دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آموزش نقاشی روی پارچه به همراه طرح های جدید و شیک

  • یلدا محمدی
  • ۳ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

آموزش سه روش ساده و کاربردی برای نقاشی روی پارچه و لباس که با یادگیری آن می توانید روی لباس های ساده و معمولی را طراحی و نقاشی نموده و طرح های دلخواه را ایجاد نمایید.

کشیدن نقاشی روی پارچه یکی از هنرهای زیبا و جالب است که با یادگیری آن می توانید لباس ها و پارچه های ساده را تغییر داده و طرح و نقش دلخواه را بر سطح آنها پیاده نمایید. در این مطلب با روش هایی مجزا برای نقاشی و طراحی بر سطح پارچه همراه شما هستیم و امیدواریم با استفاده از این آموزش بتوانید نقاشی های زیبا و متنوعی را بر سطح انواع پارچه ها انجام دهید.

آموزش نقاشی روی پارچه و لباس با روش های ساده :

برای انجام نقاشی بر سطح لباس و پارچه روش های متعددی وجود دارد که در این مطلب قصد داریم با آموزش مقدماتی و ابتدایی این سبک نقاشی بپردازیم و روش هایی ساده برای ایجاد طرح های مختلف بر سطح پارچه را بیان نماییم.

نقاشی پارچه با اکریلیک :

این سبک از طراحی روی لباس و پارچه که به تکنیک استنسیل نیز معروف است با استفاده از شابلون انجام می گیرد. برای شروع کار تکه پارچه مورد نظر یا لباس ساده ایی را انتخاب نمایید.

نقاشی روی لباس

برای ایجاد طرح می توانید از انواع شابلون مناسب استفاده نمایید و یا بعد از انتخاب طرح، آن را بر سطح طلق پیاده نموده و فضای داخلی آن را با کاتر برش دهید و به این صورت شابلون مورد نظر را تهیه نمایید.

آموزش نقاشی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در این نوع نقاشی از رنگ اکریلیک استفاده می شود. هر مقدار از رنگ را که ب توجه به طرح مورد نیاز است با یک سوم اندازه رنگ، چسب DM5 مخلوط نمایید. استفاده از این چسب باعث ثبات طرح و رنگ می شود.

نقاشی با اکریلیک

شابلون هایی را که تهیه نموده اید در محل مناسب روی پارچه قرار دهید و با سوزن ته گرد آن را تثبیت نمایید.

آموزش نقاشی مقدماتی روی پارچه

سپس تکه ابری را به رنگ آغشته نموده و فضاهای خالی شابلون را به صورت ضربه ایی رنگ نمایید و در پایان تکه های کاغذ و اضافات را با کمک موچین از روی کار بردارید.

آموزش نقاشی روی پارچهنقاشی روی پارچه

با استفاده از این سبک نقاشی می توانید تمامی لباس های ساده و همچنین شال ها و روسری ها را نقاشی نموده و طرح های دلخواه و مناسب را ایجاد نمایید. از طرح های مورد استفاده در نقاشی روی چوب و شیشه نیز می توان برای انتخاب طرح و مدل این سبک نقاشی استفاده نمود.

نقاشی روی لباس کودکان :

این روش تا حدودی متفاوت با روش دیگر است. در صورتی که قصد دارید روی لباس کودکان از نقاشی بر سطح پارچه استفاده نمایید می توانید طرح دلخواه خود را از کتاب های داستان و یا نقاشی برای کودکان انتخاب نموده و بر سطح کاغذ منتقل کنید و اطراف آن را برش بزنید. توجه داشته باشید که قبل از شروع کار مقوا ضخیمی را بین دو لایه لباس قرار دهید تا رنگ به لباس نفوذ نکند.

نقاشی روی لباس

طرح دلخواه را با کمک صابون خیاطی و یا مداد نرم و مناسب سطح لباس منتقل نمایید.

طراحی روی پارچه

با استفاده از خمیر دورگیر و یا قلم مو ظریف و رنگ تیره طرح را دورگیری نمایید و حدود دوازده ساعت صبر کنید تا دورگیری شما کاملا خشک شود.

نقاشی روی لباسنقاشی روی پارچه با اکریلیک

سپس شروع به رنگ آمیزی نمایید. در صورتی که طرح شما دارای زمینه است. صبر کنید تا زمینه کار، کاملا خشک شود. این کار باعث می شود که رنگ ها داخل پیدا نکنند و نقاشی شما مرتب و یکدست باشد.

نقاشی ساده روی پارچهنقاشی روی لباس بچگانهنقاشی روی پارچه

برای خشک شدن کامل رنگ ها احتیاج به ۱۲ تا ۲۴ ساعت زمان دارید. بعد از گذشت این مدت زمان، کار را وارونه نمایید و بین لایه ها کاغذ یا پارچه نخی قرار داده و اتوی بدون بخار را چند مرتبه روی آن بگذارید و بردارید. توجه داشته باشید که نباید به طور کامل اتو بکشید.

نقاشی جدید روی پارچه

نقاشی روی پارچه با کاربن

برای کشیدن طرح دلخواه خود بر روی لباس در این روش، در ابتدا لباس را بشویید و اتو بزنید، سپس در وسط آن, مقوایی بگذارید و با گیره فیکس کنید تا رنگ به پشت کار منتقل نشود.

طراحی روی پارچه

برای کشیدن طرح روی پارچه، می توانید پرینتی از آن تهیه کنید و به وسیله کاربن خیاطی طرح را از روی کاغذ به روی پارچه انتقال دهید. در این هنگام حتماً لباس کار (لباس کهنه) استفاده کنید تا لباس شما رنگی نشود، اکنون از یک لایه طلق و یا شیشه کمک گرفته و آن را بین دو لایه لباس بگذارید، برای اینکه که رنگ آن به پشت کار منتقل نشود.

اکریلیک بهترین و مناسب ترین رنگ برای رنگ کردن پارچه می باشد که می توانید با استفاده از یک قلموی نازک و رنگ اکریلیک، طرح کشیده شده روی پارچه با کاربن را به آرامی رنگ آمیزی نمایید، بهتر است این کار را دو بار انجام دهید تا رنگ به طور کامل به خورد پارچه رفته و ثابت بماند.

نقاشی روی پارچه

بعد از اتمام رنگ آمیزی، با رنگ مشکی دور تا دور طرح را دورگیری کنید تا نقاشی روی لباس زیباتر شده و جلوه بیشتری داشته باشد، اکنون لباس را در حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت به حالت افقی در هوای آزاد بگذارید تا کاملا خشک شود و بعد از اطمینان از خشک شدن طرح روی لباس، آن را پشت و رو کنید و پشت نقاشی را اتو کنید و دوباره لباس را به رو برگردانید و روی نقاشی کشیده را یک پارچه، پهن کنید و روی آن را یکبار اتو بزنید تا طرحتان ثابت بماند.

نقاشی روی لباس

امیدواریم از مشاهده آموزش مرحله به مرحله نقاشی روی پارچه، لذت برده باشید. پیشنهاد می کنیم با مراجعه به بخش نقاشی از دیگر آموزش ها در این زمینه و همچنین طرح ها و مدل های مختلف دیدن فرمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *