دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره کشور بلغارستان و نگاهی با مکان های دیدنی و تاریخچه این کشور

  • مهتاب علی پناه
  • ۱ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

کشور بلغارستان کشوری کوچک در شبه جزیزه بالکان است که تاریخ تمدن آن به ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد می رسد و در واقع از کشورهای بالکان است که کوه های شگفت انگیزی دارد در این مقاله هر آنچه که راجع به این کشور باید بدانید را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

مساحت کل بلغارستان ۱۱۰،۸۷۹ کیلومتر مربع است و از شمال با جمهوری رومانی، از غرب با جمهوری پیشین یوگسلاوی (صربستان و مقدونیه) و از جنوب با یونان و ترکیه هم مرز می باشد و از شرق به دریای سیاه می رسد، کشور بلغارستان در گذشته قسمتی از امپراطوری عثمانی محسوب می شد به همین خاطر فرهنگ آن ترکیبی از فرهنگ اروپایی و ترکی می باشد.

همه چیز درباره بلغارستان

همه چیز درباره کشور بلغارستان

بلغارستان از متنوع ترین مقاصد واقع شده در تقاطع اروپا است که با پنج کشور احاطه و در قسمت اصلی شبه جزیره بالکان واقع شده است که به سرزمینی چند فرهنگی تبدیل شده است، اگر قصد سفر دارید بهتر است یکی از تورهای سفر به این کشور را انتخاب کنید تا از شگفت های طبیعی آن از جمله : سواحل دریای سیاه و کوه بالکان، مراکز شهر از قبیل صوفیه و سایت های معماری از قبیل بقایایپلودیو و هیپ لذت ببرید.

پایتخت بلغارستان صوفیه است و در جنوب شرقی اروپا قرار دارد که از شمال با رومانی، از غرب مقدونیه و صربستان، از شرق جمهوری دریای سیاه و از جنوب با یونان و ترکیه هم مرز می باشد و زبان رسمی آن بلغاری و واحد پول آن لِف با واحد جزء استونیکی است، قوم بلغار ها ترکیبی از ایرانی ها و ترک ها می باشند که زبان آن ها نیز بلغاری – ترکی است و واحد پول آن ها لوا است که در واقع هر ۱.۸۳ لوا معدل ۱ دلار می باشد و زبان اکثر مردن آن بلغاری و تعدادی کمی از آن به ترکی صحبت می کنند.

جمعیت مردم کشور بلغارستان

از نظر آب و هوا:

بلغارستان از نظر آب و هوایی سرد و کوهستانی است نواحی شمال آن در فصل تابستان گرم و در فصل زمستان سرد است و مناطق قرار گرفته شده در سواحل دریای سیاه دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است.

تاریخچه پرچم بلغارستان:

تاریخچه پرچم این کشور به سال های ۱۸۷۸ میلادی برمی گردد و رنگ های استفاده شده در پرچم آن رنگ سفید، قرمز و سبز است که هر کدام دارای نشانه ای هستند و رنگ سفید سمبل صلح، رنگ سبز سمبل کشاورزی و رنگ قرمز سمبل دلاوری ارتش را نشان می دهد و در قسمت رنگ سفید علامت رسمی بلغارستان که شیری طلایی رنگ و اطراف آن خوشه های گندم فراگرفته است قرار دارد که به نشانه کارگران صنعتی چرخی در زیر پای شیر قرار دارد و نوارهای سبز و قرمز رنگ نیز دربردارنده علامت رسمی بلغارستان هستند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تاریخچه کشور بلغارستان

جمعیت مردم بلغارستان:

جمعیت این کشور تقریبا ۳/۷ میلیون است که حدود شصت درصد از این جمعیت دارای مذهب ارتدوکس، حدود ۸% مسلمان و تقریبا حدود ۳۲% مردم نیز به سایر دین ها اعتقاد دارند.

حکومت در بلغارستان:

نوع سیاست در این کشور دموکراسی پارلمانی است و از دین مسیحیت ارتدوکس به عنوان دین رسمی این کشور نام برده می شود.

رشته کوهای بلغارستان:

بلغارستان به کشور کوهستان ها معروف است که در آن دو رشته کوه ردوپه و بالکان به همراه رشته کوه های پیرین و ریلا در این کشور سر به آسمان کشیده اند که رشته کوه ردوپه شرق و جنوب کشور و رشته کوه بالکان شمال و مرکز این کشور قرار دارد، ورزش های زمستانی از جمله اسکی به دلیل داشتن این کوه ها در شهرهای بلغارستان به خصوص شهر بانسکو رایج است.

آشنایی با فرهنگ بلغارستان:

در زمان ملاقات یکدیگر دست دادن از روش های رایج آن ها می باشد و اشاره با سر به معنای نه و تکان دادن سر به معنی آره می باشد و همچنین سیگار کشیدن در اماکن عمومی ممنوع است و در رستوران ها نیز محوطه مخصوصی را برای سیگار کشیدن اختصاص داده اند.

اطلاعات اساسی از بلغارستان

بزرگترین شهر بلغارستان:

بزرگترین و در واقع پایتخت شهر آن صوفیه است و از قدیمی ترین پایتخت های اروپا به شمار می آید که در غرب کشور و در ناحیه کوهستانی قرار دارد و به عنوان دوزادهمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا شناخته شده است، محل اصلی خرید در این شهر در دو طرف بولوارد ویتوشا (bulvard Vitosha) قرار دارد که شامل : کفش، لباس، شیرینی و صنایع دستی است و خیابان های شلوغ Ulitsa Graf Ignatiev و ulitsa Pirotska نیز دارای اجناس محلی بلغاری برخوردار هستند.

معرفی غذا های بلغارستان:

بلغاری ها از میوه ها و سبزیجات مختلفی در پخت و پز استفاده می کنند و انواع غذاهای بلغاری تحت تاثیر کشور هایی از جمله : یونان، صربستان و ترکیه است که در ادامه شما را با برخی غذا ها آشنا خواهیم کرد:

  1. موسکا که شامل بادمجان، سیب زمینی، فلفل دلمه ای، برنج، ادویه و گوشت چرخ کرده است.
  2. سالاد شوپسکا از خیار، گوجه، پیاز، پنیر بلغاری و فلفل تهیه می شود.
  3. پیپرکی پالننی فلفل شکم پر با گوشت چرخ کرده، ادویه و برنج است.
  4. اسنژانکا که با سیر، ماست بلغاری و رازیانه تهیه می شود.
  5. کباب چتا که دارای گوشت چرخ کرده کباب شده به شکل استوانه که با ترشی سرو می شود.
  6. کباب های بلغاری در سیخ های بسیار بلند تقریبا هفتاد تا هشتاد سانتی متر و با تکه های درشت و با ادویه های بسیار متنوع بر روی سنگ های داغ آماده می شود.

زیبا ترین شهر بلغارستان:

وارنا، یکی از قدیمی ترین شهرهای اروپا و زیباترین شهر بلغارستان است که در منطقه ساحلی گلدن سندز قرار دارد و یک شهر بندری محسوب می شود و به دلیل اینکه کسب در آمد آن از راه گردشگری می باشد لذا درآمد این شهر به گردشگری بستگی دارد.

پایتخت ساحلی بلغارستان

وارنا مال، از بزرگترین مراکز خرید این شهر می باشد که حدوداً دارای ۱۵۰ فروشگاه متنوع است و از انواع پوشاک تا انواع سوغاتی در آنجا مشاهده می شود و در صورتی که حین خرید خسته و گرسنه شدید این پاساژ بزرگ دارای رستوران و کافه هایی می باشد و از نظر آب و هوا در فصل بهار دارای آب و هوایی خنک، در فصل تابستان آب و هوایی معتدل، در فصل تابستان معتدل، در پاییز آفتابی و در زمستان ملایم است.

بزرگترین شعر بلغارستان

در آمد ماهانه بلغارستان:

حداقل دستمزد در این کشور به صورت میانگین در حدود ۱۰۹۵ تا ۱٫۱۵۰ لِوا (۵۵۸٫۶ تا ۵۸۶٫۷ یورو) است که بیشترین در آمد در این کشور به شغل هایی مانند معماری با در آمد ماهانه ۱۰٫۰۰۰ لِوا و مدیریت پروژه با درآمد ۸٫۰۰۰ لِوا تعلق دارد با وجود اینکه حداقل دستمزد ماهانه در بلغارستان از کمترین مبالغ ثبت شده در اروپا است اما کماکان بلغارستان به عنوان یک کشور بزرگ و مناسب برای مهاجران محسوب شده است زیرا، این کشور ارزان ترین کشور اروپایی است و شرکت های بلغاری و بین المللی در این کشور حقوق و شرایط خوبی را به منظور نیروی کار متخصص در نظر می گیرند.

پنیر و ماست بلغاری:

سنت درست کردن پنیر در بلغارستان بسیار قدیمی است به گونه ای که نمی توان برای آن تاریخ مشخص را در نظر گرفت که بهترین پنیر در بلغارستان پنیر سفید تهیه شده از شیر گاو و گوسفند است و پنیر هایی که در سفره صبحانه ایرانی ها مورد استفاده قرار گرفته می شود پنیر بلغارستانی است و از بهترین نوع ماست در جهان ماست بلغاری است این ماست توسط تخمیر نوعی باکتری در شیر تولید می شود که در میان مواد غذایی مطرح بلغاری که به جهان عرضه کرده اند ماست جایگاه به خصوصی دارد.

جاذبه های گردشگری بلغارستان

بلغارستان دارای کلیسا، موزه، قلعه و مناطق کوهستانی منحصر به فردی است که در ادامه شما را برخی از مکان های دیدنی بلغارستان آشنا خواهیم کرد:

نسبار

از مهم ترین شهر های بلغارستان به شمار می رود  و به مروارید دریای سیاه شهرت دارد  که دارای تاریخ های متنوعی است  و در این شهر ویلای های ساحلی قرمز رنگی مشاهده می شود که مناسب هر گردشگری است.

شهر بورگاس

یکی از شهر های مهم به منظور گردشگری شهر بورگارس است  و در این شهر مراسمات و جشنوارهای زیادی برگزار می شود و همچنین داخل این شهر ساحل بی نظیر است که در فصل تابستان گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

ساحل آفتابی:

این ساحل یک استراحتگاه تفریحی در کنار دریای سیاه می باشد و دارای انواع ورزش های آبی، شب زنده دارای های شاد و مفرح و ساحل شنی است در داخل این استراحت ساحلی مسیر پیاده روی، پارک پینت بال و پارک آبی با سرسره های زیادی وجود دارد.

یک استراحتگاه تفریحی در کنار دریای سیاه

کوه های بالکان:

در بخش شرقی جزیزه بالکان رشته کوه های بالکان قرار دارند که برای اسکی، کوهنوردی، استراحت مکانی فوق العاده مناسب می باشد.

 کوه های بالکان

رشته کوه های پیرین:

این رشته کوه ها در جنوب غربی بلغارستان قرار دارند که برای کوه نوری بسیار مناسب است و در بین این رشته کوه ها دریاچه ها و پارک های زیادی وجود دارد که می توانید عکس های زیبایی از آن داشته باشید و در زمستان نیز محل مناسبی برای اسکی به شمار می آید.

رشته کوه های پیرین

کلیسای سنت الکساندر نوسکی:

این کلیسا در پایتخت بلغارستان یعنی صوفیه واقع شده است و در واقع از بزرگترین کلیساهای شرقی در جهان به شمار می آید که مساحت آن به ۳۱۷۰ متر مربع می رسد و دارای ۱۰۰۰۰ نفر ظرفیت است.

کلیسای سنت الکساندر نوسکی

سنگ های بلوگرادچیک:

در دامنه های غربی کوه های بالکان و در نزدیکی شهر بلوگرادچیک، در شمال غربی بلغارستان گروهی از ماسه سنگ ها عجیب از قرمز تا زرد با رنگ ها و شکل مختلف به چشم می خورند که ارتفاع برخی از آن به ۲۰۰ متر می رسد و در واقع یکی بهترین جاذبه های گردشگری در این منطقه می باشد.

سنگ های بلوگرادچیک

آبشار کروشونا:

در شمال بلغارستان و در نزدیکی روستای کروشونا چند آبشار زیبا دیده می شوند که توسط سنگ های آهک سفید شکل گرفته اند به همین خاطر توجه بسیاری از دوستداران طبیعت و گردشگران را به خود جذب کرده است.

آبشار کروشونا

قلعه بلوگرادچیک:

در دامنه های شمالی کوه های بالکان و در نزدیکی شهر بلوگرادچیک این قلعه باستانی قرار دارد که از مهم ترین جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهر به شمار می آید.

قلعه بلوگرادچیک

اختراع مهم در بلغارستان:

اولین اختراع مهم در این کشور ساعت دیجیتالی، کامپیوتر الکترونیکی و کیسه هوا ماشین است که دانشمندی به نام جان آتاناسوف اولین دستگاه رایانه الکترونیکی دیجیتال را به همراه کلیفورد بری «Clifford Berry» طراحی و توسعه داد.

موزه ملی تاریخ:

این موزه در پایتخت بلغارستان که صوفیه نام دارد قرار دارد و تاریخ تاسیس آن به ۵ می ۱۹۷۳ بر می گردد و دارای بیشتر از ۶۵۰ هزار اشیای مربوط به هنرهای زیبا، مردم شناسی و باستان شناسی است با این وجود تنها ده درصد آن ها را همیشه در معرض نمایش قرار می دهند.

موزه ملی تاریخ

عجایب بلغارستان

ملنیک : این منظقع زیبا در بلفارستان می باشد و به تولید نوشیدنی های انگور تازه شهرت دار  که این شهر بسیار دیدنی است و در واقع این منطقه دارای طبیعت عجیبی است که می توانید ساعاتی در این منطقه سپری کنید.

سواحل دریای سیاه : این منطقه بسیار آرام است و در واقع ماسه های طلایی و سیاه بخشی از دیدنی های بلغارستان به شمار می روند  و این ساحل به منظور تفریح و آفتاب گرفتن بسیار مناسب است.

هفت دریاچه : این منظقه گزینه مناسبی به منظور تورهای طبیعت گردی به شمار می رود  و دارای اسکی و تله کابین است و همچنین رستوران های کوچک که غذای محلی دارند  نیز در آنجا دیده می شود  و برای افسانه های محلی بهترین گزینه به شمار می رود و طراحی این دریاچه به شکل اشک می باسد

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر و مشاهده راهنمای سفر به بلغارستان بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *