دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای تغییر کاربری زمین و مدارکی که به آن نیاز دارید

  • ساناز براتی
  • ۶ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

تغییر کاربری به معنای تغییر ماهیت استفاده از زمین زراعی، باغ یا هر نوع ملکی می باشد. برای تغییر کاربری زمین شخص متقاضی باید مدارک مربوط به زمین و درخواست کتبی خود را به مدیریت جهاد کشاورزی ارائه دهد. بعد از طی شدن روال اداری و بررسی آن توسط کمیسیون نتیجه ظرف مدت دو ماه به متقاضی اعلام خواهد شد.

اگر فردی بخواهد استفاده دیگری از ملک یا اراضی خود بنماید مثلا بخواهد در زمین کشاورزی یا مزروعی خود خانه سازی یا آپارتمان سازی کند و نوع استفاده از زمین را تغییر دهد باید قبل از انجام هر کاری نسبت به تغییر کاربری آن اقدام نماید در غیر اینصورت این عمل جرم بوده و طبق مقررات با او برخورد خواهد شد.

تغییر کاربری زمین زراعی

برای تغییر کاربری زمین شخص متقاضی در ابتدا باید برای اینکار درخواست دهد. به این صورت که مدارک مالکیت و مجوز یا موافقت اصولی طرح مد نظر خود را به همراه درخواست نامه به مدیرت جهاد کشاورزی منطقه خود تحویل نماید. جهاد کشاورزی بعد از بررسی کردن درخواست با توجه به کروکی و مدارک تحویلی، گزارشی تهیه می کند و گزارش را به اضافه مدارک به مدیریت امور اراضی استان فرستاده می شود. مدارک ارسالی به همراه گزارش و درخواست متقاضی در دبیرخانه مدیریت امور اراضی ثبت می شود. ملک مد نظر اگر غیر زراعی و غیر باغی باشد امکان تغییر کاربری به وسیله ریاست تایید شده و توسط دبیر خانه به مراجع ذیربط اعلام می گردد. دبیرخانه امور اراضی تا یک ماه بعد از ثبت درخواست در صورت کامل نبودن مدارک پرونده را از دستور کار کمیسیون خارج می کند. یعنی شخص تا یک ماه بعد از درخواست مهلت دارد تا مدارک مورد نیاز را تحویل بنماید.

تغییر دادن کاربری اراضی

مدارک مورد نیاز برای تغییر کاربری

مدارکی که باید مالک برای تغییر کاربری ملک خود ارائه دهد شامل موارد زیر می باشد:

  • تکمیل درخواست و ارائه درخواست تغییر کاربری
  • مدارک مالکیت
  • کپی شناسنامه مالک یا مالکین و یا کپی وکالت نامه
  • فیش پرداخت شده عوارض نوسازی اگر ملک مورد نظر نوسازی شده باشد
  • پوشه
  • ارائه درخواست به شهرداری برای گرفتن دستور
  • ثبت کردن شماره و تاریخ در دبیرخانه

تغییر دادن کاربری ملک

تعیین زمان جهت بازدید کارشناس دفتر فنی

مشخص شدن زمان برای بازدید به وسیله کارشناس دفتر فنی به شرح زیر است:

  • بازدید کارشناس دفتر فنی شهرداری از ملک مد نظر
  • بازدید کارشناس شهرداری از زمین و تنظیم کردن گزارش وضع موجود
  • تکمیل کردن کارت گذربندی

تعیین کاربری حد تعریض بر اساس طرح هادی یا جامع یا تفضیلی

در این مورد اگر ملک مورد نظر اجازه تغییر کاربری را نداشته باشد دلایل آن به صورت کتبی به متقاضی اعلام می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

حال اگر ملک مربوطه اجازه تغییر کاربری را داشته باشد مدارک  و مراحل زیر انجام خواهد شد:

  • تنظیم کردن توافقنامه به امضاء مالک و شهردار
  • تهیه کروکی از مکان مورد نظر با مقیاس ۵۰۰/۱
  • تهیه نمودن استعلام از ادارات مربوطه با توجه به نوع کاربری مکان
  • ارائه نمودن عوارضی که به مالک تعلق دارد

نحوه تغییر کاربری ملک

تغییر کاربری ملک توسط مالک فقط به وسیله کمیسیونهای مربوطه استان محل سکونت انجام می پذیرد.

تغییر کاربری ارضی کشاورزی و باغ ها

بر طبق قانون تغییر کاربری زمین های کشاورزی و باغ ها مگر در موارد ضروری ممنوع بوده و امکان پذیر نیست. در موارد ضروری نیز این وظیفه بر عهده کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارت خانه های کشاورزی، مسکن و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست، جهاد سازندگی و استانداری است که در محل حضور می یابند. این کمیسیون زیر نظر وزارت کشاورزی شکل می گیرد. و نتیجه آن با اکثریت اراء مشخص خواهد شد. پس از گذشت دو ماه از ثبت درخواست کمیسیون موظف است تا نتیجه را به فرد متقاضی اطلاع دهد.

تغییر کاربری زمین ها

مرجع مورد نظر برای تشخیص زراعی بودن ملک خارج از محدوده شهر یا شهرک: برای تشخیص زراعی بودن یا نبودن، املاک اراضی یا باغات خارج از محدوده شهر و شهرک یعنی در روستاها و خارج از شهر وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گیرنده است. برای اراضی روستایی که با تغییر کاربری آنها موافقت می شود میزان ۸۰ درصد از قیمت ملک به عنوان مالیات و عوارض تعیین می شود که مالک موظف به پرداخت آن خواهد بود. قابل ذکر است که املاک زراعی یا باغاتی که برای سکونت مالکین کم درآمد تغییر کاربری پیدا می کنند شامل عوارض گفته شده نمی شوند.

تغییر کاربری زمین و ملک

پیامدهای تغییر کاربری بدون مجوز

مالک یا هر فردی که ملک در تصرف او باشد اگر بدون مجوز ملک و یا اراضی مربوطه را تغییر کاربری بدهد، بجز پرداخت عوارض سنگین باید جزای نقدی تا سه برابر قیمت ملک مربوطه را پرداخت نماید. همچنین دادسرا یا دادگاه وظیفه دارد بعد از اعلام تخلف از طرف جهاد کشاورزی خارج از نوبت به این امر رسیدگی کرده و دستور توقف و توقیف ساخت و ساز یا هر نوع تغییر کاربری را صادر نماید و رای صادره و جزای نقدی برای هر نوع ارگان یا سازمان یا کارکنان دولت فرقی نداشته و جریمه برای همه یکسان خواهد بود. سر دفتران اسناد رسمی در صورت مرتکب شدن به این جرم طبق قانون به ۶ ماه تا ۲ سال تعلیق از خدمت در خواهند آمد.

نحوه تغییر دادن کاربری ملک

نحوه رسیدگی نمودن به درخواست تغییر کاربری

همانطور که گفته شد برای تغییر اراضی در روستا، وزارت جهاد کشاورزی ضوابط را تعیین می نماید و در سایر موارد دیگر فرد متقاضی یا وکیل یا وارث او درخواست خود را کتبا به همراه مدارک مورد نیاز باید به دبیرخانه کمیسیون مستقر در سازمان کشاورزی استان تحویل نماید.

کمسیون درخواست ها را بررسی کرده و تا دو ماه بعد از ثبت درخواست موظف است تا نتیجه را به فرد متقاضی اعلام نماید.

در صورت موافقت با درخواست، مدارک به همراه نقشه و مشخصات کامل ملک برای تعیین قیمت روز ملک یا باغ به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان فرستاده می شود و بعد از اعلام نتیجه مالک موظف است تا ۸۰ درصد از قیمت ملک یا باغ را برای تغییر کاربری پرداخت نماید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *