دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مزایای بیمه شخص ثالث و نحوه محاسبه حق بیمه

  • سحر هودانلویی
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

بیمه شخص ثالث از پر طرفدارترین نوع بیمه است که در ایران وجود دارد. با توجه به توصیه ای که کارشناسان مربوطه در این رابطه دارند باید هر ماشین و راننده ای دارای بیمه شخص ثالث باشد تا در صورت ایجاد مشکل دچار ضرر و خسارت نشود. در این مطلب با مزایای بیمه شخص ثالث بیشتر آشنا خواهید شد.

بیمه شخص ثالث و اتفاقات مربوط به سرنشینان خودرو  بر اساس زمان علاوه بر یک ساله به صورت ۲- ۳- ۴- ۶- ۹ ماهه وجود دارد که برای خودروی رانندگان خواستار صادر می شود.

حق بیمه شخص ثالث هر ساله چگونه است

بیمه شخص ثالث به چه معناست؟

در این نوع بیمه، مالک خودرو شخص اول، شرکت بیمه شخص ثانی و فرد آسیب دیده که سرنشین خودرو می باشد شخص ثالث نام می گیرد. تمامی افرادی که در سانحه تصادف، خسارت جانی و مالی می بینند توسط شرکت بیمه تحت پوشش قرار می گیرند و بیمه شخص ثالث موظف به جبران خسارت های وارده می باشد. بیمه شخص ثالث را می توان از تمامی دفاتر بیمه خریداری کرد، هزینه بیمه در تمامی دفاتر به صورت یکسان وجود دارد و تنها  فرق دفاتر با یک دیگر نحوه ارائه خدمات و کسب رضایت مشتری می باشد.

روش محاسبه حق بیمه در بیمه شخص ثالث

با توجه به عواملی که در ادامه ذکر می شود، عواملی وجود دارد که باعث کاهش و افزایش هزینه ها می شود و دفتر بیمه گذار با در نظر گرفتن تمامی این موارد مبلغ دریافتی خود را بیان می کند.

  • وظیفه بیمه مرکزی در اعلام کننده حق بیمه پایه

مبلغی که قوه قضاییه برای دیه انسان کامل در سال ۹۸ اعلام کرد بر اساس دو ماه حرام و غیر حرام بود. دیه انسان کامل در سوانح تصادفی در سال های حرام که به صورت تقویم قمری است شامل ماه های ذی الحجه، ذی القعده، رجب و محرم می باشد که برابر با مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان، و ماه های غیر حرام برابر با مبلغ ۲۷۰ میلیون تومان می باشد. بیمه مرکزی با توجه به مبالغ گفته شده که در هرسال توسط قوه قضاییه تعیین می شود، حداقل و حداکثر میزان پولی که باید بیمه بپردازد تعیین می کند. دیگر نکاتی وجود دارد که در افزایش و کاهش این میزان از پول وجود دارد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

  • تخفیف های مربوط به بیمه شخص ثالث

این قانون که با عنوان ت ع خ به معنی تخفیف عدم خسارت در دفاتر بیمه وجود دارد به این معنی است که، اشخاص بیمه گذار زمان استفاده نکردن از مزایای بیمه شخص ثالث از تخفیف هایی بر خوردار هستند که می توانند از آن استفاده کنند. به عنوان نمونه اگر فرد بیمه کنده به مدت دو سال تصادفی نکرده باشد و یا در آن سانحه مقصر شناخته نشده باشد در زمان تمدید بیمه خود از تخفیف ۵% بهره می برد. در این صورت هرچه سال هایی که از بیمه استفاده نکرده باشید؛ بیشتر باشد، از تخفیف بیشتری برخوردار خواهید بود.

  • مشخص کردن نوع وسیله نقلیه

ریسک بیمه برای شرکت های بیمه گر از اهمیت بالا برخوردار است.به این صورت که نوع وسایل نقلیه نشان می دهد آن وسیله تا چه میزان از حوادث رانندگی برخوردار است. به طور مثال تاکسی هایی که از تردد بالایی در شهر برخوردارند باید ۲۰% بیشتر نسبت به دیگر رانندگان به دفتر بیمه هزینه پرداخت کنند. همین طور ماشین هایی که برای آموزش رانندگی قرار دارند به دلیل احتمال خطای راننده باید ۱۵% بیشتر از حد معمول به دفتر بیمه هزینه تقبل کنند.

معرفی مزایای بیمه شخص ثالث

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • جریمه های دیر کرد

همان طور که در صورت نداشتن تصادف و مشکل از مزایای بیمه شخص ثالث که تخفیف در مبلغ بیمه می باشد، برخوردار می شوید، در صورت دیر کرد و ایجاد وقفه در تمدید این بیمه از شما مبلغی دریافت خواهد شد. این قانون به دلیل مهم بودن بیمه شخص ثالث وضع شده است که جریمه آن به صورت روز شمار محاسبه می شود.

  • سقف تعهدات

سقف تعهدات هم از دیگر عواملی است که هر چه بیشتر باشد، حق بیمه هم به همان میزان افزایش پیدا می کند. همان طور که گفته شد هر ساله بیمه مرکزی مبلغی از دفاتر بیمه دریافت می کند تا به همان میزان بیشتر تحت پوشش قرار بگیرد.

  • تخفیف شرکت بیمه

این مورد که از مزایای بیمه شخص ثالث به حساب می آید، با توجه به این که هر ساله بیمه مرکزی ابلاغیه ای مبنی بر هزینه ای که باید پرداخت شود برای آنان ارسال می کند، برخی دفاتر بیمه با پیش گرفتن سیاست و نوع خدمتی که ارائه می دهند، شامل تخفیفات می شوند. علت تفاوت برخی قیمت ها در دفاتر به همین علت است اما در آخر با وجود تمامی تخفیف ها نباید حق بیمه از مبلغ اعلام شده توسط بیمه مرکزی کمتر باشد.

  •  زمان اعتبار بیمه نامه ها

زمانی که برای بیمه شخص ثالث در نظر گرفته می شود متغیر است و می تواند یک سال و یا چند ماه باشد. برخی دفاتر بیمه هستند که این مبلغ را به صورت روزشمار دریافت می کنند که این به ضرر شخص اول می باشد.

مزایای بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث چه کمکی به ما می کند

  1. انتقال تخفیف به خودرویی دیگر که به تازگی خریداری کرده اید.
  2. برای گرفتن دفترچه بیمه المثنی هزینه پرداخت نکنید.
  3. از این نوع بیمه نامه خود می توانید به عنوان وثیقه استفاده کنید.
  4. حتما قبل از پایان موعود بیمه نامه خود را تمدید کنید.
  5. دفتر بیمه موظف است که بعد از گزارش پلیس ۵۰ درصد از حق بیمه را به فرد آسیب دیده بپردازد.
  6. بعد از دریافت بیمه بهتر است که تمدید نکنید، چون در صورت تمدید مبلغی به عنوان خسارت از شما گرفته خواهد شد.
  7. دفتر بیمه موظف است که ۱۰ در صد از سهم بیمه را به وزارت بهداشت و درمان برای فرد آسیب دیده پرداخت کند، که از مهمترین مزایای بیمه شخص ثالث به حساب می آید.
  8. نداشتن بیمه شخص ثالث برای شما خسارت هایی از جمله جریمه پلیس در بازرسی ها را به همراه دارد.

بیمه کوتاه مدت شخص ثالث

بیمه کوتاه مدت شخص ثالث با مدت زمان ۵ الی ۲۷۰ روز قرارداد می شود. این نوع بیمه اغلب برای افرادی است که توان مالی پرداخت بیمه بلند مدت را ندارند و یا قصد فروش خودروی خود را دارند، می باشد. همچنین دیگر افرادی خواهان این نوع بیمه هستند که خودروی آن ها توسط راهنمایی رانندگی جریمه و توقیف شده است و برای آزاد سازی آن نیاز به بیمه شخص ثالث دارند.

مبلغ بیمه ثالث در هرسال متغیر است، و با توجه به مبلغی که هرساله قوه قضاییه برای پرداخت به آن ها حکم می کند درصدی به آن اضافه می شود. بیمه کوتاه مدت دارای حق بیمه محفوظی است  که هرساله به آن اضافه می شود. ادامه این مطلب جهت آشنایی شما با درصد اضافه قیمت  به طور روز شمار می باشد.

  1. برای بیمه گذاران ۵ روزه، شامل ۵ درصد افزایش قیمت است.
  2. برای بیمه گذاران ۶-۱۵ روزه ، شامل ۱۰ درصد افزایش قیمت است.
  3. برای بیمه گذاران ۱۶-۳۰ روزه، شامل ۱۵ درصد افزایش قیمت است.
  4. برای بیمه گذاران ۳۱-۶۰ روزه، شامل ۲۵ درد افزایش قیمت است.
  5. برای بیمه گذاران ۶۱-۹۰ روزه، شامل ۳۰ درصد افزایش قیمت است.
  6. برای بیمه گذاران ۹۱-۱۲۰ روزه، شامل ۴۰ درصد افزایش قیمت می باشد.
  7. برای بیمه گذاران ۱۲۱-۱۵۰ روزه، شامل ۵۰ درصد افزایش قیمت است.
  8. برای بیمه گذاران ۱۵۱-۱۸۰ روزه، شامل ۶۰ درصد افزایش قیمت است.
  9. برای بیمه گذاران ۱۸۰-۲۷۰ روزه، شامل ۸۰ درصد اقزایش قیمت است.
  10. برای بیمه گذاران ۲۷۰-۳۶۵ روزه، شامل ۱۰۰ درصد افزایش قیمت است.

بیمه شخص ثالث برای چه افرادی می باشد

بیمه نامه های شخص ثالث یک ساله

همان طور که گفتیم بیمه نامه ها بر اساس زمان به کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شوند. بیمه نامه کوتاه مدت ک در بالا ذکر شد، و بیمه نامه بلند مدت به این معناست که اعتبار آن یک ساله است، و از ساعت ۱۲ نیمه شب صادر و به مدت ۳۶۵ روز معتبر می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *