دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بایدها و نبایدهای تنبیه کودک در جمع و نحوه برخورد صحیح با رفتار بد کودک

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۴ دی ۱۳۹۸
  • ۰

ادب کردن کودک دارای اصولی است که والدین باید به آن توجه کنند شاید تاکنون شنیده باشید که یکی از اصول مهم در تربیت کودکان عدم تنبیه کودک در جمع است زیرا این کار موجب تخریب شخصیتی کودک خواهد شد و تکرار آن موجب می شود تا کودک از انجام کارهای نادرست ترسی نداشته باشد.

ادب، در رشد شخصیتی کودکان نقش مهمی دارد و خیلی از ما سعی داریم تا کودکی با ادب را تربیت کنیم علاوه بر اینکه همه افراد این صفت اخلاقی را پسندیده می دانند می توان به عنوان یک مهارت اجتماعی مهم نیز از آن نام برد بنابراین همه ما به خوب بودن ادب در کودکان واقف هستیم. خیلی از والدین بیان می کنند که کودک مودب آن ها با وارد شدن در یک جمع شروع به بی ادبی و حرف گوش نکردن می کند در این رابطه باید گفت شاید نحوه رفتار اطرافیان با او موجب می شود تا کودک شما چنین رفتارهایی داشت باشد به عنوان مثال: لوس کردن کودک از سوی پدربزرگ و مادربزرگ موجب می شود تا او با وارد شدن به خانه والدین شما اجازه هر رفتاری را به خود بدهد از سویی شاید تاثیر همسالان جمع نیز موجب اینگونه رفتارها می شود. راهکاری که برای این موارد به کاربرده می شود این است که با کودکان باید صحبت کنید خیلی از ما فکر می کنیم کودکان معنای خرف های ما را نمی فهمند اما فقط کافی است با زبانی ساده رفتارهای نادرست را به او بفهمانید بنابراین آگاهی دادن به کودکان تاثیر زیادی در تربیت کردن آن ها دارد.

 تنبیه کودک در جمع صحیح است؟

در پاسخ به این سوال که آیا بازخواست کودکان در حضور دیگران کاری درست است یا خیر باید گفت که این کار یک اشتباه است و اگر دچار چنین اشتباهی هستید باید از همین حالا جلوی آن را بگیرید. ما در اینجا قبل از اشار به راه های مقابله و رفتار با این کودکان ابتدا به سراغ ریشه یابی هایی از علت بروز این رفتارها اشاره خواهیم کرد که بی شک اولین گام برای مقابله با هر مشکلی یافتن علت ها است چه بسا والدین با شناسایی این علت ها دیگر سعی در تکرار آن ندارند و این موجب می شود تا رفتار نادرست به مرور زمان کاهش پیدا کند.

تنبیه اصولی کودک

یکی از علت هایی که موجب می شود تا کودکان دست به چنین رفتارهایی در میان جمع بزنند نوع برخوردها و محدودیت هایی است که والدین در محیط خانه برای آن ها تعیین کرده اند و این کودکان به محض ورود به جمع شروع به رهاسازی می کنند. رفتارهایی که کودکان محدود با ورود به یک جمع از خود نشان می دهند شامل رفتارهایی همچون جیغ زدن، دعوا کردن، پرخاشگری، فحش دادن و … است که گاهی حتی والدین چنین رفتارهایی را از کودک خود ندیده اند. والدینی که جدیت زیادی در رفتار با کودک دارند به نیازهای فرزند خود توجهی نمی کنند و این موجب می شود تا کودک نیازهایش را در خود فرو بریزد و در جمع های دیگر نشان دهد. آشنایی با بهترین نحوه تنبیه کودک برای درک خطایش به والدین کمک می کند تا راه های درست تنبیه کردن را برای کودکان بیاموزند و آگاهی آن ها را در این زمینه ها افزایش می دهد.

فرزندی که با بی توجهی از سوی والدین مواجه می شود سعی می کند تا در جمع  خودنمایی کند و به عمد کارهایی را انجام می دهد تا دیگران به او توجه کنند این درست توقعی است که کودک از والدین خود دارد توجه کردن! اما برای حل این مشکل در کودک هنوز هم دیر نشده و شما می توانید با درایت و بالا بردن آگاهی خود در این زمینه کمک بیشتری به کودک خود کنید بنابراین توصیه می شود تا راهکارهایی که در ادامه ارائه می شود را با دقت مطالعه نمایید.

کودک را در جمع تنبیه نکنیم

جدیت و مهربانی را با هم داشته باشید!

شاید برداشت برخی از والدین از خوش رفتاری با کوکان و مهربانی با آن ها این باشد که به کودکان اجازه هر کاری را بدهند یا در ازی انجام هر کار درستی به او جایزه بدهند اما این شیوه کاملا غلط است و رفتارهای نادرست دیگری را در کودک تقویت می کند. زمانی که متوجه لجاجت کودک خود در جمع می شوید نباید رفتار خود را به کلی تغییر دهید و رفتارهای مهربانی داشته باشید بنابراین در حین مهربانی باید کمی جدیت داشته باشید تا کودک حرف های شما را گوش کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

 در اینجا باید با عواقب تنبیه بدنی و مضرات این نوع تنبیه در کودکان نیز آشنا شوید متاسفانه برخی از والدین به اشتباه از این نوع تنبیه ها استفاده می کنند و باید گفت که این نوع تنبیه بدترین نوع است و دارای اثرات منفی بسیاری همچون پرحاشگری، کاهش عزت نفس، تقویت رفتارهای نادرست و کینه کودک از والدین می شود.

با او دوست باشید:

کودکان بیشتر با افرادی ارتباط برقرار می کنند که احساس دوستی با آن ها دارند و ترسی در رابطه آن ها دیده نمی شود این کار موجب می شود تا کودک راحت تر حرف شما را بفهمد بنابراین رفتارهای خشن را از خود دور کنید و کمی مهربان تر باشید. با کودک بازی کنید، با او به پارک بروید، شوخی کنید و بیشتر با او حرف بزنید تا رفتارهای دوستانه بیشتری با شما برقرار کند کودک از این طریق می تواند نیازهایش را بیان کند و والدین را در اولویت های خود قرار می دهد. این شیوه یکی دیگر از راه های کنترل تنبیه کودک در جمع است.

تنبیه کردن کودک

تنبیه نکنید:

یکی از رفتارهای متدوالی که والدین در مقابل رفتارهای کودک انجام می دهند تنبیه سریع او است در حالی که اولین راهکاری که والدین در قبال رفتارهای نادرست کودک خود باید انجام دهند بی توجهی است زیرا این کار حساسیت های کودک شما را کاشه می دهد. همچنین تنبیه کردن موجب ترس کودک از شما می شود و در نهایت کودک نمی تواند ارتباط خوبی با شما برقرار کند و به محض ورود در جمع خود را تخیله می کتد.

اجازه دخالت به دیگران ندهید:

در برخی از موارد نیز دیده می شود که والدین اقدامات لازم را برای تربیت کودک خود انجام می دهند اما به دلیل دخالت های تربیتی اطرافیان کودک دچار اشتباه می شود اجازه ندهید تا دیگران در شیوه تربیتی شما دخالت کنند این کار موجب بد عادتی کودک می شود.

تنبیه کودک در جمع

تنهایی:

یکی از دلایلی که موجب می شود تا کودک در جمع تغییرهای رفتاری داشته باشد تنهایی است که در آن جمع دارد مثلا برای جلب توجه شما در جمع مدام غذا می خواهد در حقیقت با دیدن چنین رفتارهایی باید بدانید که کودک شما در این جمع حوصله اش سر رفته است. همبازی بودن با بچه ها کمک زیادی به آن ها می کند بنابراین قبل از اینکه پدر و مادر خوبی باشید باید دوست خوبی برای کودک خود باشید.

رفتار با کودک بدقلق و نکاتی که باید درباره برخورد صحیح با بدقلقی کوکان باید بدانید در کنترل رفتارهای او میان جمع تاثیر زیادی دارد که عمده ترین اصول در مقابل این کودکان بی توجهی، دوست بودن با او، نشان دادن عواقب رفتارهای نادرست و تشویق کردن او است که تاثیرات زیادی در کنترل این رفتارهای کودک خواهد داشت.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *