دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص گیاه کیسه کشیش و شناخت کاربردهای دارویی و درمانی آن

  • سحر هودانلویی
  • ۹ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

کیسه کشیش یا به اصطلاحی خورجینک، گیاهی است که با بذر تکثیر پیدا می کند. ریشه این گیاه دوکی شکل است و در بسیاری از خاک ها رشد می کند. این گیاه در فصل پاییز برگ های تخم مرغ شکل و کشیده دارد که که ساقه آن دارای یک یا دو انشعاب است. اگر می خواهید بیشتر از این با خواص گیاه کشیش آشنا شوید در این بخش از مجله آرگا با ما همراه باشید.

کیسه کشیش از گیاهان دارویی مفید است که برای کاهش خونریزی شدید بینی، زخم های پوستی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه به عنوان علف هرز در گوش و کنار جوی ها می روید و اغلب دارای گل های سفید رنگ می باشد.

خواص گیاه کیسه کشیش

آشنایی با گیاه کیسه کشیش

کیسه کشیش را با نام های دیگری چون؛ کیسه کیش، کیس الراعی، چمبرک، خاکشیر تلخ و قرمل معرفی می کنند. کیسه کشیش گیاهی علف شکل است که ارتفاع آن ۱۰ – ۶۰ سانتی متر است. برگ های این گیاه از پای ساقه شکل می گیرد و در ناحیه یقه گل از آن خارج می شود. گل های این گیاه اغلب به رنگ سفید و ریز است که در تمام فصول سال وجود دارد. میوه های این گیاه به شکل کیسه یا خورجین است که بعد از رسیده شدن شکاف بر می دارد.این گیاه به صورت علف هرز در بسیاری از مزارع و نقاط با آب و هوای معتدل در شمال غرب هیمالیا رشد می کند.

خواص درمانی گیاه کیسه کشیش

طبق پژوهش های صورت گرفته مصرف این گیاه باعث کاهش و افزایش فشار خون می شود. کیسه کشیش دارای اثرات کرونوتروپیک و اینوتروپیک مثبت است که انقباضات رحمی را افزایش می دهد. همچنینی این گیاه با دارا بودن فرمولاسیون های خاص در ریشه بر علیه باکتری های پاتوژن گرم منفی عمل میکند، و آن ها را از بین می برد. این گیاه دارای خواص دیگر است که در ادامه به ذکر آنان پرداخته ایم.

  • کاهش خونریزی قاعدگی

از دیر باز از خواص گیاه کیسه کشیش، کم کردن خونریزی های دوران قاعدگی بود. کیسه کشیش با دارا بودن خاصیت ضد انعقاد خون به کاهش درد و خونریزی در این دوران منجر می شود. این گیاه دارای خاصیت ضد درد است که در زمان درد کمر و دل درد قاعدگی به عنوان معجزه عمل می کند.

مزایا گیاه کیسه کشیش

  • درمان ناباروری

 در طب سنتی از خواص گیاه کیسه کشیش به بالا بردن احتمال باروری اشاره شده است. اینکه این گیاه ناباروری را از بین می برد به عنوان فرضیه است و هنوز نظر قطعی درباره آن بیان نشده است.

  • کاهش خونریزی بعد از زایمان

طبفق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت، کیسه کشیش خونریزی بعد زایمان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

  •  آرون گروپس
  • سرطان دهان

طبق مطالعه و بررسی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، مشخص شد که گیاه کیسه کشیش رشد سلول های سرطانی در دهان را کاهش می دهد و احتمال ابتلا به آن را از بین می برد.

  • درمان التهاب و عفونت

طبق بررسی های صورت گرفته در سال ۲۰۱۴، گیاه کیسه کشیش به دلیل دارا بودن مقادیر بالای سولفارافان، التهابات را در بدن کاهش و به مقابله بدن با بیماری ها منجر می شود.

خواص گیاه کیسه کشیش

  • درمان زخم های جزئی و سوختگی

همان طور که گفته شد کیسه کشیش به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی به درمان زخم های جزئی و سوختگی های سطحی می پردازد.

  • موارد درمانی دیگر

کیسه کشیش به عنوان مسکن برای سر درد، عفونت مثانه، واریس، مشکلات گوارشی، اسهال، یبوست و گلو درد عمل می کند.

پراکندگی گیاه کیسه کشیش در جهان

همان طور که گفته شد این گیاه به دلیل رشد در اکثر خاک ها در بسیاری در نقاط جهان نیز قابل کشت می باشد.

  • پراکندگی جهانی

از نظر جهانی این گیاه در کشور های؛ ایران، ترکیه، آفریقا و نواحی دیترانه ای قابل کشت و رشد می باشد.

چگونگی رویش کیسه کشیش

  • پراکندگی در ایران

گیاه کیسه کشیش در ایران در شهرهای گرگان، قزوین، گیلان، آذربایجان، لرستان، باختران، اصفهان، خوزستان، کرمان، فارس، خراسان به صورت علف هرز در کنار جاده ها، حاشیه مزارع، پارک و فضاهای سبز یافت می شود.

نکاتی که در مصرف کیسه کشیش باید رعایت کرد

  • ایجاد حساسیت و آلرژی

مصرف گیاه کیسه کشیش در بعصضی افراد ممکن است موجب بروز آلرژی و حساسیت شود. علائمی که نشان دهنده بروز آلرژی و حساسیت می باشد عبارت است از؛ تنگی نفس، درد قفسه سینه، تاول های پوستی، خارش پوست، خستگی و خواب آلودگی می باشد. این گیاه در بعضی افراد باعث بروز ناراحتی معده، تغییر عملکرد تیروئید، تغییر در فشار خون و افزایش ضربان قلب می شود.

پراکندگی های کیسه کشیش

  • چه افرادی نباید از گیاه کیسه کشیش استفاده کنند؟

افرادی که مبتلا به فشارخون بالا، بیماری تیروئید، بیماری قلبی، سنگ کلیه و بیماری های کلیوی هستند نباید به هیچ وجه از این گیاه استفاده کنند.

  • دوران بارداری و شیردهی

اثراتی که ممکن است گیاه کیسه کشیش بر روی زنان بادرار و مادران شیر ده بگذارد هنوز در حال مطالعه و بررسی است و فعلا نتیجه قطعی درباره آن بیان نشده است.

چگونگی مصرف کیسه کشیش

کیسه کشیش را می توان به دو روش استفاده کرد؛

کاربرد کیسه کشیش در رفع التهابات بدنی

  • خوراکی

در طریقه خوراکی این گیاه را به عنوان دمنوش و یا تنتور استفاده می کنند.

  • موضعی

در این روش کیسه کشیش را به عنوان پماد برای درمان زخم و سوختگی های سطحی استفاده  می کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *