دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مواد غذایی ممنوع برای کودکان را بهتر بشناسید

  • سحر هودانلویی
  • ۳ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

مادران که در تربیت و رشد فرزندان نقش بسیار پر اهمیتی را انجام می دهند باید با اصول تغذیه ای کودک آشنا باشند و از مصرف مواد غذایی ممنوع برای کودکان بپرهیزند. با ما همراه باشید تا در این مطلب شما را با این مواد غذایی آشنا کنیم.

اغلب کودکان در سنین پایین اشتهایی به خوردن غذا و مکمل های کمکی تغذیه ندارند. باید توجه داشت که مصرف هر غذایی توسط کودکان امری اشتباه است و مادران که همواره تربیت و پرورش فرزند را به عهده دارند باید اصول تغذیه کودکان را بشناسند.

اشنایی با غذاهای مورد نیاز بدن کودکان

مادران در تغذیه کودک باید توجه داشته باشند ک هر چند کودک اشتهایی به مصرف غذا  و تغذیه ندارد، نباید دست به دامن مواد غذایی مضر برای کودکان شوند.

معرفی مواد غذایی ممنوع برای کودکان

  • انگور کامل:

انگور کامل که حالتی گرد و لیز دارد درست به اندازه گلوی کودک می باشد؛ اگر کودک شما نیز هنوز قادر به خوردن تمام غذاها و کنترل در بلع را ندارد، مصرف انگور کامل برای او خالی از مشکل و خطر نیست. در این حالت امکان گیر کردن انگور به گلوی کودک می شود و برای شما خدایی نکرده مشکلی بزرگ درست کند. برای مصرف انگور توسط کودک می توانید آن را در بشقاب دیگری نصف کنید و به آرامی و کوچکی آن را به کودک خود دهید.

  • قند:

انسان در طول دوران زندگی خود همواره به کربوهیدرات نیاز دارد، این امر در کوکان به مصرف قند  و شیرینی در می آید. توصیه ما به شما مصرف آب میوه و غذاهایی است که در ترکیب آن ها نسبتی کربوهیدرات وجود دارد. شما بابد از مصرف انواع قند توسط کودکان بپرهیزید و آنرا جز مواد غذایی ممنوع برای کودکان خود قرار دهید.

  • عسل:

عسل که جز ماده غذایی خوشمزه و پر خاصیت در بین مردم رواج دارد، در کانادا به عنوان عامل اصلی بوتولیسم شناخته شده است. علت به وجود آمدن بوتولیسم در کودک و نوزادان وجود هاگ های کلستردیوم بوتولینوم است، که در اکثر عسل های پاستوریزه و غیر پاستوریزه وجود دارد. هنگام مصرف این عسل توسط نوزادان هاگ ها فعال می شوندو با تولید انگل در روده نوزاد باعث مسمومیت می شوند. عسل از مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر ۱ سال می باشد.

معرفی میوه وغذاهای ممنوعه برای کودکان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • کیوی:

میوه کیوی که سرشار از ویتامین های C، پتاسیم، فیبر می باشد، به عنوان یک میوه آلرژی زا شناخته شده است. در ابتدا خوردن غذا ها  ومیوه های آلرژی دار به کودکان به هیچ وجه توصیه نمی شود اما اگر کودک شما از این میوه استفاده کرد حتما به هشدارهایی که بعدا کودک احتمال بروز از خود را دارد هوشیار باشید.

  • نمک:

در دنیای امروز با توجه به نوع تغذیه ای که داریم سدیم را دو برابر بیشتر از مقدار مورد نیاز بدنمان  جذب می کنیم. در افراد بزرگسال افزایش سدیم در بدن باعث بروز مشکلات گوارشی و افزایش فشار خون در بدن می شود. افزایش سدیم در بدن کودکان از مواد غذایی ممنوعه است که در دراز مدت باعث آسیب به کلیه ها می شود. در تغذیه کودکان مصرف نمک بیش از حد را منع کنید و از قرار دادن نمکدان بر روی سفره تا حد امکان اجتناب کنید.

  • آب میوه:

تصور اینکه به همان میزانی که میوه ها ویتامین دارند، آب میوه ها نیز دارای این ویتامین هستند غلط است؛ و باید گفت که قندی که در این آب میوه ها وجود دارد از دسته مواد غذایی ممنوع برای کودکان به شمار می رود. بهتر است به جای استفاده از آب میوه از میوه طبیعی استفاده کرد و از خواص بی شمار آن ها بهره برد.

  • آجیل ها:

آجیل ها که خاصیت سفتی دارند احتمال بروز خفگی در کودکان را نیز افزایش می دهند. برای مصرف آجیلات توسط کودکان بهتر است صبر کنید تمامی دندان های آن ها در بیاید و سپس به آنها آجیل کامل دهید.

  • نیترات:

وجود نیتنرات در آب های زیر زمینی که برای آبیاری سبزیجات استفاده می شود، در ترکیب سبزیجاتی چون هویج، شلغم، چغندر، اسفناج، وجود دارد. نیترات برای کودکان زیر ۶ ماه به عنوان سم و جز مواد غذایی ممنوعه برای کودکان به شمار می رود. کودکان بعد از مصرف این مواد به سختی آن را هضم و دفع می کنند؛ پس بهتر است از استفاده آن ها در سنین پایین دوری کنید.

  • پنیر:

در کشور کانادا مصرف شیر خام ممنوع است و کسی اجازه مصرف آن را ندارد، اما این قانون در خصوص تولید پنیر هایی از این نوع شیر وجود ندارد. پنیر های تولید شده از شیر خام که پاستوریزه نیستند و باکتری های مضر آن ها از بین نرفته در مصرف کودکان و سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به هیچ وجه توصیه نمی شود.

  • مصرف سوشی و ماهی های خام:

آشنابب مادران باارزش غذایی مواد غذایی

کودکان زیر ۲ سال در مقایسه با افراد بزرگسال بیشتر در معرض مسمومیت های غذایی قرار می گیرند. برای پیشگیری از به وجود آمدن این مشکل باید از دادن این نوع غذا ها به کودکان بپرهیزید.

معرفی خوراکی های مضر برای کودکان

از ۶ ماهگی که تغذیه کودکان شروع می شود باید به برنامه غذایی و تغذیه آن ها توجه کرد و از مصرف مواد غذایی ممنوعه توسط کودکان جلوگیری کرد. در ابتدا باید از غذاهای زود هضمی چون انواع سوپ ها و حریر ها آغاز و بعد با شروع ۱ سالگی تغذیه آن را با شیر و برنج شروع کرد و همچنین در ادامه با تخم مرغ آنرا تکمیل کرد. تا قبل ۲ سالگی محدودیت هایی وجود دارد که کودکان نباید  از آن دسته مواد غذایی استفاده کنند، در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

  • انواع چیپس ها:

خوردن چیپس برای کودکان مضر می باشد. نمک موجود در چیپس ها باعث از دست رفتن آب بدن می شود، مصرف این مواد توسط کودکان زیر دو سال باعث خشکی آب بدن آن ها و چربی موجود در آنها باعث بروز تشنگی و عطش می شود.

  • پفک:

وجود رنگدانه هایی در پفک باعث شده که پفک جز خوراکی های مضر برای کودکان به شمار رود. مصرف روغن ترانس بالا در تهیه و ساخت این پفک ها موجب افزایش وزن، بروز چربی خون، ایجاد مشکل در کلیه ها، تجمع آب در بدن، ورم بافت ها، و در آخر موجب بیماری های قلبی و عروقی شود.

مصرف چیپس و پفم و آثار مخرب آن

  • کره بادام زمینی:

با اینکه کره بادام زمینی سرشار از فیبر و پتاسیم و پروتئین می باشد، خاصیت چسبندگی که در آن وجود دارد باعث رسوب گذاری و ایجاد مشکلاتی در دهان و  دندان کودکان می شود.

  • نوشابه گازدار:

با توجه به توصیه پزشکان مصرف نوشابه در دراز مدت باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری در بزرگسالان می شود و در کودکان باعث بروز مشکلات گوارشی می شود که همین امر آن را جز نوشیدنی های مضر برای کودک قرار داده است. توصیه ما به شما این است که هرگز به کودک و نوزاد خود نوشیدنی های فرآوری شده و مصنوعی ندهید.

  • ماهی:

ماهی برای یک فرد بالغ در پوست، قلب، موی او نقشی موثر و اساسی دارد. با توجه به خواص گفته شده ماهی می تواند عامل ایجاد آلرژی و حساسیت و آثار منفی در کودکان شود. غذاهای دریای به دلیل وجود جیوه در ساختار آن ها برای سلامتی کودکان مضر هستند و همچنین کودکان زیر دوسال باید از مصرف آن بپرهیزند چون هنوز آنزیم های موجود برای هضم آن ها در بدن کودکان وجود ندارد.

  • سبزیجات خام:

با وجود منابع غنی در سبزیجات باید از مصرف برخی  از آن ها در کودکان زیر دوسال پرهیز کرد. سبزیجاتی چون هویج  و شلغم گاه باعث بروز حساسیت و بیماری هایی در بدن کودکان، گاه باعث مشکل خفگی می شوند. پس با شناختن غذاهای ممنوعه برای کودکان از مصرف آن ها جلوگیری کنید.

استفاده شیرینی و آبنبات برای کوذکان

  • غذاهای کنسرو شده:

خوردن غذاهای کنسرو شده شاید در ظاهر راهی آسان باشد اما در مصرف کودکان باید از آن حد امکان دوری کرد. استفاده از غذاهای کنسرو شده گاه  باعث بروز بوتولیسم در نوزادان می شود.

  • سفیده تخم مرغ:

با اینکه تخم مرغ جز غذاهای سالم و سفیده آن منبع غنی پروتئین است برای مصرف کودکان توصیه نمی شود. باکتری های موجود در سفیده تخم مرغ  ممکن باعث بروز مشکلات معده و تحریک آن شود.

  • مصرف شیر گاو:

بهترین  غذا برای نوزادان شیر مادر است که بدون ایجاد حساسیت و مشکلی در رشد کافی نوزاد نقشی موثر دارد. شیر گاو با وجود پروتئین های موجود برای کودکان زیر ۲ سال به هیچ وجه توصیه نمی شود.

  • انواعی از شکلات و پاستیل ها:

تا جایی که قادر هستید از مصرف انواع آبنبات جات و پاستیل ها توسط کودکان بپرهیزید. شیرینی جات با ایجاد مشکل در مینای دندان به دندان ها می چسبند و به عنوان دشمن اصلی سلامتی دهان و دندان به  حساب می آیند. گاه آبنبات ها باعث بروز خفگی در کودکان می شوند پس در مصرف آن ها نهایت دقت را به خرج دهید.

معرفی غذاهای ممنوعه برای کودکان

  • انواع فست فود و غذاهای سرخ شده:

مصرف غذا های سرخ شده و فست فود برای تمامی سنین اصلا توصیه نمی شود و به عنوان دشمن سلامتی به  حساب می آید. مصرف انواع سرخی جات که در راس آن سیب زمینی سرخ کرده وجود دارد برای مادران باردار نیز مضر است و باعث کاهش وزن در زمان تولد نوزاد می شود. در نتیجه مصرف فست فود برای کودکان ممنوع می باشد و یا به میزان بسیار کم باید در برنامه غذایی کودکان قرار گیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *