دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فعال سازی ذره بین ویندوز و شناخت بیشتر ابزارها و قابلیت های آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۵ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

چنانچه جزو افرادی هستید که ممکن است هنگام خواندن متون یا مشاهده تصاویر در رایانه با مشکل مواجه می شوید با فعال کردن ابزار ذره بین ویندوز می توانید خیلی راحت این مشکل را بر طرف کنید بدون اینکه در رزولوشن تغییری ایجاد کنید. در این مطلب از آرگا با نحوه فعال سازی ذره بین ویندوز آشنا خواهید شد.

با فعال نمودن ابزار ذره بین ویندوز قادر خواهید بود بخش های مختلف صفحه نمایش را به طور موقت بزرگتر از سایز معمول آن مشاهده نمایید. ذره‌بین ویندوز می‌تواند تا ۹ برابر تصویر را بزرگ نماید و از ویندوز ویستا به بعد نیز قادر است تا ۱۶ برابر تصویر را بزرگ کند. این ابزار دارای حالتی شبیه به لنز می باشد که در نسخه جدید حالت لنز پیشرفته تر شده است. این برنامه توسط کلیدهای win و [ +، -] بدون اجرا، بزرگنمایی را انجام می دهد و توسط کلید win و Esc می‌توان از حالت بزرگنمایی خارج شد.

آشنایی با نحوه فعال سازی ذره بین ویندوز

مراحل فعال کردن ابزار ذره بین ویندوز

قابلیت ذره بین یا magnifier به کاربر اجازه می دهد تا درصد بزرگنمایی صفحه نمایش ویندوز را خودش تنظیم کند. این ویژگی برای مشکلات دیداری در ویندوز طراحی شده است. هنگامی که برنامه ذره بین اجرا می شود نواری بالای صفحه ایجاد می شود که با جرکت ماوس به هر سمت آن بخش را بزرگتر یا کوچکتر نمایش می دهد. در ادامه با نحوه فعال سازی ابزار  ذره بین در ویندوز آشنا خواهید شد.

آشنایی با ابزار Magnifier

برای  فعال سازی ذره بین ویندوز و دسترسی به ابزار  ذره بین یا magnifier از منوی Start گزینه  All Programs  را انتخاب کنید سپس بر روی آیکون Accessories کلیک نمایید.  بعد پوشه‌ Ease of Access را باز نموده و گزینه Magnifier را انتخاب کنید. البته یک راه میانبر و سریعتر نیز برای دسترسی به ابزار ذره بین وجود دارد . کافی است عبارت Magnifier را در قسمت سرچ باکس منوی استارت تایپ کنید سپس فهرستی نمایش داده می شود که در آن ابزار magnifier را انتخاب نمایید.  برای ابزار ذره بین سه حالت Lens  ، Full  Screen و Docked  وجود دارد که از منوی کشویی View می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

فعال نمودن ذره بین در ویندوز

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۱. حالت Lens

عملکرد حالت lens  مانند یک ذره بین دستی بوده و کاربر می تواند با حرکت کلید میانی ماوس میزان آن را زیاد یا کم کند. به عبارت دیگر در این حالت ذره بینی در اختیار کاربر قرار می گیرد که می تواند توسط موس آن را روی صفحه نمایش حرکت داده و مقدار بزرگ نمایی را تغییر دهد. میزان بزرگنمایی را با استفاده از آیکون های [ – ] و [ + ] که در نوار ذره بین قرار دارد می توانید تغییر بدهید. به صورت پیشفرض با کلیک روی هر یک از آیکون ها اندازه صفحه نمایش ۵۰ درصد بزرگ یا کوچک خواهد شد. برای راحتی کار می توان از کلیدهای ترکیبی [ – ] و آیکون پنجره(win ) یا [ + ] و  win برای کوچک یا بزرگ کردن اندازه صفحه نمایش بهره برد. به این ترتیب طبق چارچوبی که مشخص شد، توسط حرکت نشانگر ماوس به هر بخش از صفحه‌ نمایش و اندکی مکث روی آن قسمت، عملیات زوم( Zoom) صورت می پذیرد.

نحوه استفاده از ابزار Magnifier

نکته: در این حالت ممکن است نوار ذره بین از صفحه‌ نمایش حذف شود بنابراین آیکون Magnifier  را در دسکتاپ جستجو کنید و روی آن کلیک نموده تا نوار ابزار ذره بین مجددا در دسترس‌ شما قرار بگیرد.

۲. حالت Full  Screen

پیشفرض ابزار ذره بین بر روی این حالت تنظیم شده است و مقدار اولیه آن ۱۵۰ درصد می باشد که صفحه نمایش را ۱.۵ برابر سایز معمول نشان می دهد. در حالت full screen  کل صفحه نمایش برای کاربر بزرگ شده  و می تواند تصویر بزرگ شده را با حرکات ماوس پیمایش نماید. به این طریق که توسط موس به بخش مدنظر دسکتاپ با بزرگنمایی دلخواه خود بروید. به کار بردن این ابزار مشکلی برای برنامه در حال اجرای شما ایجاد نمی کند. زمانی که از حالت Full Screen جهت بزرگنمایی صفحه‌ نمایش استفاده می نمایید، گزینه‌ Preview Full Screen  هم در منوی کشویی ویو( View) فعال خواهد شد. با کلیک روی این گزینه، صفحه‌ نمایش به طور موقت به حالت عادی برمی‌گردد. نحوه بزرگنمایی در حالت قبلی توضیح داده شد.

فعال سازی Magnifier در ویندوز

۳. حالت Docked

در حالت docked یک صفحه ذره بینی در بخشی از صفحه نمایش به طور ثابت قرار می گیرد و  به نمایش تصاویر بزرگ شده می  پردازد. البته در این حالت قسمتی از صفحه‌ نمایش‌ از دسترس خارج می شود. به طور پیشفرض بخشی از بالای صفحه‌ نمایش در کادری(باکس) محصور شده که بزرگنمایی در آن صورت می پذیرد. نشانگر موس را روی بخشی از صفحه نمایش نگه داشته تا تصویر بزرگتر آن را در باکس ایجاد شده مشاهده نمایید. می توان این باکس را به هر طرف صفحه نمایش حرکت دهید. حالت Docked گزینه مناسب برای مواقعی است که قصد ارائه مستندات از طریق ویدئوپروژکتور و… را دارید.

فعال کردن ذره بین در ویندوز

آشنایی با تنظیمات دیگر ابزار Magnifier

برای ورود به صفحه تنطیمات در نوار Magnifier روی گزینه چرخ دنده کلیک نموده تا پنجره Magnifier Options گشوده شود. در بالای پنجره باز شده نوار متغیری قرار داد که این امکان را فراهم می کند تا میزان بزرگنمایی را با انتخاب آیکون های Zoom out و Zoom in تعیین کنید. مثلا اگر میزان آن را روی ۱۰۰ درصد قرار دهید با هر بار انتخاب آیکون [ + ] در نوار ذره بین سایز صفحه نمایش ۱۰۰ درصد بزرگتر نمایش داده می شود. کمترین میزان افزایش یا کاهش ۲۵ درصد بوده و بیشترین میزان ۴۰۰ درصد می باشد. با فعال کردن گزینه‌ Turn on color inversion رنگ‌های صفحه‌ نمایش مانند تصاویر نگاتیو، وارونه جلوه می کنند. و در بخش Tracking می‌توان تعیین کرد که روی کدام قسمت از صفحه‌ نمایش عملیات زوم (Zoom ) صورت بگیرد.

چگونه ایزار ذره بین ویندوز را فعال نماییم؟

با انتخاب گزینه اول بزرگنمایی در محل نمایشگر ماوس‌ صورت می گیرد و با خارج شدن از حالت انتخاب این گزینه، قسمت زوم شده تغییر نخواهد کرد. با انتخاب گزینه دوم یا Follow the keyboard focus کیبورد تغییر مکان نمایش را بر عهده می گیرد و در صورتی که گزینه سوم انتخاب شود با تایپ متن در هر بخش از صفحه‌ نمایش و نرم افزارهای متفاوت، به طور خودکار، بزرگنمایی در آن قسمت صورت می گیرد. چنانچه قصد دارید ابزار Magnifier با هر بار روشن شدن سیستم و بالا آمدن ویندوز فعال گردد باید گزینه Control whether magnifier starts را انتخاب کنید و در پنجره Make the computer easier to use آیکون Turn on magnifier  را روی حالت انتخاب بگذارید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *