دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای حفظ و نگهداری از فرش و نکاتی برای افزایش عمر فرش های ماشینی و دستی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۸ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

نگهداری از فرش که امروزه به یکی از دغدغه های مهم خانم ها تبدیل شده و به دنبال روش ها و راهکارهایی هستند تا بتوانند از فرش خود برای مدت زمان بسیار طولانی نگهداری نمایند و در این مقاله سعی داریم تا شما را با روش های کاربردی برای سالم نگه داشتن فرش خانه تان آشنا کنیم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید خرید فرش به دلایل مختلفی صورت می گیرد و ممکن است برخی از افراد آن را به عنوان یک تابلو زینتی و یا مفروش منزل استفاده نمایند ولی در هر صورت برای افزایش عمر و ماندگاری فرش بایستی نگهداری های لازم را انجام دهید.

روش های نگهداری از فرش

نگهداری از فرش یک مسئله بسیار مهم می باشد که اغلب خانم های خانه و نوعروسان دغدغه آن را دارند و نگهداری از فرش و قالی تنها به همان روز های اولیه خلاصه نمی شود و معمولا فرش ها بیشتر از سایر لوازم خانه در معرض آسیب هستند و هر نوع اتفاقی ممکن است سراغ فرش بیاید از ریختن آب گرفته تا پارکی و چسبیدن آدامس.

بهره گیری از روش های متفاوت برای نگهداری از فرش

اجازه بدهید که نگهداری از فرش را از زمان ورود فرش جدید به خانه تان شروع کنیم. توجه داشته باشید که فضایی که قرار است فرش را در آن پهن نمایید بایستی صاف،خشک و بدون هیچ گونه گرد و غباری باشد. اگر خانه ای که در آن سکونت دارید نو ساخت و یا تعمیرات داشته توصیه می شود که سطوح مختلف خانه را از گچ و آهک کاملا تمیز نمایید. همچنین نباید زیر فرش موکت،پلاستیک و یا فرش دیگری پهن کنید زیرا وجود لایه زیرین در زیر فرش باعث می شود تا فرش به صورت جدی صدمه ببیند و همچنین قرار دادن گلدان و یا موارد مشابه بر روی فرش می تواند آن را تا سر حد پوسیدگی و تغییر رنگ برساند.

بهتر است بدانید که صندلی ها،مبل ها و یا میز تلویزیون در حقیقت قاتلین فرش ها محسوب می شوند و به همین خاطر توصیه می شود که از قرار دادن این لوازم بر روی فرش به صورت مستقیم جلوگیری نمایید. مورد دیگری که بایستی در روند نگهداری فرش خود انجام دهید این است که از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید جلوگیری نمایید زیرا فرش ها اگر برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب قرار بگیرند تغییر رنگ خواهند داد و به مراتب پوسیده خواهند شد. برای آسیب ندیدن فرش در اثر تابش نور خورشید توصیه می شود که از پرده استفاده نمایید. همانطور که می دانید برخی از نقاط خانه پر تردد تر نسبت به باقی نقاط خانه هستند و به همین منظور می توانید پس از مدتی فرش را ۱۸۰ درجه بچرخانید و از این طریق نقاطی که قبلا بر روی ترددی صورت نگرفته بود نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

جارو کردن فرش از روش های ایده آل برای حفاظت از فرش

جارو زدن بهترین وسیله نظافت:

استفاده از جاروی حاوی برس دوار پیشنهاد خوبی می تواند باشد زیرا قادر است تا پرز های فرش را بر هم زند و ذرات روی فرش را راحت تر از بین ببرد. توجه داشته باشید که فرش های پر پرز و متراکم ممکن است با برس زدن پرز پرز شوند و آسیب جدی به آن ها وارد شود. به همین خاطر برای چنین فرش هایی توصیه می شود که از جاروهای مکنده و یا دستگاه هایی که برس آن ها قابل تنظیم است استفاده نمایید.

  •  آرون گروپس

نمیز کردن فرش:

از آنجایی که فرش ها خیلی کم مورد شستشو قرار می گیرند نباید نظافت آن را فراموش کنید و از راه رفتن بر روی آن ها با کفش هایی که در بیرون از منزل از آن ها استفاده می کنید خودداری نمایید. توجه داشته باشید که با توجه به میزان رفت و آمد بایستی حداقل ۲ هفته یک بار فرش خود را جارو بزنید زیرا انباشته شدن ذرات گرد و غبار در میان الیاف فرش باعث پوسیده شدن سریع آن خواهد شد. توصیه می شود که در سال یک مرتبه پشت فرش را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه جاروبرقی بکشید و مجدد طرف دیگر آن را جارو نمایید. هنگام جارو کردن توصیه می شود که پنجره ها را باز بگذارید تا گرد و غبار ناشی از نظافت دوباره بر روی فرش ننشیند.

شستشوی فرش با رعایت نکات مهم

شستشوی فرش:

همانطور که می دانید فرش را بایستی در طول دوران استفاده حتما مورد شستشو قرار دهید. توجه داشته باشید که روشویی فرش ها با استفاده از ماشین شست و شو و یا خشک شویی باعث ورود مواد شوینده به داخل فرش و ترکیب آن با گرد و غبار خواهد شد و در نهایت پوسیده شدن سریع فرش را در پی خواهد داشت.

در صورتیکه قصد دارید خودتان فرش را بشویید لازم است تا آن را اول بتکانید و سپس اقدام به شست و شو نمایید.

بهتر است بدانید که یکی از دلایل مهمی که می تواند صدمه جدی به فرشتان وارد کند شستشوی آن توسط افراد غیر حرفه ای و در مراکز غیر مجاز است زیرا در این مراکز به بافت فرش توجهی نخواهد شد و در نهایت صدمات جبران ناپذیری به فرش وارد می شود.

بر اساس میزان رفت و آمد بر روی فرش توصیه می شود که در فاصله ۲ الی ۴ سال فرش خود را یک مرتبه بشویید.

در جریان شستشوی فرش بایستی به این نکته توجه داشته باشید که از مواد پاک کننده ای که دارای خاصیت اسیدی هستند و باعث کم دوامی و از بین رفتن تارهای فرش خواهند شد استفاده نکنید.

توجه داشته باشید که هرگز نباید برای سفید کردن ریشه های فرش از مواد شیمیایی سفید کننده استفاده کنید زیرا این اسیدها بر روی فرش اثر نامطلوبی باقی خواهد گذاشت و آن را دچار پوسیدگی سریع خواهد کرد. همچنین اگر فرش خود را به قالی شویی می سپارید حتما از استاندارد بودن قالیشویی اطمینان حاصل کنید.

استفاده از شامپو فرش برای شستشوی فرش ها

مراقبت از فرش در برابر بیدخوردگی:

بید خوردگی یکی از شایع ترین مواردی است که سلامت و بافت فرش ها را تهدید می کند. عوامل مختلفی مثل هوای شرجی،رطوبت،بسته بودن درب منزل برای مدت طولانی در ظهور بیدها نقش دارند. همچنین درز بین سنگ فرش ها و سرامیک ها می تواند فضای خوبی برای تجمع بیدها باشد. شما می توانید برای جلوگیری از ورود بید به فرش خود از موادی مثل نفتالین و یا نگزالت در پشت فرش استفاده نمایید و اگر متوجه شدید قسمتی از فرشتان دچار بید خوردگی شده است بایستی آن را ترمیم نمایید تا در هنگام شستشو فرش به صورت مجدد دچار آسیب نشود.

پاک کردن مواد مختلف از روی فرش:

همانطور که می دانید فرش همواره در معرض آسیب های متعددی قرار می گیرد و شما لازم است نکاتی را بیاموزید تا در هنگام مواجه شدن با مشکلات فرش بتوانید به راحتی آن را برطرف نمایید.

آبمیوه و نوشیدنی:

توصیه می شود که اگر نوشیدنی مثل چای یا نوشابه بر روی فرش ریخت به سرعت آن را جمع آوری نمایید و سپس بشویید و تا جایی که ممکن است روطبت را خشک کنید و تا زمانی که به طور کامل خشک نشده بر روی زمین پهن نکنید.

نگهداری از فرش ها و پاک کردن نوشیدنی از روی آن

رنگ یا چسب:

اگر چنانچه بر روی فرش چسب و یا رنگ ریخته شد لازم است تا فورا آن را تا خشک نشده از روی فرش جمع آوری کنید و این کار را به نحوی انجام دهید که مواد به سطح فرش مالش داده نشود.

آدامس:

توجه داشته باشید که آدامس ها از شایع ترین چسبنده ها به فرش هستند. هر چقدر هم در نگهداری فرش هوشیار باشید اما باز هم کودکانی هستند که به دور از چشم شما آدامسشان را بر روی فرش پرت خواهند کرد. در صورت بروز چنین اتفاقی تنها لازم است که چند تکه یخ را بر روی آدامس قرار دهید زیرا این کار باعث یخ زدن و شکننده شدن آدامس خواهد شد و سپس لایه هایی که قابل برداشته شدن هستند را بردارید. توصیه می شود که این کار را چندین مرتبه انجام دهید تا اثر آدامس به طور کامل پاک شود.

پاک کردن آدامس از روی فرش

قیر:

از آنجایی که روش یخ گذاشتن برای قیر چندان پاسخگو نخواهد بود توصیه می شود که از حرارت استفاده نمایید. برای انجام این روش بایستی یک ورق کاغذ تمیز و بدون نوشته را بردارید و اتو را به برق بزنید. سپس کاغذ را بر روی قیر قرار داده و با حرارتی که نه به فرش آسیب برسد و نه کاغذ آتش بگیرد شروع به اتو کشیدن بکنید. انجام این روش باعث می شود تا قیر از قسمت بالا باز شده و به کاغذ بچسبد. توصیه می شود برای نتیجه گیری بهتر است تا این کار را مرتبا تکرار کنید تا فرش فاقد هر گونه قیر شود. در لینک مقابل نحوه گرفتن خاک فرش را به شما آموزش داده ایم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *