دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گوشی موتورولا وان اکشن و نگاهی به عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

گوشی وان اکشن اولین محصول اقتصادی شرکت موتورولا  می باشد که به دوربینهای سه گانه تجهیز شده است همچنین صفحه نمایش ۶.۳ اینچی آن با نسبت تصویر  ۲۱:۹ حاشیه های باریکی را موجب شده است که از ویزگی های جذاب این اسمارتون میان رده محسوب می شود و سبب شده تا این میان رده به راحنی در دستهای کوچک و ظریف نیز قابل مدیریت باشد. در این مطلب قصد داریم گوشی محبوب موتورولا وان اکشن را مورد بررسی قرار دهیم.

وان اکشن یکی از گوشی های هوشمند اقتصادی شرکت موتورولا است که از طراحی مدرن و جذابی بهره می برد و اولین اسمارتفون موتورولا می باشد که به دوربین های سه گانه مجهز می باشد. همچنین موتورولا وان اکشن از صفحه نمایشی ۶.۳ اینچی از نوع LTPS IPS LCD با بریدگی دایره ای شکلی درون آن، بهره می برد.

شناخت و بررسی گوشی موتورولا وان اکشن

 بررسی عملکرد چیپست گوشی

گوشی موتورولا وان اکشن میان رده ای با ویژگی های متعدد و محبوب است که در اوت ۲۰۱۹ معرفی و روانه بازار گردید. وان اکشن از طراحی زیبا و دوربین های سه گانه به همراه صفحه نمایشی بزرگ ۶.۳ اینچی بهره می برد که تجربه کاربری متفاوتی را به ارمغان خواهد آورد. در ادامه ابتدا با مشخصات فنی گوشی اشنا خواهید شد سپس به بررسی این اسمارتفون اقتصادی خواهیم پرداخت.

آشنایی سریع با مشخصات فنی گوشی موتورولا وان اکشن

  • ابعاد: ۹.۲*۷۱.۲* ۱۶۰.۱ میلی متر
  • وزن: ۱۷۶ گرم
  • رنگ: مشکی سفید، فیروزه ای و آبی
  • صفحه نمایش: ۶.۳ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰*۲۵۲۰ پیکسل
  • دوربین اصلی: سه گانه(۱۲-۱۶ و ۵) مگا پیکسل
  • دوربین سلفی: ۱۲ مگا پیکسل
  • چیپست: اگزینوس ۹۶۰۹
  • پردازنده گرافیکی: Mali-G72 MP3
  • باتری: ۳۵۰۰ میلی امپر ساعت غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری
  • شارژر: شارژ سریع ۱۰ واتی
  • سیستم عامل: اندروید وان- اندروید ۹.۰ پای
  • جک هدفون: دارد
  • اتصالات: بلوتوث، GPS ، NFC، شبکه بی سیم دوباند، Wi-Fi Direct، هات‌اسپات، رادیو و…
  • حافظه: رم ۴ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت

مشخصات فنی گوشی موتورولا وان اکشن

ظاهر جذاب

با مشاهده گوشی در نگاه اول به نظر نخواهد رسید که ساختار وان اکشن از جنس پلاستیک تشکیل شده باشد. ولی تمامی قسمتهای این میان رده اقتصادی به جز محافظ شیشه ای صفحه نمایش را پوششی پلاستیکی و براق فرا گرفته است و قطعات بدنه با هماهنگی خاصی در کنار هم، ساختار مستحکمی را ایجاد نموده اند.

پنل جلویی دستگاه را صفحه نمایشی عریض با نسبت تصویر ۹: ۲۱  احاطه کرده است. این نسبت تصویر سبب بسیار باریک تر شدن دستگاه شده که به نحوی در دست گرفتن آن را راحتتر نموده است. و به اصطلاح  گوشی خوش دستی می باشد.  لبه کناری نمایشگر به راحتی قابل دسترس بوده و در هنگام تماشای فیلم دیگر خبری از نوارهای مشکی آزار دهنده نخواهد بود. ولی دسترسی راحت و یک دستی به لبه بالای نمایشگر امکان پذیر نیست. به نظر می رسد وزن ۱۷۶ گرمی وان اکشن برای گوشی با صفحه نمایش ۶.۳ اینچی و بدنه پلاستیکی کمی سنگین باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

گوشی موتورولا وان اکشن

صفحه نمایش موتورولا وان اکشن با زوایه های ۸۲.۵ درصد پنل جلویی را به خود اختصاص داده است. حاشیه های لبه بالایی و دو سمت آن تقریبا باریک بوده ولی در لبه پایینی نسبتا قطور است. مهندسین موتورلا برای ایجاد ویژگی نمایشگر تمام صفحه، دوربین سلفی را در گوشه سمت چپ صفحه نمایش درون حفره ای تعبیه نموده اند. ولی قطر حفره و نوار سیاه اطرافش زیاد بوده و مورد رضایت نیست همچنین نوار اعلانات عریضی حفره را احاطه نموده که موضوع را حساس تر می سازد. به طور کلی این بریدگی دایره‌ای شکل بسیار بزرگ داخل صفحه نمایش در هنگام مشاهده محتوی، تجربه ناخوشایندی را موجب می شود.

گوشی جذاب موتورولا وان اکشن

قاب پلاستیکی اطراف گوشی نیز پوششی براق و همرنگ بدنه دارد. در لبه بالای این قاب شاهد جک هدفون و میکروفون؛ در لبه سمت چپ، شیار کارت حافظه و درگاه سیمکارت اول و دوم؛ در لبه راست کلیدهای پاور و تنظیم صدا هستیم و در لبه پایینی روزنه میکروفون اصلی، شیار USB 2.0 Type-C و اسپیکر در نظر گرفته شده است. دسترسی به کلیدهای فیزیکی پلاستیکی وان اکشن آسان بوده اما اندکی لقی هنگام کار با انها ناخوشایند می باشد.

گوشی موتورولا وان اکشن

در پنل پشتی دوربین های سه گانه با چینشی عمودی و اندکی برآمدگی در گوشه سمت چپ مشاهده می شود. کمی پایین تر نشان موتورولا در مرکز قرار گرفته و نقش حسگر اثر انگشت را برعهده دارد که از عملکرد سریعی نیز برخوردار است. اندکی پایینتر نشان Android One را نیز شاهد خواهید بود. جنس این پنل از پلاستیک براق و جاذب اثر انگشت بوده که خیلی سریع آثار انگشت و لک را به خود جذب می کند به خصوص در مدل آبی رنگ آن این امر بیشتر دیده می شود. دو سمت پنل پشتی گوشی دارای خمیدگی بوده که باعث در دست گرفتن راحت موتورولا وان اکشن می شود.

صفحه نمایش عریض: ۶.۳ اینچ

اسمارتفون جذاب موتورولا وان اکشنگوشی موتورولا وان اکشن از صفحه نمایشی ۶.۳ اینچی از نوع LTPS IPS LCD با بریدگی دایره ای شکلی درون آن، بهره می برد.  نسبت تصویر این نمایشگر ۹: ۲۱ می باشد که در نوع خود نمونه رایجی در بازار به حساب نمی آید. همچنین روزلوشن صفحه نمایش ۱۰۸۰ * ۲۵۲۰ می باشد که تراکم پیکسلی ۴۳۲ پیکسل در هر اینچ را ارائه می کند. این تراکم پیکسلی تصویر شارپی را به ارمغان می اورد. زوایه دید گوشی قابل قبول بوده و در زیر نور خورشید مشاهده محتوا نیز تا حدودی رضایت کاربر را موجب می شود. در قسمت تنظیمات نمایشگر حالت های Boosted ، Natural و Saturated در نظر گرفته شده است. به طور کلی صفحه نمایش ویژگی های قابل قبولی را برای کابر به ارمغان خواهد آورد.

اسپیکر با صدای نسبتا بالا و شفاف

بررسی اسپیکر وان اکشن موتورولا

اسپیکر اصلی گوشی وان اکشن دارای صدای نسبتا بالا و شفافی می باشد ولی از لحاظ فرکانس های پایین زیاد جالب به نظر نمی رسد. ویژگی دالبی به صورت پیش فزض فعال بوده و در ظاهر راهی برای غیر فعال کردنش هنگام استفاده از اسپیکر اصلی موجود نیست. این اسپیکر تک کاناله که در لبه پایین دستگاه قرار دارد و کاربر به لطف وجود جک ۳.۵ میلیمتری هدفون می تواند طیف گسترده ای از هدفون های سیمی را استفاده نماید.

نرم افزار بر پایه اندروید ۹.۰ پای- اندروید وان

بررسی گوشی موتورولا وان اکشن

سیستم عامل به کار رفته در گوشی موتورولا وان اکشن به طور پیش فرض بر پایه اندروید ۹ پای ارائه می گردد. این گوشی عضوی از خانواده اندروید وان محسوب می شود و از این نظر تجربه ای نزدیک به اندروید خالص ۹.۰  را در اختیار کاربر قرار می دهد. برای حرکت در محیط کاربری ویژگی ناوبری One Button Nav موتورولا از تغییرات اساسی در بخش نرم افزاری موتورولا وان اکشن محسوب می گردد. توسط این ویژگی با یک بار لمس کابر به صفحه هودم هدایت شده و با یکبار سوایپ به سمت بالا شاهد منو برنامه ها خواهد بود. سوایپ به طرف چپ نقش کلید برگشت را بر عهده گرفته و سوایپ به سمت راست کاربر را به آخرین برنامه یا اپلیکیشن اجرا شده بازگشت می دهد. به طور کلی عملکرد رابط کاربری تقریبا ساده این گوشی که سخت افزاری چندان قدرتمند ندارد بسیار سریع، روان و بدون لگ و تاخیر می باشد.

دوربین سه گانه ویژگی جذاب موتورولا وان اکشن

اسمارتفون موتورولا وان اکشن

در پنل پشتی این گوشی سه دوربین در نظر گرفته شده که دوتا قادر به تصویر برداری بوده و سومی جهت عمق سنجی میدان تصویر به کار گرفته می شود. به طور کلی بخش جذاب گوشی موتورولا وان اکشن دوربینهای سه گانه اش می باشد که شامل یک دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با لنز لنز ۲۶ میلی‌متری واید و دریچه دیافراگم f/1.8  با قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز و فیلمبرداری با وضوح ۴K با ۳۰ فریم در ثانیه بوده و دوربین دوم  ۱۶ مگاپیکسلی که جذابیت بیشتری داشته به طوری که موتورولا آنرا اکشن کمرا می نامد دارای لنز لنز ۱۴ میلی‌متری فوق‌عریض و دریچه دیافراگم f/2.2 می باشد که به طور خاص برای فیلمبرداری طراحی شده و ویدئوهای با وضوح ۱۰۸۰*۱۹۲۰ را ضبط می کند و ویژگی هایی مانند تایم‌لپس ، برداشت اسلوموشن و هایپرلپس همراه با لرزه‌گیر دیجیتال برای آن در نظر گرفته شده است البته در دوربین اصلی نیز این موارد وجود دارد. و در نهایت دوربین سوم  ۵ مگاپیکسل  می باشد که وظیفه تشخیص عمق تصویر را بر عهده دارد.

گوشی خوش دست موتورولا وان اکشن

البته قابل ذکر است دوربین اولتراواید تنها قابلیت فیلمبرداری داشته و عکاسی با آن فقط عکسهایی ۳ مگا پیکسلی را در هنگام ضبط ویدئو به ثبت می رساند. این دوربین چرخش ۹۰ درجه ای داشته تا امکان ضبط ویدئوهای فوق‌عریض  در حالت پرتره را در اختیار کاربر قرار دهد. در منوی دوربین موتورولا وان اکشن بر خلاف رابط کاربری ساده شاهد تنظیمات و امکانات متعدد هستیم که تصویربرداری با کیفیتی را به کابر ارمغان می دهد. با سوایپ نمودن به دو طرف می توان بین حالت عکاسی و فیلمبرداری جابجا شد همچنین به حالتهای دیگر مانند پاناروما ، اسلوموشن ،تایم‌لپس و پرتره نیز حرکت کرد. و سوایپ به سمت بالا یا پایین قابلیت بزرگنمایی دیجیتال را فراهم می نماید. میانبرهایی مانند فلش، تایمر، عکاسی خودکار و دستی ،عکس‌های زنده  و حالت HDR نیز در لبه بالای موجود است.

کیفیت دوربین سلفی وان اکشن

عکس‌های موتو وان اکشن ثبت شده در نور روز دارای جزئیات مناسب و محدوده دینامیکی گسترده ای با سطح نویز نسبتا کم می باشد ولی رنگ‌ها طراوت کافی را ندارند. با کاهش نور محیط، کیفیت عکس های خروجی دستگاه نیز افت محسوسی پیدا می کند.در ضمن حالت عکاسی اختصاصی شب نیز برای روشن‌تر شدن عکس‌ها از راه نوردهی طولانی مشاهده نمی شود. از حالت پرتره می‌توان برای عکاسی از سوژه‌های انسانی و اجسام استفاده کرد که در این عکس‌ها  سوژه از پس‌زمینه به خوبی تفکیک می گردد.

دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسل با فوکوس ثابت ، لنز ۲۶ میلی‌متر و دریچه دیافراگم f/2.0 می باشد که به امکان فیلم‌برداری با وضوح ۴K را نیز مجهز می باشد. با این دوربین می توان در طول روز عکس‌هایی با جزئیات مناسب و رنگ‌های طبیعی به ثبت رساند. در یک جمع بندی می توان گفت با دوربین های سه گانه و سلفی این گوشی می توان در شرایط نوری مطلوب تصاویر با کیفیت و قابل قبولی را به ثبت رساند.

گوشی محبوب موتورولا وان اکشن

سخت افزار با عملکرد نسبتا خوب

چیپست بکار رفته در گوشی اگزینوس ۹۶۰۹ می باشد که هشت هسته آن را به ترتیب چهار هسته ۲.۲ گیگاهرتزی A73 و جهار هسته ۱.۶ گیگاهرتزی A53  تشکیل می دهد. و پردازنده Mali-G72  وظیفه پردازش گرافیکی دستگاه را عهده دار است. وان اکشن تنها در یک مدل با رم ۴ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت ارائه می شود البته از طریق کارت حافظه میکرو اس دی قابلیت ارتقا تا ۵۱۲ گیگابایت را نیز دارد. با توجه به طراحی اقتصادی این اسمارتفون انتظار اجرای همزمان چند برنامه بدون لگ و نقصی را نباید داشت و به اجرای کاربری های روزانه و نه چندان سنگین اکتفا نمود.

باتری ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعت نه چندان حجیم

گوشی وان اکشن به باتری  ۳۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی لیتیوم‌پلیمر مجهز است. که طبق ادعای شرکت سازنده در طول روز دوام دارد. البته در یک استفاده متوسط رو به بالا به خوبی می‌توان تا یک روز را به طور کامل از شارژ باتری بهره برد. اما با افزایش میزان استفاده در پایان روز اول احتمالا به شارژ مجدد باتری نیاز پیدا خواهید کرد. در ضمن دستگاه با شارژری ۱۰ واتی عرضه می‌شود و  این شارژر در حدود نیم ساعت باتری را تا ۳۰ درصد شارژ خواهد کرد ولی برای شارژ کامل دستگاه دو ساعت و نیم زمان نیاز است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *