دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

علائم اختلال شخصیت وسواسی جبری و روش های درمان آن

  • مریم صبوری
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله از مجله آرگا به موضوع اختلال شخصیت وسواسی جبری می پردازیم که از علوم روانشناسی می باشد و درباره علائم و نشانه و راه درمانش این بیماری با شما عزیزان سخن می گوییم.

کسانی که به اختلال شخصیت وسواسی جبری مبتلا هستند بسیار کمال گرا می باشند و به شکلی زیاده از حد انعطاف پذیر و نگران هستند. که همه این ها متعلق به مسائل و جزئیات فردی می باشند و با قرار نگرفتن در سرجای خودش به مقررات و روال و برنامه های خود کنترل می شود. با بیش از اندازه کار کردن و برقراری روابط عمیق تری که مانع از خود واکنش نسبت به چیزی می شود پیدا خواهد شد. در زمینه های هیجانی و مالی و عواطف افرادی خسیس هستند که همیشه فکر می کنند حرف باید حرف آن ها باشد.

اختلال شخصیت وسواسی جبری چیست؟

اختلال شخصیت وسواسی جبری چیست؟

این اختلال وابسته به اختلال شخصیت کلاستر C است که وجه مشترک این ۲ اختلال از قبیل؛ ترس، اضطراب و واهمه می باشند. که هسته مرکزی این اختلال انعطاف ناپذیری و کمال طلبی با الگوی روان و فراگیر است که به وسواسی اجباری شدید در استاندارد محیط درونی خود می باشد. این ها با اختلال رفتاری نظم گرایی و ایده آل گرایی خود را بهتر و تمیز تر از سایر افراد تحمیل می کند و خودش از وجود این بیماری بی خبر است.

اختلال شخصیت وسواسی جبری را تعریف کنید؟

علایم این اختلال

از نشانه های اختلال شخصیت وسواسی جبری از نوع مشخص آن می توان به مرتب و منظم بودن، محدود شدن به هیجانات، سرسختی و یک دندگی و مداومت و پافشاری اشاره کرد. این قوانین ظریف زمانی که زیاده روی شود به قوانینی می رسد. که در مردم غیرتمند و انعطاف پذیر دیده می شود و کمال گرایی به گونه ای بوده که حساسیت و وسواس زیادی داشته و نمی توان به صورت تکمل یافته به پایان برسد. این افراد که به اختلال شخصیت وسواسی جبری مبتلا هستند از خطر کردن و احساس گناه و مسئولیت ترس دارند و از ارتباط فرار می کنند. همچنین از وجدان سخت گیری برخوردار بوده و اخلاق و رفتار خشک و جدی دارند. این بیماری وضعیت زناشویی پایداری برخوردار هستند که کفایت و لیاقت نشان می دهند ولی دوستان زیادی ندارند. طبق گفته ها اضطراب شدید شان تاثیری بر رفتار وسواسی آن ها بوده که بر زندگی خود و دیگران به صورت تکلیف دیده می شود.

اختلالات در افراد چه عملی را دارند؟

معیار های تفکیک اختلال شخصیتی

این اختلال با وسواسی فکری و عملی رابطه زیادی دارد که ممکن است با افزایش سن از بین برود و داشتن وسواس عملی و فکری مقدمه ای از اختلال اسکیزوفرنی است که افسردگی و بی خوبی و لرزش دست و پا در فرد به وجود آید. اطلاع داشتن ملاک های تشخیصی اختلال شخصیت وسواسی جبری برای افرادی که قصد ازدواج دارند کمک می کند پس مهمترین این ها را بشناسید.

  •  آرون گروپس

اختلال شخصیت وسواسی جبری چیست؟

مهمترین این معیار ها به شرح زیر می باشد؛

  • بیش از حد خود در رابطه با کار و بهره وری از خودش کار می کشد که نمی تواند به روابط و تفریح دوستانه خود بپردازد.
  • عقل و ذهن خود را با سازمان یافتن و ترتیب فهرستی و جدول و برنامه امور زیاد پر می کند که رشته اصلی کار از یادش می رود.
  • آرمانگرایی خودش را که زیاد تکلیف شده به پایان نمی تواند برساند تا طرح اجرایی را تکمیل و پیاده سازی کند.
  • این افراد ممکن است بیش از اندازه تقوا و وجدان و اخلاق کاری داشته باشد که انعطاف پذیر اصلا نباشد.
  • اخلاق لجوج و یکدنده دارد که بسیار سرسخت می باشد و خود را همان گونه نشان می دهد.
  • نمی تواند وسایل و چیز های کهنه و از رده خارج شده را دور بی اندازد حتی در صورتی که هیچ ارزش خاصی هم ندارد.
  • در رابطه با کار کردن و پول خرج کردن بسیار خسیس می باشد و پول را برای روز مبادا نگه داری می کند.
  • با کارکردن با دیگران خودداری می کند و از واگذاری وظایف خود به بقیه افراد می ترسد مگر این که تمکینی در این کار انجام شود.

نشانه های اختلال شخصیت وسواسی جبری

درمان اختلال شخصیت وسواسی جبری

در این نوع اختلال برای هر چه سریع تر درمان و تشخیص آن می شود به کمک از طریق روانپزشک و یا روانشناس رفت. به طور کلی و در مجموع می توان بیان کرد که اختلال شخصیت وسواسی جبری از سایر اختلالات دیگر بهتر بوده و بهبودی سریع تری خواهد داشت. ان بیماران بر خلاف سایر اختلالات دیگر خود نمی دانند که بیمار هستند و به فکر درمان نیستند. پس با هدف درمان هر چه سریع تر اختلال شخصیت وسواسی جبری باید حواس را پرت فکری کرد و با تفکیک امور و جزئیات گزینه و راه مناسبی مثل رفتار درمانی را برای بهبودی از استفاده کنند. همچنین راه های دیگری برای معالجه و کمک به این افراد است که به شناخت رفتار و گروه درمانی می پردازد. می توان از دارو درمانی بهره برد که برای کاهش استرس و کم شدن این اختلال کمکی شگرف می کند. همینطور اگر شما در منطقه ای هستید که دسترسی به این راه های درمانی و دارو درمانی را ندارید بهتر است از مشاوره تلفنی که راه ارتباطی با روانشناسان است استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *