دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای تغذیه بعد از عمل بینی و تمام باید ها و نبایدهای تغذیه ای این دوران

  • ساناز براتی
  • ۷ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

برخی از افراد بنا به دلایل مختلفی تحت عمل جراحی بینی قرار می گیرند. یکی از مسائل مهم بعد از جراحی بینی تغذیه مناسب است تا روند درمان و بهبود سریعتر شود. در وحله اول بعد از عمل جراحی باید مواد غذایی نرم مصزف نمود تا به بینی و فک فشار وارد نشود. از دیگر مواد غذایی مفید بعد از عمل جراحی بینی می توان به پروتئین ها، فیبر و مواد غذایی با خاصیت ضد التهاب اشاره کرد.

عمل بینی در حال حاضر یکی از رایج ترین عمل های است که در ایران انجام می گیرد. جراحی بینی در بعضی افراد برای زیبایی انجام شده و برای برخی دیگر بنا به دلایل پزشکی مثل آسیب دیدن بینی یا وجود بیماری در آن انجام می پذیرد. جدا از دلیل عمل جراحی مواد غذایی مناسب بعد از عمل دوره نقاهت را کمتر کرده و باعث بهبودی سریعتر فرد می شود. برای آشنایی با تغذیه بعد از عمل بینی همراه ما شوید.

تغذیه مناسب بعد از عمل بینی

عمل بینی زمان بر نبوده و تقریبا کوتاه است و بعد از چند ساعت تمام می شود. ولی بهبود و دوره نقاهت طولانی خواهد داشت. پزشک جراح بعد از عمل توصیه های لازم را برای تغذیه مناسب به بیمار خواهد داد. برخی از مواد غذایی وجود دارند که برای دوره نقاهت بعد از عمل جراحی بسیار مفید بوده و باعث کوتاه شدن آن و بهبود سریع تر خواهد شد. بهبودی کامل بعد از عمل جراحی حدود یکسال طول خواهد کشید ولی ورم و زخم های آن بعد از ۱ تا ۲ هفته بهتر خواهد شد. خوردن مواد غذایی که باعث کاهش التهاب می شوند در بهبودی سریع تر تاثیر گذار است. برخی از افراد ممکن است بعد از عمل جراحی بینی کمی درد داشته باشند که مصرف برخی گیاهان مغذی می تواند درد را کاهش بدهد.

غذاهای مناسب بلافاصله بعد از عمل

بلافاصله بعد از عمل جراحی بینی باید تغذیه مناسبی را داشت که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد:

انواع تغذیه بعد از عمل بینی

  • غذاهای نرم:

پس از جراحی در حالت معمول بیمار گرسنه خواهد بود. بلافاصله بعد از عمل باید غذاهای نرم که به جویدن و فشار نیازی ندارند به بیمار داده شود. سوپ و مصرف مایعات بعد از عمل گزینه خوبی برای فرد است. مثلا مصرف سوپ جو ولرم و ماست به فرد جراحی شده پیشنهاد می شود. برخی از بیماران شاید میل به غذا نداشته و تهوع داشته باشند برای آنها بهتر است تا مایعات شفاف مثل آب و آبمیوه بنوشند. مصرف این نوع تغذیه تا چند روز بعد از عمل بینی باید ادامه یافته تا بیمار بتواند مواد غذایی دیگری را مصرف کند.

تغذیه درست پس از عمل بینی

  • ممنوعیت در مصرف غذاهای جویدنی:

در زمان جویدن غذا بینی فرد نیز حرکت می کند که مسئله ای کاملا طبیعی است. این موضوع بعد از عمل جراحی باعث بیشتر شدن عوارض بعد از عمل شده و به بینی فشار وارد می کند و در برخی موارد جویدن ممکن است باعث تغییر شکل بینی شود. یکی از مسائل مهم بعد از جراحی وارد نکردن فشار به بینی و فک است به همین جهت مصرف غذاهای جویدنی باید کمتر شده و غذاهای نرم مصرف شوند. فشار به فک در هنگام جویدن باعث ایجاد مشکلات و آسیب هایی به بینی خواهد شد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مواد مغذی بعد از عمل بینی

  • ممنوعیت در مصرف الکل و کافئین:

استفاده از نوشیدنی های الکلی و دارای کافئین برای چند روز بعد از عمل جراحی بینی ممنوع است. الکل به دلیل داشتن خاصیت رقیق کنندگی باعث رقیق شدن خون شده و ممکن است ایجاد مشکلاتی مثل لخته شدن خون، خون ریزی، تجمع خون زیر پوست و تورم را بیشتر کند. همچنین کافئین باعث بالا رفتن فشار خون شده و برای بیمار مشکل ایجاد خواهد کرد.

  • استفاده از نمک:

استفاده زیاد از مواد غذایی حاوی نمک و سدیم، باعث ماندن آب در بینی و تورم ان خواهد شد. ولی نیاز نیست در استفاده از نمک نگرانی داشته باشید فقط باید به اندازه کم مصرف شود. در هر صورت می توانید از پزشک خود بخواهید در صورت نیاز رژیم غذایتان را تغییر دهد.

تغذیه درست بعد از عمل کردن بینی

  • توجه به دمای غذا:

بلافاصله بعد از عمل جراحی بینی باید از تغذیه خیلی سرد یا خیلی داغ جلوگیری کرد. زیرا باعث بدتر شدن حال بیمار می شوند و درد او را افزایش خواهند داد. برای جلوگیری از سوختن دهان در دوران نقاهت باید تغذیه از سوپ ها و غذاهای داغ را فراموش کنید و غذاهای ولرم را مصرف نمایید. غذاهای سرد نیز باعث سردرد شده و ممکن است شرایط بهبود را کند تر نمایند.

  • ممنوعیت استفاده از نی:

مصرف مایعات بعد از جراحی بسیار مفید است اما نباید در نوشیدن مایعات از نی استفاده شود زیرا مکیدن باعث فشار به بینی شده و ایجاد درد خواهد کرد.

از دیگر ممنوعیت های غذای بعد از عمل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف نکردن غذاهای سفت مثل ته دیگ، کباب و گز، مصرف نکردن مواد غذایی تند حداقل یک هفته بعد از عمل، گاز نزدن به ساندویچ تا دو هفته بعد از جراحی.

تغذیه مناسب بعد از عمل بینی

  • عدم مصرف غذاهای تند و اسیدی

باید از خوردن غذا های تند و اسیدی بعد از عمل جراحی بینی پرهیز شود، زیرا منجر به افزایش خون و به دنبال آن خونریزی خواهد شد.

مصرف این غذاها, بافت مخاط بینی را تحریک کرده و در نتیجه موجب کند شدن و یا اختلال در روند بهبود زخم شده که می تواند منجر به عطسه کردن شود.

غذا های تند و اسیدی، معده را تحریک می کنند و نیز موجب بروز مشکلات گوارشی خواهند شد، از این رو بر روند بهبودی تاثرات منفی خواهند داشت، در عوض مصرف ماست، اسموتی و دیگر خوراکی های خنک می توانند مفید باشند.

  • غذاهای فرآوری شده

اجتناب از خوردن غذاهای فرآوری شده نیز در دوران بعد از عمل جراحی بینی اهمیت زیادی دارد، زیرا این نوع غذا ها حاوی قند زیاد، سدیم و چربی های اشباع شده هستند.

به جای آن می توانید از غذا های کامل، غیر فرآوری شده و نیز تصفیه نشده همچون غلات کامل و سبزیجات سبز استفاده کنید، نکته مهم در این زمینه؛ مصرف غذای کاملا نرم می باشد.

تغذیه بعد از جراحی بینی

مواد مغذی مصرفی بعد از عمل جراحی

بعد از عمل جراحی بینی، فرد باید تغذیه مناسب داشته باشد تا بتواند انرژی از دست رفته را سریعا به بدن باز گردانده و بهبود یابد. از جمله مواد مغذی بعد از جراحی عبارتند از :

  • مواد غذایی حاوی فیبر:

از مهمترین و شایع ترین عوارض بعد از عمل جراحی مشکل یبوست است. این مشکل به دلیل مصرف دارو ها به ویژه داروهای بیهوشی که باعث تداخل در عملکرد دستگاه گوارش می شود، شکل می گیرد. یبوست خیلی دردناک و آزار دهنده خواهد بود به همین جهت مصرف مواد غذایی حاوی فیبر به بیمار پیشنهاد می شود. مصرف فیبر برای جلوگیری از یبوست بسیار مفید بوده و باید آن را در اولویت قرار داد. به همین جهت برای تامین فیبر مورد نیاز مصرف انواع توت و هلو پیشنهاد می شود. البته در ۴۸ ساعت اول باید از مایعات و اوتمیل مصرف شود.

مصرف اوتمیل یا همان بلغور جو دو سر بعد از روز های اول عمل نیز مورد خوبی برای تامین فیبر است. همچنین مصرف آب میوه ها و سبزیجات تازه مثل هویج به دلیل داشتن فیبر بالا پیشنهاد می شود. از دیگر منابع فیبر می توان به غلات سبوس دار، جو دو سر و نان، پاستا، طالبی، پرتغال، انواع توت، نخود فرنگی، سیب زمینی و ذرت اشاره کرد.

تغذیه مفید پس از عمل بینی

  • مواد غذایی ضد التهاب:

یکی از مهمترین عوارض شایع بعد از عمل بینی التهاب است. التهاب تا یک هفته بعد از عمل تقریبا از بین خواهد رفت ولی بیمار می تواند با تغذیه ار مواد غذایی ضد التهاب ابن روند را سریعتر کرده و به از بین رفتن آن کمک کند. بعضی از مواد غذایی که باعث کاهش التهاب و ورم در عمل بینی می شود شامل گوجه فرنگی، روغن زیتون، سبزیجات برگ سبز، ماهی های چرب مثل ماهی تن و ساردین و ماهی آزاد، میوه هایی مثل توت، گیلاس و پرتقال می شود.

تغذیه بعد از جراحی بینی

  • مواد غذایی کاهنده اضطراب:

اضطراب بعد از عمل جراحی برای بسیاری از بیماران به وجود می آید. بعضی ها درباره ظاهر جدید خود نگرانند و بعضی مشکل اعتماد به نفس خواهند داشت. اضطراب به هر دلیلی که باشد با تغذیه مناسب از بین خواهد رفت. مواد غذایی که به کاهش اضطراب کمک خواهند کرد شامل آووکادو، مارچوبه، بلوبری، شیر، انواع بادام، پرتقال و ماهی سالمون می شوند. این مواد به دلی داشتن مواد مغذی و ویتامین بالا باعث کاهش اضطراب خواهند شد. بخصوص ویتامین D باعث افزایش سطح انتقال دهنده های عصبی خواهد شد.

تغذیه مفید بعد از عمل بینی

  • مواد مغذی برای بهبود زخم:

عمل بینی با زخم هایی همراه است که بر اثر برش های ایجاد شده به وجود می آیند. زخم های به وجود آمده، در اطراف بینی باقی مانده و برای زمان طولانی برطرف نخواهند شد. مصرف پروتئین ها روشی ساده برای تندتر کردن روند بهبود زخم هاست. مواد مغذی حاوی پروتئین نقش اساسی در ترمیم و بهبود زخم ها داشته اند. زیرا زخم های بینی روی عضلات اسکلتی ایجاد می گردند و چون عضلات از پروتئین ساخته شده اند با مصرف پروتئین سریع تر بهبود میابند. بعضی از مواد حاوی پروتئین شامل لوبیا، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ، شیر و غذاهای دریایی می شوند. بهبود زخم ها به وسیله پروتئین امری اثبات شده است پس حتما از این مورد استفاده نمایید.

مواد مغذی بعد از عمل کردن بینی

  • تامین کالری مورد نیاز بدن:

محدودیت غذایی بعد از جراحی بینی به معنای کاهش در کالری مورد نیاز بدن نیست. تامین کردن کالری روزانه و مورد نیاز بدن یکی از موارد لازم برای بهبودی است. کالری مورد اختیاج برای هر کس با توجه به سن، جنسیت، وزن و قد فرق دارد به همسن جهت هر فردی باید بداند که کالری مورد نیاز روزانه او چقدر است و همان اندازه را در دوران نقاهت مصرف نماید. در حالت معمول خانم ها به ۲۵۰۰ کالری و آقایان به ۳۰۰۰ کالری در روز احتیاج دارند.

تغذیه بعد از جراحی نمودن بینی

چه مدت زمان بعد از عمل بینی می توانید بخورید و بنوشید؟

امکان دارد مجبور شوید تا چند دقیقه  (حداقل نیم ساعت بعد از به هوش آمدن) از نوشیدن آب خودداری کنید و بعد از آن نیز احتمالا از شما خواسته می شود تا مقدار زیادی آب و آب میوه بنوشید و پزشک تان توصیه می کند که خوردن غذا های نرم را شروع کنید.

در روز جراحی بینی و بلافاصله بعد از عمل چه چیزی بخورید ؟

همانطور که گفتیم؛ داشتن یک تغذیه سخت در طول دوره بهبودی و بعد از عمل بینی از اهمیت زیادی برخوردار است  انجام این کار از همان روز اول مهم می باشد، از این رو توصیه می شود، مصرف آب میوه هایی مثل آب کرفس، آب آناناس و … را مورد توجه قرار دهید، همچنین از غذاهای مایع همچون سوپ مرغ و آب گوشت مصرف کنید، برای پیشگیری از یبوست نیز از غذا های فیبردار استفاده کنید تا به تقویت حرکات روده کمک نماید. غذاهای بعد از عمل بینی

در نهایت کسانی که عمل جراحی زیبایی بینی انجام داده اند باید از غذاهای خانگی مصرف کرده تا علاوه بر بهبود سریع تر به بیمارهای دیگر نیز دچار نشوند. تغذیه از غذاهای فراوری شده و آماده بعد از عمل به دلیل وجود نمک زیاد باعث جذب بیشتر آب می شود و همانطور که در بالا اشاره کردیم باعث افزایش تورم در بینی خواهد شد. پس باید غذاهای فراوری و آماده تا تا مدتی از رژیم غذایی خود حذف نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *