دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تشخیص گوشی اصل از گوشی های تقلبی

  • ساناز براتی
  • ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

امروزه خرید گوشی اصل با توجه به فراوانی گوشی های تقلبی در بازار، به مشکلی برای خریداران تبدیل شده است. خریداران گوشی می توانند با بکار گیری روش های ساده و کاربردی گوشی اصل را از نوع تقلبی آن تشخیص دهند. روش های مختلفی برای این منظور وجود دارند که در این مطلب به بررسی آن می پردازیم.

در حال حاضر انواع و اقسام گوشی در بازار دیده می شود و افراد زیادی در خرید گوشی با مشکل اصل یا تقلبی بودن گوشی رو به رو هستند. امروزه تولید کنندگان چینی گوشی های تقلبی زیادی را روانه بازار کرده اند که خریداران را به اشتباه می اندازد. در این مطلب شما را با روش هایی برای تفکیک گوشی اصل از تقلبی آشنا خواهیم کرد.

تشخیص گوشی اصل از تقلبی

همانطور که می دانیم در حال حاضر گوشی های چینی تقلبی بازار را قبضه کرده اند. گوشی های وجود دارند که از لحاظ ظاهری هیچ فرقی با اصل آن نداشته و خریدار را به اشتباه می اندازند. گوشی های رجیستر نشده ای نیز در بازار وجود دارند که قاچاقی وارد کشور شده اند. این گوشی ها بعد از مدت کمی استفاده مشکل دار شده و هنگ می کنند و به روز رسانی نیز نمی شوند. در این مطلب می خواهیم روش های تشخیص گوشی اصل از تقلبی را عنوان کنیم تا خریداران گوشی با انجام روش های ساده بتوانند از اصل بودن گوشی خود اطمینان حاصل کنند.

نحوه تشخیص گوشی اصل

خرید کردن از فروشگاه های معتبر

یکی از اولین مسائل در رابطه با خرید گوشی های اصل این است که برای خرید گوشی به مراکز فروش معتبر و نمایندگی های فروش مراجعه نمایید. پس قبل از خرید مراکز معتبر فروش گوشی را شناسایی کرده و از آنها خرید نمایید. در حال حاضر فروشگا های اینترنتی معتبری نیز وجود دارند که محصولاتشان کاملا تضمین شده و با کیفیت است و شما می توانید بدون نگرانی از آنها خرید نمایید. البته توجه داشته باشید که خرید اینترنتی باید از سایت های معتبر انجام شود.

شناخت گوشی های اصل

بررسی کردن کد IMEI گوشی

روش بعد در تشخیص گوشی اصلی بررسی کد IMEI آن است. هر نوع گوشی هوشمندی دارای یک شناسه مخصوص به خود است که کد IMEI نامیده می شود. این کد وضوح کیفیت گوشی های هوشمند را مشخص کرده و همچنین روشی برای اطمینان از اصل بودن گوشی است. این کد بیشتر به صورت برچسب روی جعبه گوشی نصب شده است ولی بهتر است به این برچسب ها اطمینان نکرده و به روشی که گفته می شود آن را بررسی نمایید:

چگونگی شناسایی گوشی اصل

  •  آرون گروپس

در ابتدا گوشی را روشن کرده و به سراغ شماره گیر گوشی بروید بعد کد #۰۶#* را شماره گیری کنید در ادامه کد IMEI گوشی نمایش داده می شود. بعد از اطلاع از این کد باید به سایت imei.info یا سایت numberinqplans.com مراجعه نمایید و در این سایت ها گزینه Check را انتخاب کرده تا اطلاعات دقیق در رابطه با گوشی به نمایش درآید، اصلاعاتی که مربوط به برند و شرکت سازنده، سال تولید، کیفیت گوشی، محل مونتاژ و دیگر مسائلی در رابطه با گوشی است. اگر گوشی مد نظر شما تقلبی و فیک باشد اطلاعات نمکایش داده شده عجیب و غریب بوده و هیچ شباهتی به گوشی انتخابی شما ندارد. در نتیجه کد IMEI یکی از بهترین روش ها در تشخیص گوشی اصل است.

شناسایی گوشی اصل

مقایسه ظاهر گوشی با مدل اصلی

گوشی های تقلبی و اصلی آن از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به هم بوده و شاید در نگاه اول تشخیص آن بسیار دشوار و سخت باشد، ولی می توان با بررسی دقیق آنها را از هم تشخیص داد. بیشتر گوشی های تقلبی در مقایسه با اصل آن دارای تفاوت های خیلی ریزی هستند تفاوت های در دکمه پاور، اسکنر گوشی و یا در سوکت شارژ و قسمت های دیگر. اصولا قسمت هایی از گوشی های تقلبی کمی شل تر از اصل آن هستند. از دیگر موارد ظاهری برای تشخیص اصل بودن گوشی توجه به کیفیت متریال به کار رفته و جنس آنهاست. در اکثر گوشی های تقلبی بدنه گوشی پلاستیکی بوده و کیفیت عملکرد تاچ گوشی و صفحه نمایش آن خیلی خوب نیست و از کیفیت پایینی برخوردارند. پس با توجه به برخی از تفاوت های ظاهری می توانید گوشی اصلی را خریداری نمایید.

تشخیص دادن گوشی اصل

بررسی روشن نشدن گوشی قبل از خریدار

در زمان خرید گوشی می توان از دست دو بودن و همچنین تقلب بودن آن اطمینان حاصل کرد. در هنگام روشن کردن گوشی های اندروید بالا آمدن دستگاه حدود پنج دقیقه زمان می برد. بعد از بالا آمدن، سیستم عامل اندروید از خریدار زبان مورد نظر و رجیسترینگ اولیه را درخواست می کند. دستگاهی که برای بار اول روش می شود مستقیما وارد منو نخواهد شد.

نحوه شناسایی گوشی اصل

کمک گرفتن از برخی اپلیکیشن های مخصوص

در حال حاضر اپلیکیشن های مخصوصی وجود دارند که به کمک آنها می توان بر اصل یا تقلبی بودن گوشی اطمینان پیدا کرد. برنامه Antutu Officre یکی از این برنامه ها است که استفاده از آن بسیار ساده است. باید این برنامه را بر روی گوشی که قصد بررسی آن را دارید نصب کرده و بعد به اینترنت مصل شوید. بعد از نصب گزینه استارت را انتخاب کرده و صبر کرده تا دوربین گوشی فعال شود بعد از آن به سراغ کامپیوتر خود رفته و وارد سایت our.antutu.ne شوید. بارکدی در این قسمت از کامپیوتر نمایش داده خواهد شد. دوربین گوشی مورد نظر را در مقابل بارکد نمایش داده شده در کامپیوتر گرفته و آن را بخوانید. نتیجه خیلی فوری نمایش داده خواهد شد، در صورت اصل بودن تصویر Good و در غیر اینصورت تصویری با عنوان High Copy نمایش داده خواهد شد.

بررسی کردن سخت افزار گوشی با اپلیکیشن های خاص

برای تشخیص گوشی اصل از تقلبی می توان از برنامه های مخصوصی مثل Antutu Benchmark یا CPU برای بررسی مشخصات سخت افزار گوشی استفاده کرد. برنامه های گفته شده باید در گوشی مربوطه نصب گردند.بعد به راحتی می توانید مشخصات سخت افزاری گوشی را با مشخصات نسخه اصلی در سایت جی اس ام  آرنا مقایسه کرده و بر فیک یا اصلی بودن آن مطمئن شوید. برنامه های معرفی شده را باید خریداری و بعد در گوشی مربوطه نصب کرد.

روش های شناسایی گوشی اصل

همچنین برنامه Cpu z نیز برنامه ای است کاربردی که به کمک آن می توان بخش ها و مشخصات سخت افزاری گوشی های اندرویدی را بررسی کرد. مشخصاتی نظیر میزان رم، حافظه، نوع ریز پردازنده،مشخصات صفحه نمایش و …. را می توان به کمک این برنامه مشاهده کرد و از اصل یا تقلبی بودن گوشی اطمینان حاصل نمود.

چند روش برای بررسی اصل بودن گوشی آیفن

اگر قصد خرید آیفن را دارید علاوه بر روش های گفته شده به روش های زیر نیز  می توانید از اصل بودن گوشی مطمئن شوید:

  • بررسی شماره سریال آیفون:

برای بکار گیری این روش باید شماره سریال آیفون مربوطه را داشته باشید. برای دست یابی به شماره سریال گوشی را روشن کرده و به قسمت تنظیمات آن وارد شوید در این قسمت گزینه General را انتخاب نموده و بعد About را بزنید تا مشخصات گوشی دیده شود. شماره سریال را در جایی یادداشت نمایید. حال به سایت Checkcoverage.apple.com که به وسیله شرکت اپل پشتیبانی می شود، بروید. در قسمت اول شماره سریال گوشی و در قسمت دوم عبارتی را که نشان داده شده است وارد کنید. در ادامه Continue را انتخاب کرده تا بعد از چند ثانیه مشخصات گوشی آیفون نمایش داده شود. در صورت تقلبی بودن آیفون مورد نظر عبارت invalid serial number مشاهده خواهد شد.

روش های برای شناسایی گوشی اصل

  • بررسی ریفربیشید نبودن آیفون:

در برخی موارد امکان دارد که شما گوشی آیفون اصلی خریداری کرده باشید اما گوشی ریفربشید باشد. ریفربشید به آیفونی می گویند که در مرحله اول تولید مشکل دار شده و نقص فنی پیدا کرده باشد که مجددا به اپل برگشت خورده و تعمیرات لازم روی آن انجام می گیرد. این نوع گوشی ها با قیمت ارزانتری فروخته می شوند. برخی از فروشندگان از این موضوع سوء استفاده کرده و آیفن ریفربشید را بجای آیفن سالم و اصلی می فروشند. برای اینکه مشخص شود آیفون خریداری شده ریفربشید هست یا نه گوشی آیفون مد نظر را روشن کرده و در قسمت شماره گیر کد ##۷۸۶# را شماره گیری نمایید سپس گزینه View را انتخاب نموده و قسمت Reconditioned Status را ببینید که باید No باشد ولی اگر در این قسمت yes وجود داشت آیفون مورد نظر ریفربشید است.

  • بررسی سیستم عامل آیفون:

همچنین می توان با بررسی و چک کردن سیستم عامل به کار رفته در آیفون از اصل یا تقلبی بودن آن اطمینان پیدا کرد. سیستم عامل بکار رفته در گوشی آیفون فیک یا تقلبی، سیستم عامل اندروید است. برای بررسی سیستم عامل آیفون مورد نظر باید وارد منوی تنظیمات گوشی شده در این قسمت اطلاعات گوشی را بررسی نمایید اگر در قسمت سیستم عامل عبارت Android نمایش داده شده بود نشان دهنده غیر اص بودن گوشی آیفون مد نظر شماست. بعلاوه در آیفون جعلی خیلی از گزینه های منوی تنظیمات وجود نداشته و یا در صورت بودن نمادین بوده و عملکردهای دیگری دارند. مثلا گزینه آیکلود در گوشی های تقلبی ناموجود است و یا در صورت وجود با انتخاب آن وارد بخش های عجیبی خواهید شد.

تشخیص انواع گوشی اصل از تقلبی

  • بررسی روشن نشدن دستگاه قبل از شما:

گوشی های آیفون و دستگاه های ساخته شده توسط کمپانی اپل در زمان روشن شدن برای اولین بار، باید مراحل رجیستر شدن و فعال سازی گوشی در آنها دیده شود و به ۱۷ زبان مختلف دنیا سلام کند. در زمان رجیستر کردن گوشی باید به اینترنت متصل باشد. رجیستر شدن گوشی حدود ۵ دقیقه زمان می برد. بهتر است این کار را خود خریدار انجام داده و از فروشنده در انجام آن کمک بگیرد. گوشی که برای اولین بار روشن شود مستقیما به سراغ منو نخواهد رفت.

نکته:

در نهایت در هنگام خرید گوشی به سالم بودن جعبه دقت داشته باشید و از خرید گوشی بدون بسته بندی و یا دارای جعبه خراب و باز شده خودداری نمایید. همچنین همانطور که قبلا هم گفته شد خرید خود را از مراکز و مکان های معتبر انجام دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *