دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خواص جوانه یونجه و تاثیر خوردن این ماده غذایی با ارزش بر سلامت بدن

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۴ دی ۱۳۹۸
  • ۰

جوانه یونجه به عنوان بهترین انواع جوانه های سرشار از مواد مغذی محسوب می شود که از فواید فوق العاده ای برخوردار است و نقش مهمی را در سلامت بدن ایفا می کند، در این مقاله شما را با خواص جوانه یونجه آشنا خواهیم کرد.

از مهم ترین محصولات گیاهی جهان یونجه می باشد که به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان بسیار پر کاربرد است جوانه یونجه نیز از فواید بی شماری در زمینه سلامت بدن بهره مند است و برای درمان بسیاری از بیماری مورد استفاده قرار گرفته است امروز یونجه در تمام نقاط جهان کشت و برداشت می شود.

آشنایی با خواص جوانه یونجه

بررسی خواص جوانه یونجه

جوانه یونجه نیز مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر که در مطالب قبلی به آن اشاره کردیم از فواید بسیار زیادی برخوردار است در ادامه مطلب شما را خواص جوانه یونجه آشنا خواهیم کرد.

پیشگیری از سرطان:

جوانه یونجه دارای مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان می باشد که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده در نتیجه سبب کاهش خطر مبتلا شدن به انواع سرطان ها می شود همچنین به دلیل اینکه غنی از فیتواستروژن ها و ایزوفلاون ها است به درمان سرطان پستان کمک می کند.

بررسی خواص جوانه یونجه

کاهش وزن:

برای درمان چاقی جوانه یونجه گزینه بسیار مناسبی است زیرا بسیار کم چربی و کم کالری است و همچنین دارای مقادیر زیادی فیبر است که سبب کاهش اشتهای فرد می شود و در نهایت به کاهش وزن منجر خواهد شد بنابراین جوانه یونجه برای آن دسته از افرادی که تمایل به کاهش وزن و لاغری دارند بسیار مفید است.

درمان کم خونی:

جوانه یونجه به دلیل داشتن مقادیر فراوانی مس،آهن، ویتامین k و کلروفیل باعث زیاد شدن تولید گلبول قرمز خون می شود در نتیجه برای افرادی که از کم خونی یا آنمی رنج می برند استفاده از جوانه یونجه به منظور درمان کم خونی بسیار موثر می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

فایده جوانه یونجه در سلامتی

پیشگیری از پوکی استخوان:

ویتامین k و منگنز موجود در جوانه یونجه علاوه بر اینکه به تقویت استخوان ها کمک می کند از پوکی استخوان نیز پیشگیری می کند بنابراین برای داشتن استخوان های مستحکم از مصرف جوانه یونجه غافل نشوید.

تقویت دستگاه ایمنی بدن:

از دیگر خواص شگفت انگیز جوانه یونجه تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد زیرا دارای ویتامین C و آنتی اکسیدان می باشد و همچنین سبب جلوگیری از مبتلا شدن به آنفولانزا، بیماری عفونی و سرماخوردگی می شود.

خواص جوانه یونجه برای سلامت بدن

 درمان یبوست:

اگر از آن دسته از افرادی هستید که از داشتن یبوست رنج می برید می توانید از جوانه یونجه استفاده کنید زیرا، دارای مقادیر فراوانی فیبر است و  به درمان یبوست کمک شایانی می کند.

رفع عفونت ادراری:

عفونت ادراری و مثانه یکی از مشکلات آزار دهنده می باشد که با کمک جوانه یونجه می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا این ماده غذایی با افزایش ادرار به درمان عفونت ادراری کمک می کند و همچنین سبب جلوگیری از ابتلا به عفونت کلیه می شود.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش:

وجود مقادیر بالای فیبر در جوانه یونجه سبب بهبود هضم غذا می شود و در نتیجه به درمان ناراحتی معده کمک می کند و همچنین سبب تنظیم PH سطح معده می شود و در نتیجه باعث درمان سوزش سردل و رفلاکس معده می شود.

خاصیت باورنکردنی جوانه یونجه

درمان دیابت:

جوانه یونجه سبب پیشگیری و درمان دیابت نوع دو می شود چون این ماده غذایی مفید سبب پایین آوردن سطح قند خون می شود.

بهبود قلب:

از مهم ترین خواص جوانه یونجه کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است زیرا از خواص ضد التهابی برخوردار است و همچنین وجود فیبر در جوانه یونجه به پایین آوردن چربی خون کمک کرده و در نتیجه سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود.

فواید درمانی جوانه یونجه

رفع خشکی پوست:

جوانه یونجه دارای میزان فراوانی رطوبت است همین امر آن را به یک روش طبیعی جهت درمان خشکی پوست تبدیل کرده است زیرا به آبرسانی پوست صورت کمک می کند و در نتیجه از بروز چین و چروک بر روی پوست جلوگیری می کند.

کاهش چین و چروک:

از جمله خواص جوانه یونجه کمک به رفع چین و چروک صورت می باشد چون این ماده غذایی دارای ویتامین A و ویتامین C است در نتیجه به زیاد شدن سنتز کلاژن در پوست کمک کرده و باعث جوانسازی پوست می شود.

فواید جوانه یونجه بر سلامت پوست

تقویت و رشد مو:

جوانه یونجه به تقویت فولیکول مو کمک کرده در نتیجه سبب افزایش رشد مو می شود و همچنین سیلیس موجود در جوانه یونجه سبب تقویت مو و درمان ریزش مو می شود

دوران قاعدگی:

به منظور کاهش خونریزی شدید دوران قاعدگی استفاده از جوانه یونجه بسیار مناسب و مفید است همچنین به دلیل داشتن فیتواستروژن ها به تنظیم ترشح هورمون استروژن کمک کرده و باعث کاهش نشانه های سندروم پیش از قاعدگی می باشد.

دوران یائسگی:

مقادیر زیاد فیتواستروژن ها در جوانه یونجه سطح هورمون استروژن در بدن را تنظیم می کند در نتیجه سبب کاهش علایم یائسگی می شود.

پیشگیری از آرتروز و روماتیسم:

جوانه یونجه دارای خواص دیورتیک طبیعی می باشد که با افزایش ادرار سبب دفع سموم بدن می شود و خطر ابتلا به بیماری روماتسیم و آرتروز کاهش می دهد.

خاصیت بی نظیر جوانه یونجه

مضرات زیاده روی در جوانه یونجه

 کودکان و نوزادان : جوانه ها به دلیل اینکه در مکان های مرطوب رشد می کنند ممکن است دارای باکتری های بیماری زا مانند E.coli باشد به همین خاطر توصیه می شود کودکان و نوزادان از مصرف جوانه ها از جمله جوانه یونجه پرهیز نمایند.

بارداری و شیردهی : توصیه می شود که زنان باردار و شیرده از مصرف جوانه ها دوری کنند به دلیل اینکه رشد باکتری های بیماری زا مانند سالمونلا در جوانه ها از جمله جوانه یونجه زیاد است زیرا، این ماده غذایی پر ارزش در محیط های مرطوب رشد می کند.

تداخل دارویی : جوانه یونجه امکان دارد با دارو های ضد انعقاد خون مانند وارفارین تداخل دارویی داشته باشد زیرا دارای مقادیر فراوانی ویتامین K است.

بیماری های خود ایمنی : افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی مانند لوپوس باید از مصرف جوانه یونجه خودداری کنند زیرا سبب تشدید نشانه های بیماری می شود.
آشنایی با فواید جوانه یونجه

ارزش تغذیه جوانه یونجه در صد گرم

  • چربی : ۰.۷ گرم
  • کربوهیدرات : ۲.۱ گرم
  • پروتئین : ۴ گرم
  • فیبر : ۱.۹ گرم
  • قند : ۰.۲ گرم
  • کالری : ۲۳

آشنایی با طبع جوانه یونجه

طبیعت این ماده غذایی پر خواص گرم و تر است و سرشار از : ویتامین C، ویتامین K، ویتامین A، ریبوفلاوین، فولات، .ویتامین تیامین، منیزیم، آهن، روی، پروتئین، مس، منگنز و روی است.

در پایان ییشنهاد می کنیم جهت آشنای بیشتر با خواص جوانه عدس، خواص جوانه شبدر، خواص جوانه گندم و خواص جوانه ماش بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *