دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تقویت مو با آب برنج و روش های رفع مشکلات مو با انواع آب برنج پخته و تخمیر شده

  • ساناز براتی
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

استفاده از آب برنج برای تقویت موها بین کشورهای جنوب شرقی آسیا به ویژه چین بسیار رواج دارد. آب برنج به دلیل داشتن ویتامین B و E، اسید آمینه، پروتئین و آنتی اکسیدان بسیار پر خاصیت بوده و باعث جلوگیری از ریزش موها و تقویت آنها می شود. همچنین استفاده مستمر از آب برنج بر روی موها باعث نرمی و درخشندگی آنها خواهد شد.

  برای تقویت مو اگر از روشی طبیعی و تخصصی کمک گرفته شود بهترین نتیجه را می توان گرفت. روش های مختلفی برای تقویت موها و جلوگیری از ریزش مو وجود دارد که یکی از آنها استفاده از آب برنج است. سر هر فرد چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تار مو دارد که باید مورد توجه و تقویت قرار بگیرد.

تقویت تارهای مو با آب برنج

حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد برنج از نشاسته تشکیل شده است. آب برنج در واقع آب نشاسته داری است که با جوشاندن یا خیس کردن برنج از آن باقی خواهد ماند. برخی از افراد بر این باورند که آب برنج باعث تقویت مو و درخشان شدن و همچنین نرمی آنها می شود. آب برنج به دلیل داشتن خاصیت های زیاد برای مو سال هاست که توسط بیشتر زنان ژاپنی، چینی و کشور های دیگر جنوب شرق آسیا مورد استفاده قرار می گیرد.

تقویت شدن مو با آب برنج

خواص آب برنج

آب برنج دارای مواد معدنی و ویتامین های است که در ادامه با آن آشنا می شویم:

  • ویتامین B
  • ویتامین E
  • آمینو اسیدها
  • مواد معدنی
  • آنتی اکسیدان ها

آب برنج میزان زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی را داراست که در سلامت و زیبایی بدن بسیار مفیدند. مزایا و تاثیرات مثبت آب برنج در حال حاضز باعث شده تا مردم زیادی به استفاده از آن روی بیاورند. آب برنج علاوه بر تاثیر بر سلامت زیبایی و تقویت مو در درمان مشکلاتی مثل اسهال نیز بسیار مفید است.

روش های تقویت مو به کمک آب برنج

مزایای آب برنج بر روی موها

بهترین مزایا و فواید آب برنج در ادامه آورده شده است:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • بهبود رشد مو با آب برنج:

آب برنج به دلیل اسید آمینه هایی که در آن وجود دارد باعث ترمیم مو و سریع تر شدن رشد آن می شود. از این رو برای تقویت رشد موی سر از آب برنج استفاده نمایید. همچنین وجود ویتامین های B، E و C در آب برنج باعث تحریک در رشد مو شده و آن را افزایش می دهد. برای بهتر شدن رشد مو در هفته دو بار موهایتان را با آب برنج بشویید.

استحکام مو با آب برنج

  • کاهش مو خوره با آب برنج:

برای اینکه موهای بدون موخورده داشته باشید باید پروتئین مورد نیاز آنها را تامین نمایید. آب برنج دارای پروتئین فراوانی بوده و در جلوگیری و کاهش موخوره مفید است. مو خوره بیشتر در اثر آلودگی و نگهداری نادرست در موها به وجود می آید. علاوه بر پروتئین وجود اسید های آمینه در آب برنج نیز به ترمیم مو خوره کمک می کند. برای از بین بردن موخوره موها را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب برنج خیس کرده و بعد بشویید تا به مرور موخوره ها برطرف شوند.

  • نرم کنندگی آب برنج:

شستن موها با آب برنج باعث حجم دهی به موها شده و آنها را صاف می کند. علاوه بر این موها را محکم و سالم می کند. آب برنج یک نوع نرم کننده عالی و مقرون به صرفه برای موها است. برای عطر دار کردن آب برنج می توانید از اسانس رزماری و اسطوخودوس استفاده کنید و کمی از آن را به آب برنج اضافه نمایید. بعد شستن موها با شامپو آب برنج را بر روی تمام قسمت های مو بمالید و بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه موها را با آب سرد بشویید. این کار باعث نرمی مو شده و همچنین ترمیم و تقویت و افزایش لاستیسیته را برای موها به همراه دارد.

تقویت مو به کمک آب برنج

  • حفاظت موها از آسیب:

آب مو باعث کمتر شدن اصطکاک روی مو و بهتر شدن الاستیسیته آن خواهد شد. کربو هیدرات اینوزیتول موجود در آب برنج باعث ترمیم موهای آسیب دیده شده و در کل از مو محافظت می کند. نکته قابل توجه درباره آب برنج باقی ماندن ویتامین ها بر روی مو بعد از شستن است که باعث محافظت بیشتر از مو خواهد شد.

  • تقویت ریشه مو و صاف شدن آن:

همانطور که می دانیم برنج سرشار از اسیدهای آمینه است و به همین جهت بجز فوائد بی شمار برای مو باعث تقویت ریشه موها نیز می شود. همچنین براق شدن و صافی مو را به همراه دارد.

تقویت نمودن مو با آب برنج

  • درمان شوره سر با آب برنج:

شوره سر یکی از مشکلات رایج مو و تهدیدی برای سلامت موها است که در برخی موارد سبب خارش و سوزش سر می شود. استفاده از آب برنج باعث برطرف شدن شوره سر خواهد شد. برای خلاصی از شوره سر موها و سر خود را مرتبا با آب برنج بشویید.

  • براق و ابریشمی شدن موها:

برای براق و ابریشمی شدن موهایتان آب برنج را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی موهایتان قرار داده و بعد بشویید. برای نتیجه بهتر می توان از مقداری گلاب همراه آب برنج استفاده کرد.

تقویت کردن مو با آب برنج

  • درمان شپش با آب برنج:

شپش یکی از مشکلات بزرگ برای موها است که خون فرد را مکیده و خارش سر را به همراه دارد. برای از بین بردن شپش استفاده از آب برنج یکی از ساده ترین روش هاست. نشاسته موجود در آب برنج باعث کشته شدن شپش ها می گردد و از بیشتر شدن آن جلوگیری می کند.

  • جلوگیری از ریزش مو:

همانطور که گفته شد آب برنج سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین است. پروتئین ماده ای ضروری برای تقویت موها است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از آب برنج علاوه بر خواص بی نظیر آن بر روی مو باعث جلوگیری از ریزش موها شده و رشد موها را افزایش می دهد. پس با استفاده از این ماده طبیعی موهای سالم، نرم و شفاف داشته باشید.

تقویت موها به وسیله آب برنج

آماده کردن آب برنج

برای آماده سازی آب برنج دو روش متفاوت وجود دارد که در ادامه با این روش ها و نحوه بکار بردن و استفاده از آن را بررسی می کنیم:

۱. آب برنج پخته شده:

یکی از روش های تهیه آب برنج پختن برنج است آب اضافه ای که بعد از پختن برنج باقی می ماند آب برنج پخته گفته می شود. برای تهیه آب برنج پخته مقداری برنج سفید را قهوه ای را در قابلمه ریخته و کمی آب به آن بیافزایید طوری که یک بند انگشت بالاتر از برنج باشد. در زمان جوشیدن برنج می توان آب اضافه را از روی آن برداشت و یا بعد از پخته شدن آب اضافه را در ظرفی ریخته و استفاده کرد.

  • روش استفاده: برای تقویت مو با آب برنج پخته که یک نرم کننده فوق العاده است به این صورت عمل می کنیم که چند قطره اسانس اسطوخودوس یا روغن بابونه را به یک لیوان آب برنج پخته اضافه کرده و سپس برای تقویت مو آن را با شامپوی مورد استفاده خود ترکیب نمایید و برای ۵ تا ۱۵ دقیقه با آن موها را ماساژ دهید. بعد موها را با آب شست و شو دهید. این روش را در هفته حداقل یک بار انجام دهید.

تقویت کردن مو به کمک آب برنج

۲. آب برنج تخمیر شده

مخمر آب برنج در واقع آب برنجی است قبل از استفاده تحریک می شود. تخمیر کردن آب برنج باعث تبدیل آن به ماده ای قوی و غلیظ می شود که باید قبل از مصرف رقیق گردد. آبی که از برنج خود تهیه کرده اید را برای مدتی در دمای اتاق قرار داده تا وقتی که مزه ی ترشی پیدا کند و شروع به تخمیر شدن کند. بعد برای توقف فرایند تخمیر آب برنج را بجوشانید. بعد از جوشاندن صبر کرده تا خنک شود. در نهایت کمی اساره اسطوخودوس یا رزماری به آن اضافه کرده و مصرف کنید. این آب را می توان برای مدتی در یخچال یا فریزر نگه داشت.

استحکام کردن مو با آب برنج

  • روش استفاده: یک فنجان آب برنج تخمیری را با ۱۰ تا ۱۲ فنجان آب گرم مخلوط کرده تا رقیق شود. اندازه رقیق شدن برنج به موهای فرد بستگی دارد. در موهای چرب باید غلظت آب برنج کم باشد. برای استفاده مایه مورد نظر را کم کم روی موها ریخته و به آرامی ماساژ بدهید. بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ماساژ، موها را با شامپوی ملایم شستو شو نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *