دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تغذیه کودک سه ساله و تمام باید و نباید های خورد و خوراک کودکان در این سن

  • ملیحه بال افکن
  • ۹ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

تغذیه کودک سه ساله که مورد توجه اغلب والدین قرار گرفته و در پی فراهم کردن مواد غذایی مناسب برای کودک خود هستند و به همین منظور ما در این مقاله سعی داریم تا به بیان مواد غذایی مورد نیاز برای وعده های کودک پرداخته ایم با ما همراه باشید.

یکی از نکات مهم در مورد چگونگی تنظیم برنامه غذایی کودکان ۳ ساله تعداد وعده های غذایی او می باشد به همین خاطر لازم است تا برای کودک علاوه بر وعده های غذایی میان صبح و عصر نیز در نظر گرفته شود و به صورت روزانه در برنامه غذایی او گنجانده شود.

تنظیم تغذیه کودک سه ساله

همانطور که می دانید کودکان تا سن ۵ سالگی روند رشد خود را طی خواهند کرد و بر همین اساس نیاز آن ها مواد غذایی، انرژی، پروتئین و سایر مواد معدنی بیشتر خواهد شد و برای تامین همه این موارد برای کودک خود بایستی برنامه غذایی که برای آن ها تهیه می کنید ترکیبی از مواد مغذی مختلف از گروه مواد غذایی اصلی باشد. اگرچه کودکان مقدار انرژی مورد نیاز خود را می توانند از طریق مصرف مواد غذایی سالم تنظیم کنند ولی بایستی بدانید که سیستمی برای آن ها وجود ندارد که رژیم غذایی خود را متعادل نمایند و به همین خاطر آن ها از بزرگترهای خود یاد خواهند گرفت که چگونه تغذیه سالمی داشته باشند. توجه داشته باشید که اگر کودک شما در طول روز از تمامی مواد مغذی استفاده نماید انرژی،مواد معدنی،ویتامین ها و سایر پروتئین های مورد نیاز بدن خود را دریافت خواهد کرد.

آشنایی با تغذیه کودک سه ساله

برنامه غذایی پیشنهادی برای کودک سه ساله:

هر کودک در هر سنی که باشد نیازمند برنامه غذایی مناسب و سالمی است تا بتواند روند رشد خود را به خوبی طی نماید و در ادامه به بیان برنامه غذایی مناسب برای تغذیه کودکان ۳ ساله پرداخته ایم:

صبحانه:

شیر پاستوریزه یک لیوان و بر اساس سلیقه کودک می توانید به آن عسل، موز و یا کاکائو اضافه نمایید.

می توانید به کودک بر حسب سلیقه اش نان و پنیر و گردو و یا نان و کره و مربا بدهید و اگر کودکتان علاقه زیادی به مصرف شیر نشان می دهد بهتر است تا قبل از خوردن نان شیر به او بدهید.

در این وعده برای تغذیه کودک سه ساله توصیه می شود که تخم مرغ آبپز را پوست بگیرید و به کودک بدهید تا گاز بزند و به راحتی بخورد. اگر کودکتان علاقه دارد که تخم مرغ را به صورت نیمرو و همراه با پنیر و گوجه فرنگی بخورد می توانید این دو ماده را به نیمرو اضافه کرده و به کودک خود بدهید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در صورت تمایل کودک می توانید همراه صبحانه تکه های کوچک هندوانه،خربزه و خیار به کودک خود بدهید.

تغذیه مناسب کودک سه ساله

میان وعده:

برای این میان وعده کودک توصیه می شود که بر حسب علاقه و تمایل کودک آب میوه ای برایش تهیه کنید تا میل کند.

ناهار:

توصیه می شود که برای تغذیه کودک ۳ ساله خود وعده غذای مخصوصی را تهیه نمایید و بر اساس علاقه کودک می توانید گوشت مرغ، گوسفند، سبزیجات، برنج و ماکارونی آماده کنید و پس ازز آماده شدن کمی داخل بشقاب کودک بریزید تا خودش بخورد. همچنین می توانید برای عطر دادن به غذای کودک از ادویه جات معطر و یا آب لیموترش نیز استفاده نمایید. توصیه می شود هنگامی که اعضای خانواده در حال غذا خوردن هستند کودک خود را نیز بر سر میز غذا بیاورید تا او نیز هر چه میل دارد بخورد.

عصرانه:

برای عصرانه کودک توصیه می شود که بر حسب علاقه و رغبت کودک یک لیوان شیر همراه با یک تکه کیک یا غذایی که در ظهر برای او پخته اید و یا انواع مختلفی از چاشنی ها را در اختیار او قرار دهید.

دادن چاشنی به کودک سه ساله

نیاز های غذایی کودک سه ساله:

همانطور که می دانید کودکان نیز دارای نیازهای غذایی می باشند که بایستی والدین از آن غافل نشوند و مواد غذایی مورد نیاز کودک را برایش فراهم نمایند.

کربوهیدرات:

بهتر است بدانید که بیشترین انرژی کودکان سه الی ۶ سال بایستی از طریق مصرف کربوهییدرات موجود در نان،سیب زمینی،غلات و ماکارونی تامین شود. توجه داشته باشید نانی که برای کودک خود فراهم می کنید بایستی از آرد کامل گندم تهیه شده باشد.

فیبر:

توجه داشته باشید که بایستی در تغذیه کودک سه ساله مقداری فیبر که جذب و هضم نمی شوند وجود داشته باشد و بر اساس مطالعاتی که انجام شده بایستی حدود ۸ الی ۱۰ گرم فیبر درون روده های هر کودک وجود داشته باشد تا کودک دچار یبوست نگردد و شما می توانید برای تامین فیبر مورد نیاز بدن کودک به او سبزی،میوه و غلات بدهید.

قرار دادن میوه در تغذیه کودک سه ساله

شیر و لبنیات:

اگرچه شیر و سایر لبنیات برای بدن بسیار مفید هستند اما در سن سه سالگی نبایستی بیش از نیم لیتر به کودک بدهید زیرا اینگونه شیر جایگزین غذای اصلی کودک خواهد شد. توجه داشته باشید که دادن مقدار زیادی شیر به کودک در طول ۲۴ ساعت باعث کم اشتهایی، یبوست و کم خونی کودک خواهد شد.

چربی:

مصرف چربی برای کودکان لازم و ضروری می باشد ولی از آنجایی که در ابتدای مقاله ذکر شد بایستی پس از سن دو سالگی میزان مصرف چربی در غذای کودکان به شدت کاهش پیدا کند و برای جایگزینی آن از انواع روغن های مناسب استفاده نمایید.

سبزیجات و میوه ها:

همانطور که می دانید سبزی ها و میوه ها از دسته بهترین مواد غذایی برای کودکان محسوب می شود که اگر در مصرف آن زیاده روی نمایید اشتهای کودک را کم می کند و مانع مصرف غذای اصلی توسط کودک خواهد شد. دادن میوه به کودک مخصوصا اگر با دفع مدفوع خود نیز مشکل دارد بسیار  ضروری می باشد و بهترین میوه ها برای کودکان ۳ ساله سیب، آلو، کیوی، انگور و طالبی می باشند.

چگونگی مصرف سبزیجات و میوه ها برای کودک

آهن:

بهتر است بدانید که اگر یک کودک در این سن به مصرف مواد گوشتی،تخم مرغ،سبزیجات و حبوبات رغبت نشان دهد آهن مورد نیاز بدن خود را به صوورت کامل دریافت خواهد کرد. توجه داشته باشید که در سن ۳  سالگی تقریبا ۷ میلی گرم و در سن ۴ الی ۸ سالگی روزانه به ۱۰ میلی گرم آهن نیاز دارند.

کلسیم:

بهتر است بدانید که کلسیم برای رشد استخوان ها و دندان های کودکان بسیار مهم می باشد و توصیه می شود که کودک در سن ۳ سالگی ۵۰۰ میلی گرم و در سن ۶ سالگی ۸۰۰ میلی گرم کلسیم در هر ۲۴ ساعت دریافت نماید و شما می توانید این مقدار کلسیم را با خوردن دو نوبت شیر و لبنیات دریافت نمایید.

قرار دادن لبنیات در تغذیه کودک سه ساله

ویتامین C:

همان طور که می دانید این ویتامین از دسته ویتامین های مهم برای تغذیه کودکان محسوب می شود که بایستی کودک برای دریافت این ویتامین به مصرف سبزی و میوه ها بپردازد. بهتر است بدانید که مقدار مورد نیاز این ویتامین برای بدن روزانه ۱۵ میلی گرم در سن ۲ الی ۳ سالگی و ۲۵ میلی گرم در سن ۴ الی ۶ سالگی می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *