دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی و روش های گیاهی و طبیعی

  • سحر هودانلویی
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

تنبلی تخمدان که در علم پزشکی به آن تخمدان پلی کیستیک می گویند، از مشکلاتی است که برای اکثر خانم ها اتفاق می افتد. از مهم ترین علائمی که نشان دهنده این سندروم می باشد، تخمک گذاری به مدت طولانی است. در این صورت عادت های ماهانه به طور نامنظم و به هم ریخته اتفاق می افتد که باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید. در این بخش از مجله آرگا با درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی آشنا خواهید شد.

عادت ماهانه به طور طبیعی و منظم هر ۲۸ – ۳۰ روز، یک بار برای خانم ها اتفاق می افتد. این فاصله زمانی گاه به ۲۱ – ۳۵ روز نیز می رسد که چندان مشکل بزرگ به شمار نمی رود. اما اگر از شروع عادت ماهانه تا شروع بعدی ۳۶ روز یا بیشتر طول بکشد، نیاز به معاینه و مشورت پزشک دارد.

آشنایی با سندروم تنبلی تخمدان و درمان با طب سنتی

تنبلی تخمدان به چه معناست؟

تنبلی تخمدان اصطلاحی عام است که برای زنان دچار کم کاری تخمدان به کار برده می شود. در صورت ابتلا به این بیماری تخمک گذاری به خوبی خوبی انجام نمی شود و باعث بر هم ریختن تعادل در زمان بروز عادت ماهانه می شود. این سندروم برای خانم هایی که تازه ازدواج کرده اند و یا قصد باردار شدن دارند ،بسیار اتفاق می افتد و تا زمانی که به طور کامل درمان نشوند نمی توانند باردار شوند. تنبلی تخمدان درمان های بسیاری از جمله با طب سنتی و پزشکی دارد که کافی است با پزشک مربوطه مشورت کنید و با کمک او به رفع این سندروم بپردازید. به باور برخی عموم این سندروم فقط در سنین بالا اتفاق می  افتد، اما باید گفت که این طور نیست و گاها این بیماری در سنین پایین همچون ۱۵ – ۱۶ ساله برای خانم های بر اثر عوامل محیطی و درونی اتفاق می افتد.

نشانه های ابتلا به بیماری تنبلی تخمدان

  1. تخمک گذاری هایی که به صورت کم و نا مرتب انجام می گیرد.
  2. عدم تخمک گذاری که به معنی فاصله های طولانی بین هر عادت ماهانه می باشد.
  3. افزایش هورمون مردانه در بدن خانم ها، به این صورت که در نواحی چانه و لب موهای زبر و ضخیم رشد می کند.
  4. چاقی بیش از حد.
  5. جوش و آکنه های بسیار در گونه و شانه.
  6. اختلال هیرسوتیسم و یا به اصلاحی پر مویی بدن.
  7. وجود کیست های کوچک در تخمدان که در هنگام سونوگرافی مشاهده می شود.
  8. بزرگ تر شدن تخمدان ها از حد معمولی که با تشخیص پزشک مشخص می شود.

درمان بیماری تنبلی تخمدان با طب سنتی

علت بروز سندروم تنبلی تخمدان

  • تخمدان این دسته از خانم ها که به تنبلی دچار می شوند، به دلیل وجود برخی شرایط و عوامل، نمی تواند تحت تاثیر هورمون های زنانه قرار گیرد و نتیجه آن عدم تخمک گذاری می  شود. این جمله بدین معنی است که هورمون های ترشح شده از فرد دارای اختلالاتی است که نتیجه آن عملکرد نامناسب می باشد. عواملی همچون؛ ژنتیک، تغذیه، عوامل محیطی، در بروز و ابتلا به این بیماری نقش مستقیم دارند.
  • از نظر طب سنتی علت بروز این بیماری در خانم غلبه کردن سردی و رطوبت به تخمدان ها می باشد. علت بروز این بیماری مصرف بیش از حد سبزیجات و غذاهای سرد می باشد، همچنین مصرف مرغ های هورمونی و حمام در زمان عادت های ماهانه در بروز این سندروم بی تاثیر نیست. در ادامه مطالبی جهت درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی را خواهید خواند.

درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی

در این بخش به معرفی راه های درمانی تنبلی تخمدان با طب سنتی پرداخته ایم، اما بهتر است که حتما در مرحله اول به پزشک مراجعه کنید و از او کمک بخواهید.

درمان سندروم تنبلی تخمدان با طب سنتی

  • دارچین

دارچین دارای خواص متعدد که از این ادویه شگفت انگیز می توانید به صورت های مختلف استفاده کنید. دارچین با تاثیر گذاری بر بدن باعث تعادل و ریتم بخشیدن به عادت های ماهانه می شود. همچنین طبق تحقیقاتی که اخیرا در مورد این مکمل صورت گرفته، معلوم شده است که با کاهش سطح انسولین در بدن به بروز مرتب عادت ماهانه منجر می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

یک قاشق پودر دارچین را می توانید با یک لیوان آب داغ ترکیب و میل کنید. این دمنوش معجزه انگیز را می توان چند ماه تا زمانی که نتیجه مطلوب حاصل را کنید، به استفاده از آن بپردازید.

این ادویه را می توانید در رژیم غذایی خود جای دهید، و با پاشیدن آن بر روی غلاتی همچون؛ غلات، بلغور دوسر، پنیر، ساندویچ کره بادام زمینی از تاثیر شگفت انگیز آن بر بدن بهره مند شوید.

نکته: اگر از دارچین برای کاهش سطح قند خون بدن خود استفاده می کنید، بهتر است که حتما با پزشک مربوطه مصرف این مکمل را در میان بگذارید.

  • نعناع

مصرف نعناع از دیگر درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی است که بسیار اثر گذار است. برای تهیه این جوشانده می توانید یک قاشق چایی خوری برگ خشک شده نعناع را با آب جوش ترکیب کنید و بعد از جوشیدن آن به مدت ۱۰ دقیقه، آن را میل کنید. این جوشانده را در طول روز می توانید دو بار و در طی چندین هفته مصرف کنید.

چایی نعناع تند نیز ازدیگر جوشانده های طبیعی در طب سنتی است که در ردمان تنبلی تخمدان کاربرد بسار دارد. این چایی تجاری می باشد که می توان ۱۰ تا ۱۵ برگ آن را در آب جوش بریزید و بعد از سه دقیقه آن را میل کنید.

استفاده از نعناع در درمان سندروم تنبلی تخمدان با طب سنتی

  • سرکه سیب

اگر  به دنبال درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی هستید می توانید ۲ قاشق چایی خوری سرکه سیب را با ۱ لیوان آب ترکیب کنید و هر روز صبح به صورت ناشتها میل کنید. تکرار این عمل در طی چند هفته اثرات مفیدی بر بدن می گذارد.

سرکه سیب را می توان به گونه دیگری چون؛ اضافه کردن آن به سوپ مصرف کرد و از تاثیر شگفت انگیز آن بهره مند شد. مصرف سرکه سیب در ترکیب با آب پرتغال نیز بدون اثر بر بدن نیست.

  • زغال اخته

در گام اول تهیه این مکمل، ۳ قاشق چایی خوری زغال اخته را به مدت ۶ – ۸ ساعت در آب بخیسانید. صبح روز بعد با میل کردن ۱ قاشق از همان زغال اخته به همراه مقداری عسل به صورت ناشتها تاثیر شگفت انگیزی بر بدن دارد.

طریقه مصرف دیگر این زغال اخته ها، خوردن ۱ قاشق از آن زغال اخته ها قبل از وعده های شام و نهار است ک بعد از گذشت چند هفته و رعایت این رویه، بیماری رو به بهبود می رود.

اثر زغال اخته بر درمان طب سنتی تنبلی تخمدان

  • نخلک

به مدت چند ماه، با مصرف روزانه ۳۲۰ میلی گرم نخلک، عصاره آن، و یا تهیه دمنوش با ۱ قاشق چایی خوری می توان در بهبود این بیماری نقش به سزایی را ایفا کنید.

نکته: بهتر است قبل از مصرف نخلک با پزشک خود مشورت کنید تا در تاثیر دارو های مصرفی دیگر شما اختلالی ایجاد نکند.

  •  گیاه ۵ انگشت

مصرف جوشانده این گیاه، به صورت ۱ لیوان آب جوشیده با ۱ قاشق چایی خوری گیاه خشک شده ۵ انگشت در طی چند هفته تاثیر به سزایی دارد که از دیگر راه های درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی به شمار می رود.

زمانی که از این دمنوش نتیجه مطلوب را حاصل کردید، مصرف آن را قطع کنید و بعد از مشورت با پزشک خود می توانید این گیاه را به عنوان مکمل مصرف کنید.

درمان سندروم تنبلی تخمدان با طب سنتی و گیاهان دارویی

  • روغن ماهی

این روغن دارای اسید چرب و امگا ۳ می باشد که در کاهش آندروژن و بالا رفتن میزان حساسیت انسولین کمک بسیار در بدن دارد. طبق بررسی های انجام گرفته معلوم شد که مصرف روغن ماهی به تعادل سازی عادت ماهانه و سطح آندروژن در بدن سبب می شود. همچنین مصرف این روغن با دارا بودن امگا ۳ موجود  به کاهش تورم، کاهش چربی بدن و مبارزه با بیماری های مزمن منجر می شود.

هنوز هیچ محققی برای مصرف روغن و یا ماهی مقدار تعیین نکرده و شما می توانید تا هر اندازه که می توانید در طول روز از آن مصرف کنید.

  • شیرین بیان

برای مصرف این دمنوش می توانید ۱ قاشق چایی خوری گیاه شیرین بیان را با ۱ فنجان آب جوش ترکیب کنید و بعد از جوشیدن آن به مدت ۱۰ دقیقه میل کنید. این  دمنوش را می توانید هر روز ۲ یا ۳ مرتبه در طی هفته های متعدد مصرف کنید.

شیرین بیان را می توان به عنوان مکمل به صورت ۱ چهارم قاشق چایی خوری در طول روز به مراتب ۱ یبا ۲ بار مصرف کنید.

نکته: ریشه شیرین بیان برای افراد مبتلا به بیماری فشار خون، بیماری قلبی، بیماری کلیوی و کبد به هیچ وجه توصیه نمی شود. این ماده خوراکی همچنین می تواند بر روی سطح گلوکز بدن تاثیر بگذارد، پس در مصرف آن حتما با پزشک مربوطه خود مشورت کنید.

مصرق شیرین بیان از راه های درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی

  • سبزی ریحان

ریحان سبزی مفید در درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی است که می توانید با مصرف روزانه ۸ – ۱۲ برگ در مقابله با این سندروم عملکرد خوبی داشته باشید. نحوه مصرف دیگری از ریحان، نوشیدن دمنوش و یا مکمل آن می باشد که باز هم بی تاثیر در بدن نمی باشد.

نکته: ریحان با کاهش سطح گلوکز در خون، برای افراد مبتلا به دیابت چنان توصیه نمی شود و در هنگام علاقه به مصرف بهتر است با پزشک مربوطه مشورت شود. همچنین این گیاه با لخته کردن خون در هنگام مصرف قرص های ضد انعقاد ارتباط بر قرار می کند و ممکن است اختلالاتی به وجود آورد.

  • گل صد تومانی

مصرف این گل بیشتر برای بیماران مبتلا به فیبروئید است، اما زمانی که با شیرین بیان مصرف شود در درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی بسیار شگفت انگیز عمل می کند. مصرف این گل با تاثیر گذاری بر تخمدان های بدن باعث تقویت آن و بالا رفتن احتمال باروری در زنان می شود.

مصرف گل صدتومنی در درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی

  • کروم

از دیگر روش های درمان این سندروم مصرف غذاهای غنی کروم همچون؛ کلم برکلی، لوبیا سبز، گوجه فرنگی و جو می باشد. مصرف ۱ وعده از کلم بروکلی، ۵۳% نیاز کروم در روز را تامین می کند و از بروز به انواع بیماری های زنانه جلوگیری می کند.

  • نخل اره ای

طبق بررسی های انجام شده مصرف نخل اره ای باعث بروز فعالیت های ضد آندروژنی می شود، که در درمان تنبلی تخمدان بسیار موثر عمل می کند.

دیگر روش های درمانی تنبلی تخمدان

درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی

برای درمان کامل و رعایت موارد گفته شد ۱ الی ۳ ماه زمان نیاز است تا بهبود کامل حاصل شود، پس با صبوری به رعایت نکات گفته شده بپردازید تا نتیجه دلخواه را کسب کنید.

  1. بادکشی کردن زیر شکم و کمر از روش های درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی است که بسیار موثر عمل می کند. انجام این کار باید توسط افراد  ماهر و خبره صورت گیرد پس در انجام این کار سهل  انگاری نکنید.
  2. در زمان هایی که عادت ماهانه نیستید، با مصرف ۱ لیوان عرق رازیانه به همراه ۱ قاشق مربا خوری عسل در بهبود عملکرد های موثر در بدن خود نقش اساسی انجام دهید.
  3. ترکیب عسل و سیاه دانه نیم کوب و مصرف روزانه آن ها  به مقدار ۲ قاشق مربا خوری در ۲ وعده از روز تاثیر شگفت انگیزی بر بدن دارد.
  4. حجامت کردن در مهره های پشت و میان دو شانه و زیر شکم هر دو هفته ۱ بار توصیه می شود. همچنین حجامت ناحیه ساکرال که پایین تر از مهره های کمر و در بین دو باسن قرار گرفته است، زیر نظر پزشک طب سنتی و متخصص آن در بهبود عملکرد های بدن بسیار موثر است.
  5. ترکیب زاج به مقدار کم، ۱ قاشق مربا خوری عسل، ۱ قاشق چایی خوری روغن زیتون بودار و مصرف آن در روز هایی که به عادت ماهانه دچار نیستید، به پاک سازی رحم منجر می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *