دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دیدنی های شاهرود و نقاط گردشگری و جذاب این شهر تماشایی

  • مریم صبوری
  • ۱۹ دی ۱۳۹۸
  • ۰

از بی نظیر ترین دیدنی های شاهرود می توان به دشت شقایق و آفتابگردان کالپوش، آرامگاه شیخ حسن خرقانی، آبشار و قندیل آوستا، پل سرچشمه، جنگل ابر، مسجد شاهرود، بازار شاهرود و موزه شاهرود نام برد. که در این مطلب از مجله آرگا به توضیح هر کدام می پردازیم.

شاهرود یکی از شهر های زیبا و دلنشین استان سمنان می باشد که به شهر عاشقان معروف است. چشم اندازهای بی نظیر این شهر که کویر، کوهستان، چشمه، جنگل، آبشار و رودخانه می باشد از مسجد و آثار باستانی قدیمی و بناهای تاریخی و مذهبی زیادی برخوردار می باشد. شما با رفتن به شاهرود شهر عارفان می توانید از طبیعتی که عنوان بهشت نام گرفته قدم بزنید و لذت ببرید که بسیار خوش آیند و سفری از یاد نرفتنی برای شما عزیزان خواهد بود. پس در این مقاله با ما همراه باشید و بیشتر از این طبیعت خدادادی بهره مند شوید.

معرفی دیدنی های شاهرود

با رفتن به این شهر خاص و دل انگیز و پیاده روی بر روی برگ های پاییزی حسی زیبا به شما خواهد داد که هر چه بیشتر راه بروید و از مناظر شگفت انگیز لذت ببرید. فرصت را ار دست ندهید و در همین حال که قدم می زنید به مکان های تماشایی شاهرود سر بزنید و نظاره گر الطاف خداوند باشید. این شهر فاصله اش از دریا به حدود ۲ ساعت و تا شهر مشهد مقدس ۳ ساعت راه دارد که اگر تا به حال نیامده اید حتما سر بزنید و از این زیبایی ها لذت ببرید. شاهرود بدون هیچ آلودگی از نظر آلودگی هوا و صوتی و نوری بسیار تمیز می باشد و این به خاطر شهردار خوب این شهر است. مردمان خون گرم و طبیعت دوست که برای همراهی و همدلی هم دیگر همیشه آماده هستند و چون شهر کوچکی است بیشتر افراد شناس هستند و مسیر ها را پیاده طی می کنند. در واقع قسمتی از شهر شاهرود کوهستانی و قسمتی دیگر جنگلی است که اهالی شاهرود از هر دو آب و هوا به صورت جنگلی استفاده کرده اند.

شاهرود در استان سمنان

مسجد جامع شاهرود

قدیمی ترین مسجد در یکی از محلات شاهرود که با بیدآباد و چهارسوق و قلعه ولوا همسایه است و قدمت آن به زمان ایلخانی ها بر می گردد مسجد جامع این شهر می باشد که یکی از دیدنی های شاهرود به شمار می آید. این مسجد در واقع سال ۱۲۴۲ با مردم شاهرود بازسازی شد و سقف آن به شکل گنبد و تاق های قوس دار می باشد که به صورت ۵ یا ۷ ضلعی اجرا شده و از معماری های ایرانی اصیل است. در سال ۱۳۷۵ مرمت و تعمیراتی شکل گرفت که یکی از گنبد های ۳ بخشی فرعی آن کشف و پیدا شد که به گچبری های دوران ایلخانی بر می گردد. مسجد جامع جزو آثار تاریخی در سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۸۵۶ ثبت گردیده شد که از دوران قاجار به یادگار مانده است.

بررسی دیدنی های شاهرود

موزه شاهرود

یکی از موزه هایی که جزو آثار ملی به ثبت رسیده وجود موزه شاهرود می باشد که با ۱۸۸۸ در سال ۱۳۶۷ بعد از بازسازی و تعمیرات کاربردی به درج رسید. این موزه تاریخی در محلی به نام خیابان فردوسی قرار گرفته که در قدیم این ساختمان فرمانداری شهر شاهرود بوده است. ولی در حال حاضر در همسایگی آن ساختمان دیگری قرار دارد که در سال ۱۳۰۶ بنا شد. موزه شاهرود دارای ۲ طبقه با مساحت بالغ بر ۴۵۰ متر مربع می باشد که از دو قسمت باستان شناسی و مردم شناسی تشکیل شده است.

  •  آرون گروپس

معرفی دیدنی های شاهرود

بازار شاهرود

یکی از بازار های قدیمی و سنتی که دارای معماری کهن این شهر می باشد بازار شاهرود است. این بازار در میدان امام خمینی قرار دارد که از آثار معروف در بخش معماری بازار از دوران قاجار می باشد که از مهم ترین و مشهور ترین بازار های تجاری محسوب می شود. اگر به بازار شاهرود آمدید حتما مسجد تاریخی شیخ علی اکبر را که همجوار با این بازار است خواهید دید و مکانی دیدنی دیگری که به نام آب انبار مدرسه قلعه است شما را به آن جا خواهد کشاند. این بازار همواره بعد از بازسازی با شماره ملی ۲۲۸۵ به ثبت تاریخی رسیده است.

مکان ها و دیدنی های شاهرود کجاست؟

جنگل ابر

یکی از دیدنی های شاهرود که طبیعتی کم نظیر دارد جنگل ابر می باشد. وجود این جنگل موجود در قسمت هیرکانی که در سال ۱۳۹۸ به ثبت جهانی یونسکو رسید دارای بیش از ۱۵۰ گونه گیاهی می باشد که در قسمت شمال شرقی ایران واقع شده است. فاصله جنگل ابر تا شاهرود به چهل کیلومتر می رسد که نمی شود به این شهر رفت و از این منطقه دیدن نکرد. جنگلی بکر که در ۳۵ کیلومتری شمال شرق سمنان قرار گرفته و در مسیر شاهرود به آزادشهر گلستان در روستایی به نام خودش (ابر) قرار دارد. وسعت این جنگل به سی و پنج هزار هکتار می رسد که از سرسبز ترین نقاط شمالی کشور بوده و به خاطر ارتفاع آن از سطح دریا درجه حرارتش در فصول گرم سال پایین است.

آشنایی با دیدنی های شاهرود

پل سرچشمه

وجود پلی بر روی رودخانه زلال شاهرود که قدمتی دیرینه دارد و از دوران قاجار و پهلوی به یادگار مانده است پل سر چشمه می باشد. دلیل نام گذاری این پل به خاطر تجلی کاریز ها در همسایگی این رودخانه می باشد. پل زیبای سرچشمه که در تاریخ ۱۳۸۱/۱۱/۱۲ با شماره ۷۳۴۷ به ثبت آثار ملی رسیده واقعا جذابیت خودش را دارد که با قدمتی کهن پابرجا مانده است.

شهر شاهرود کجاست؟

آبشار و قندیل آوستا

یکی دیگر از دیدنی های شاهرود که در فاصله پانزده کیلومتری شمال این شهر واقع شده است آبشار و قندیل های یخی آوستا می باشد. از جاذبه های خدادادی این آبشار در فصل زمستان است که سپیدی برف بر روی آن می درخشد و چشم اندازی شگفت انگیز رقم زده است. وجود قندیل های یخی که از ویژگی منحصر به فرد آن رقم می خورد واقعا بی نظیر بوده و هیچ جای کشور مثل او دیده نشده است.

دیدنی های شاهرود کجا قرار دارد؟

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

ابوالحسن علی بن جعفر بن سلمان بن احمد خرقانی عارفی بزرگ که متعلق به قرن ۴ یا ۵ هجری قمری می باشد. شیخ حسن در سال ۳۵۲ در روستایی به نام قلعه نو بسطام چشم به جهان گشود خواجه عبدالله انصاری از شاعران و عارفان نامی ایران از شاگردان ایشان می باشد که علی بن احمد خرقانی در سال ۴۲۵ قمری در روز شنبه ۱۰ محرم در سن ۷۳ سالگی فوت کرد. ایشان بر در عبادتگاه خود اینطور نوشته است:

هر که در این سرا درآید نانش دهید و از ایمانش مپرسید، چه آن‌ کس که به درگاه باری‌ تعالی به جان ارزد البته برخوان بوالحسن به نان ارزد.

مناطق و دیدنی های شاهرود

دشت شقایق و آفتابگردان های کالپوش

اگر اهل طبیعت و دیدن مناظر سرسبز و پر گل هستید پیشنهاد می کنیم حتما به دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش سر بزنید. این منطقه از مکان های گردشگری شاهرود به حساب می آید که واقعا چشم نواز و زیبا می باشد وجود گل های آفتابگردان با شقایق های بی بدیل همواره روحیه تازه ای به شما خواهد داد. همچنین دشت آفتابگردانی را در هیچ کجا نخواهید دید که منظره ای فوق العاده ساخته و همینطور دشت شقایق های سرخ گون که منطقه را پر از زیبایی و شگفتی جلوه می دهد.

برای آشنایی با سایر مکان های دیدنی سمنان کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *