دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اصول نگهداری گل بنجامین و پرورش این گیاه در منزل

  • ملیحه بال افکن
  • ۶ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

نگهداری گل بنجامین که به دلیل زیبایی های فراوان اغلب افراد به پرورش آن می پردازند و در این مقاله سعی داریم تا شما را با چگونگی نگهداری و مراقبت از این گیاه آشنا کنیم با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید که گل بنجامین برای افرادی که تازه اقدام به کاشت گیاهان آپارتمانی کرده اند، انتخاب مناسبی محسوب نمی شود زیرا این گیاه از دسته گیاهان حساس می باشد که به مراقبت های فراوانی نیاز دارد. برای آشنایی با روشهای نگهداری گل بنجامین در ادامه همراه ما شوید.

پرورش و نگهداری گل بنجامین

جالب است بدانید که نام انگلیسی این گیاه فیکوس بنجامین و نام فارسی آن انجیر مجنون نام دارد که در دسته خانواده مواراسه قرار می گیرد. توجه داشته باشید که معیار زیبایی این گیاه برگ ها و تنه ی آن می باشد و گل نمی دهد. اگرچه گل بنجامین از دسته گیاهان محبوب و موفق در زمینه گیاهان زینتیی محسوب می شود اما نگهداری از این گیاه در آپارتمان کمی سخت و دشوار به نظر می رسد و به مراقبت های بیشتری نیز نیاز دارد.

چگونگی نگهداری گل بنجامین

این گیاه دارای برگ های سبز روشن و بیضی شکلی می باشند که نوکی تیز دارند و همچنین حاوی خاصیت هایی مثل ارتجاعی،آویزان و مجنون نیز می باشند. جالب است بدانید که ارتفاع این گل در مواردی به پنج متر نیز خواهد رسید. گل بنجامین از دسته گل هایی است که در اغلب خانه ها یافته می شود اما معدود افرادی هستند که به مراقبت و نگهداری درست از این گیاه می پردازند و می دانند که چگونه با این گیاه بایستی برخورد نمایند. به طور کلی هنگامی که این گیاه را تهیه می کنید بسیار شفاف و زیبا می باشد با گذشت چند روز و قرار گرفتن در محیط اتاق زیبایی خود را از دست خواهد داد.

این گیاه بسیار زیبا از خانواده انجیرها محسوب می شود که دارای برگ های کوچک با رنگی سفید و سبز به صورت ابلق قابل مشاهده هستند. به طور کلی بنجامین را به دلیل حساسیت بالا و مقاومت کمی که دارد در برابر عوامل محیطی روی فیکوس بنجامین پیوند خواهند زد تا مقاومت آن چندین برابر افزایش پیدا کند.

آشنایی با نحوه نگهداری گیاه بنجامین

تکثیر گیاه بنجامین

گیاه بنجامین را می توان به دو روش تکثیر از طریق قلمه ساقه و تکثیر با برگ پرورش داد که البته تکثیر از طریق قلمه ساقه رواج بیشتری دارد، البته بنجامین در شرایط گلخانه ای از طریق برگ نیز تکثیر می یابد، حال در اینجا قصد داریم روش تکثیر با برگ گیاه بنجامین را آموزش دهیم :

  •  آرون گروپس

در ابتدا تعدادی برگ سالم را از گیاه اصلی جدا کنید، سپس ظرف هایی در قطر کم همچون زیر گلدانی تهیه کنید و داخل آنها ماسه بریزید، بعد از خیس کردن ماسه ها، می توانید برگ ها را داخل آن قرار دهید.

توجه داشته باشید که تا زمان ریشه زایی برگ های گل بنجامین، خاک را همواره مرطوب نگهدارید. بهترین دما برای نگهداری برگ ها ۲۰ تا ۲۸ درجه سانتیگراد می باشد، همچنین برگ ها را به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید، چون موجب از بین رفتن آنها می شود.

بعد از یک ماه می توانید ریشه دار شدن قلمه ها را مشاهده کنید، اکنون زمان آن رسیده که قلمه های ریشه دار شده را داخل گلدان های جداگانه بکارید، حال برای این کار, خاک گلدان ها را از مخلوط ۸۰ درصد خاک هوموسی و ۲۰ درصد ماسه تهیه کنید، سپس برگ را داخل گلدان های کوچک کاشته و تا وقتی جوانه های جدید را ببینید، آنها را آبیاری نمایید.

پرورش گل بنجامین

انواع گل بنجامین:

گل های بنجامین دارای انواع مختلفی می باشند که در ادامه به بیان چندی از آن ها پرداخته ایم. توجه داشته باشید که هر یک از گل های بنجامین بر اساس شکل ظاهری و رنگ برگ هایشان نام گذاری شده اند:

گل بنجامین سیلور دارای برگ های سبز تیره و سفید

گل بنجامین سبز دارای برگ های سبز روشن

گل بنجامین ابلق دارای برگ های سبز روشن و سفید

گل بنجامین بلک دارای برگ های سبز تیره

انواع مختلف گل بنجامین و نگهداری از آن ها

شرایط لازم برای مراقبت از گیاه بنجامین:

همانطور که می دانید برای نگهداری از تمامی گیاهان به خصوص گل بنجامین نیاز به رعایت کردن شرایطی دارید تا گیاه بتواند بهترین رشد خود را طی نماید. به همین منظور در ادامه به بیان چندی از شرایط لازم برای پرورش بنجامین پرداخته ایم:

آبیاری:

توجه داشته باشید که برای نگهداری گل بنجامین بایستی آن را به صورت مادام مرطوب نگه دارید البته نباید رطوبت آن به مقداری باشد که گیاه در آب غوطه ور بماند زیرا باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد. بهتر است بدانید که این گیاه در اوایل دوران رشد برگ هایش ریخته می شود و این نشانه حساس شدن گیاه در برابر تغییرات رطوبتی خواهد بود به همین منظور توصیه می شود که برای رشد بهتر گل بنجامین حفظ رطوبت سازگار و یکسان آن را از یاد نبرید.

نگهداری گل بنجامین با آبیاری منظم

دما و رطوبت لازم:

توجه داشته باشید که این گیاه در دمای شبانه بین ۶۵ الی ۷۰ درجه و در دمای روز بین ۷۵ الی ۸۵ درجه بهترین رشد خود را خواهد داشت. توصیه می شود که در فصل تابستان از تهویه هوای سنگین استفاده نکنید زیرا این گیاه در صورتی که در دمای داخلی زیر ۷۰ درجه سانتی گراد باشد آسیب خواهد دید. اگرچه گل بنجامین هوای گرم را بیشتر می پسندد اما اگر بیش از اندازه هوای محیط گرم باشد باعث می شود که گیاه رطوبت خود را از دست بدهد به همین منظور توصیه می شود که از یک دستگاه بخور برای منظم کردن سطح رطوبت استفاده نمایید.

خاک:

بهتر است بدانید هر نوع خاکی که به خوبی زهکشی شده باشد برای این گیاه مناسب خواهد بود. به طور کلی گل بنجامین به خاکی نیاز خواهد داشت که غنی از مواد غذایی یا مواد آلی فراوان باشد. توصیه می شود که هنگام جابه جا کردن گیاه از یک گلدان حاوی خاک پرلیت، شن و ومیکولیت استفاده نمایید.

 

خاک مرغوب برای بستر کاشت گل بنجامین

کوددهی:

این گیاه دارای فیدر و خورنده های بسیار زیادی می باشد که به همین منظور نیاز به کود فراوانی در طول سال دارد. اگر برگ های گیاه در اثر عواملی مثل دما،نور و رطوبت شروع به ریزش کردند می توانید برای تقویت گیاه از مکمل منگنز و منیزیم استفاده نمایید و اگر این روش کارساز نبود می توانید به دنبال آفاتی مثل شته ها و حشرات باشید.

کود مورد نیاز برای پرورش گل بنجامین

تعویض گلدان:

از آنجایی که یک گیاه سالم گیاهی سریع الرشد محسوب می شود نیاز به توجه در تعویض گلدان دارد و اگر شما متوجه شدید که گیاهتان رشد کمی دارد ممکن است دلیل کمبود رطوبت و یا دمای بالا باشد و به همین منظور دستورالعمل لازم برای نگهداری گل بنجامین را تهیه نمایید و توصیه می شود که سالانه گلدان آن را تعویض نمایید.

نگهداری گل بنجامین با تعویض گلدان

تکثیر گیاه بنجامین با قلمه :

برای تکثیر گل بنجامین از طریق قلمه زدن توصیه می شود که در اواخر فصل بهار که شاخه های تورسته کمی سفت و محکم شده اند اقدام به قلمه زدن گل بنجامین بکنید. برای انجام این روش بایستی شاخه ای را انتخاب نمایید که دارای تعدادی برگ باشد و اکنون شاخه را به ارتفاع ۸ الی ۱۰ سانتی متر اوریب ببرید و در صورت نیاز ریشه آن را به هورمون ریشه زایی آغشته نمایید. توصیه می شود که هر روز آبیاری گیاه را انجام دهید تا روند ریشه زایی سریع تر انجام گیرد. روش دیگری نیز برای ریشه زایی شاخه وجود دارد که شما برای استفاده از این روش بایستی شاخه را کمی زخمی نمایید و دور آن را با خزه بپوشانید و توصیه می شود که همواره خزه ها را مرطوب نگه دارید تا ریشه های گیاه نمایان شوند. پس از دیده شدن ریشه ها می توانید شاخه ها را قطع کنید و در گلدانی مناسب بکارید.

چگونگی تکثیر گیاه بنجامین

چگونگی هرس کردن گیاه بنجامین:

هرس کردن برای بنجامین در صورتی که ارتفاع آن بسیار زیاد شود و بخواهید آن را کوچک تر کنید کاربرد دارد و شما برای انجام این روش بایستی زمانی اقدام به انجام آن بکنید که گیاه در حال رشد نباشد و بهتر است بدانید که بنجامین در فصول بهار و تابستان رشد خود را انجام خواهند داد  و شما می توانید هرس کردن را در فصول دیگر سال انجام دهید. از آنجایی که در فصل زمستان گیاه به خواب خواهد رفت و مستعد آسیب نیز می باشد بهترین زمان برای هرس کردن محسوب می شود و همچنین بایستی شما شاخه های مرده را هرس نمایید تا از گسترش بیماری های قارچی و دیگر آفات بر روی گیاه جلوگیری شود.

آشنایی با نحوه هرس کردن گییاه

نکات مهم در روند پرورش گل بنجامین:

  • بهتر است بدانید که وجود لکه های سیاه و آبکی بر روی گیاه نشانه این است که گیاه شما دچار بیماری قارچی شده و برای رفع این بیماری ما می توانید آن را با آب و صابون تیماری نمایید.
  • اگر زیر برگ های گیاه تار عنکبوت به وجود آمده بایستی بدانید که کنه قرمز به سراغ گیاهتان آمده و بایستی برای از بین بردن آن از سم پاشی و حشره کش استفاده نمایید.
  • چنانچه برگ های گیاه خشک و شکننده شده اند، بایستی بدانید که رطوبت محیط کم است.
  • توصیه می شود که برای تمیز کردن برگ های گیاه از آب استفاده نمایید و هرگز از مواد شیمیایی براق کننده استفاده نکنید.
  • اگر برگ های گیاه  سالم و سبز هستند اما ریزش می کنند بایستی گیاه را به مکان پر نور تری منتقل نمایید.

نگه داری گیاه بنجامین

امیدواریم مطالعه این مطلب از پرورش و نگهداری گل بنجامین، برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با روش پرورش گل های مختلف که در مطالب قبلی آرگا به اشتراک گذاشته شده است، می توانید بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *