دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

مشکلات دوران بارداری و راه های رفع آن ها

  • سحر هودانلویی
  • ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

در سه ماهه اول بارداری، مادر دچار مشکلاتی همچون؛ ترشح غیر عادی واژن، سوزش سر دل، ترش کردن، حال تهوع و … می شود که چندان نگرانی ندارد و از مشکلات دوران بارداری به شمار می رود. این اتفاقات بسیار رایج هستند که جای نگرانی برجای نمی گذارند و بعد از ۱۴ هفته رفع می شود.

بارداری از بزرگترین و مهیج ترین اتفاقاتی است که در طول زندگی خانم ها رخ می دهد. با شروع بارداری سیستم بدن به کل به هم می ریزد و هورمون ها، سیستم گردش خون، فعالیت قلب و مغر، کلیه، کبد به کلی تحت تاثیر این تغییرات قرار می گیرند. گاه این تغییرات باعث بروز ناراحتی در مادر می شود که باید گفت: بعد از زایمان، زمانی که بدن این تغییرات هورمونی را پشت سر گذارد همه چیز به حالت اول خود باز خواهد گشت و جای هیچ گونه نگرانی و ناراحتی نیست.

راه های رفع مشکلات دوران بارداری

مشکلات شایع در دوران بارداری

  • حالت تهوع و ویار

این اتفاق امری شایع است که برای بسیاری از مادران باردار رخ می دهد، این اتفاق اغلب در اوایل صبح و یا آخر شب رخ می دهد که دلیل آن ایجاد تغییر در هورمون ها می باشد. داشتن هیجان و استرس این اتفاق را تشدید و تکرار می کند که از مشکلات دوران بارداری به حساب می آید. این اتفاق به طور معمول تا هفته ۱۴ ام دوران بارداری ادامه دارد و بعد از آن به حالت عادی باز خواهد گشت. اگر این اتفاق به حدی شدید بود که قادر به خوردن و آشامیدن چیزی نبودید حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

  • سوزش معده و ترش کردن

از مشکلات بسیار رایج که برای مادران باردار رخ می دهد، سوزش سر دل و ترش کردن می باشد. این اتفاق بر اساس هورمون های مربوط به دوران بارداری است که باعث شل شدن دریچه ابتدایی معده می شود. این اتفاق با گذر زمان و باز شدن بیشتر دهانه رحم تشدید می باید و تا زمان زایمان با شما همراه خواهد بود. با داشتن برنامه غذایی مناسب، خم نشدن و نخوابیدن بر روی شکم می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید و با استفاده از درمان هایی که در ادامه گفته می شود سوزش معده را کاهش دهید. اگر این اتفاق برای شما باعث بروز مشکل شد می توانید از شربت های معده با مشورت پزشک متخصص خود استفاده کنید.

  • یبوست های بارداری

برخی از مادران باردار به دلیل وجود هورمون پروژسترون، کمبود  آهن و نفخ شکم دچار یبوست می شوند که این اتفاق در این دوران بسیار درد آور می باشد. با مصرف برنامه غذایی سرشار فیبر، نان گندم سبوس دار، سبوس، میوه تازه، سبزیجات برگ سبز، شیر و آب میوه های طبیعی می توان یبوست را که از جمله مشکلات دوران بارداری می باشد، را کاهش داد. نوشیدن ۲ تا ۳ لیوان آب به صورت ناشتا و ورزش های مخصوص بارداری در درمان و رفع این مشکل بسیار مناسب می باشد.

علت بروز بیماری در بارداری چیست

  • خوردن خاک

طبق آمار حدود ۴ درصد از خانم ها با شروع دوران حاملگی به خوردن غذاهای غیر منطقی روی می آورند. مصرف غذاهای غیر منطقی در دوران بارداری را RICA می گویند که معمولا مصرف یخ، خاک و برنج خام می باشد. در گذشته علت این عامل را کم خونی می دانستند اما با گذشت زمان و ارتقا علم این نظریه رد شد. بعد از بررسی های لازم مشخص شد که مصرف این مواد غذایی غیر منطقی در بلند مدت موجب کم خونی می شود. این عامل احتمال زایمان زود رس را در مادر افزایش می دهد.

  •  آرون گروپس
  • ترشح غیر عادی واژن

در دوران بارداری گاه اتفاق افتاده است که بر اثر تغییرات هورمونی واژن شما اقدام به ترشح غیر عادی کند. این ترشحات سفید و غلیظ هستند که با شستشوی روزانه رفع می شود و چندان مشکلی در مادر و جنین به وجود نمی آورد. اگر این ترشحات بد بو و متمایل به رنگ زرد باشد، نیاز به معاینه پزشک دارد.

  • خونریزی لثه

خونریزی لثه که از مشکلات دوران بارداری به حساب می آید بر اثر پرخونی لثه ایجاد می شود. این اتفاق عامل بیماری عفونت لثه است که برای رفع آن می توان در هنگام مسواک زدن از مسواک کوچک و نرم استفاده کرد. برای کاهش این التهابات می توانید آب نمک قرقره کنید.

با مشکلات مربوط به بارداری آشنا شوید

  • گرفتگی عضلات

این اتفاق که اکثرا در اواخر دوران بارداری رخ می دهد از مشکلات دوران بارداری به شمار می رود. برای درمان این اتفاق می توانید از مواد غذایی سرشار کلسیم استفاده کنید و میوه جات پر ویتامین را به عنوان میان وعده مصرف کنید. قرص های کلسیم فقط باید با تجویز پزشک مصرف شود، پس از خوردن خود سرانه آن بپرهیزید.

گرفتگی عضلات پا برای خانم های باردار بسیار شایع است که با قدم زدن و حرکات ورزشی مربوط به ساق پا می توان اقدام به رفع این مشکل کرد. اگر قبل از رفتن به رختخواب دچار این گرفتگی ها می شوید بهتر است قبل از خواب پیاده روی و حرکات ورزشی مربوطه را انجام دهید.

  • خستگی مفرط

در اوایل بارداری به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن صورت می گیرد، دچار خستگی مفرط و میل شدید به ماندن در رختخواب دارید. این امر گاه سبب اضافه وزن می شود که ممکن است مادر را با مشکلاتی در زایمان مواجه کند. این اتفاق گاه به صورت اختلال بروز می کند، به این شکل که در طول نیمه شب دچار بی خوابی و اختلال در خواب می شوید که این امر برای جنین به هیچ وجه خوشایند نیست.

  • نحوه خوابیدن

در ماه های اولیه بارداری خوابیدن به هر شکل و طریق مشکلی ایجاد نمی کند، اما با گذشت زمان و گرد شدن بیشتر شکم در خوابیدن مشکلاتی ایجاد می شود. در ماه های آخر بارداری به مادران باردار توصیه می شود که از خوابیدن به صورت طاق باز جدا بپرهیزند و بیشتر به پهلوی چپ بخوابند. برای بلند شدن شیوه خاصی در نظر گرفته نشده و فقط راحتی و سلامتی شما مادر عزیز مد نظر می باشد. برای آشنایی بیشتر با نحوه خوابیدن صحیح در بارداری کلیک کنید.

در چه صورت از مشکلات دوران بارداری جلوگیری می شود

  • گرفتگی بینی

این اتفاق در دوران بارداری به صورت شایع اتفاق می افتد و بینی دائما حالت گرفتگی دارد. این اتفاق بیشتر به  هنگام بلند شدن از حالت خواب اتفاق می افتد که بهتر است  از قرص و قطره های بینی که مخصوص سرماخوردگی می باشد، استفاده نکنید. برای رفع این مشکل می توانید از آب نمک رقیق استفاده کنید. این حالت بعد از زایمان رفع می شود.

جلوگیری از ایجاد مشکل در دوران بارداری

  1. قبل از بیرون آمدن از رختخواب، غذاهای خشک همانند؛ نان برشته خشک شده، کلوچه، بیسکوییت و یا تکه های سیب را مصرف کنید و سپس از جا برخیزید.
  2. غذا را در طول روز با وعده های بسیار با مقدار کم مصرف کنید، پرخوری و سرعت در خوردن غذا به هیچ وجه برای مادران باردار توصیه نمی شود.
  3. در بین وعده هایی غذایی خود از آشامیدنی های طبیعی استفاده کنید.
  4. از لباس های بدون کمری و گن در این دوران استفاده کنید.
  5. از بوی عطر، صابون و غذاهایی که به آن حساس هستید، دور بمانید.
  6. شب قبل از خواب، لیوان شیر گرم به همراه گندم میل کنید.
  7. اگر از غذاهای سرخ کردنی احساس حالت تهوع پیدا می کنید، بهتر است از غذاهای سرد و آماده استفاده کنید.
  8. هیچگاه اجازه ندهید معده تان خالی بماند.
  9. در هنگام حالت تهوع، بر روی صندلی بنشینید و کمر خود را خم کنید. هنگامی که سرتان در میان پاهایتان قرار گرفت دقایقی صبر کنید تا این احساس در شما از بین برود.
  10.  برای رفع حالت تهوع های دوران بارداری می توانید از زنجبیل تازه در طبع غذای خود استفاده کنید. زنجبیل را می توان به عنوان چایی، بیسکوییت و کیک مصرف کرد.

آشنایی با مشکلات دوران بارداری

اتفاقاتی که در بارداری رخ  می دهد

  • عدم اختیار در نگه داری ادرار

گاه برای خانم های باردار اتفاق افتاده است که در هنگام سرفه، عطسه و خندیدن مقداری ادرار از آنان خارج می شود. این امر برای خانم های باردار و بعد زایمان بسیار اتفاق می افتد که دلیل آن شل شدگی عضلات باسن می باشد. در این هنگام شما کنترل بسیار کمی بر روی ماهیچه های خود دارید که با مشورت پزشک و انجام تمریناتی جهت تقویت باسن می توانید اقدام به رفع این مشکل کنید.

  • تکرر ادرار

از دیگر مشکلات دوران بارداری تکرر ادرار در ماه های آخر بارداری است که دلیل آن بزرگ شدن جنین و فشار بسیار به دهانه رحم می باشد. برای رفع این مشکل باید از مصرف نوشیدنی های کافئین دار در شب بپرهیزید.

بیماری های عامل بارداری چیست

  • افسردگی

از دیگر بیماری های روحی که در این دوران برای بسیاری از خانم های باردار اتفاق می افتد، افسردگی می باشد. افسردگی معمولا تا ماه های اولیه شیردهی ادامه دارد و علت بروز آن تغییرات هورمونی می باشد. در این زمان خانم ها بسیار احساس غم و اندوه می کنند و در مواقع حاد ممکن است به فکر صدمه زدن به خود و نوزاد بی افتند.

  • خارش

در زمان بارداری، بدن مقدار خون بسیاری را به طرف پوست می فرستد، در نتیجه این عمل پوست شما شروع به خارش می کند. در زمانی که شما ماه های دوم و سوم بارداری خود را تجربه می کنید به دلیل کشیده شدن پوست نواحی شکم، خارش بسیاری در پوست را احساس می کنید. این خارش ها می تواند طبیعی باشد که اگر خفیف باشد نشان از سلامتی پوست شما می باشد، در صورت تشدید و شدت این خارش ها حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  •  سردرد

در ماه های اولیه بارداری ممکن است دچار سردر های خفیف شوید که باعث ناراحتی شما شود. همان طور که گفته شد علت بسیاری از این مشکلات تغییرات هورمونی می باشد که خواب کافی، تغذیه مناسب و نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب این مشکل را رفع می کند.

  • دیابت بارداری

دیابت در بارداری از شایع ترین مشکلات در بارداری است که به سابقه دارا بودن دیابت شما در گذشته باز می گردد. دیابت در بارداری برعکس دیگر اختلالات بارداری دارای نشانه نیست و در بیشتر مواقع با گشنگی بسیار، خستگی مفرط و تشنگی شدید همراه است. در این هنگام باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و آمایش قند خون را برای حصول اطمینان انجام دهید.

راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری های حاملگی چیست

  • پره اکلامپسی

این بیماری با مسمومیت همراه است که می توان از نشانه های ایجاد این بیماری در بدن فشار خون بالا، ورم دست و صورت، درد معده، تاری دید، سرگیجه به همراه سردرد اشاره کرد.

  • جدا شدن زود هنگام جفت

جدا شدن زود رس جفت از بیماری های خطرناک بارداری است که در این موقعیت جفت زودتر از زمان تعیین شده از دیواره رحم جدا می شود و دیگر قادر به دریافت اکسیژن نمی باشد. از نشانه های ایجاد این مشکل می توان به خونریزی واژن، انقباضات رحمی، گرفتگی و درد شکم اشاره کرد.

در مواقعی این جدا شدن جزئی می باشد که با  استراحت های طولانی مدت و عدم تحرک بالا جفت التیام پیدا می کند.،اگر نه باید هرچه زودتر به بیمارستان رفت و اقدام به زایمان کرد.

  • فشار خون بالا

فشار خون بالا از دیگر مشکلات دوران بارداری است که از هفته بیستم آغاز و تا پایان بارداری ادامه دارد. در این موقعیت باید تحت نظر پزشک باشید تا همواره فشار خون شما اندازه گیری شود و به دیگر بیماری ها دچار نشوید.

بیماری های روحی بارداری به چه صورت است

  • دیدن خواب های ترسناک

این اتفاق امری شایع است که برای بسیاری از مادران باردار به علت دارا بودن استرس و اضطراب روی می دهد. در هنگام دیدن این گونه خواب ها مادران دچار سردرگمی و هراس می شوند و گاه از سلامت جنین خود نگران می شوند. علت این اتفاق تغییرات هورمونی است که برای مادرانی که تجربه اولین بارداری خود را دارند بسیار اتفاق می افتد و امری نگران کننده به شمار نمی رود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *