دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

چند تکنیک طلایی برای آرام کردن افراد عصبی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۶ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

عصبانیت یک خصلت در افراد است که در میان تمامی سنین دیده می شود این افراد در عصبانیت کنترل کافی بر روی واکنش ها و بروز احساسات خود ندارد اغلب آرام کردن افراد عصبی کاری دشوار است اما با وجود استفاده از تکنیک ها و شیوه های طلایی می توان به آرام کردن این افراد کمک کرد و مشکلات ناشی از آن را کاهش داد.

بی تردید میزان توانایی و مهارت کنترل کردن خشم در افراد بزرگسال بسیار بیشتر از کودکان است زیرا این افراد به خوبی واقف هستند که چه عوامل محیطی و دورنی موجب عصبانتی آن ها می شود و چه عواملی می تواند شدت این خشم را در آن ها فروکش کند اما یک کودک نمی تواند چنین تحلیلی داشته باشد و فقط بنا به شرایط بیرونی که در آن قرار می گیرد واکنش ها غیرقابل کنترلی دارد. اگر شما نیز در اطراف خود با افرادی سر و کار دارید که عصبی تلقی می شوند و با کوچک ترین اتفاق ها واکنش های غیرقابل کنترل از خود نشان می دهد.

در این مطلب می توانید با شیوه هایی آشنا شوید که به شما کمک می کند تا راحت تر با این افراد ارتباط عاطفی برقرار کنید و از این طریق به فروکش کردن خشم او نیز کمک کنید. هر فردی در ارتباط با افراد خشمگین باید بداند که این افراد نیاز به درک و رابطه عاطفی بر پایه اعتماد دارند بنابراین شما تنها با صحبت کردن و نزدیک شدن به عزیزانتان می توانید او را متوجه این رفتارهایش کنید و در صورت لزوم به او کمک کنید تا خود را مهار کند. بسیاری از شیوه هایی که در این زمینه ارائه می شوند طی تحقیقات روانشناسان انجام شده است اغلب در چنین مواقعی رفتارهای شایع این افراد مورد بررسی قرار می گیرد و با ریشه یابی های علت به فرد آگاهی داده می شود تا بتواند خود کنترلی بیشتری داشته باشد.

 آرام کردن افراد عصبی با شیوه های طلایی:

عصبانیت زمانی که کنترل نشود می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد با وجود اینکه عصبانیت در زندگی روزمره افراد امری طبیعی است اما زمانی که فرد نتواند خود را در محیط های بیرونی کنترل کند و در نهایت پشیمانی برای او به بار آید یک امر غیر طبیعی خواهد بود. در بسیاری از تحقیقات نشان داده می شود که پرخاشگری در افراد ریشه در کودکی و نوع تربیت افرا دارد کودکانی که والدین آن ها رفتارهای پرخاشگرانه دارند.

بیشتر در معرض عصبانیت و رفتارهای غیرقابل کنترل قرار می گیرند. از سویی دلایلی که موجب بروز عصبانیت در افراد می شوند نیز متعدد هستند اما به طور کلی خصوصیات اخلاقی همچون خودشیفتگی، بی صبری، رقابت جویی و ناکامی زمینه ساز رفتارهای پرخاشگرانه در افراد هستند و زمانی که این خصلت شناسایی و رفع شوند فرد می تواند کنترل راحت تری بر روی خشم خود نیز داشته باشد. کنترل عصبانیت با چند تکنیک و اقدامات کاربردی امکان پذیر است که ما در این بخش می توانیم به برخی از این تکنیک های اصولی اشاره کنیم.

مقابله با فرد عصبی

پذیرش عدم تغییر دیگران:

خیلی از افراد فکر می کنند که می توانند اطرافیان خود را تغییر دهند اما حقیقت این است که برخی از افراد نمی خواهند از دیگران کمک بگیرند و شما برای اینکه بتوانید عصبانیت خود را کنترل کنید باید کمتر به دنبال تغییر دیگران باشید. افراد عصبی دو دسته هستند افرادی که می خواهند دیگران به آن ها کمک کنند و افرادی که چنین خواسته ای ندارند و شما نیز برای آرام کردن افراد عصبی باید بدانید که فرد مقابل شما در کدام دسته قرار دارد در نهایت آرامش بیشتری در رفتارهای خود با او ایجاد کنید و سعی کنید تا آن ها را به آرامش دعوت کنید.

  •  آرون گروپس

دلایل را جویا شوید:

با برقراری ارتباط بیشتر و موثرتر با فرد مقابل خود از او بپرسید که عت ناراحتی او چیست بهانه هایی که موجب پرخاشگری و عصبانیت در افراد می شود مختلف است به فرد مقابل فرصت دهید تا با خود فکر کند و علت های احتمالی که موجب عصبانیت او می شود را جویا شوید. هم صحبت شدن با او و درد و دل کردن موجب می شود تا هر آنچه که در دل و ذهن فرد می گذرد بیرون ریخته شود و شما از طریقی به او کمک کنید. برای برقراری ارتباط از کلمات و جملاتی استفاده کنید که احساسات مثبتی را به فرد انتقال می دهد و این امکان را به وجود می آورد تا فرد راحت تر احساسات خود را بروز دهد و اعتماد کند. یک زن باید بداند عصبانیت مردان چه دلایلی دارد و چگونه با آن مقابله کند در این صورت بیشتر به رابطه خود با همسرش کمک می کند.

نحوه آرام کردن افراد عصبی

تایید کردن او:

گاهی این دسته از افراد نیاز به تایید شدن از سوی دیگران دارند او گاهی می خواهد بداند که این احساسات از سوی او طبیعی است زیرا نداشتن احساسات طبیعی و معمول در این افراد اعتماد به نفس آن ها را کاهش می دهد و این تصور در آن ها ایجاد می شود که دیگران او را همچون یک فرد معمولی نمی دانند. شما می توانید برای برقراری ارتباط های خود از جملاتی همچون مورد زیر استفاده کنید:

«انگار از این شرایط عصبانی‌ای و البته عصبانیتت هم کاملا طبیعیه. به‌نظرت می‌تونیم در موردش با هم حرف بزنیم و یه فکری بکنیم تا احساس بهتری پیدا کنی؟»

عذرخواهی کردن:

اگر علت عصبانیت فرد مثابل رفتارهای شما است بهتر است تا با عذرخواهی کردن از او دلجویی کنید با یک عذرخواهی شما می توانید این اطمینان را ایجاد کنید که در صورت بروز هر مشکلی و یا خطایی شما به این رفتارها واقف هستید و مهارت عذرخواهی کردن دارید. از سویی با عذرخواهی کردن فرد این رفتار را می آموزد که باید از خودگذشتگی داشته باشد و در صورتی که رفتاری نادرست از او سر زند باید جرات عذرخواهی کردن داشته باشد.

آرام کردن همسر عصبی

تغییر دادن محیط:

فضایی آرام را فراهم کنید تا فرد بتواند کمی فکر کند و از شرایط متشنج خود دور شود در چنین شرایطی ممکن است فرد بخواهد کمی تنها باشد و ضرورتی به گفت و گو نبیند اگر فرد تمایل دارد می توانید محیط او را تغییر دهید. تفریح کردن در فضای آزاد و پیاده روی نیز می تواند حال و هوای فرد عصبی را تغییر دهد و راهی برای آرام کردن افراد عصبی است که می توانید از این طریق فرد مقابل خود را دلداری دهید و روحیه او را بالا ببرید. اگر فرد عصبی در اطراف شما کودکتان است باید تکنیک کاربردی برای کنترل کودک در هنگام عصبانیت را بدانید و از این طریق کودک خود را کنترل کنید.

برخورد با افراد عصبی

دیگر راهکارها:

در برخی از موارد انجام تکنیک ها و شیوه های مدیتیشن می تواند روحیه فرد را بالا ببرد این راهکارها موجب آرام سازی فرد می شود بنابراین می توانید با چند نفس عمیق استرس و فشارهای روانی فرد را کاهش دهید. در پایان این مطلب نیز به چند راه موثر غلبه بر خشم و عصبانیت و حفظ خویشتن داری نیز اشاره می شود که در کنار دیگر شیوه ها تاثیرگذار است:

  • یافتن راه حل برای رفع مشکل ها
  • راه های که موجب آرام شدن فرد می شود را جویا شوید
  • در هنگام عصبانیت سکوت کنید
  • آرامش خود را حفظ کنید
  • تایید کردن احساسات فرد
  • سعی کنید روحیه فرد را بالا ببرید
  • خودتان را در مشکلات او شریک بدانید
  • منطقی تر فکر کنید

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *