دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

برای رفع سیاهی دندان کودک چه اقداماتی انجام دهیم؟

  • فاطمه فلاح
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

قطره آهن معمولا باعث لک شدن دندان ها می شود، اما این شرایط در هنگام استفاده از سایر اواع مکمل های آهن دیده نمی شود. برای پیشگیری از لک شدن دندان ها به دلیل قطره آهن، شما باید این قطره ها را با آب یا آب میوه ترکیب کنید. استفاده از نی در این شرایط می تواند به رفع سیاهی دندان کودک نیز کمک فراوانی کند.

معمولا استفاده از قطره آهن باعث سیاهی دندان کودکان می شود. ما در این مقاله به رفع سیاهی دندان کودک بیشتر می پردازیم. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

رفع سیاهی دندان کودک

فقر آهن در کودکان رایج ترین دلیل نگرانی درباره وضعیت سلامت آنها است، زیرا به طور تقریبی ۶ تا ۱۵ درصد کودکان به فقر آهن مبتلا می شوند. پیشگیری از این شرایط در سنین ابتدایی ایجاد آن ضرور است، زیرا فقر آهن می تواد به عملکرد ذهنی، رفتاری و فیزیکی کودک آسیب وارد کند.
درمان سیاهی دندان اطفال
عوامل متعدد می تواند باعث ایجاد این مشکل و نارضایتی از طرح لبخند آنها شوند که برای مثال می توان از رشد سریع یا جذب نامناسب آهن توسط بدن در این رابطه نام برد. به هر حال داشتن رژیم غذایی ضعیف نیز می تواند در این سنین موجب ایجاد فقر آهن شود و در این حالت لازم است از مکمل های آهن برای کودک استفاده شود. متاسفانه، یکی از مهم ترین عوارض رایج مصرف این مکمل ها، سیاه شدن دندان های کودک می باشد.
قطره های مکمل آهن می تواند باعث سیاهی دندان کودکان و تغییر رنگ آنها شوند. در این حالت امکان دارد شما با تغییر رنگ سریع دندان ها مواجه شوید یا اینکه تغییر رنگ در طول چندین ماه بعد از شروع مصرف این قطره ها ایجاد شود. در این حالت با توجه به نحوه خوردن قطره توسط کودک، ممکن است لک شدن فقط بر روی چند دندان دیده شود یا اینکه این شرایط برای کل دندان های کودک ایجاد گردد. به هر حال لکه های ایجاد شده به خاطر مصرف قرص های آهن معمولا خفیف هستند، اما مقاومت و سرسختی زیادی در برابر پاک شدن دارند.
تغییر رنگ دندان کودک از جمله سیاهی دندان های شیری کودکان و قهوه ای شدن آن برای والدین ناخوشایند و نگران کننده می باشد. متخصصان دندانپزشک در ابتدا به تشخیص اینکه آیا این تغییر رنگ، ناشی از یک بیماری است یا بر اثر استفاده از قطره آهن می باشد، می پردازند سپس دندان های کودک شما را درمان کرده و نکات بهداشت لازم را جهت رفع سیاهی دندان کودک در اختیار شما قرار می دهند.
قطره آهن معمولا باعث لک شدن دندان ها می شود، اما این شرایط در هنگام استفاده از سایر انواع مکمل های آهن مشاهده نمی شود. برای پیشگیری از لک شدن دندان ها به دلیل قطره آهن، شما باید این قطره ها را با آب یا آب میوه ترکیب کنید. استفاده از نی در این شرایط می تواند به دور نگه داشتن قطره آهن از دندان ها و رفع سیاهی دندان کودک کمک فراوانی کند.

در صورتی که شما برای کودک خود از قطره چکان استفاده می کنید، باید سعی کنید قطره ها را در انتهای دهان کودک بریزید. به هر حال لکه های ایجاد شده بر روی دندان ها به خاطر مصرف آهن موقتی هستند و معمولا امکان پاک کردن آنها از طریق جوش شیرین ، مسواک زدن یا محلول پر اکسید هیدروژن وجود دارد. به یاد داشته باشید که محلول پر اکسید هیدروژن را فرو ندهید.

رفع سیاهی دندان کودک با روش های ساده

کودک خود را تشویق کنید که حداقل روزی دوبار دندان خود را مسواک بزند و ترجیحا این کار را پس از خوردن صبحانه و قبل از خواب انجام دهد.

در صورتی که با انجام فعالیت های ذکر شده در بالا، دندان کودک شما هنوز دچار لک است، به جای خمیر دندان با جوش شیرین هفته یا یک بار دندان های کودک خود شستشو دهید. مانند زمانی که زا خمیر دندان استفاده می کنید، باید از کودک بخواهید جوش شیرین را از دهان خود خارج کرده و فرو ندهد.

روش های جایگزین رفع سیاهی دندان اطفال

روش های جایگزین برای از بین بردن سیاهی دندانها

در صورتی که قطره های مکمل آهن موجب لک دار شدن دندان های کودک شما شد، از پزشک بخواهید روش های جایگزین را به جای استفاده از قطره های آهن به شما پیشنهاد کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

به عنوان مثال در این میان می توان از انواع جویدنی هی مکمل آهن استفاده کرد. علاوه بر این همواره به اینگونه افراد توصیه می شود از رژیم های غذایی سرشار از آهن برای کودکان خود استفاده کنند.

در این حالت با استفاده از رژیم های غذایی مناسب مثل ماهی، لوبیا، گوشت می توان ارز فقر آهن تا حد زیادی جلوگیری کرد. برای دستیابی به بهترین نتایج در این زمینه، سعی کنید غذاهای حاوی آهن را به همراه مواد غذایی دارای ویتامین C مثل گوجه فرنگی، کیوی، پرتقال، کلم بروکلی و سیب زمینی مصرف کنید.

نکات مهمی که باید توجه کنید

قطره آهن تاثیری در پوسیدگی دندان های کودک نداشته و تنها باعث تغییر رنگ و سیاه شدن دندان ها می شو.

دکتر علی محتشمی متخصص اطفال بین کرد: قطره آهن تاثیری در ایجاد پوسیدگی دندان کودک ندارد و صرفا باعث تغییر رنگ و سیاه شدن دندان ها می شود که آن هم با رعایت اصول بهداشتی مثل تمیز کردن دندان های شیرخوار با مسواک انگشتی یا پارچه نخی آغشته به آب و چکاندن قطره آهن در انتهای دهان قابل پیشگیری است.

همچنین این متخصص اطفال بیان کرد: والدین نباید برای سیاه شدن دندان کودکشان پس از مصرف قطره آهن دلواپس و نگران باشند. زیرا پس از مدتی اتمام دوره قطره آهن، سیاهی دندان ها برطرف می شود، می توان به جای قطره آهن و مولتی ویتامین از قطره خارجی مولتی ویتامین به همراه آهن و زینک استفاده کرد و آن را به کودک شیرخوار داد.

به یاد داشته باشید بلافاصله پس از چکاندن قطره به داخل دهان کودک، از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید و سپس با مسواک انگشتی دندان کودک را تمیز کنید.

رفع سیاهی دندان اطفال با قطره آهن

لکه های ایجاد شده بر روی دندان معمولا با گذشت زمان محو می شوند. علاوه بر این، همانطور که می دانید دندان های شیری کودک دائمی نیستند. در ادامه این دندان ها از بین رفته و دندان های دائمی در حدود سن ۶ تا ۷ سالگی جایگزین این دندان ها می شوند.

برای برطرف کردن لک های ایجاد شده به دلیل مصرف قطره های آهن هیچگاه از سفید کننده ها، دهان شویه ها یا سایر محصولات مجود در داروخانه ها برای رفع سیاهی دندان کودک خود استفاده نکنید. مگر اینکه در این خصوص با پزشک خود مشورت کرده و در مورد بی خطر بودن آن از پزشک راهنمایی گرفته و اطمینان حاصل کرده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *