دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره عطسه در بارداری و نحوه پیشگیری از آن

  • فاطمه فلاح
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری بیش از حالت عادی عطسه می کنند. پزشک ها این عارضه را رینیت بارداری یا رینیت حاملگی pregnancy rhinitis می نامند. رینیت بارداری در واقع نوعی گرفتگی بینی است که در هر مرحله از بارداری شروع می شود و طی دو هفته پس از تولد نوزاد برطرف می شود.

مسائل ناشناخته زیادی درباره بارداری وجود دارد، بنابراین طبیعی است که سوالات زیادی در این خصوص داشته باشید. یکی از این مسائل عطسه کردن است. ما در این به عطسه در بارداری بیشتر می پردازیم.

آیا عطسه در بارداری خطرناک است؟

یکی از مسائلی مهمی که ممکن است در دوران بارداری موجب اضطراب در شما شود، عطسه کردن است. شما در دوران حاملگی بیشتر در معرض عطسه کردن هستید، اما مطمئن باشید که عطسه کردن:

  • برای شما و نوزادتان خطری ندارد.
  • نمی تواند سقط جنین ایجاد کند.
  • نشانه هیچ پیامدی نیست.

بیشتر خانم ها در دوران بارداری بیشتر از حالت عادی عطسه می کنند. پزشک ها این عارضه را رینیت بارداری یا رینیت حاملگی pregnancy rhinitis می نامند. رینیت بارداری در واقع نوعی گرفتگی بینی است که در هر مرحله از بارداری آغاز می شود و طی دو هفته پس از تولد نوزاد برطرف می شود.

عطسه در بارداری

رینیت بارداری چه علائمی دارد؟

  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • عطسه کردن

علت رینیت بارداری چیست؟

علت رینیت بارداری ناشناخته است، اما دلیل اصلی آن تغییرات هورمونی می باشد.

دلایل مختلف عطسه زیاد در دوران بارداری

آیا در دوران بارداری حساسیت و آلرژی نیز وجود دارد؟

خانم هایی که دچار حساسیت و آلرژی هستند، علائمی مانند حساسیت را در دوران بارداری تجربه کنند. این حساسیت ها عبارتند از: حساسیت های فصلی ( حساسیت به گرده و علف) و حساسیت های محیط داخلی ( مثل حساسیت به گرد و غبار یا مو و پر حیوان خانگی)

  •  آرون گروپس

به تازگی یک پژوهش، داده های با ارزش چندین سال مربوط به بررسی ملی رشد خانواده National Survey of Family Growth را ارزیابی کرد. این پژوهش ها نشان داد که حساسیت ها در دوران بارداری خطر بروز تولد نامطلوب، مانند وزن پایین در هنگام تولد یا زایمان زودرس را افزایش نمی دهند.

حساسیت و آلرژی در دوران بارداری

آنفولانزا یا سرماخوردگی در دوران بارداری چگونه است؟

شما ممکن است به علت سرماخوردگی و آنفولانزا زیاد عطسه کنید. در زمان بارداری، سیستم ایمنی با بدن هماهنگ می شود. در حالت طبیعی سیستم ایمنی به میکروب ها و  عوامل خطرناک عامل بیماری سریع واکنش نشان می دهد. در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن مراقب است که هیچ گونه اشتباهی نکند و نوزاد در حال رشد را به عنوان یک مهاجم خارجی در نظر نگیرد. به همین علت به مهاجمان واقعی، مانند ویروس که باعث بروز علائم می شوند، آهسته تر واکنش نشان می دهد؛ بنابراین نسبت به سرماخوردگی اطرافیان خود حساس تر هستید و این دلیل ضعیف شدن بدن مادر است.

یک سرماخوردگی معمولی در بارداری خطری برای شما و نوزادتان محسوب نمی‌شود، اما آنفولانزا ممکن است خطرناک شود. اگر فکر می کنید مبتلا به آنفولانزا شده اید و تب زیادی دارید، سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

آنفولانزا و سرماخوردگی در دوران بارداری

عطسه در بارداری و خطرات آن

بدن شما برای نگه داشتن کودک بسیار امن است. عطسه کردن نمی تواند به نوزاد آسیبی وارد کند. عطسه در بارداری در هیچ مرحله ای، خطری برای نوزاد محسوب نمی شود. با این حال ممکن است نشانه بیماری هایی مثل آسم یا آنفولانزا باشد.

هنگامی که شما به آنفولانزا مبتلا هستید، نوزاد شما نیز مبتلا به آنفولانزا می باشد. زمانی که شما در نفس کشیدن دچار مشکل می شوید، نوزاد شما نیز اکسیژن مورد نیاز را نمی تواند دریافت کند. اگر مبتلا به آسم و آنفولانزا هستید، باید به سریعا به پزشک مراجعه کنید، زیرا ملاحظاتی در خصوص بارداری و اطمینان از یک تولد سالم در نظر گرفته می شود.

برخی خانم ها هنگامی که عطسه می کنند، درد شدیدی را در اطراف شکم خود احساس می کنند. این درد ممکن است بسیار دردناک باشد، اما خطرناک نیست. با بزرگ شدن رحم، رباط‌هایی که آن را به اطراف شکم متصل می کنند، کشیده می شوند. پزشک ها این مسئله را درد لیگامان گرد round ligament pain می نامند. عطسه کردن و سرفه، فشار زیادی به قسمت لیگامان وارد می کند و موجب درد ناگهانی و شدید می شود.

درد لیگامان گرد round ligament pain: لیگامان یا رباط گرد از رحم در دوران بارداری مراقبت می کند. این رباط قسمت جلوی رحم را به کشاله ران متصل می سازد. این رباط هم مانند عضلات آزاد و منقبض می شود، اما این کار را بسیار آهسته انجام می دهد. هر حرکت ناگهانی (مثل سرفه، عطسه و خندیدن) که در اثر انقباض سریع باعث کشیده شدن این رباط شود باعث بروز درد می شود.

خطرات عطسه در دوران بارداری

عطسه را در این دوران چگونه مدیریت کنیم؟

هر چیزی که در دوران بارداری می خورید، به نوزاد خود هم منتقل می کنید. بنابراین باید مراقب آنچه وارد بدن خود می کنید، باشید. به خصوص در مورد مصرف داروها. برخی داروهای ضد درد، آنتی هیستامین ها و داروهای حساسیت در دوران بارداری بی خطر است. در مورد تمام گزینه های دارویی خود با پزشک مشورت کنید؛ و ممکن است بخواهید موارد زیر را امتحان کنید.

مدیریت عطسه در بارداری

چگونه از عطسه کردن در دوران بارداری پیشگیری کنیم؟

  1. نتی پات یا ظروف نتی: شما می توانید از ظروف نتی (neti pot) با محلول نمکی یا آب مقطر برای برطرف کردن سینوس خود استفاده کنید.
  2. دستگاه تهویه air purifier: ممکن است به چیزی در محل کار و یا در محیط خانه، به عنوان مثال گرد و غبار حساسیت داشته باشید. دستگاه تهویه به شما در حل این مشکل کمک می کند.
  3. دستگاه رطوبت ساز یا دستگاه بخور humidifier: شما می توانید شب ها از دستگاه بخور استفاده کنید تا از تحریک مسیر بینی به وسیله  هوای خشک پیشگیری کنید.
  4. اسپری سالین برای بینی saline nasal spray: سالین که محلول سالین نیز نامیده می شود مخلوطی از کلرید سدیم در آب است که در پزشکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای تمیز کردن محل زخم، برداشتن لنز از چشم و کمک به خشکی چشم استفاده می شود. برای رفع کم آبی بدن نیز نیز از طریق رگ به بدن تزریق می شود. علاوه بر این برای رقیق کردن برخی از داروها در هنگام تزریق نیز استفاده می شود. اسپری سالن برای مرطوب کردن مسیر هوایی بینی و پاک کردن سینوس ها نیز کاربرد دارد.
  5. واکسن آنفولانزا بزنید: تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری بی خطر و قابل اطمینان است. واکسن آنفولانزا را قبل از آغاز فصل سرما بزنید، به این ترتیب از خود در مقابل ابتلا به آنفولانزا در این فصل ایمن کرده اید.
  6.  در هنگام عطسه کردن خودتان را بگیرید: اگر زمانی که عطسه می کنید دچار درد شکم می شوید، سعی کنید کم خود را نگه دارید و یا به پهلو و به حالت جنین مانند دراز بکشید.
  7. از عوامل شروع کننده عطسه اجتناب کنید: اگر عواملی مثل حساسیت فصلی یا حیوان خانگی باعث شروع عطسه می شوند، هنگامی که وارد خانه می شوید، لباس های خود را عوض کنید و دوش بگیرید.
  8. آسم خود را کنترل کنید: اگر مبتلا به آسم هستد، برای ملاقات پزشک برنامه ریزی کنید و این کار را به طور منظم انجام دهید.
  9. ورزش را فراموش نکنید. ورزش های منظم و بی خطر در دوران بارداری به حفظ سلامت شما کمک می کند و سیستم ایمنی بدن شما را بهبود می بخشد. به یاد داشته باشید قبل از انتخاب ورزش مورد نظر با پزشک خود مشورت کنید.
  10. از کمربند بارداری استفاده کنید:  کمربند بارداری موجب می شود درد مربوط به عطسه را در نواحی مربوط به شکم کاهش دهد.
  11. از پد بهداشتی استفاده کنید: اگر عطسه کردن باعث نشت ادرار می شود، استفاده از یک پد جذب کننده باعث کاهش رطوبت شده و از ناراحتی و استرس شما جلوگیری می کند.
  12. میوه های حاوی ویتامین C را در برنامه غذایی خود قرار دهید: مصرف میوه های  سرشار از ویتامین C، مثل کیوی، نارنگی ، پرتقال و لیمو کمک می کنند که به طور طبیعی سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

روش های پیشگیری از عطسه زیاد در بارداری

عطسه در دوران حاملگی چه زمانی ممکن است خطرناک باشد؟

عطسه به ندرت ممکن است خطرناک باشد. اگر مبتلا به آسم هستید، در خصوص دارو‌هایی که در حین بارداری مصرف می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

خطرات عطسه در دوران بارداری

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید:

  • ناتوانی  در خوردن و خوابیدن
  • درد قفسه سینه یا خس خس کردن
  • مشکل کم آب شدن بدن
  • مشکلات تنفسی
  • تب بالای ۳۷.۸ درجه سانتی گراد
  • سرفه ای که همراه با مخاط سبز و زرد باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *