دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بالا بردن عزت نفس در زندگی با هفت قدم طلایی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۱ دی ۱۳۹۸
  • ۰

عزت نفش افراد برگرفته از خودپنداره او است در حقیقت افرادی عزت نفس بالا دارند که برداشت آن ها نسبت به خودشان مثبت و سازنده است. بنابراین بالا بردن عزت نفس زمانی صورت می گیرد که فرد بتواند خودپنداره خود را تقویت کند و بیشتر به مهارت های درونی خود پی ببرد.

هر فردی احساساتی نسبت به خود دارد این احساسات می تواند منفی و مثبت باشد که به نوع تفکر فرد نسبت به زندگی و آنچه که از زندگی می خواهد بستگی دارد با این حال همه افراد نقاط مثبتی را نیز در خود می بینند هر چند که این نقاط کم رنگ باشند. عزت نفس نیز ارتباط قوی با این دسته از احساسات دارد افرادی از سطح بالای عزت نفس برخوردار هستند که احساسات مثبتی نسبت به خودشان دارند و خود را فردی توانمند می دانند. همه ما به خوبی می دانیم که عزت نفس چه تاثیری در موفقیت ما خواهد داشت زیرا خیلی از افرادی که در زندگی خود به موفیت رسیده اند دارای عزت نفس بوده اند و با وجود تمام مشکلات این توانایی را در خود دیده اند که می توانند به موفقیت برسند. در رابطه با عزت نفس بسیاری از روانشناسان تحقیقاتی انجام داده اند ماریا رابینسون یکی از این افراد است به اهمیت عزت نفس در زندگی تاکید کرده است. در بسیاری از این تحقیقات نشان داده می شود که فرد با ایجاد تغییراتی مثبت می تواند عزت نفس خود را بالا ببرد و از دام بی عزت نفسی رها شود حال با توجه به اهمیت این عامل در نزدگی افراد برآنیم تا راهکارهایی اساسی را برای افراد ارائه دهیم.

نحوه بالا بردن عزت نفس در زندگی:

تا به حال به این فکر کرده اید که نظرتان درباره خودتان چیست؟ چقدر خودتان را باور دارید؟ شاید بهتر است بعد از چند سال زندگی این بار کمی به خودتان فکر کنید و خودتان را قضاوت کنید سوالاتی از این قبیل می تواند بیشتر شما را به خودتان بشناساند و شاید جرقه ای برای یافتن عزت نفس درونی باشد. هر فردی با وجود فراز و نشیب هایی که در زندگی شخصی خود داشته است باید به این سطح از عزت نفس برسد که خودش تعیین کننده موفقیت های زندگی خواهد بود همچنین هر فردی باید بداند که از دیگران متمایز است و دارای توانایی ها و مهارت های خاص خود است. افرادی که در زندگی عزت نفس پایینی دارند تاکنون به این سوالات فکر نکرده اند و یا با ناآگاهی بر روی توانایی ها و نقاط مثبت زنگی خود سرپوش گذاشته اند اما اگر می خواهید تغییری در نگرش و زندگی کنونی خود ایجاد کنید باید این حصارها را بشکنید و بیشتر درباره خودتان بدانید.

چرا باید عزت نفس بالا داشته باشیم

۱- تقویت خودپنداره مثبت:

شاید یکی از گام های اساسی که برای بالا بردن عزت نفس خود باید بردارید تقویت خودپنداره مثبت و از بین بردن افکار منفی نسبت به خود و زندگی است یکی از مهارت های اساسی که هر فرد برای موفقیت به آن نیاز دارند مهارت شناخت افکار منفی و حذف آن ها است بی شک در دیگر مقالات نیز با این مورد رو به رو شده اید و به اهمیت افکار منفی در ممانعت از موفقیت پی برده اید. برای اینکه بتوانید افکار منفی خود را پیدا کنید باید آن ها را روی کاغذ بیاورید و با توجه به اولویت آن ها می توانید برخی از نگرانی های منفی را حذف کنید و به اهمیت پایین آن ها پی ببرید. آموزش تغییر افکار منفی برای تحول در زندگی می تواند در این زمینه کمک کننده باشد و اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهد که می توانید در لینک اطلاعات بیشتری را درباره آن کسب کنید.

۲- پیدا کردن مهارت ها:

شما به عنوان یک انسان و یکی از مخلوقات پروردگار دارای ارزش و اعتبار خاص خود هستید که با یافتن این مهارت و ارزش می توانید وظیفه خلقت خود را به جای آورید به دنبال علایق، مهارت ها  توانایی های خود در زندگی باشید و بیش از هر چیز به آن ها اهمیت دهید. ممکن است در این راه حمایت گری نداشته باشید و یا با شکست مواجه شوید اما باید بدانید که خود شکست موجب بالا بردن عزت نفس می شود و تا زمانی که نتوانید بر شکست خود غلبه کنید نمی توانید به عزت نفس دست پیدا کنید.

۳- داشتن روابط سازنده:

بیشتر روابط خود را با افرادی پر رنگ کنید که با شما هم عقیده هستند و وجودشان در زندگیتان می تواند موجب پیشرفت های شما باشد به سراغ افرادی بروید که حال دلتان را می فهمند و در کنار آن ها حال خوبی دارید. این افراد می توانید به پیشرفت و افزایش عزت نفس شما کمک زیادی کنند شما نیز متقابلا باید سعی کنید که به رشد عزت نفس دیگران کمک کنید. تقویت عزت نفس با راهکارهای علمی و عوامل ساده ای که بر آن تاثیر دارند با این شیوه عملی می شود و می توانید از آن استفاده کنید.

راه های بالا بردن عزت نفس

  •  آرون گروپس

۴- عشق ورزیدن به خود:

اینکه خودتان را چقدر دوست دارید و چقدر به خودتان اهمیت می دهید بسیار مهم است دکتر ویلیام در این راستا می گوید:

«با خودتان مهربان باشید. این یعنی در زمان‌هایی که احساس می‌کنید رفتاری خودمنتقدانه در پیش گرفته‌اید، با خودتان مهربان و ملایم باشید. به این فکر کنید که در چنین موقعیتی با دوستان‌تان چگونه رفتار می‌کردید. چون ما اغلب به دیگران توصیه‌های بسیار بهتری می‌کنیم تا به خودمان.»

۵- شجاعت را یاد بگیرید:

عزت نفس پایین را چگونه درمان کنیم؟ حتما می دانید که عزت نفس داشتن ارتباط مستقیمی با شجاعت و قاطعیت دارد افرادی که از سطح بالای عزت نفس برخوردار هستند در انجام کارهای خود بسیار شجاع اند آن ها کمتر از دیگران از شکست می ترسند و با وجود شکست نیز دوباره تلاش می کنند. برای اینکه بتوانید فردی قاطع باشید باید به سراغ افرادی بروید که قاطع هستند تا این رفتار مثبت را از آن ها بیاموزید.

عزت نفس چیست

۶- مهارت نه گفتن را تقویت کنید:

افرادی که دارای عزت نفس بالایی هستند در مقابل خواسته های دیگران تسلیم نمی شود و به راحتی نه می گیوند شما نیز برای بالا بردن عزت نفس باید مهارت نه گفتن به دیگران را یاد بگیرید. این کار را می توانید ابتدا از کسانی شروع کنید که با آن ها راحت تر هستید و در نهایت در مقابل دیگر افراد به راحتی نه بگویید این کار نشان می دهد که شما فردی ترسو نیستید و عزت نفس دارید و به خودتان اهمیت می دهید. بنابراین تسلیم شدن در برابر خواسته های دیگران یکی از دلایل ضعیف شدن عزت نفس در افراد است.

 

۷- چالش ها از یاد نبرید!

خیلی از افراد در زندگی خود به دنبال کارهای چالش انگیز نمی روند و از آن دوری می کنند زیرا ترس از شکست به آن ها اجازه نمی دهد که آزادانه عمل کنند و مسیرهای چالشی زندگی را تجربه کنند. اما اگر می خواهید عزت نفس خود را ارتقا دهید باید کمی چالش را دنبال کنید نیازی نیست به دنبال کارهای سنگین بروید که ریسک آن ها زیاد است اما می توانید با کارهای ساده خود را فردی جسورتر ببینید.

افزایش عزت نفس در محیط کار

چه عواملی موجب کاهش عزت نفس می شوند و عزت نفس پایین چه تاثیراتی دارد؟

آشنایی با عزت نفس در اسلام نیز از اهمیت این موضوع در زندگی شخصی و اجتماعی افراد خبر می دهد در این مقاله و بسیاری از مقالات تاکید شده است که عزت نفس پایین موجب دوری افراد از موقعیت های اجتماعی می شود و فرد را در معرض ابتلا به بیماری های روانی قرار می دهد. خیلی از افرادی که دچار افسردگی و اضطراب هستند عزت نفس پایینی دارند و خود کم بینی دارند. بنابراین برای بالا بردن عزت نفس در افراد باید او را نسبت به عواقبی که عزت نفس پایین می تواند در زندگی او داشته باشد آگاه کرد.

از دلایل و عواملی که موجب پایین آمدن عزت نفس در افراد می شود محیط های خانوادگی است که یک فرد در کودکی در معرض آن ها قرار گرفته است کودکانی که از همان ابتدا والدین به آن ها امر و نهی می کنند و آن ها را از انجام دادن خیلی کارها منع می کنند اغلب در بزرگسالی دچار شکست نفسی می شوند.از دیگر دلایل آن نیز می توان به اتفاق های تلخ زندگی، انتظارات نا به جای دیگران، رویاهای دست نیافتنی و .. اشاره کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *