصی داشته یا هنگام طلوع و غروب آفتاب با زاویه ای مشخص در آسمان مشاهده می شود که نور نرم و سایه زیبایی را ایجاد نموده و موجب ثبت عکسی منحصر به فرد می گردد. یا نور خورشید که در طی روز از قسمت بالا تابیده می شود برای عکاسی طبیعی الگوی مناسبی خواهد بود همچنان که در نورپردازی آتلیه نیز برای ثبت تصاویر طبیعی از این سبک استفاده می کنند.

هنگامی که نور از پایین به سوژه می تابد حس ترس و تهدید را در عکس ایجاد می کند. به طور کلی نورپردازی از این جهت اهمیت دارد که درخشش و گرمای نور جلوه ای خاص به عکس ها بخشیده و یک عکاس برای خارق العاده شدن اثرش نیاز دارد تا از نور به شکل ماهرانه ای استفاده کند. همچنین جهت برجسته تر شدن بعضی ویژگی های سوژه و انتقال سایه به قسمتهایی که مخاطب متوجه آن نشود نیاز است تا نورپردازی، صورت گیرد. می توان گفت نورپردازی، مهم ترین بخش در هنر عکاسی، می باشد. در ادامه با شیوه های متعدد نورپردازی، آشنا خواهید شد.

شیوه های نورپردازی

نورپردازی به عوامل مختلفی بستگی دارد به طور مثال قصد دارید به ثبت یک تصویر پرتره از سوژه بپردازید یا سوژه شما میان یک منظره خیلی واضح مشخص باشد. همچنین قصد دارید در یک محیط بسته عکس بگیرید یا در فضای باز به عکاسی، بپردازید. با دانستن نورپردازی صحیح در هر یک از این حالت ها می توانید عکسی زیبا و منحصر به فرد را به ثبت برسانید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نورپردازی در محیط بسته

عکاسی از منظره

از شرایط اولیه نورپردازی در محیط بسته این است که به فرم مثلثی صورت گیرد. در این حالت به سه منبع نوری شامل نور اصلی (Key Light)،  نور فرعی (Fill Light ) و نورهای عقب(Back Light) احتیاج است روشن ترین نور به نور اصلی مربوط می باشد. این نور باید از پشت و اطراف عکاس به سوژه تابیده شود. بخشی از سوژه که در مقابل دوربین است باید روشن تر باشد. نور فرعی از اطراف سوژه و از زاویه مخالف نور اصلی تابیده می‌شود که سایه ایجاد می کند. شدت این نور نباید به اندازه نور اصلی باشد. و در نهایت نور عقب از سمت پشت سوژه تابیده می شود تا بین سوژه و پس زمینه فاصله ای ایجاد کند.

نورپردازی در محیط باز

در این نوع نورپردازی، لازم است اطراف خورشید را مدنظر قرار دهید به این معنا که سوژه نباید مقابل نور قرار بگیرد و حالت مکانی عکاس و دوربین طوری باشد که آفتاب پشت سر عکاس قرار بگیرد. به این شیوه نور خورشید نقش نور اصلی را ایفا می کند. اگر شرایط محیط به صورتی است که نور خورشید پشت سر عکاس قرار نمی گیرد بنابراین جهت پیشگیری از ایجاد سایه از فلاش بهره گیرید. افراد مبتدی بهتر است در وسط روز در محیط باز عکس نگیرند چرا که وسط روز دقیقا زمانی است که آفتاب در بالاترین نقطه بوده و این موضوع سبب تولید سایه‌ شدید روی سوژه می گردد.

عکاسی پرتره

چنانچه در شرایطی مجبور به عکاسی در این زمان هستید، پیشنهاد می‌شود جهت تاباندن نور  بر روی سوژه از یک منعکس کننده بهره بگیرید یا برای کاهش شدت نور از یک چتر استفاده نمایید. در روزهای آفتابی نور عقب لازم نیست و برای ایجاد نور فرعی در محیط باز از منعکس کننده استفاده نمایید. در روزهای ابری روشن، نور تلطیف شده ای فاقد سایه وجود دارد که بهترین شرایط را برای گرفتن یک عکس زیبا به ارمغان می آورد. عکاسان حرفه ای یک ساعت بعد از طلوع آفتاب و یک ساعت قبل از غروب آفتاب را ساعت طلایی برای ثبت تصاویر می دانند.

نور پردازی متقاطع

نورپردازی یک طرفه در عکاسی

در این نورپردازی، بر روی بافت و شکل سوژه بسیار تاکید می شود و همچنین برای نمایش حجم و نقش یک سوژه به کار گرفته می شود. در این شیوه منبع نور را در کنار سوژه و به حالت مورب قرار می دهند.  فاصله نور تا سوژه باید طوری باشد که روی هیچ بخشی از سوژه حباب نوری ایجاد نگردد. جهت این امر می‌توان از دو منبع با میزان نور کمتر بهره برد.

نورپردازی یک طرفه

این شیوه از نورپردازی، بیشتر در عکاسی پرتره استفاده می شود. در این روش نور از یک سمت به سوژه می تابد و در عکاسی پرتره جهت دو نیم کردن چهره استفاده می شود به این صورت که یک طرف چهره نور و طرف دیگر سایه داشته باشد. نورپردازی یک طرفه تصاویر دراماتیکی را موجب می شود و اکثرا برای عکس گرفتن از چهره هنرمندان و موسقیدانان به کار می رود.

نورپردازی در عکاسی

نورپردازی پروانه ای

در این شیوه نور در مقابل چهره و اندکی بالاتر از آن قرار خواهد گرفت به نحوی که سایه بینی بر روی لب بالایی دیده شود. به این دلیل این نورپردازی را پروانه ای نامیده اند که سایه پروانه ای شکلی زیر بینی تشکیل می شود. خانم های با چهره لاغر و چانه ای باریک برای این شیوه از نورپردازی بسیار مناسب خواهند بود. چراکه تشکیل سایه ای کوچک زیر بینی صورت را گرد و پرتر نشان می دهد.

نورپردازی اسپرت

نورپردازی اسپرت اکثرا برای نمایش حجم عضلات و اندام ورزشکاران به کار می رود. در این شیوه نور از سمت پشت به سوژه تابیده می شود و منبع نور نیز نزدیک به پشت سوژه قرار می گیرد.

نورپردازی پروانه ای

نورپردازی کوتاه

این شیوه نیز در عکاسی پرتره محبوب می باشد. در این مدل نورپردازی، جهت نور بر اساس ابعاد و طرز قرار گیری سوژه و دوربین تعیین می شود. همچنین نوع نوری که در این تصویر به سوژه می تابد به این بستگی دارد که عکس می خواهد چه حسی را به مخاطب القا کند. در این شیوه نور به گونه ای به چهره شخص تابیده می شود که رو به دوربین نبوده و میزان کمی از آن در عکس دیده می شود و قسمتی از چهره با سایه تاریک خواهد شد.

نورپردازی حرفه ای در عکاسی

نورپردازی در خانه

در خانه نیز می توانید بدون داشتن ابزار و وسایل گران قیمت تنها با استفاده از نورپردازی مناسب به عکاسی حرفه ای بپردازید. برای این امر از چراغ های خانه یا چراغ مطالعه بهره گیرد و جهت نور را تعیین کنید. برای ثبت تصاویر حرفه ای زوایای دوربین را از جهت های مختلف مورد امتحان قرار دهید. جهت انعکاس مطلوب نور فلاش از چتری سفید، طلایی یا نقره ای بهره بگیرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *