دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طریقه پارک دوبل چگونه است و در چه مکان های ممنوع می باشد؟

  • رسول پنق
  • ۲۹ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

پارک دوبل از جمله موارد مهمی است که رانندگان در شهر ها خصوصا در شهر های بزرگ باید به صورت دقیق انجام دهند. در شهر های شلوغ که خودرو ها پشت سر هم پارک شده اند، گاهی مکانی برای پارک کردن در بین این خودرو ها پیدا می شود. برای پارک کردن در بین این خودرو ها باید به روش دوبله پارک کنید که ما در این مطلب به آموزش طریقه پارک دوبل می پردازیم.

پارک دوبل یکی از مباحث مهم و کاربردی در رانندگی است. پارک دوبل به پارک کردنی گفته می شود که راننده می خواهد خودروی خود را در بین دو خودروی دیگر پارک نماید. در این مطلب قصد داریم شما را با طریقه پارک دوبل آشنا کنیم.

طریقه انجام دادن پارک دوبل

پس از پیدا کردن مکان مناسب با فاصله مناسب برای پارک دوبل، ابتدا خودرو را در فاصله ۵۰ سانتی متری از خودروی کناری نگه دارید. پس از نگه داشتن خودرو باید صاف ایستاده باشد و فرمان را نیز باید صاف نگه دارید تا هنگام به عقب رفتن خودرو به صورت کج حرکت نکند. برای پارک دوبل با سه مرحله را پشت سر بگذارید که در ادامه به توضیح این مراحل پرداخته ایم.

طریقه انجام دادن پارک دوبل

مرحله اول

پس از نگه داشتن خودروی خود در کنار خودروی دیگر ابتدا راهنمای سمتی را که می خواهید در آن پارک انجام دهید را روشن کنید. بعداز روشن کردن راهنما به صورت لاک پشتی به سمت عقب بیایید. برای حرکت به صورت لاک پشتی تنها کافی است کلاج خودرو را به صورت نصفه رها کنید.

مرحله دوم

در مرحله دوم همینکه انتهای ماشینی که در هنگام پارک کردن در جلوی شما قرار می گیرد را در گوشه شیشه مثلثی خودروی خود مشاهده کردید، فرمان خودرو را یک دور به سمت محل پارک می چرخانیم. با چرخاندن فرمان خودرو، خودرو به سمت محل پارک چرخش پیدا خواهد کرد.

مرحله سوم

هنگامی که انتهای خودرو وارد محوطه پارک شد برای اجرای مرحله سوم پارک دوبل باید اقدام کنیم. برای اجرای این مرحله هنگامی که انتهای خودروی کنار با خودروی ما در زاویه ۴۵ درجه ای قرار گرفت و یا اینکه آینه جانبی در خط زاویه ای ۴۵ درجه ای قرار گرفت فرمان خودرو را از حالت یک دور چرخش به سمت محل پارک خارج کرده و بار دیگر فرمان را یک دور کامل به خلاف جهت سمت پارک بچرخانید.

آموزش مرحله به مرحله انجام پارک دوبل

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

با انجام اینکار جلوی خودرو نیز وارد محوطه پارک خواهد شد. وقتی که خودروی شما به صورت هم خط در پشت خودروی جلویی و جلوی خودروی عقب قرار گرفت خودرو را نگه داشته و فرمان را صاف نماید. در انتهای آموزش طریقه پارک دوبل این جمله را باید ذکر کرد که در انتهای پارک باید فاصله مناسب را از خودرو های جلو و عقب رعایت کنید تا در هنگام خارج شدن از پارک با مشکلی مواجه نشویم.

مکان هایی ممنوعه برای پارک دوبل

در برخی مکان ها نیز پارک به صورت دوبل غیر مجاز است یا اینکه نمی توان به آسانی در آن محل ها پارک کرد. در زیر به چند مورد از آنها اشاره کرده ایم:

  • مکان هایی که در آنها تابلوهای پارک ممنوع یا توقف ممنوع وجود دارد.
  • ایستگاه های وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی ها و اتوبوس ها نباید پارک کرد.
  • ۱۵ متر قبل و بعد تقاطع ها که حریم تقاطع محسوب می شود.
  • در بزرگراه ها نباید پارک کرد.
  • رو به روی درب منازل پارک ممنوع می باشد.
  • پارک در کنار تابلوهایی که دارای حریم مشخصی هستند.

برای مطالعه مطالب مرتبط با رانندگی نظیر رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک و مراحل انجام دور دو فرمان می توانید به مطلب ارائه شده آرگا مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *