دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

لیست ضروری سیسمونی و راهنمای تهیه لوازم اصلی برای سیسمونی دخترانه و پسرانه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۰ دی ۱۳۹۸
  • ۰

لیست ضروری سیسمونی که امروزه به دلیل افزایش قیمت های لوازم نوزاد والدین سعی دارند تا وسایل لازم و حیاتی را تهیه نمایند و ما به همین منظور در این مقاله سعی داریم تا شما را با لوازم ضروری برای سیسمونی آشنا کنیم با ما همراه باشید.

تهیه وسایل مورد نیاز سیسمونی یکی از جذاب ترین خرید ها برای پدر و مادرانی می باشد که اولین فرزند آن ها در راه است اما بهتر است بدانید که در کنار این جذابیت ها دغدغه هایی نیز برای تهیه و خرد لوازم ضروری وجود دارد زیرا تهیه وسایل ضروری نوزاد به والدین کمک خواهد کرد تا بتوانند راحت تر به نگهداری و محافظت نوزاد خود بپردازند.

آشنایی با لیست ضروری سیسمونی

همانطور که می دانید رسم سیسمونی یکی از رسوم ایران زمین است که معمولا برای نخستین بچه خانواده انجام می شود و اغلب خانواده دختر آن را به عهده می گیرند اما هستند معدود پدر و مادر های جوانی که دوست دارند خودشان نیز در تهیه این هدیه دخیل باشند تا مستقل بمانند و هم کمکی به خانواده خود کرده باشند. توجه داشته باشید که شورع یک کار بر ادامه آن نیز تاثیر خواهد گذاشت و روش های تربیتی که والدین می خواهند برای فرزند خود به کار ببرند از هنگام خرید همین سیسمونی آغاز خواهد شد.

بهتر است بدانید که یک سیسمونی خوب و عالی سیسمونی است که در آن شرط هدیه بودن رعایت شود و در آن اجبار و بحث های صمیمی برای نوع خرید آن پیش نیاید. هنگام خرید لیست ضروری سیسمونی بایستی خانواده به شرایط خود نیز توجه داشته باشند تا برای مخارج بعدی دچار مشکل نشوند و به همین خاطر توصیه می شود که تنها وسایل مورد نیاز و لازم را تهیه کنید و از این تفکر که مبادا قحطی بیاید و امکان خرید آن وجود نداشته باشد صرف نظر کنید.

اکنون در ادامه به بیان لیست ضروری برای سیسمونی نوزاد پرداخته ایم:

سرویس خواب و اتاق نوزاد:

همانطور که می دانید از دسته مهم ترین وسایل مورد نیاز نوزاد وسایل اتاق خواب می باشد و بدین منظور شما می توانید که تخت نوزاد خود را به صورت گهواره و یا همان تخت ثابت تهیه کنید. به طور کلی یک سرویس کامل تخت و کمد نوزاد شامل تخت که البته در آن تمامی اصول طرح هایی جدید مثل باکس تعویض پوشک نوزاد رعایت شده باشد و کمد لباس و ویترین اسباب بازی های نوزاد می باشد. توجه داشته باشید که گران بودن هزینه های سرویس خواب نوزاد ملاک کیفیت بالای آن ها نیست.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نکاتی در مورد سرویس خواب مناسب برای نوزاد:

  • تختی که برای نوزاد خود انتخاب می کنید بایستی دارای نرده هایی با فاصله های استاندارد یعنی ۵ الی ۶ سانتی متر داشته باشد به طوری که سر نوزاد بین نرده ها گیر نکند. به طور کلی توجه داشته باشید که هر چه نرده ها به یکدیگر نزدیک باشند برای نوزاد امن تر خواهد بود. البته توجه داشته باشید که قیمت این دسته از تخت ها نسبت به سایر تخت های معمولی کمی بیشتر می باشد.
  • توصیه می شود که در تخت نوزاد از بیش از یک دست بالش و ملحفه استفاده نکنید زیرا بر اساس تحقیقاتی که انجام شده نشان داده شده که وجود ملحفه های اضافی در تخت نوزاد بر مرگ ناگهانی او تاثیر فراوانی خواهد گذاشت و نبود آن ها این احتمال را تا ۷۰ درصد کاهش خواهد داد.
  • از دیگر موارد مهم در روند تهیه سرویس خواب استفاده از ملحفه های مناسب است زیرا از آنجایی که بالش و ملحفه به صورت مستقیم و مادام با پوست کودک ارتباط دارد بایستی حتما از الیاف طبیعی درست شده باشند و الیاف طبیعی با رد و بدل کردن هوا آسیبی به پوست نوزاد نخواهد زد.
  • در آخر توصیه می وشد که برای انتخاب رنگ و فضای اتاق خواب سعی کنید که از رنگ های روشن و ملایم و در طیف رنگ های صورتی و سبز و آبی استفاده نمایید.

چگونگی انتخاب کمد لباس نوزاد

وسایل حمل و نقل نوزاد:

همانطور که می دانید کریر، کالسکه و صندلی ماشین از دسته وسایل حمل و نقل نوزاد محسوب می شود. همچنین شما می توانید ساک حمل و نقل نوزاد که در اصطلاح بدان کریر کات نیز گفته می شود هنگام تهیه لیست ضروری سیسمونی خرید کنید. توصیه می شود که تهیه ساک حمل وسایل نوزاد در هنگام خرید فراموش نشود زیرا وسیله بسیار کاربردی محسوب می شود و بایستی هنگام خرید به جنس آن،جادار بودن،تعداد جیب و قسمت های نگهداری وسایل شیشه شیر و وزن آن دقت داشته باشید. در میان تمامی لوازم حمل و نقل وجود کالسکه بسیار مهم و کاربردی می باشد و به مادر و پدر آزادی بیشتری می بخشد. همچنین استفاده از کالسکه برای کودکان نوپایی که در خارج از خانه بسیار کنجکاو هستند و به این طرف و آن طرف می روند مناسب می باشد.

انتخاب کالسکه برای سیسمونی

ویژگی های کالسکه استاندارد و مناسب:

  • توصیه می شود که در روند خرید کالسکه به وززن فرزندتان،کیفیت پارچه،حرکت چرخ ها و سیستم ترمز های آن توجه زیادی داشته باشید.
  • بهتر است بدانید که بایستی نشیمن گاه کالسکه ثابت،سفت و مقاوم باشد.
  • سعی کنید در تهیه لیست سیسمونی کالسکه ای را انتخاب نمایید که از جنس مرغوبی تهیه باشد و در ساخت آن از پلاستیک استفاده نشده باشد.
  • هنگام خرید کالسکه توجه داشته باشید که حتما دارای آفتاب گیر باشد تا نوزاد از اشعه های مضر آفتاب و آفتاب سوختگی در امان باشد.
  • توصیه می شود که خرید کالسکه هایی که نشیمن گاه آن ها رو به مادر می باشند را در اولویت قرار دهید.

دومین وسیله ضروری در میان وسایل حمل و نقل نوزاد صندلی ماشین می باشد زیرا تامین امنیت نوزاد در داخل خودرو از دسته مسائل مهم محسوب می شود که شما می توانید با تهیه صندلی ماشین این امنیت را به راحتی برای نوزاد خود فراهم آورید. بهتر است بدانید که هنگام تصادف احتمال پرتاب شدن نوزاد از صندلی عقب به شیشه جلو ۶ الی ۷ برابر بیشتر از یک فرد بزرگسال می باشد به همین منظور توصیه می شود که در خرید صندلی ماشین کوتاهی نکنید.

تهیه صندلی خودرو برای کودک

نکاتی در مورد خرید صندلی ماشین:

  • مهم ترین قسمت صندلی ماشین قسمت جای گیری سر و گردن و نشیمن گاه کودک می باشد که فرزند شما بایستی در آن احساس راحتی کند.
  • اگر بیش از یک ماشین دارید و می خواهید به صورت مادام صندلی ماشین نوزاد را جابه جا نمایید توصیه می شود که هنگام خرید مدل هایی که باز و بسته شدن آن ها راحت تر است را انتخاب نمایید.
  • توجه داشته باشید که صندلی ماشین حتما دارای آرم استاندارد باشد و بهتر است بدانید که این نشان در محصولات خارجی با نماد E نمایش داده می شود و نشان دهنده این است که صندلی مورد تست قرار گرفته است.
  • در هنگام تهیه این صندلی به مقدار وزنی که می تواند تحمل کند نیز توجه داشه باشید زیرا برخی از صندلی ها تنها تا ۳۶ کیلوگرم قابلیت تحمل دارند یعنی نوزاد در دوره ۹ ماهگی الی ۱۲ ماهگی باشد و تنها برای این مدت برای استفاده مناسب می باشد.
  • توصیه می شود که از صندلی های دو منطوره که به عنوان کریر نیز استفاده می شوند خریداری کنید تا علاوه بر صرفه جویی استفاده ای راحت تر نیز داشته باشید.

تهیه پوشاک برای نوزاد:

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین خرید ها برای تکمیل سیسمونی تهیه لباس برای نوزاد می باشد اما توجه داشته باشید که در خرید آن افراط نکنید زیرا نوزاد خیلی سریع رشد خواهد کرد و ممکن است لباس ها خیلی زود تنگ شوند و در نهایت بدون استفاده خواهند ماند.

خرید لباس برای نوزاد

نکاتی در مورد تهیه لباس مناسب برای نوزاد:

  • توجه داشته باشید که لباس نوزاد بایستی حتما از جنس کتان باشد زیرا از میان تمامی پارچه ها کتان کاملا طبیعی می باشد و در تماس با پوست نوزاد حساسیت ایجاد نخواهد کرد. ممکن است سایر پارچه ها آغشته به کلر یا فرمالیدهای آلوده باشند و در نهایت باعث ایجاد حساسیت های پوستی در نوزاد شود.
  • یکی از مهم ترین نکته ها در خرید لباس نوزاد این است که بتواند از نوزاد در برابر سرما محافظت نماید.
  • توصیه می شود که در هفته اول تولد نوزاد از لباس هایی که از سر پوشیده می شوند برای او استفاده نکنید.
  • برای تهیه لباس کودک توصیه می شود که لباس هایی را انتخاب کنید که باز و بسته شدن آن راحت باشد و در آن از دکمه های ریز و درشت و گل های تزئینی خبری نباشد.
  • توجه داشته باشید که تمام زیرپوش هایی که تن نوزاد خود می کنید بایستی زیر دکمه دار باشند تا بتواند به راحتی پهلوهای نوزاد را بپوشاند و همچنین این نوع از زیرپوش ها پوشک نوزاد را محکم نگه می دارد و از کج شدن آن جلوگیری خواهد کرد.

خرید لیستی برای سیسمونی

  • سعی کنید لباس هایی را انتخاب کنید که به راحتی قابل شستشو باشند و توصیه می شود که در سیسمونی نوزاد خود لباس های رنگ سفید تهیه کنید.
  • توجه داشته باشید که در شب به دلیل خنک شدن هوا نوزاد به لباس های گرم تری نیاز دارد و همچنین برای خارج از خانه نیز بایستی کلاه بر سر او بگذارید.
  • شاید کفش های فانتزی و کوچک برایتان جذاب باشند اما بهتر است بدانید که این کفش ها تا مدت ها برای نوزادتان قابل استفاده نخواهد بود و شما می توانید در ماه های اول برای خارج از خانه از جوراب برای گرم نگه داشتن پاهای نوزاد خود استفاده نمایید.

تهیه وسایل تغذیه و آشپرخانه برای نوزاد:

از دسته مهم ترین وسایل مورد نیاز برای تغذیه می توان به شیشه شیر،پیش بند،ظرف غذا و قاشق پلاستیکی،شیشه شور و صندلی غذا با ارتفاع مناسب اشاره نمود. سعی کنید هنگام خرید دو شیشه شیر با سایز های مختلف تهیه نمایید و در کنار شیشه شیر ها سر شیشه هایی در اندازه مختلف نیز تهیه کنید. در تهیه لیست ضروری سیسمونی قندان خوری را از یاد نبرید زیرا وسیله ای بسیار کاربردی برای نوزاد محسوب می شود.سعی کنید برای نوزاد خود پیش بند آستین دار دار تهیه کنید این دسسته از پیش بند نسبت به سایرین کاربرد بیشتری دارند زیرا به طور کامل تن کودک می شود و امکان کج شدن آن وجود ندارد و در نهایت لباس فرزندتان تمیز خواهد ماند.

تهیه لوازم بهداشتی و استحمام برای نوزاد:

بهتر است بدانید که وسایل مربوط به بهداشت و استحمام کودک متناسب با رشد و بزرگ شدن کودک متغیر خواهد بود اما در ادامه به بیان مهم ترین وسایل بهداشتی که کودکتان بدان احتیاج پیدا می کند پرداخته ایم:

خشک کن نوزاد

تب سنج

زیرانداز تعویض

حوله و لیف

دستمال مرطوب

پوشک

ناخن گیر

وان کوچک همراه با توری آسان شور

لوسیون هایی مراقبت از پوست نوزاد

شامپو و صابون های مخصوص نوزاد

تهیه لوازم بهداشتی برای نوزاد

همچنین توجه داشته باشید که فین گیر و قطره بینی نیز از دسته مهم ترین موارد بهداشتی در تهیه لیست ضروری نوزاد محسوب می شوند. علاوه بر وسایل بهداشتی لوازم دیگری نیز وجود دارند که معمولا در لیست سیسمونی تهیه می شوند مانند کرم ضد ترک،کرم های مخصوص سینه،دستمال و پد سینه.

وسایل سرگرمی و آموزشی:

همانطور که می دانید تمامی وسایل ها از جمله اسباب بازی ها نیز دارای رده سنی می باشند و به همین خاطر بهتر است تا وسیله بازی متناسب با سن فرزند خود را در لیست سیسمونی تهیه کنید و آن را در زمان مناسب در اختیار کودک خود قرار دهید. توصیه می شود که در میان تمامی اسباب بازی ها انواعی که دارای رنگ های متنوع و شاد می باشند و جنس مقاومی نیز دارند را تهیه نمایید. توجه داشته باشید که تا ۴ ماهگی نوزاد خود بایستی از وسایل درشت تر استفاده کنید تا خطری او را تهدید نکند.

تهییه اسباب بازی های جذاب برای کودک

دقت کنید که در لیست لوازم مورد نیاز سیسمونی جغجغه را از یاد نبرید زیرا این وسیله با ریتم آهنگی که ایجاد می کند باعث آرام شدن نوزاد خواهد شد و همچنین تهیه اسباب بازی های موزیکال نیز برای نوزاد مناسب خواهد بود. همچنین می توانید برای آشنایی با انواع تزئین جشن سیسمونی و تزیین میز سیسمونی کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *